Eric-Emmanuel Schmitt

7,7
25 ocen scenariuszy
Eric- Emmanuel Schmitt jest francuskim dramaturgiem, eseistą, powieściopisarzem, a z wykształcenia filozofem.

W przeciągu tej dekady stał się jednym z najbardziej czytanych i wystawianych francuskojęzycznych pisarzy na całym świecie. Jego książki zostały przetłumaczone na 35 języków i w ponad 40 krajach regularnie wykonuje się jego sztuki.

Eric, urodzony w 1960 roku, uczęszczał do Ecole Normale Supérieure, wiodącego humanistycznego uniwersytetu we Francji i został nagrodzony państwowym, najbardziej prestiżowym, świadectwem nauczania i doktoratem z filozofii.

Początkowo znany był tylko ze swoich prac scenicznych. Zdobył sławę dziełem "Don Juan on Trial", pierwszy raz wystawionym we Francji w 1991 roku, a potem wyprodukowanym przez Royal Shakespeare Company. Dalsze produkcje nowej, przerobionej przez autora wersji tego utworu wystawione zostały w Belgii i Niemczech pod koniec 2005 roku.

Następnie, w 1993 roku, pojawił się jego "The Visitor", triumf, który przyniósł mu rok później trzy nagrody Molièra (dla najlepszego aktora, dla teatralnego objawienia i dla najlepszej sztuki). 'The Visitor' został przetłumaczony i wystawiony na całym świecie. Muzyczna wersja tego przedstawienia została przygotowana przez Théâtre Impérial de Compiègne z muzyką skomponowaną przez Stavrosa Xarhakosa. Później trafiła ona także do Royal Opera House w Londynie.

W nurcie tego drugiego sukcesu, Eric- Emmanuel Schmitt porzucił posadę wykładowcy filozofii na Uniwersytecie w Savoie i został "pełnoetatowym" pisarzem.

Jego „Golden Joe” (1994) i „Enigma Variations” (1996) zostały zaprezentowane przez Théâtre Marigny z Alain Delon i Francisem Husterem. Sztuka „Enigma Variations” stała się najbardziej popularnym dziełem Schmitta i została wystawiona w wielu większych miastach, wliczając Tokio, Berlin, Moskwę, Los Angeles i Londyn, z udziałem Donalda Sutherlanda.

Natomiast w 1997 roku po raz pierwszy wystawiony został „The Libertine” w Théâtre Montparnasse z Bernardem Giraudeau'em i Christiane Cohendy. Dzieło te „rozpoczęło” także większą, międzynarodową karierę (Zurych, Berlin itd.)

Parę mięsięcy później ukazał się monolog Schmitta o buddyzmie, „Milarepa”, pierwszy raz wystawiony w Théâtre Vidy w Lozannie w Szwajcarii i w Théâtre des Gémeaux de Sceaux. Później został on także wykonany na Avignon Festival w 1997 i dwa lata później w Paryżu. Ten scenariusz zainspirował pisarza do kontynuacji serii krótkich tekstów utrzymanych w tematyce religijnej, nazwanych później „Cycle de l'Invisible”.

Jego „Frederick or The Crime Boulevard” został wyprodukowany prawie jednocześnie w Paryżu z udziałem Jeana- Paula Belmondo i w Niemczech, w Kolonii oraz w Baden-Baden.

Natomiast „Between worlds” było wystawiane ciągle przez sezon 1999-2000 w Théâtre Marigny, odnosząc tam bardzo duży sukces.

Następnie pojawiły się dwa dzieła z „Cycle de l'Invisible”. “Pan Ibrahim i Kwiaty Koranu”, pierwszy raz wykonany grudniem 1999 roku przez Bruno-Abrahama Kremera, został zaprezentowany na Avignon Festival w lipcu 2001, a później w Paryżu w Studio des Champs-Elysées we wrześniu 2002. Od tamtej pory, dzieło to podróżowało bez przerwy po całym świecie za namową Ministra od Spraw Zagranicznych. „Pan Ibrahim...” wystawiany był w Théâtre Marigny przez cały sezon 2004-2005. W tym samym roku Omar Sharif został uhonorowany nagrodą Cesara dla najlepszego aktora za występ w filmie Françoisa Dupeyrona na podstawie sztuki Schmitta.
Z kolei trzeci już utwór z cyklu tych historii dotyczących dzieciństwa i duchowości, „Oskar i Pani Róża”, w spektakularny sposób został adaptowany na utwór sceniczny przez Comédie des Champs-Elysées w lutym 2003 roku z udziałem Danielle Darrieux, która zdobyła za to nagrodę Molière’a dla najlepszej aktorki.

