Romantyczna rozgrywka w trójkącie młodych gwiazd Hollywood - Anny Faris, Ryana Reynoldsa oraz Amy Smart. Co poczujesz, gdy zamiast ?kocham cię?, usłyszysz ?zostańmy przyjaciółmi?? Młody i przystojny Chris ma powody do radości - robi karierę w branży muzycznej i co więcej, robi piorunujące wrażenie na dziewczynach. Jednak jego życie nie zawsze wyglądało tak różowo. W czasach szkolnych Chris był nieśmiałym grubaskiem i pośmiewiskiem kolegów. Jedyną osłodą była Jamie - najładniejsza dziewczyna w szkole, w której od zawsze się podkochiwał. Ostatniego dnia szkoły Chris wreszcie wyznaje jej swoje uczucia. Zaskoczona dziewczyna oznajmia mu wprost: ?zostańmy przyjaciółmi?. 10 lat później Chris, to już inny człowiek - przystojny karierowicz podbijający kobiece serca. I nagle pewnego dnia spotyka JĄ... Czy prawdą okaże się powiedzenie, że stara miłość nie rdzewieje? Czy też rację będzie miał jeden z bohaterów mówiąc, że przyjaźń z kobietą jest jak ślepa uliczka, z której nie ma ucieczki. Facet staje się w oczach kobiety aseksualny jak brat albo zepsuta lodówka. Szalony humor. BBC Wesoła i błyskotliwa młodzieżowa komedia. ENTERTAINMENT WEEKLY Zaskakująco błyskotliwa i energetyczna komedia romantyczna. VARIETY
DWA SŁOWA, KTÓRYCH NIE CHCESZ USŁYSZEĆ
?Hasło ?zostańmy przyjaciółmi? jest jak ławka rezerwowych dla randkowiczów, z której nigdy się nie schodzi. Jak raz dziewczyna uzna, że istniejesz dla niej tylko jako przyjaciel, gra skończona. W jej oczach jesteś już tylko jednostką kompletnie aseksualną, porównywalną do jej brata lub zepsutej lodówki? Chris Brander (Ryan Reynolds) ma wszystko - pieniądze, wygląd i atrakcyjną pracę w Los Angeles jako producent muzyczny. Ale nie zawsze tak dobrze mu się wiodło ? W szkole średniej, w małej miejscowości w New Jersey, Chris był nieśmiałym chłopakiem z nadwagą, z którego naśmiewali się niemal wszyscy. Jedynym jasnym punktem w jego życiu była przyjaźń z Jamie Palamino (Amy Smart), popularną cheerliderką i najgorętszą dziewczyną w szkole. Przez cztery lata stanowili nierozłączną parę przyjaciół. Wyjątkiem były te momenty, kiedy Jamie umawiała się z kolejnym atletycznie zbudowanym chłopakiem. Chris był szaleńczo, acz sekretnie, zakochany w swojej przyjaciółce. Kiedy podczas zabawy maturalnej w końcu zdecydował się wyznać swoje uczucia, zdziwiona Jamie oświadcza Chrisowi, że ona też go kocha? ale jak brata. Wściekły i upokorzony Chris zrywa przyjaźń z dziewczyną. Chris dziesięć lat później, to już zupełnie inny człowiek - przystojny playboy żyjący w luksusie w słonecznym Los Angeles. Właśnie dostał kolejne wymagające zadanie w swej karierze zawodowej - przemianę rozpuszczonej bywalczyni salonów i kolorowych czasopism - Samanthy James (Anna Faris) - w gwiazdkę muzyki pop. Fakt, że Chris i Samantha byli kiedyś parą, oraz to, że ona ciągle coś do niego czuje, dodaje jedynie pikanterii całej sprawie. Samantha uprzedza Chrisa, że nie będzie w stanie pracować, dopóki nie wybiorą się do Paryża. Usterka samolotu sprawia, że niespodziewanie muszą wylądować w New Jersey - miejscu, którego Chris starał się unikać. Plan pozostania tam tylko na jedną noc burzy niespodziewane spotkanie z Jamie, która pracuje w lokalnym barze. Stając twarzą w twarz z ?dziewczyną swoich marzeń? i korzystając z nadarzającej się okazji odkręcenia przeszłości, Chris podejmuje decyzję przesunięcia lotu do Paryża o parę dni. Ku wielkiemu zdumieniu Chrisa, sytuacja jest o wiele trudniejsza niż dziesięć lat temu. Na dodatek Samantha staje coraz bardziej podejrzliwa? Im bardziej Chris stara się, tym mocniej wydaje się być zakotwiczony w nieszczęsnej strefie zarezerwowanej ?tylko dla przyjaciół? - tym czyśćcu dla randkowiczów, gdzie możliwe są jedynie platoniczne związki. Los Chrisa wydaje się być przesądzony. Czy możliwe jest jakiekolwiek wyjście? Czy możliwe jest przejście ze statusu ?tylko przyjaciel? do ?ukochanego?? Chris przekonuje się o tym na własnej skórze...
