urodzony 14 września 1969 roku południowokoreański reżyser, scenarzysta oraz producent. Jeden z najważniejszych i najbardziej rozpoznanych przez Hollywood południowokoreańskich twórców. Pierwszy azjatycki twórca, którego film zdobył Oscara w najważniejszej kategorii.
Wczesne lata Bong Joon Ho urodził się 14 września 1969 roku w mieście Daegu w Korei Południowej jako najmłodsze dziecko Bonga Sang-gyuna; grafika, profesora uniwersyteckiego oraz – przez pewien czas – szefa działu sztuki w koreańskim Narodowym Instytucie Filmowym. Jego dziadek, Park Taewon, był z kolei uznanym pisarzem z czasu japońskiej okupacji. W czasach szkoły podstawowej niedoszły jeszcze twórca przeprowadził się z rodzicami do stolicy kraju, Seulu, zamieszkując obok koryta rzeki Han oraz w sąsiedztwie mostu Jamsil. Lokalizacja nowego mieszkania oddziaływała na wyobraźnię młodego, aspirującego wówczas filmowca; w wywiadach reżyser podkreśla, że niejednokrotnie wyobrażał sobie przerażającego potwora, który czołgając się po moście, wpadał ostatecznie w spokojny nurt rzeki. Dwie dekady później tę wizję przeniesie na ekran w swoim filmie "
The Host: Potwór".
Historia kariery Po zakończeniu liceum
Bong zdecydował się pójść na uniwersytet Yonsei, gdzie studiował socjologię oraz anglistykę i czynnie angażował się w studenckie pro-demokratyczne protesty. Po dwuletniej obowiązkowej służbie wojskowej powrócił na uniwersytet i założył wraz z przyjaciółmi klub filmowy "Żółte drzwi". W ramach działalności w klubie,
Bong wyreżyserował wtedy swoje pierwsze krótkometrażowe produkcje.
Po ukończeniu studiów w 1995 roku,
Bong zapisał się na dwuletni program filmowy w Koreańskiej Akademii Sztuki Filmowej. Na zakończenie programu stworzył dwie produkcje krótkometrażowe: "
Incoherence" oraz "
The Memories in My Frame", pokazywane później na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Hong Kongu oraz Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Vancouver. Po latach zdobywania odpowiedniego doświadczenia, w 1999 roku rozpoczął zdjęcia do swojego debiutanckiego pełnego metrażu: "
Szczekające psy nigdy nie gryzą". Mimo niewielkiej popularności w ojczyźnie, film pojawił się na trzech międzynarodowych festiwalach: Slamdance, San Sebastian oraz Hong Kong.
Prawdopobnie to właśnie rozpoznanie na międzynarodowych festiwalach zapewniło
Bongowi możliwość stworzenia "
Zagadki zbrodni"; opowieści dużo ambitniejszej, opartej na prawdziwych wydarzeniach toczących koreańskie społeczeństwo dwadzieścia lat wcześniej. Film sprzedał ponad 5 milionów biletów w kraju, zdobył nagrody w najważniejszych kategoriach krajowych Grand Bell Awards i, odrzucony przez Cannes oraz Wenecję, premierował na festiwalu w San Sebastian.
Ogromnym przełomem dla reżysera okazał się jednak dopiero "
The Host: Potwór", który pojawił się w sekcji Directors' Fortnight festiwalu w Cannes. Posiadający monstrualny z punktu widzenia koreańskiego przemysłu budżet 11 milionów dolarów film ustanowił nowy rekord lokalnego box-office'u na poziomie ponad 13 milionów sprzedanych biletów. W następstwie filmu reżyser nakręcił też segment w filmie "
Tokyo!" obok mistrzów
Michela Gondry'ego i
Leosa Caraxa, a później "
Matkę", thriller o matce broniącej honoru oskarżonego o morderstwo syna.
W 2013 roku
Bong postanowił spróbować swoich sił w Hollywood, reżyserując "
Snowpiercer: Arkę przyszłości" na podstawie kultowego francuskiego komiksu o dystopii, w której jadący wokół Ziemi pociąg staje się metaforą drabiny społecznej. Film stał się sporym sukcesem wśród krytyków oraz w kasach kin, zarabiając prawie 87 milionów dolarów na całym świecie. W konsekwencji sukcesu filmu, Netflix, szukający wówczas szans w świecie kina artystycznego, zaproponował reżyserowi współpracę. Tak w 2017 roku narodziła się "
Okja", osadzone w przyszłości science-fiction o przyjaźni młodej dziewczynki i wielkiej świno-podobnej istoty.
Po premierze filmu na platformie Netflix
Bong wrócił do Korei, pierwszy raz od dekady tworząc film w ojczyźnie. Był nim "
Parasite"; dzieło nie tylko spełnione artystycznie, ale – przez zaznaczenie się reżysera w amerykańskim kinie popularnym – także finansowo oraz prestiżowo. "
Parasite" z drzwiami wszedł bowiem na salony światowego kina, najpierw zdobywając Złotą Palmę w canneńskim konkursie, a kilka miesięcy później; wszystkie nagrody świata filmu z Oscarem za najlepszy film na czele. W ten sposób "
Parasite" napisał historię kina, stając się pierwszym azjatyckim filmem zdobywającym Oscara w najważniejszej kategorii. W kasach kin zarobił niemal 263 miliony dolarów, co przy budżecie 11 milionów jest wynikiem abstrakcyjnie wysokim.
Sześć lat po sukcesie "
Parasite" na festiwalu filmowym w Berlinie premierę miał kolejny amerykański projekt Bonga, "Mickey 17" z Robertem Pattinsonem w roli głównej. Film nie zdobył żadnej nagrody na festiwalu, a mimo względnie pozytywnego odbioru wśród krytyków nie poradził sobie najlepiej w kasach kin.
Najważniejsze filmy Do najważniejszych filmów
Bonga Joon Ho należą:
• "
Zagadka zbrodni" z
Sang-kyung Kimem i
Kang-ho Songiem • "
The Host: Potwór" z
Kang-ho Songiem i
Hee-bong Byunem • "
Snowpiercer" z
Chrisem Evansem i
Tildą Swinton • "
Okja" z
Jakiem Gyllenhaalem i
Tildą Swinton • "
Parasite" z
Kang-ho Songiem i
So-dam Park Wszystkie filmy
Bonga Joon Ho możecie znaleźć klikając
TUTAJ.
Nagrody i wyróżnienia Bong Joon Ho otrzymał do tej pory wiele prestiżowych wyróżnień dla twórców filmowych. W swojej karierze otrzymał między innymi cztery Oscary, dwie nagrody BAFTA, Złoty Glob oraz canneńską Palmę.
Wszystkie nominacje oraz nagrody zdobyte przez
Bonga Joon Ho znajdziecie klikając
TUTAJ.