Nie żyje
Melvin Van Peebles, aktor, scenarzysta, reżyser, pisarz i ikona czarnego kina, twórca takich filmów jak m.in. "
Sweet Sweetback's Baadasssss Song" (1971) czy "
Człowiek-arbuz" (1970). Miał 89 lat.
Van Peebles zmarł we wtorek w swoim domu na Manhattanie. Informację o jego śmierci potwierdził syn,
Mario Van Peebles.
Tata wiedział, że czarne obrazy mają znaczenie. Jeśli obraz jest wart tysiąc słów, ile wart jest film? Jeśli chcemy osiągnąć sukces, musimy zobaczyć siebie jako wolnych ludzi. Prawdziwe wyzwolenie nie oznacza imitowania mentalności kolonizatora. Oznacza szacunek dla siły, piękna i wspólnoty ludzi, czytamy w jego oświadczeniu.
Van Peebles urodził się w 1932 roku w Chicago. Karierę filmową rozpoczął, kręcąc krótkie metraże w czasach, gdy w Hollywood nie pracowało wielu czarnych filmowców. Jego debiutanckim pełnym metrażem był "
The Story of a Three-Day Pass" (1968). Następnie nakręcił takie filmy jak m.in. "
Człowiek-arbuz" (1970), "
Sweet Sweetback's Baadasssss Song" (1971), "
Don't Play Us Cheap" (1973) czy "
Gang w błękitnych mundurach" (1996).
Van Peebles był również pisarzem i dramaturgiem, wydał szereg książek. Część z nich sam zaadaptował - między innymi jako przedstawienia teatralne, które nie tylko reżyserował, ale i do których pisał muzykę. Spektakl "Ain’t Supposed to Die a Natural Death" był pokazywany na Broadwayu przez osiem miesięcy i przyniósł mu dwie nagrody Tony.
Jako aktor wystąpił w filmach syna "
Posse - opowieść o Jesse Lee" (1993) i "
Czarne Pantery" (1995). Zagrał też w następujących tytułach: "
Bumerang" (1992), "
Na granicy ryzyka" (1994) czy "
Bohater ostatniej akcji" (1993). Na małym ekranie pojawił się w serialu "
Lśnienie" (1997) oraz produkcjach takich jak m.in. "
Wszystkie moje dzieci" czy "
Wydział zabójstw Baltimore".
Najsłynniejsze filmy
Van Peeblesa to "
Człowiek-arbuz" (1970) oraz "
Sweet Sweetback's Baadasssss Song" (1971). Pierwszy jest komedią o białym rasiście, który pewnego dnia budzi się jako czarny - wówczas odsuwają się od niego bliscy, krewni i współpracownicy. Drugi to z kolei klasyk kina blaxploitation, historia wychowanego w burdelu sieroty, którego seksualne talenty pomagają w konfrontacji z rasizmem w Los Angeles. Dystrybuowany poza Hollywood film stał się jednym z największych przebojów w historii kina niezależnego, a w zeszłym roku trafił do prestiżowych zbiorów Biblioteki Kongresu.