PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=609587}

Rozstanie

Jodaeiye Nader az Simin
7,6 38 940
ocen
7,6 10 1 38940
8,3 39
ocen krytyków
Rozstanie
powrót do forum filmu Rozstanie

Separation 9/10  

ocenił(a) film na 9

Nie jestem fanem filmow bliskiego wschodu ale musze przyznac ze ten film jest slusznie uwazany za arcydzielo. Przyznam, ze ogladalem bardzo slaba kopie gdzie mialem problemy z napisami a mimo to siedzialem jak na szpilkach. Film sam w sobie nie jest oryginalny, bo scenariusz pewnie przewijal sie wczesniej w innych obrazach (troche z poczatku przypominal mi Sprawe Kramerow jesli chodzi o dramatyzm sytuacji rozbitej rodziny), ale mimo to, cala folklorystyczna otoczka filmu, cale te zamieszanie z Iranem, duzo podtekstow tworzy ten niesamowity obraz calosci. Z poczatku myslalem ze jest to film propagandowy, no bo kobieta odchodzi o mezczyzny w kraju islamskim, kobieta mulzumanka ale nowoczesna, ufarbowana na styl zachodni, chce wyjechac z kraju, zostawia meza i dziecko .. no i prosze, posrednio przez jej widzimisie dochodzi do tragedii gdzie biedna, religijna mulzumanka wpada w powazne tarapaty.Tak przez dluzszy czas widzialem jakis podtekst tego filmu. Pozniej nagle okazuje sie, ze zle to interpretowalem. Mysle, ze to jest duzy plus filmu, bo wielu z nas wlasnie takie moze miec na poczatku wrazenie, zwlaszcza ze nie bez kozery Simin jest tylko jako jedna jedyna z ufarbowanymi, 'naznaczonymi' wlosami (nie sadze zeby byla naturalnie ruda). Pozniej cala ta otoczka prawna, religijna... naprawde bardzo ciekawa sprawa. Trzeba dodac ze sprawa rodzinna i spor niemal kryminalny byl bardzo intrygujacy, zwlaszcza w takiej kulturze. No i fantastyczne zakonczenie, gdzie tak naprawde pokazano, kto jest najwiekszym bohaterem i ofiara tej klotni i nieporozumien.
Film zasluzenie wygral Oskara i nie sadze ze jest to jakis 'polityczny' uklon, absolutnie nie.
Ten film jest rowniez pewna wizytywka Iranu, pokazujac, ze tam ludzie zyja jak kazdy inny, ze ich zycie jest niemal takie samo jak w kazdym innym kraju. Tak to wyglada w filmie, jak jest teraz trudno powiedziec. Na pewno Iran to nie Afganistan, wiec film raczej nie klamie.
Po zakonczeniu zastanawialem sie, jak taki film ma sie do cenzury. To ciekawe, bo moim zdaniem rezyser bardzo sprytnie ominal wiele spraw ktore moglby byc bite przez cenzure.
Aha, bardzo duze uznanie dla aktorstwa - swietnie, zwlaszcza rola Razieh zagrana bardzo realistycznie. Duze brawa dla filmu. Swietny. Bardzo zaluje ze nie moglem go obejrzec wczesniej w kinie.

ocenił(a) film na 8
dabram17

Jak dla mnie to bardzo zgrabne resumè kultury perskiej. Jest tu i karykaturalna religijność i ten przerysowany groteskowy bliskowschodni upór. Wpatrując się w ekran, nie sposób nie skonstatować: to nic dziwnego, że tak często dochodzi w tamtym rejonie do wojen i przemocy. Zwraca uwagę interesująca ekspozycja kobiecego portretu współczesnej obywatelki Iranu rozdartej między tradycją i nowoczesnością.
Dobre kino, ale czy aż Oskarowe? IMHO "nie".

ocenił(a) film na 9
erea

Nie sadze aby to nazwac karykaturalnoscia religii. Sa pewne schematy religijne ktore nalezy szanowac i tak tez sa przedstawione w filmie, moze troche smiesznie dla nas ale czy aby napewno. To ze kobieta dzwoni na 'telefon duchowny' aby skonfrontowac swoje obawy przed umyciem obcego mezczyzny moze wydawac sie karykaturalne, ale katolicy, czyli tacy jak ja, mamy rowniez wiele karykaturalnych religijnych zachowan. Po prostu religijne zachowania sa czasami niezrozumiale dla nas. Zachowanie Razieh w momencie przysiegi na koran pokazuje prawdziwosc jej wiary. Uwazam, ze w filmie bardziej jej kobieca natura, strach przed mezem czyli raczej socjalne uwarunkowania niz religijnosc narobila a raczej nawarstwila wiele problemow i szkod. Podobnie Simin, gdzie rowniez posrednio winimy ja za calosc wydarzen, gdzie wlasnie jej kobieca natura stala sie przyczyna tego wszystkiego. Szczerze, to ten film mimo ze widzimy w nim sceny tak dalekie od polskiej rzeczywistosci, ma wiele wspolnego z sytuacjami w naszym kraju. Jesli zastapic islam katolicyzmem, miejsce akcji w jakims Radzyniu badz Swiebodzicach, to mamy calkiem polski scenariusz no odrobine z innymi realiami technicznymi np., kobieta nie dzwoni o porade duchowa ale idzie na plebanie.

ocenił(a) film na 8
dabram17

nie mam pewności, w jaki sposób odebrać przekaz, który mi przekazałeś, dziękuję jednak za odpowiedź; mimo wszystko film wydaje mi się bezlitosny przede wszystkim w ocenie irańskich mężczyzn - to za właśnie ich sprawą dochodzi do zawiązania konfliktu; kobiety - mimo że silą się na autonomię - są manipulowane a nawet zastraszane; kobieca natura Razieh tylko dlatego "pośrednio stała się przyczyną tego wszystkiego", bo nie godziła się na doczesność w świecie męsko-damskiej asymetrii; problem religii i potrzeby religii - jak zanaczyłeś - jest bardziej skomplikowany i bardziej dyskusyjny; karykaturalne jest dla mnie jednak zasięganie porad duchowych dotyczących prywatnego życia - wydawałoby się, że w wymiarze etycznym najważniejsze jest postępowanie w zgodzie z własnym sumieniem; trochę to słodko-gorzkie : islam stanowiony jest przez mężczyzn, którzy - gdy przychodzi do konfrontacji - stawiają honor wyżej religii (stygmat lokalnej kultury i tradycji), a ślepo posłuszne religii pozostają podporządkowane mężczyznom kobiety; wyciągnąć można nawet zbyt daleko idący wniosek, że jednym z celów islamu jest podporządkowanie kobiety mężczyźnie poprzez wzbudzenie w niej patologicznej religijności...

ocenił(a) film na 9
erea

bardzo mi sie podoba twoje ostatnie zdanie, bo wlasnie tak jest.

ocenił(a) film na 10
erea

zdecydowanie arcydzielo. jakze prawdziwa ta opowiesc. Historia uniwersalna zgadzam sie z dabram17 i film zdecdowanie zaslugujacy na wszelkie nagrody ktore do tej pory zdobyl . IMHO klimaty jak z Kieslowskiego.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones