Co Polacy oglądali najchętniej w mijającym roku? Netflix właśnie to podsumował - lista filmowych gatunków jest obszerna, a wachlarz emocji, które towarzyszyły polskim widzom, jeszcze szerszy. Jak się okazuje, na ekranach królowały przede wszystkim dramaty, produkcje komediowe oraz kino dla najmłodszych. Polacy z entuzjazmem odkrywali także nowości z całej gamy innych kategorii dostępnych na Netflix.
Coraz bardziej lubimy fantazjować
Najciekawszym zaskoczeniem był ogromny, bo o niemal 500%, wzrost zainteresowania filmami fantasy. Choć nikogo nie powinno dziwić, że w tym pełnym emocji roku Polacy chętnie sięgali po kino pozwalające na chwilę oderwać się od rzeczywistości, jaką znamy. Pomogły nam w tym m.in. produkcje oryginalne Netflix - jeśli chodzi o fantasy, dużą popularnością cieszyły się np. seriale "
Przeklęta" czy "
Locke & Key". Dobrze się składa, gdyż rok 2021 również zapowiada się ciekawie dla kategorii fantasy - trwają już prace nad drugim sezonem "
Wiedźmina".
Zapragnęliśmy romantyzmu
Ostatni rok to także wzrost popularności historii miłosnych. W porównaniu z 2019 oglądalność romansów na Netflix jest teraz ponad trzy razy większa. Czyżby, jak śpiewali Beatlesi, "All you need is love"? Popularnością cieszyły się takie tytuły jak "
The Kissing Booth 2", "
Zakochany bogacz" czy "
Miłość gwarantowana". Te pogodne, momentami zabawne, ale też chwytające za serce produkcje dostarczały Polakom nie tylko bardzo potrzebną dawkę pozytywnych emocji, ale także wiele rozwiązań na "domowe" randki.
Oglądaliśmy w rytmie muzyki
Musicale - to kolejna kategoria, którą odkryli Polacy w tym roku. Rozśpiewane produkcje porwały nas zarówno fabułą okraszoną szczyptą magii, jak i chwytliwymi piosenkami. M.in. dzięki takim tytułom jak "
Grease", "
Sweeney Todd", "
The Eddy" z
Joanną Kulig czy produkcji oryginalnej Netflix z
Rachel McAdams - "
Eurowizja", muzyczne historie kończą 2020 rok z ponad trzykrotnym wzrostem zainteresowania.
Przeżywaliśmy też mocniejsze historie
Poza odkrywaniem nowości Polacy pozostali wierni swoim gustom - i tak wciąż najczęściej wybieranym w Polsce gatunkiem, zarówno wśród filmów, jak i seriali, jest szeroko rozumiany dramat. Kategoria okazywała się bezkonkurencyjna w miesięcznych rankingach - wiodła prym przez cały rok. W 2020 roku Netflix znacząco poszerzył bibliotekę produkcji tego typu - filmy obyczajowe, polityczne, społeczne czy melodramaty to tylko namiastka treści, spośród których mogliśmy wybierać. Cieszy fakt, że wśród najpopularniejszych w tym roku reprezentantów gatunku, znalazło się sporo lokalnych tytułów - wśród nich stworzony w Polsce serial oryginalny Netflix "
W głębi lasu" oraz filmy "
Jak zostałem gangsterem", "
Boże Ciało", "
Proceder" i "
Zabawa zabawa". Globalnym hitem - także niezwykle popularnym w Polsce - okazał się miniserial "
Gambit królowej" z polskim akcentem, czyli
Marcinem Dorocińskim w roli szachowego mistrza.
