AFF: Indie Star Award dla producentki Adele Romanski

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/AFF%3A+Indie+Star+Award+dla+producentki+Adele+Romanski-152481
AFF: Indie Star Award dla producentki Adele Romanski
Po nagrodach dla Christine Vachon i Jaya van Hoya w ubiegłych latach, Adele Romanski, słynąca z wizualnie wysmakowanych i osobistych projektów filmowych, jest kolejną producentką, którą American Film Festival honoruje za całokształt twórczości, przyznając jej Indie Star Award (to druga, obok Alexa Rossa Perry’ego, laureatka nagrody w tym roku). W trakcie festiwalu zaprezentujemy przegląd filmów, nad którymi Romanski trzymała producencką pieczę: "Aftersun", reż. Charlotte Wells; "Nigdy, rzadko, czasami, zawsze", reż. Eliza Hittman; "Tajemnice Silver Lake" i "Legendarne amerykańskie piżama party", reż. David Robert Mitchell; "Moonlight" oraz "Gdyby ulica Beale umiała mówić", reż. Barry Jenkins; a także najnowszą produkcję – "Polne drogi mają smak soli", reż. Raven Jackson. Romanski weźmie udział w spotkaniach po wybranych seansach i udzieli masterclass we Wrocławiu.

Jeszcze tylko do najbliższego piątku, 20 października, można kupić karnety.

Niezależny duch i Hollywoodzki sznyt

Adele Romanski to producentka, której decyzje zawodowe wyznaczają tory rozwoju kina amerykańskiego ostatnich dekad. Dzieła jej profesjonalnych partnerów, filmowców, którzy zawdzięczają jej swoje kariery, stają się kolejno i na długie lata wyznacznikami artystycznych trendów w kinie.

Ich niezależność i autorski status, niezmącony biznesowymi zależnościami, jest w dużym stopniu zasługą determinacji i podejmowanych przez nią decyzji, chroniących kreatywne wybory artystów.

Romanski ma na swoim koncie kilkanaście znaczących produkcji – zarówno dla kina, jak i telewizji (tu warto wspomnieć wyróżnioną BAFTA TV Award "Kolej podziemną"). Najważniejszym tytułem w jej karierze pozostaje pod wieloma względami obsypane nagrodami (w tym Oscarem dla najlepszego filmu) "Moonlight", w którego procesie twórczym uczestniczyła od początku. To ona zmotywowała Barry'ego Jenkinsa do rozpoczęcia pracy nad filmem, obiecując zaangażowanie w niskobudżetowy "osobisty i wizualnie wysmakowany" pomysł osadzony w Miami. Jej wpływ zaznaczył się także w zatrudnieniu do filmu Mahershali Aliego, który dzięki tej roli zdobył statuetkę Akademii. Opowiadanie o prostych z pozoru relacjach międzyludzkich, prostymi gestami, ciszą i półcieniem, staje się znakiem rozpoznawczym, który można z pewną ostrożnością przypisać też producentce. Deszcz wyróżnień dla "Moonlight" nie tylko pomógł zapisać nazwisko producentki w pamięci szerszej publiczności, ale także wystrzelił karierę Romanski jeszcze dalej, dając szansę na realizację kolejnych, bezkompromisowych wyzwań artystycznych. W tym celu założyła z Barrym Jenkinsem (oraz Markiem Ceryakiem) firmę PASTEL, która blisko współpracuje z firmą A24 i zbiera kolejne nagrody.

American Film Festival przegląda się w lustrze kina Adele Romanski

Można powiedzieć, że kariera Adele Romanski rozwija się równolegle z American Film Festival. "Legendarne amerykańskie pidżama party" (The Myth of the American Sleepover), drugi wyprodukowany przez nią film, debiut Davida Roberta Mitchella, pokazaliśmy na pierwszej edycji festiwalu w 2010 roku i odtąd zawsze z zainteresowaniem śledzimy kroki producentki. Romanski była gościnią drugiej edycji festiwalu (jako reżyserka "Rozstań i powrotów" / Leave Me Like You Found Me), a kolejne jej filmy miały swoje premiery w 2016 roku – "Morris z Ameryki" (Morris From America) w reżyserii Chada Hartigana oraz w 2017 roku – "Bliźnięta" (Gemini) Aarona Katza. Rok później zaprezentowaliśmy "Tajemnice Silver Lake" (Under the Silver Lake) Davida Roberta Mitchella, kolejnego twórcy, którego wrażliwość odpowiada zainteresowaniom Romanski.

Choć producentka wzbrania się przed szufladkowaniem i feministycznymi deklaracjami o wspieraniu kobiet przez kobiety, to ostatnie produkcje Romanski i PASTEL (oraz A24) to filmy młodych debiutantek Charlotte Wells i Raven Jackson. Te ostatnie współprace zaowocowały kolejnymi sukcesami: "Aftersun", po premierze w sekcji Semaine de la Critique w Cannes, zdobyło Independent Spirit Award i nagrodę BAFTA za najlepszy debiut, zaś "Polne drogi mają smak soli" (All Dirt Roads Taste of Salt) Raven Jackson były pokazywane na festiwalu Sundance w tym roku.

Czytaj więcej w tekście kuratorskim Uli Śniegowskiej

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones