Trzy królestwa/film/Trzy+kr%C3%B3lestwa-2008-1765822008
Pressbook
Inne
HISTORIA TRZECH KRÓLESTW
W 208 roku n.e. w Chinach panowała dynastia Han. Cesarz Xian Di nie miał realnej władzy, był marionetką w rękach swego kanclerza Cao Cao, a Chiny podzielone były na kilka walczących z sobą państewek. Ambitny Cao Cao wypowiedział wojnę leżącemu na zachód królestwu Szu, którym rządził wuj cesarza, Liu Bei. Miał to być dopiero pierwszy krok, bo Cao Cao zamierzał podbić wszystkie skłócone ze sobą państewka i ustanowić siebie cesarzem zjednoczonych Chin. Liu Bei wysłał swego stratega Zhuge Lianga na rozmowy do położonego na południu królestwa Wu, aby zachęcić tamtejszego władcę Sun Quana do zawarcia sojuszu. Zhuge Liang poznaje tam namiestnika królewskiego Zhou Yu, z którym się zaprzyjaźnia. Rozwścieczony sojuszem dwóch królestw, Cao Cao wysyła przeciwko nim armię liczącą 800 tyś. żołnierzy i 2 tyś. okrętów, mając nadzieję, że za jednym zamachem rozprawi się z oboma wrogami. Armia Cao Cao zajęła stanowiska w Lesie Wron, na brzegu rzeki Jangcy, podczas gdy na przeciwległym brzegu, w pobliżu Czerwonego Klifu, stacjonowały wojska sprzymierzone. Po kilku potyczkach z armią Cao Cao były one poważnie przetrzebione i pozbawione zapasów. Wydawało się, że klęska jest nieunikniona. Jednak Zhu Yu i Zhuge Liang wymyślili strategię, która odwróciła przebieg wojny. Liczne próby przechytrzenia przeciwnika na lądzie i wodzie zakończyły się kulminacyjną bitwą pod Czerwonym Klifem. To jedna z najsłynniejszych chińskich bitew, która zmieniła bieg historii. Została ona upamiętniona w powieści ?Romance of The Three Kingdoms?. Choć napisana została ponad 700 lat temu, wciąż jest niesłychanie popularna w całej Azji, a na jej podstawie stworzono kilkanaście gier komputerowych i komiksów.
JOHN WOO - KOMENTARZ REŻYSERA
Wszyscy znamy hollywoodzkie megaprodukcje. Jako widzowie jesteśmy poruszeni imponującymi obrazami i znakomitym dźwiękiem - wytworami najnowszej technologii. Międzynarodowa publiczność miała również okazję podziwiać różnorodne przykłady kinematografii chińskiej, filmy kung-fu, akcji, czy dramaty. Jednak chińskie filmy historyczne rzadko kiedy realizowane są z takim rozmachem i w tak zaawansowanej technologii jak hollywoodzkie superhity kinowe. W chińskiej kinematografii znajdujemy odzwierciedlenie dziedzictwa kulturowego Chin, także ducha sztuk walki. Kino jest medium, dzięki któremu wyrażamy swoje ideały i kulturę. Te przemyślenia spowodowały, że postanowiłem zrealizować film o bohaterach Trzech Królestw, nie będący w konwencji filmów sztuk walki. Marzyłem o nakręceniu tego filmu od chwili, gdy przeczytałem o herosach tamtych czasów. Historia ?Trzech królestw? rozgrywa się 1800 lat temu w Chinach. Bitwa pod Czerwonym Klifem miała ogromne historyczne znaczenie. Dzięki powszechnie znanym legendom i opowieściom o bitwie, wiemy o wielkiej inteligencji i odwadze pradawnych mieszkańców Chin, którzy mimo ogromnych strat w ludziach, zdołali pokonać wrogów. Wierzę, że pracując z utalentowaną ekipą i wykorzystując najnowsze technologie, jesteśmy w stanie zrealizować fascynującą epicką baśń nie ustępującą hollywoodzkim megaprodukcjom. Dzięki zdjęciom w plenerach oraz efektom specjalnym w post produkcji, realistycznie i wiernie odtworzyliśmy starożytne pole walki. Kinematografia chińska nie zrealizowała dotychczas tak zaawansowanego wizualnie spektaklu. Moim celem w tym filmie, jest wznieść się ponad kulturowe i historyczne podziały, aby zachodnia publiczność poczuła, że ogląda azjatycką Troję, a wschodnia publiczność odkryła nowy punkt widzenia znanej historii. Chciałem też udowodnić, że Chiny są w stanie zrealizować epickie dzieło na miarę produkcji z Hollywood. Dla mnie, najatrakcyjniejszymi aspektami powieści ?Romance