New American Cinema – amerykański underground 1943-1969

Informacja nadesłana przez organizatora /
https://www.filmweb.pl/news/New+American+Cinema+%26+8211+ameryka%C5%84ski+underground+1943-1969-20306
16-18 LUTEGO 2005
GALERIA STARY BROWAR
POZNAŃ


W poznańskiej Galerii Stary Browar (poziom +1) rusza cykliczny program kina eksperymentalnego. Podczas organizowanych co dwa miesiące kilkudniowych przeglądów obejrzeć można będzie, często po raz pierwszy w Polsce, arcydzieła filmowej awangardy – od filmów przedwojennych dadaistów i konstruktywistów, przez mistrzów kina abstrakcyjnego do brytyjskiego strukturalizm i amerykańskiego minimalizmu.

Wszystkie projekcje odbywać się będą z oryginalnych taśm 16mm, sprowadzanych specjalnie na projekcje z kolekcji brytyjskich i francuskich.

New American Cinema

Program rozpoczyna przegląd filmów New American Cinema, najważniejszego nurtu kina awangardowego XX wieku. Zostaną pokazane prace artystów, którzy w najpełniejszy sposób kontynuowali i rozszerzali poszukiwania przedwojennej europejskiej awangardy filmowej, tworząc podwaliny zarówno pod współczesne sztuki wizualne, jak i początkując nurt kina niezależnego. Prace twórców skupionych wokół New American Cinema stanowiły istotny element amerykańskiej kontrkultury lat 50. i 60. i wpłynęły znacząco (choć w sposób strywializowany) na estetykę dominującego dziś w pop-kulturze tzw. „stylu MTV".

Grupę New American Cinema powołano 28 września 1960 roku na nowojorskim spotkaniu zorganizowanym przez Jonasa Mekasa. Po dwóch latach uformowano nowojorską Film-Makers’ Cooperative, pierwsze amerykańskie stowarzyszenie zajmujące się dystrybucją i wspieraniem eksperymentalnych produkcji filmowych. Grupę tworzyli najważniejsi twórcy filmowi tamtych czasów, m.in. Ron Rice, Jack Smith, Ken Jacobs, Gregory Markopolous.

W swoim pierwszym manifeście z 1962 artyści pisali:

„Wierzymy, że kino jest niepodzielnie osobistą ekspresją. Dlatego odrzucamy wpływy producentów, dystrybutorów i inwestorów do czasu aż film nie zostanie ukończony. (...) Odrzucamy cenzurę, nigdy nie podpisywaliśmy prawa, które ją wprowadza (...)"

Jak pisał Mekas: „Nie tworzymy kooperatywy by robić pieniądze, tworzymy ją by robić filmy. Łączymy się by zbudować Nowe Amerykańskie Kino „

W ciągu kolejnych lat nastąpiła eksplozja niezależnej twórczości filmowej. Filmy czołowych postaci ruchu – Stana Brakhage, Maya Deren czy Kennetha Angera stały się istotną częścią rodzącej się kontrkultury, stanowiąc zaczątek wielkiej eksplozji amerykańskiego kina niezależnego, która nastąpiła w kolejnych dekadach.

Program przeglądu

Przegląd zapoczątkuje projekcja niezwykle kobiecych filmów Mayi Deren, łączących tropy przedwojennej awangardy (surrealizm) z tańcem i poetycką, kobiecą wrażliwością. W kolejnych dniach zaprezentowane zostaną filmy ideologicznego przywódcy nurtu – Jonasa Mekasa, kolażowe filmy Bruce’a Baillie oraz obrazy chyba największego artysty kina eksperymentalnego XX wieku – Stana Brakhage.

Jako wyjątkowy rarytas zapowiadają się projekcja rytualnych filmów Kennetha Angera z oryginalnych taśm 16mm, szczególnie kultowego (i to słowo pasuje tutaj wyjątkowo trafnie) obrazu "Scorpio Rising" czy powstałego po ponad 20 latach przerwy filmu artysty – "The Man We Want to Hang".

Przegląd uzupełni zestaw filmów od których rozpoczęła się historia fabularnego kina niezależnego, prawdziwie podziemne, parafabularne produkcje Rona Rice i Kena Jacobsa – w tym film Blonde Cobra z udziałem samego Jacka Smitha.

Na początku kwietnia zapraszamy na dużą retrospektywę, podczas której obok obrazów przedwojennych (Fischinger, Lye, Richter) zostaną zaprezentowane filmy animowane powstałe w ramach New American Cinema – ręcznie malowane filmy Harry’ego Smitha oraz inspirowane kulturą Dalekiego Wschodu filmy - mandale braci Whitney i Jordana Belsona.


Projekcje

16.02.2005 godz. 19.00 Program I – Maya Deren, 60’
"Meshes of the Afternoon", reż. Maya Deren, 1943
"At Land", reż. Maya Deren, 1944
"Meditations on Violence", reż. Maya Deren, 1948
"The Very Eye of Night", reż. Maya Deren, 1955

16.02.2005 godz. 20.30 Program II – Petterson – Mekas – Menken 60’
"The Potted Psalm", reż. Sidney Peterson, James Broughton, 1946
"Notebook", reż. Marie Menken, 1963
"Scenes from the life of Andy Warhol", reż. Jonas Mekas: montaż 1991

17.02.2005 godz. 19.00 Program III – Brakhage / Baille 65’
"Window Water Baby Moving", reż. Stan Brakhage, 1959
"Thigh Line Lyre Triangular", reż. Stan Brakhage, 1961
"Mothlight", reż. Stan Brakhage, 1963
"Castro Street", reż. Bruce Baillie, 1966
"Mass for the Dakota Sioux", reż. Bruce Baillie, 1964

17.02.2005 godz. 20.30 Program IV – Undergound 65’
"Blonde Cobra", reż. Ken Jacobs, 1962
"Chumlum", reż. Ron Rice, Chumlum, 1964
"Peyote Queen", reż. Storm de Hirsch, 1965

18.02.2005 godz. 19.00 Program V – Kenneth Anger (I) 60’
"La lune des Lapins", reż. Kenneth Anger, 1950-1970
"Inauguration of the Pleasure Dome", reż. Kenneth Anger, 1954-1966

18.02.2005 godz. 20.30 Program VI – Kenneth Anger (II) 60’
"Scorpio Rising", reż. Kenneth Anger, 1963
"Invocation of My Demon Brother", reż. Kenneth Anger, 1966-1969
"The Man We Want to Hang", reż. Kenneth Anger, 2002

Informacje
Bilety na jeden dzień (dwa programy): 10 zł zniżka/15 zł normalny
Karnet na całość (sześć programów) 25 zł zniżka /35 zł normalny
Ilość miejsc ograniczona.
Szczegóły: www.3cinema.art.pl

Dla naszych czytelników z Poznania mamy podwójne wejściówki, które upoważniają do wstępu na dwa programy danego dnia. Jeśli chcecie zostać ich szczęśliwymi posiadaczami, piszcie na adres: dominika@filmweb.pl w temacie umieszczając hasło "American", a w treści Wasze imię i nazwisko.