O PRODUKCJI
ZOSTAŃMY PRZYJACIÓŁMI - HISTORIA Z ŻYCIA Pomysł na scenariusz przyniosło samo życie. Któż nie był nieszczęśliwie zakochany w szkolnej koleżance z ławki obok? Jak wspomina scenarzysta, Adam Davis, ?w trakcie pisania scenariusza do filmu Zostańmy przyjaciółmi zostałem wręcz zbombardowany przygnębiającymi opowieściami zbolałych dziewczyn i chłopaków tkwiących w nieszczęsnej strefie ?bądźmy tylko przyjaciółmi?. Zdałem sobie wówczas sprawę z bogactwa materiału wyjściowego - że może powstać jeden z tych filmów, do którego odniosą się prawie wszyscy. W efekcie końcowym scenariusz stał się kompilacją wspomnień i doświadczeń naprawdę istniejących osób. Postacie też mają w sobie wiele z prawdziwych opowieści.? Zostańmy przyjaciółmi stawia pytanie, czy można wyjść poza obszar ?bycia tylko przyjaciółmi?. Filmowa historia Chrisa Brandera daje odpowiedź, że główną rolę gra czas. Siłą opowiedzianej w filmie historii jest to, iż wiele osób może się utożsamić z sytuacją bohaterów. Reżyser Roger Kumble również identyfikuje się z tą historią - ?Jestem ofiarą powyższej sytuacji, i to nawet częściej niż bym chciał. To był główny powód, dla którego chciałem zrobić ten film. Sam pomysł jest bardzo prawdziwy.? ?Zostańmy przyjaciółmi jest przede wszystkim komedią, ale także wspaniałą historią samą w sobie? mówi odtwórca głównej roli, Ryan Reynolds. ?Większość komedii zapomina o fabule, wręcz ją sobie odpuszcza, ale Roger Kumble był od samego początku nieugięty - chciał, żeby historia stała się kluczowym składnikiem całego filmu. Właśnie to zaciekawiło mnie w scenariuszu. Jest to piękna historia. Naprawdę mi się podoba.? ?Jestem naprawdę zszokowany, że film o tak popularnym zjawisku jeszcze nie powstał? - mówi Reynolds. ?Bo przecież każdy z nas wcześniej czy później był w podobnej sytuacji - w tym permanentnym stanie aseksualnego lewitowania - coś w stylu Cyrana de Bergerac, tyle że do końca swoich dni. Ja także przechodziłem to w szkole średniej, kiedy to byłem beznadziejnie zakochany w dziewczynie, która umawiała się z jednym totalnym dupkiem za drugim. Za to do mnie przychodziła po porady sercowe!? przyznaje Reynolds. ?Można uznać, że ta historia jest moją inspiracją w tym filmie. Chris Brander w szkole średniej miał serce na dłoni. Czuł się też bardzo zraniony postawą Jamie. W dziesięć lat po maturze, w facecie dokonała się kolosalna zmiana. Wszystko to, co ujmowało Jamie w czasie nauki w szkole średniej, teraz już nie istnieje. Od tamtego czasu Chris bardzo schudł i wyprzystojniał. Teraz jest jednym z tych zimnych drani, jakich wiele w Los Angeles. Ale w końcu odnajduje swoja zapomnianą połowę, bo w gruncie rzeczy jest dobrym facetem, który po prostu zapomniał, że można żyć