of the Three Kingdoms? nie są wyidealizowani bohaterowie o nadprzyrodzonych zdolnościach, ale ich prawdziwy heroizm. Na świecie wielbieni są różni herosi, lecz ja lubię bohaterów o ludzkim wymiarze. Wierzę, że ludzkie emocje są uniwersalne i nie znają kulturowych granic. Te same wartości, jak cnota, moralność i przyjaźń, cenione są na Zachodzie i Wschodzie. Choć uczucia te wyrażane są w różny sposób, to w głębi duszy wszyscy czujemy to samo. Mając to na uwadze, kręcąc film celowo pominąłem wiele szczegółów z książki. Nad filmem pracowała liczna ekipa z całego świata: z Chin, Ameryki, Japonii i Korei. Utalentowani ludzie ze Wschodu i Zachodu wiele uczyli się od siebie. Ze zdumieniem odkryłem, że w Chinach jest wielu młodych ludzi, których pasją jest film. Ciężko pracowali i zdobywali wiedzę, cały czas zachowując skromność. Pomimo dzielących nas różnic, pracowaliśmy ramię w ramię i razem pokonywaliśmy liczne przeszkody. Przetrwaliśmy katastrofalne warunki pogodowe, aby z sukcesem zakończyć filmowanie scen batalistycznych. Byłem głęboko wzruszony duchem, gorliwością i jednością naszego zespołu. Uzyskaliśmy ogromną pomoc i wsparcie od chińskiego rządu. Uważam, że chińskie kino jest teraz na właściwej drodze. Wkrótce wypłynie na scenę międzynarodową i podbije świat swą niesłychaną różnorodnością i charyzmą gwiazd. Jeszcze 10 lat temu, taki film jak ?Trzy królestwa? nie mógłby powstać. Niedostępne były takie technologie i możliwości. Pragnę podziękować wszystkim inwestorom z Chin, Japonii, Korei i Tajwanu za to, że pomogli mi zrealizować moje marzenie. Chciałbym, aby film ten spodobał się widzom na całym świecie. Wierzę, że kino nie zna granic. Publiczność ze Wschodu uwielbia filmy zachodnie, a widzowie z Zachodu doceniają wspaniałą kulturę Wschodu. Mam nadzieję, że oglądając obraz ?Trzy królestwa?, nie będziecie patrzeć na niego, jak na film chiński, czy hollywoodzki, lecz film światowy.
BITWA POD CZERWONYM KLIFEM
Wbrew przyjętej nazwie, bitwa toczyła się w Lesie Wron, leżącym na przeciwnym brzegu rzeki niż Czerwony Klif. Słynna bitwa składała się z dwóch części: na wodzie i na lądzie. Na wodzie, ?ogniste łodzie? sił sprzymierzonych, pod wodzą generała Huanga Cai, w błyskawiczny sposób zaatakowały i podpaliły okręty Cao Cao. Niektóre wywróciły się do góry dnem, inne rozpadły na części i zatonęły. Wiatr wiejący w sprzyjającym kierunku spowodował, że ogień błyskawicznie rozprzestrzeniał się na przymocowanych do siebie okrętach Cao Cao. W krótkim czasie spłonęło 2 tysiące statków. Zaplanowanie tej sceny zajęło ponad rok. Bezpośrednio na planie filmowym zbudowano 18 okrętów naturalnej wielkości, ponieważ ich transport z innego miejsca byłby zbyt trudny i kosztowny. Największy z nich miał 38 metrów! Budowa statków trwała 8 miesięcy. W tym samym czasie zbudowano 4 pływające doki i wiele łodzi zbudowano w stoczni w pobliżu, a następnie przetransportowano do zbiornika wodnego. Pozostałe 2 tysiące statków zbudowano komputerowo. Bitwa na rzece reżyserowana była przez drugiego reżysera, Patricka Leunga w czterech etapach. Najpierw filmowano na żywo w plenerze palące się statki i wpadających do wody żołnierzy. W drugim etapie, w Pekinie skonstruowano wielki zbiornik na gigantycznej platformie. Część statków rozłożono na części, przetransportowano do Pekinu i ponownie złożono w zbiorniku. Tam filmowano zderzanie się i tonięcie okrętów. Następnie filmowano pojedyncze, mniejsze sceny akcji, po czym wkraczało studio Orphanage specjalizujące się w efektach specjalnych. Bitwa na lądzie stanowi wielki finał filmu i rozpoczyna się od sceny, gdy fikcyjny generał Gan Xin przypuszcza atak na ląd i ginie podczas wysadzania w powietrze bram fortecy. Wtedy Zhou Yu prowadzi swoje oddziały, które kontynuują atak.