Później, we wrześniu 2003 roku Charlotte Rampling i Bernard Giraudeau wystąpili w kolejnym utworze Schmitta „Partners in Crime”, w pierwszej produkcji w Théâtre Edouard VI. Bilety na tę sztukę były wyprzedane przez kilka miesięcy.

Od listopada 2004, Jacques Weber grał dla pełnej widowni w Théâtre Montparnasse w „Ewangelii według Piłata”, adaptacji na utwór sceniczny powieści Schmitta o tym samym tytule. W tym samym czasie w małym teatrze występował młody aktor, Frédéric Quiring w „The Night of Olives”. Obie sztuki są opublikowane przez Albina Michela pod tytułem „Moje Ewangelie”.

Od września 2005 pierwsza światowa produkcja kolejnego dzieła francuskiego pisarza, “Sentimental Tectonics” była grana w Brukseli przed pełną widownią. Następne miesiące przyniosły dalsze jej przedstawienia w Paryżu.

Równocześnie Eric-Emmanuel Schmitt pisał powieści. W 1995 roku ukazała się życzliwie przyjęta przez krytyków „The Sect of the Egoists”. W 2000 „Ewangelia według Piłata” utrwaliła reputację Schmitta jako powieściopisarza i zdobyła dla niego nagrodę Grand Prix des Lectrices de Elle. Od tamtej pory każda książka Erica-Emmanuela figurowała na liście bestsellerów przez kilka tygodni lub nawet miesięcy.

Po tej promiennej pracy pisarz opublikował „The Alternative Hypnothesis” (2001), ciemniejszą powieść o Hitlerze, historycznym Przywódcy i ‘Adolfie’, jego fikcyjnym alter-ego. Następnie, rok później, pojawiła się dziwaczna i satyryczna odmiana mitu o Fauście, „When I was a Work of Art”.

Powieści z Cycle de l'Invisible spotkały się z ogromnym sukcesem w francuskojęzycznych krajach, a także poza nimi, zarówno na scenie, jak i w księgarniach. Miliony czytelników wzięło sobie do serc ‘Milarepa’ o buddyzmie, „Pana Ibrahima i Kwiaty Koranu” o sufizmie, „Oskara i Panią Różę” o ateizmie i „Dziecko Noego”, które pojawiło się w 2004 roku, o judaizmie.

W dziedzinie niefikcyjnej, Eric-Emmanuel Schmitt opublikował w 1997 doktorat pt. „Diderot i filozofia uwodzenia”.

Ponadto Schmitt, jako entuzjastyczny miłośnik muzyki, przetłumaczył na francuski „Małżeństwo Figara”, wystawione w Théâtre Impérial de Compiègne w 1997 i 1998 roku oraz „Don Giovanni”.

Pomimo, że utrzymuje on dystans do świata literatury i polityki, Eric ma już na swoim koncie sporo nagród. W 2000 roku otrzymał 'Grand Prix du Théâtre' przyznany mu przez Akademią Francuską za całokształt twórczości. W 2004 roku wygrał „Public Choice” w German Book Awards w Lipsku za powieść „Pan Ibrahim i Kwiaty Koranu”, podczas gdy w Berlinie zdobył prestiżową nagrodę „Die Quadriga” za „człowieczeństwo i mądrość przynoszone ludziom z humorem”. Z kolei jesienią 2004 literacki magazyn Lire przeprowadził sondaż pomiędzy francuskimi czytelnikami, pytając o książki, które „zmieniły ich życia”: „Oskar i Pani Róża” widniał pomiędzy takimi dziełami, jak „Biblia”, „Trzej muszkieterowie” i „Mały Książę” i była to jedyna wymieniona książka żyjącego wciąż autora.

W październiku 2005 nowa powieść Schmitta, “My Life with Mozart” pojawiła się w kilku państwach, włączając Austrię, Belgię, Francję, Niemcy, Grecję, Włochy, Koreę, Holandię, Norwegię, Szwecję i Szwajcarię. Odniosła wielki sukces.

Eric- Emmanuel Schmitt mieszka w Brukseli, a wszystkie jego prace są publikowane przez Albina Michela.

Ile lat ma Eric Emmanuel Schmitt?

Ma 65 lat.

Kiedy urodził się Eric Emmanuel Schmitt?

Urodził się 28 marca 1960.

Gdzie urodził się Eric Emmanuel Schmitt?

Lyon, Francja

W ilu filmach zagrał Eric Emmanuel Schmitt?

Zagrał w 1 filmie. Sprawdź w jakim tutaj.

Czy Eric Emmanuel Schmitt dostał Oscara?

Nie otrzymał Oscara.

Ile Eric Emmanuel Schmitt zdobył nagród i nominacji?

Nie zdobył żandych nagród i nominacji