inaczej? kontynuuje Reynolds, który swoją postać wzoruje na stereotypowym postrzeganiu producentów muzycznych z Los Angeles. ?Tu czujesz się jak zanurzony w sztucznym świecie, gdzie istnieje tylko cienka warstewka pozorów porozumienia - tego nie znajdziesz nigdzie indziej?. ?Moim celem było zrobienie takiej komedii romantycznej, na którą faceci zabieraliby swoje dziewczyny? wyjaśnia reżyser. ?Chciałem zrobić lekki, zabawny i nikogo nie stresujący film. Ale sam pomysł na tego typu komedię jest bardzo realny, jest w niej coś co porusza do głębi serca. To jest taki temat, o którym kiedy słyszą ludzie, powinni pomyśleć ?no jasne przecież to mi się też zdarzyło?. To jest uniwersalny wątek, i to on właśnie sprawia, że film można odbierać na nieco innym poziomie niż typowa komedia romantyczna.? Roger Kumble tak podsumowuje doświadczenia z planu filmowego: ?W ten film włożyliśmy wiele wysiłku i serca. Zdobyliśmy nowe doświadczenia, ale też wszyscy - biorący udział w projekcie - skorzystaliśmy z własnych tak, aby stał się jeszcze śmieszniejszy, ale i bardziej prawdziwy.?
NA PLANIE
BOHATEROWIE NA PLANIE ?Postać Chrisa Brandera przechodzi kilka transformacji. W szkole średniej ma śmieszną fryzurę i ubiera się praktycznie tylko w jeden strój. Po dziesięciu latach jest już modnie ubranym, szczupłym facetem.? Najbardziej widoczną zmianą jest tu odchudzenie Brandera z czasów szkoły średniej. Jak wyjaśnia Roger Kumble, ?Ryan Reynolds to przystojniak. Nie chciałem oszpecać go trądzikiem w latach szkolnych, ale coś musieliśmy wymyślić. Jest to ważne dla całej fabuły, bo zamysłem scenariusza było stworzenie takiej postaci Chrisa, by widz mógł wyraźnie zobaczyć przez co musiał przejść.? Pierwszym krokiem było zatrudnienie make-upisty od efektów specjalnych, który sprawił, że Reynolds był o prawie 40 kg grubszy. Najpierw w photoshopie zrobiono projekt jego głowy, a później odpowiedni pogrubiający kostium i protezy. ?Jak tylko Ryan nałożył na siebie ten kostium, stał się innym człowiekiem. To była prawdziwie dzika transformacja,? śmieje się Kumble. ?Dla aktora jest to całkiem fajna sprawa - dodaje Reynolds - moja postać jest na początku taka wrażliwa i słodka. Zaczynam jako tłuścioch i widz będzie wyraźnie widział fizyczną różnicę, jaka zaistniała we mnie w przeciągu tych dziesięciu lat - od źle ostrzyżonego grubasa o sześciu podbródkach, po modnego gościa z LA. I widz cały czas towarzyszy mu w tej podróży. To, co mnie najbardziej ujęło, to fakt, że dzięki takiemu przebraniu zupełnie inaczej się zachowywałem. Tak jakby postać grała sama siebie. Choć nie było to takie proste - nałożenie kostiumu i make-upu trwało trzy godziny. Kostium swoje waży, jest gorący i nie mam w nim pełnej swobody ruchów. Ale