SCENARIUSZ
Stworzenie odpowiedniego scenariusza było wyjątkowo trudnym wyzwaniem. Po pierwsze, opisane wydarzenia miały miejsce w 208 r. n. e., ale sławę zyskały dzięki powieści ?Romance of the Three Kingdoms? napisanej przez Luo Guanzhonga w XIII w. W utworze tym jednak, wiele faktów zostało przeinaczonych dla osiągnięcia efektu dramatycznego. Na przykład Zhuge Liang, strateg królestwa Szu, został wyidealizowany do mitycznych rozmiarów. Opisany jako dojrzały dżentelmen obdarzony magiczną mocą, dzięki której mógł zmieniać pogodę i ?pożyczać wschodni wiatr?, co przyczyniło się do zwycięstwa Sojuszników w bitwie pod Czerwonym Klifem. W rzeczywistości miał jedynie 27 lat, był rolnikiem i uczonym, świeżo zatrudnionym na dworze swego pana, Liu Bei w roli stratega. Skutecznie wykorzystywał wiedzę przyrodniczą i astrologiczną do przewidywania zmian pogody. Prawdziwy bohater bitwy, namiestnik Zhou Yu z królestwa Wu, w powieści przedstawiony został jako człowiek ograniczony, który zazdroszcząc Zhuge Liangowi licznych talentów, chciał go zgładzić, a w rezultacie sam umarł. Reżyser John Woo pragnął trzymać się faktów historycznych, dlatego oparł większość scenariusza na historycznych opracowaniach, takich jak ?Chronicles of the Three Kingdoms?. Zachował jednak niektóre elementy powieści, by nie zawieść jej miłośników. Drugim problemem było to, że film miał być przeznaczony nie tylko dla publiczności azjatyckiej, lecz także międzynarodowej. Powieść ?Romance of the Three Kingdoms? jest nadal niezwykle popularna i powszechnie czytana nie tylko w Chinach, Tajwanie, Hong Kongu czy Singapurze, lecz także w Japonii czy Korei. Na jej podstawie stworzono dziesiątki komiksów i gier komputerowych. Kręcąc film należało przedstawić w nim legendarnych generałów, takich jak Zhao Yun, Zhang Fei czy Guan Yu, którzy dla zachodniego widza wcale nie są słynnymi postaciami, a ich nazwiska brzmią prawie jednakowo. Jeden z producentów zachodnich zaproponował nawet, by stworzyć jedną postać łączącą cechy kilku generałów. To tak, jakby ktoś zaproponował, by stworzyć jedną postać z Roosvelta, Churchilla i de Gaulle?a, kręcąc film z II wojny światowej. Po trzecie, z powodu wielkiej liczby bohaterów oraz słynnych wydarzeń historycznych poprzedzających bitwę pod Czerwonym Klifem, scenariusz zrobił się bardzo długi. Trudno było wyobrazić sobie zachodnich widzów oglądających czterogodzinny chiński film z napisami. Postanowiono więc na rynku azjatyckim pokazać film podzielony na 2 części, a dla publiczności międzynarodowej wersję przyciętą w wariancie ?film akcji Johna Woo?. Od lipca 2004 do początku 2007 reżyser pracował nad scenariuszem wraz z kilkoma czołowymi chińskimi scenarzystami, ale żaden z nich nie stworzył zadowalającego scriptu. W rezultacie Woo napisał go sam, z pomocą Khana Chana, który nakreślił konstrukcję, oraz Kuo Chenga, który dopracował niektóre postaci i sceny.
