Już 18 października w kinach w całym kraju pojawi się film "Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa". Nowe dzieło Elizy Kubarskiej było hitem tegorocznego festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Opowieść o Wandzie Rutkiewicz oparta jest między innymi na niepublikowanych wcześniej audio-dziennikach legendarnej polskiej himalaistki, dzięki czemu to ona ma szansę opowiedzieć po latach swoją własną historię. Znalazło to odzwierciedlenie w trailerze, w którym słyszymy głos Wandy, opowiadającej o zmaganiach z niechętnym jej męskim światem wspinaczy.
Rutkiewicz wspinała się pomiędzy 1971 a 1996 rokiem, stając się czołową postacią złotej ery polskiego himalaizmu. W 2006 roku francuska prasa fachowa uznała ją za najlepszą alpinistkę w historii. Wyprzedzała swoje czasy. Była odważna w górach i poza nimi, chciała przełamywać bariery psychiczne i zwyczajowe, piętrzące się przed alpinizmem kobiecym. Inicjowała wyprawy górskie zespołów kobiecych. Bez wątpienia była największą wspinaczkową gwiazdą lat 80. i nie miała konkurencji pod względem liczby zdobytych ośmiotysięczników – do 1990 r. zdobyła aż sześć spośród nich.
W zwiastunie "
Wandy Rutkiewicz. Ostatniej wyprawy" pojawiają się ważne postaci dla tytułowej bohaterki - himalaista Carlos Carsolio, który widział ją jako ostatni, jej siostra Janina Fies czy Reinhold Messner, pierwszy zdobywca wszystkich ośmiotysięczników. Wszyscy są zgodni - presja ze strony mężczyzn, którzy byli dumni w tamtych czasach z bycia macho i dominacji nad kobietami w sporcie, źle wpływała na kondycję psychiczną Rutkiewicz.
Wszyscy się przyczaili po kątach, jak pająki i tylko patrzą, co będzie. Jak przegramy, to ruszą - mówi w zwiastunie Wanda.
Film
Elizy Kubarskiej jest wspaniałym przykładem połączenia wielu filmowych gatunków - świetnie oddaje historię Wandy, opierając się na unikalnych materiałach archiwalnych. Oprócz bycia filmem biograficznym, zawiera w sobie także elementy filmowego śledztwa, kiedy reżyserka wyrusza na poszukiwanie śladów po zaginionej himalaistce. Jako całość jest hołdem dla kobiecej determinacji, wynikającym z głębokiego zrozumienia reżyserki dla bohaterki, dzielenia z nią miłości do gór oraz doświadczenia presji ze strony środowiska górskiego.