najlepsze było to, że maska tak przylgnęła do mojej twarzy i jest takiej jakości, że mogłem swobodnie wykonywać całą mimikę.? Amy Smart wspomina, że także dla niej najśmieszniejszym dniem na planie był moment, w którym Ryan Reynolds założył swój pogrubiający kostium i eksperymentował z mimiką. ?Jest jednym z najzabawniejszych aktorów, z którymi pracowałam. Wiele było takich momentów gdzie dosłownie musiałam odwracać się od kamery, a Ryan wypowiadał kwestie ?w pustkę?, bo tak bardzo się śmiałam.? ?Ryan jest jednym z najzabawniejszych aktorów, z którymi miałam okazję pracować? - mówi Amy Smart. ?Jest wprost stworzony do grania w komediach; widać, że czuje się świetnie zarówno w gagach, w wymyślaniu min, modulowaniu głosu czy po prostu w śmiesznym sposobie w jaki wypowiada swoje kwestie. We wszystko co robi, wkłada wiele serca.? ?Dla mnie, Jamie Palamino w szkole średniej jest osobą pełną życia, pełną energii i dobrych chęci? mówi Amy Smart o swojej postaci. ?Ale jest też troszkę niepewna siebie i za wszelką cenę chcę być akceptowana. Ma najlepszego przyjaciela, o którym nie myśli inaczej jak tylko o przyjacielu od serca, i któremu zwierza się z sercowych problemów. Dziesięć lat później, oglądamy ją jako 28 - letnią kobietę mieszkającą ciągle w tym samym miejscu, pracującą za barem by opłacić studia nauczycielskie. Jest nieco sfrustrowana, bo przecież spadła z samego szczytu popularności? Stara się więc odnaleźć w tej nowej rzeczywistości i nadal czuje nieco żalu do Chrisa Brandera, na którym zawsze jej zależało. A teraz do tego wszystkiego role się odwróciły.? ?Amy Smart to uosobienie postaci dziewczyny z sąsiedztwa? mówi Reynolds. ?Jest piękną, młodą kobietą, ale nie onieśmiela. Jest w niej coś, co przyciąga, coś specjalnego. Czujesz się tak, jakbyś w każdej chwili mógł do niej podejść i powiedzieć ?cześć?. Pracowało nam się wspaniale, rozumieliśmy się bez słów - albo się czuje ?chemię? na planie, albo nie. Każdy dzień pracy z nią to czysta przyjemność.? Jamie jest zupełnie różna od rozpuszczonej bywalczyni salonów Samanthy James, która jest też byłą dziewczyną Chrisa Brandera. W tej roli Anna Faris. Jej postać jest zarazem śmieszna, gorzka i cierpiąca. Reżyser podkreśla, że ?została stworzona odpowiednia głębia dla postaci Samanthy - jest perfekcyjnym wytworem pokolenia MTV. Jest narcystyczna i samolubna, ale ma złote serce. Jest ostatnią przeszkodą, którą Chris musi pokonać, by stać się nowym człowiekiem. Choć ich związek rozpadł się, ona ciągle nie daje za wygraną i Chris, chcąc nie chcąc, ze względu na swoją pracę i wcześniejsze zobowiązania musi ciągnąć ją ze sobą. Ciągle musi też wymyślać nowe wybiegi, by zgubić Samanthę, kiedy ponownie stara się o Jamie.? ?Anna wykreowała