Polsat kupi kanał TV Biznes - dowiedziała się "Rzeczpospolita" - w ten sposób chce walczyć o widzów TVN 24
Wiadomość, że TV Biznes w najbliższym czasie zmieni właściciela, potwierdził "Rz" prezes tej stacji Piotr Barełkowski. O szczegółach milczy. Z naszych informacji wynika, że przejmie ją telewizja Polsat. Wartość TV Biznes szacujemy na 20 - 25 mln zł. Informację tę nadawcy mają ogłosić w czwartek .
Kwota jest wygórowana, jak na tak małą stację, gdyż jest ona dla Solorza szalenie atrakcyjna. Dlaczego? Bo na jej podstawie ma zostać zbudowany rywal dla najważniejszego w Polsce kanału informacyjnego TVN 24. - Sądzę, że Zygmunt Solorz bacznie obserwował coraz większe uznanie widzów i pokaźne wpływy od reklamodawców. Teraz Polsat dzięki TV Biznes chce stworzyć podobny kanał - mówi "Rz" Marcin Rupiński, analityk z Domu Maklerskiego Banku Ochrony Środowiska. Dodaje, że plusem TV Biznes jest marka oraz rosnąca oglądalność i reklamodawcy.
Na razie trudno mówić o konkurencji między tymi stacjami. Z jednej strony gigant wśród kanałów tematycznych TVN 24. Jego cennikowe wpływy z reklam w 2006 roku Expert Monitor obliczał na 126 mln zł. Przychodów TV Biznes z tego tytułu w ogóle się nie szacuje. Jednak to właśnie tego typu kanały uważa się za przyszłość telewizji.
- Inwestowanie w takie przedsięwzięcia ma sens i nie dziwią mnie kroki podejmowane przez nadawców - mówi Sobiesław Pająk, analityk z CDM Pekao. Reklamodawcy coraz bardziej doceniają tematyczne stacje, bo dają gwarancję dotarcia do ściśle określonej grupy widzów: zamożnych i dobrze wykształconych.
Inwestuje w nie także telewizja publiczna. Zamierza otworzyć bazujący na regionalnej TVP 3 informacyjny kanał TVP Info. - Mamy nadzieję, że w połowie tego roku będziemy mogli pokazać gotowy produkt - powiedział wczoraj w Wirtualnej Polsce Bronisław Wildstein, prezes TVP, dodając, że jego stacja od razu prześcignie TVN 24.
Dziś Polsat ma trzy kanały tematyczne. W końcu ubiegłego roku Zygmunt Solorz zapowiedział, że uruchomi jeszcze co najmniej jeden. Ma już pozwolenie KRRiT na otwarcie Playboy Polska. Właściciel Polsatu nie wykluczył także przejmowania już istniejących kanałów. Największy konkurent Polsatu, czyli TVN, ma ich dziewięć, w tym informacyjny TVN 24 z pasmem biznesowym.
TV Biznes założył w 2004 roku biochemik, prof. Piotr Chomczyński. Stacja od samego początku jest w całości poświęcona sprawom biznesowym. Jej właściciel ma również centrum badawcze w Stanach Zjednoczonych.
Zygmunt Solorz jest także coraz bliższy sfinalizowania innej transakcji: chodzi o sprzedaż 25,1 proc. telewizji Polsat niemieckiemu koncernowi medialnemu Axel Springer. Jak dowiedziała się "Rz", w tym tygodniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafił wreszcie wniosek o zgodę na transakcję.