Oglądaliśmy razem
Wśród najczęściej wybieranych przez Polaków gatunków znalazły się także komedie oraz produkcje dla dzieci/kino familijne - na podium jest miejsce dla obu kategorii, ale jak się okazało to "
Dzieciak rządzi". Tytuły przeznaczone dla młodszych użytkowników dominowały przez większą część roku, szczególnie w okresie letnim. Niewątpliwie jest to zasługa imponującej bazy treści licencjonowanych oraz tegorocznych premier wysokiej jakości produkcji oryginalnych Netflix, w tym "
Wyprawa na Księżyc", "
Park Jurajski: Obóz Kredowy" czy "
SpongeBob Film: Na ratunek". 2020 przyniósł także udoskonalone funkcje ochrony rodzicielskiej, dzięki którym korzystanie z serwisu przez najmłodszych stało się nie tylko łatwiejsze, ale i bezpieczniejsze.
Było nam do śmiechu
Jeśli zaś chodzi o komedie - poza tym, że oglądaliśmy ich dużo, to znacznie częściej po "wesołe tytuły" sięgaliśmy w zimowych miesiącach (początek roku to szczególnie dobry czas dla tej kategorii - może to efekt szampańskich nastrojów panujących w czasie karnawału?). Wśród ulubionych komedii pojawiły się oryginalne produkcje Netflix - perypetie specjalistki od marketingu "
Emily w Paryżu", serial o dojrzewaniu "
Sex Education" czy opowieść o niefortunnej pomyłce "
Niewłaściwa Missy".
Szukaliśmy dreszczyku grozy i przygód!
Podczas miesięcy jesienno-zimowych użytkownicy chętnie wybierali także horrory. Wygląda na to, że im mniej przyjazna aura na zewnątrz, tym chętniej szukamy nie tylko tytułów, które rozweselą w czasie jesiennej pluchy, ale także mrocznych historii, które wzbudzą gęsią skórkę nie tylko z zimna, ale i ze strachu. Jednym z horrorów, który cieszył się największą popularnością wśród polskich widzów był rodzimy tytuł "
W lesie dziś nie zaśnie nikt" - został on premierowo udostępniony w serwisie, także użytkownicy Netflix mogli obejrzeć go jako pierwsi w Polsce. Co ciekawe, w cieplejszych miesiącach - jak kwiecień, lipiec i sierpień - swój złoty okres przeżywały filmy akcji. W tym roku poziom adrenaliny podnosiły Polakom takie tytuły jak "
Tyler Rake: Ocalenie" z
Chrisem Hemsworthem czy "
The Old Guard" z
Charlize Theron. Chętnie sięgano także po kolejny sezon emocjonujących przygód nietuzinkowego rodzeństwa z "
The Umbrella Academy".
Odkrywaliśmy świat
Rok 2020 nie mógł nas powstrzymać od podróżowania. Polacy chętnie oglądali lokalne produkcje z różnych zakątków świata. Kierunków było sporo, a ciekawych historii i bohaterów jeszcze więcej. Nasze serca zdobyła np. historia spektakularnych rabunków w Madrycie. "
Dom z papieru" utrzymywał się na naszej top liście aż przez 122 dni! Fenomen serialu sięgnął dużo dalej - patrząc na poczynania Profesora i jego ekipy, Hiszpanię również chętnie "odwiedzali" mieszkańcy także 91 innych krajów. Wśród popularnych kierunków ekranowych podróży znalazły się także takie kraje jak Stany Zjednoczone ("
Ostatni taniec" - aż 50 dni w TOP 10), Meksyk ("
Mroczne pożądanie" - 42 dni) czy Rosja ("
Ku jezioru" - 37 dni). Odkrywaliśmy też kulturę Dalekiego Wschodu - ponad trzykrotnie wzrosło zainteresowanie koreańskimi produkcjami, a anime oglądało ponad 150% więcej Polaków niż w 2019 roku. Poznawaliśmy świat także dzięki szerokiej bibliotece filmów dokumentalnych na Netflix. W tym roku oglądaliśmy ich ponad dwa razy więcej! Wśród tematów, które najbardziej interesowały Polaków (oczywiście poza dokumentem na temat "
Domu z papieru") znalazły się także "
Dylemat społeczny" czy "
Tajemnice grobowca w Sakkarze".