naprawdę wyjątkowo oryginalną postać. Z pozoru przypomina idealne skrzyżowanie Paris Hilton z Britney Spears. Ale Annie udało się stworzyć naprawdę wielowymiarową postać.? - wyznaje Ryan Reynolds Sama aktorka przyznaje, że ?nigdy nie spotkałam nikogo tak szalonego jak moja postać.. Podobało mi się wcielanie w nią, ale wymagało to ode mnie ogromnych nakładów energii. Jest mega-szurniętą, nieco samolubną nimfomanką.? Należy wspomnieć o jeszcze jednej głównej postaci, Dustym, którego gra Chris Klein. Jest to chłopak z dawnych szkolnych lat, równie beznadziejnie, co bez wzajemności zakochany w Jamie Palamino, który teraz po dziesięciu latach, ku rozpaczy Chrisa, stara się nadrobić stracony wcześniej czas. On też się zmienił?. ?Dusty Dinkleman był generalnie na uboczu wszystkich spraw w szkole średniej,? mówi Klein. ?Miał wyjątkowy trądzik, był naprawdę nieśmiały oraz interesował się muzyką?. Po maturze wydoroślał, zmężniał i został muzykiem. Podrywa dziewczyny na gitarę i głos. Zdecydował więc, że będzie się również starać o Jamie Palamino, o której nie mógł nawet marzyć w latach szkolnych. Jest charyzmatyczny i umie pokierować tłumem w czasie koncertu?. AKTORZY O REŻYSERZE ?Główna zaleta Rogera to umiejętność podrasowania każdej sceny w taki sposób, że jest ona zarówno śmieszna, prawdziwa jak i dynamiczna. Bo dla mnie cała sztuka polega na przeniesieniu romantycznej komedii na rzeczywistość, w taki sposób, by widzowie mogli się identyfikować z postaciami? mówi Amy Smart. ?Roger jest jednym z najbardziej normalnych reżyserów, z jakimi udało mi się pracować? dodaje Anna Faris. ? Podoba mi się, że daje nam wycisk na planie, a przy tym jest w tym spontaniczny. Zachęca nas do improwizowania przed kamerą, ujęcie po ujęciu. Uwielbiam ten styl pracy. Wspaniale nam się razem pracowało przede wszystkim właśnie ze względu na styl pracy Rogera.? Chris Klein dodaje ?Praca z Rogerem to wspaniałe doświadczenie. Jest zawsze doskonale przygotowany i ma jasno sprecyzowaną wizję jak ma wyglądać dany film, jak ma zachowywać się dana postać. A w komedii chodzi o to, by rozwinąć pewien skrót scenariusza, który sprawia, że wszystko staje się jeszcze śmieszniejsze. Roger jest w tym bardzo dobry. Ma świetne podejście zarówno do scenariusza, jak i aktorów.? Sposób pracy Rogera Kumble w pełni oddaje sytuacja, kiedy doszło do kręcenia sceny, w której fatalny splot wydarzeń prowadzi w konsekwencji do katastrofy przed domem rodziny Palamino. Reżyser zaplanował ją na gigantyczna skalę - to, co na ekranie trwa 5 minut, ekipie zajęło kilka dni. Specjaliści od efektów specjalnych przerośli samych siebie. Dzięki spektakularnym i powiązanym ze sobą jak domino efektom udało się stworzyć prawdziwy Armageddon.
W ZIMOWEJ SCENERII
Zostańmy przyjaciółmi było kręcone w głównej mierze w Kanadzie oraz Los Angeles. Historia toczy się w czasie świat Bożego Narodzenia, śnieg i mróz były tu nieodłącznym elementem. Aktorzy i ekipa byli narażeni na naprawdę niskie temperatury, dochodzące nawet do minus 50 stopni. ?Potrzebowaliśmy miejsca, które by było białe od śniegu i gdzie panowałaby naprawdę niska temperatura, jako że część akcji dzieje się w czasie burzy śnieżnej na przedmieściach New Jersey. A które miejsce byłoby lepsze od najzimniejszego na świecie!? śmieje się Ryan Reynolds. ?Już w czasie pierwszej nocy na zewnątrz czuliśmy się tak, jakby zamarzały nam myśli. Miałem ochotę powiedzieć Rogerowi ?stary nie mogę grać w tej scenie, bo mi usta zamarzły i nie jestem w stanie nic powiedzieć!? Było jakieś -45 stopni, a moja postać jest zupełnie nie ubrana na tę temperaturę ? przygotowywaliśmy się na Paryż, a nie na Saskatchewan!? żartuje Reynolds. ?Jestem zupełnie nie przyzwyczajona do tak niskich temperatur. Kiedy mieliśmy zdjęcia na zewnątrz, Roger wiedział, że po prostu zamarzałam, wiec kazał mi się schować do środka,?? mówi wychowana w Los Angeles Amy Smart, która dogrzewała się i ubierała tak ciepło jak tylko mogła. Chowała małe przenośne ocieplacze, trzymające ciepło aż do sześciu godzin w pasku, nausznikach, butach i rękawiczkach. Anna Faris dodaje - ?Było tak przeraźliwie zimno, że w pierwszej chwili chciało ci się śmiać, ale kiedy zrobiło się wdech, następną reakcją było skulenie się z zimna. Zamarzał mi nos i dosłownie tworzyły się w nim sople. Kiedy będę mogła oglądać skończony już film, nie wydaje mi się żebym mogła powstrzymać się od drżenia z zimna.? Faris śmieje się, że ?zimno najwyraźniej pomaga w kręceniu komedii, bo już sama praca w takiej temperaturze jest po prostu zabawna.? Wymagało to niemałej wyobraźni, by stworzyć i Los Angeles i New Jersey w środku kanadyjskiej zimy w preriowych miasteczkach Regina i Moose Jaw. Krajobraz jest tak płaski pomiędzy nimi, że prawie 100 kilometrowa autostrada, która je łączy, ma tylko jeden zakręt. Ale nawet zdolności scenografa Robba Wilsona Kinga nie wystarczyły do odtworzenia Los Angeles, trzeba było jechać do słonecznej Kalifornii. ?Wspaniałą rzeczą w całym tym projekcie był sam scenariusz, który bardzo mobilizował nas do stworzenia odpowiedniego świata realnego? mówi scenograf R.W. King. ?Przebywanie w miejscu, które było praktycznie nie tknięte przez przemysł filmowy dawał nam wiele możliwości jeśli chodzi np. o pozwolenie wejścia do domów prywatnych i do życia zwyczajnych ludzi, tak by znaleźć najbardziej interesujące nas rzeczy dotyczące filmu. Pod koniec dnia kiedy patrzyliśmy na zrobione już ujęcia, zauważyliśmy, że najlepszą rzeczą w całym filmie będzie ciągłość jednego miejsca. To właśnie poczucie miejsca sprawia, że Chris chce odzyskać swoje dawne, szkolne życie. Chce odwiedzić i zobaczyć swoje miasto rodzinne po dziesięciu latach nieobecności, chce wrócić do korzeni.?
OBSADA
Ryan Reynolds (Chris Brander) Ryan Reynolds jest jednym z bardziej popularnych hollywoodzkich aktorów młodego pokolenia. Stworzony do grania w komediach i został doceniony przez krytyków za kreacje głównej roli w filmie Wieczny student Van Wilder (National Lampoon?s Van Wilder). Zagrał również w Amityville, remake?u klasycznego horroru z lat siedemdziesiątych oraz komedii Waiting (również z udziałem Anny Faris) w reżyserii Roba McKitrick?a. W grudniu 2004 roku, Reynolds grał w trzeciej części cyklu Blade: Blade: Mroczna Trójca (Blade: Trinity), Reynolds wcielił się w postać Hannibala Kinga, łowcy wampirów i sprzymierzeńca postaci granej przez Wesley?a Snipesa. Do tej roli Reynolds zgodził się na kolejną fizyczną transformację - dzięki intensywnym ćwiczeniom fizycznym jego masa mięśniowa zwiększyła się o prawie 15 kilogramów. Występował też w komedii dramatycznej The Alarmist, zauważonej przez krytyków na Sundance Film Festival. Amy Smart (Jamie Palamino) Amy Smart jest szybko wspinającą się po szczeblach kariery gwiazdą młodego pokolenia. Smart właśnie skończyła zdjęcia w Londynie do Ten najlepszy (The Best Man) z udziałem Stuarta Townsenda. W międzyczasie wystąpiła też w niezależnej produkcji Caught in the Act, w reżyserii Ala Corley?a oraz w remake?u telewizyjnego hitu z lat siedemdziesiątych Starsky & Hutch, gdzie wystąpiła u boku Bena Stillera, Owena Wilsona, Snoop Dogga i Vince Vaughna. Smart gra również u boku Ashtona Kutchera w thrillerze science fiction Efekt Motyla (The Butterfly Effect). Można ją zobaczyć w komediach Wyścig Szczurów (Rat Race) wraz z Whoopi Goldberg oraz Ostra jazda (Road Trip). Ponadto zagrała w drmacie Prawa młodości (Outsider Providence] z Alecem Baldwinem. Anna Faris (Samantha James) Anna Faris wystąpiła w czwartej części Strasznego Filmu (Scary Movie 4), w której wciela się w postać Cindy Campbell. Zagrała również we wszystkich trzech częściach Strasznego Filmu. Ostatnio można ją również zobaczyć w Super Ex (Moja super eksdziewczyna), z Umą Thurman i Lukiem Wilsonem. W 2003 roku grała w nagrodzonym Oskarem Między słowami (Lost in Translation) z udziałem Billa Murraya, Scarlet Johansen i Giovanniego Ribisi, w reżyserii Sophii Coppoli. Anna Faris wystąpiła również w serialu Przyjaciele (Friends) jako zastępcza matka adoptowanego dziecka Moniki i Chandlera. Chris Klein (Dusty) Chris Klein zaistniał po raz pierwszy na dużym ekranie jako Paul Metzler w Wyborach (Election) Alexandra Payne?a u boku Reese Witherspoon i Mathew Brodericka. Dzięki tej roli otrzymał nagrodę dla Najlepiej Zapowiadającego się Aktora przyznawaną przez Chicago Film Critics. Film był nominowany do Oskara w kategorii Najlepszy Scenariusz oraz do Independent Spirit Awards w kategorii Najlepszy Film oraz Najlepszy Scenariusz. Następny film Kleina to American Pie, hit boxoffice?u 1999 roku; wystąpił też w drugiej części American Pie w 2001 roku. Inne pozycje w dorbku Kleina to Byliśmy żołnierzami (We Were Soldiers), z Melem Gibsonem, Rollerball Johna McTiernana, Miejsce na Ziemi (Here on Earth) oraz w Odmiennych stanach moralności (The United States of Leland) z Kevinem Spacey, Ryanem Goslingiem i Donem Cheadle. Klein występował również na scenie teatralnej w This is Our Youth na londyńskim West End. Roger Kumble (reżyser) Karierę rozpoczął w 1993 roku w Hollywood jako scenarzysta i reżyser sztuki teatralnej Play or Pay, za którą otrzymał nagrodę za Najlepszy Scenariusz Komediowy przyznawanej przez LA Weekly. Jego druga sztuka z 1997 roku D girl, w której wystąpił David Schwimmer została nagrodzona nagrodą Dramalogue Award. W roku 2003 Kumble zwieńczył swoją trylogię hollywoodzką docenionym przez krytyków Turnaround znów z udziałem Davida Schwimmera. Kumble zadebiutował na dużym ekranie w 1999 roku box office?owym hitem Szkoła Uwodzenia (Cruel Intentions) z udziałem Sarah Michelle Gellar, Ryana Phillippe?a, Reese Witherspoon oraz Selmy Blair, na podstawie Niebezpiecznych związków Charlesa de Laclosa. Jego kolejnym obrazem był film Ostrożnie z dziewczynami (The Sweetest Thing), gdzie zagrały Cameron Diaz, Christina Applegate i Selma Blair.