MIEJSCE AKCJI
Bitwa pod Czerwonym Klifem w rzeczywistości rozegrała się w Lesie Wron, gdzie stacjonowała armia i okręty Cao Cao. Las Wron położony jest na północnym brzegu rzeki Jangcy, a po przeciwnej stronie rzeki na Czerwonym Klifie stacjonowała armia sprzymierzona. Dokładna lokalizacja miejsca, gdzie odbyła się bitwa nigdy nie została ustalona, między innymi dlatego, że długość i bieg rzeki Jangcy oraz nazwy kluczowych miejscowości znacznie się zmieniły od 208 r. Od lata 2004 przez wiele tygodni sprawdzano dziesiątki plenerów w 14 prowincjach, aż w końcu Woo zdecydował się na zdjęcia w miejscowości Yi Xian, w prowincji Hebei, oddalonej o 3 godziny jazdy od Pekinu, nad zbiornikiem wodnym Angezhuang. Tam miał powstać Las Wron, w którym było obozowisko wojsk Cao Cao. Nie było tam jednak niczego przypominającego Czerwony Klif, obszar wydawał się zbyt płaski i w dodatku był nieprzejezdny dla pojazdów. Wybudowano więc drogę, a Czerwony Klif został ?znaleziony? w innym miejscu, które musiało zostać ?połączone? wizualnie z Lasem Wron z pomocą efektów komputerowych. Następnie reżyser zadecydował, że trzeba zbudować górę 12 metrowej wysokości i wielkości dwóch stadionów futbolowych, na szczycie której miała powstać forteca z wieżą strażniczą. Choć woda w zbiorniku Angezhuang służyła tylko do nawadniania pól, to cała okolica podlegała ochronie środowiska i na budowę góry trzeba było uzyskiwać specjalne pozwolenia, a ziemię do budowy zwożono z innego, odległego terenu. Trwało to 7 miesięcy. Forteca na wzniesieniu podkreślała siłę i niezwyciężoność armii Cao Cao i stała się centralnym punktem, z którego obserwujemy bitwę.
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY
Scenografię i kostiumy stworzył Tim Yip, laureat Oscara i nagrody BAFTA za scenografię i kostiumy do ?Przyczajonego smoka, ukrytego tygrysa?. Od lat współpracuje on z najznamienitszymi reżyserami z Hong Kongu, Tajwanu i Chin: Chenem Kaige, Angiem Lee, Tsai ming-Liang, Li Shao-Hong, Stanley?em Kwanem, a także z występującymi za granicą tajwańskimi teatrami. Jest autorem scenografii min. do: ?Przysięgi? Chena Kaige i ?The Banquet? Fenga Xiaoganga. W każdym z filmów prezentuje odmienne podejście ? od powściągliwego i skromnego, do dziwacznego i krzykliwego, aż po królewskie i operowe. ?W ?Trzech królestwach? chciałem robić wszystko na wielką skalę, tworząc klimat, jak w klasycznym chińskim malarstwie. Równocześnie chciałem też być dokładny i zadbać o detale. Wiele czasu spędziłem badając i oglądając różne przedmioty z okresu wojny Trzech Królestw. Dynastia Han znana jest z jednej strony z tego, że wszystko tworzono na monumentalną, imponującą skalę, z drugiej strony, z dbałości o elegancki detal. Wielką uwagę przykładaliśmy do wiernego odtworzenia tych detali ? tłumaczy Tim Yip. Konsultowaliśmy się z historykami i ekspertami specjalizującymi się w różnych dziedzinach: budownictwa, wojskowości, broni, strojów czy ówczesnego stylu życia, zarówno chłopów jak i arystokracji?.
OBSADA
TONY LEUNG Od 20 lat jest ikoną azjatyckiego kina oraz aktorem rozpoznawalnym na całym świecie. Największą popularność przyniosła mu współpraca z Wong Kar Waiem przy jego 6 filmach: ?Dni szaleństwa?, ?Popioły czasu?, ?Chungking Express? (nagroda dla najlepszego aktora na festiwalu w Hong Kongu), ?Happy Together?, ?Spragnieni miłości? (nagroda dla najlepszego aktora na festiwalu w Cannes 2000), ?2046? (nagroda dla najlepszego aktora na Festiwalu Filmów w Hong Kongu). Ponadto zgrał min. w: ?Ostrożnie, pożądanie? Anga Lee, ?Kula w łeb? Johna Woo, ?Hero? Hang Yimou, ?Miasto smutku?, ?Kwiaty Szanghaju? Hou Hsiao Hien, w serii ?Infernal Affairs. Piekielna gra?, ?Confession of Pain?. TAKESHI KANESHIRO Urodzony na Tajwanie, z matki Chinki o ojca Japończyka, zadebiutował w ?The Executioners? (1994), a przełomem w karierze stała się rola w ?Chungking Express? (1994) Wong Kar Waia. Reżyser docenił jego talent angażując go do swego kolejnego filmu ?Upadłe anioły? (1995). Następnie zagrał min. w: ?Hero? (1997), ?Pokusy serca? (1999), ?Dom latających sztyletów? (2004), ?Bolesna spowiedź? (2006), ?Tekken? (2009). ZHANG FENGYI Trzykrotny laureat Chińskiej Nagrody Filmowej, popularność zyskał rolą w ?Żegnaj moja konkubino? (1993) Chena Kaige?a. Ponadto wystąpił min. w: ?Wspomnienia ze starego Pekinu? (1982), ?Zabójca? (1993), ?Kuszenie mnicha? (1993), ?Cesarz i zabójca? (1999). CHANG CHEN Gwiazdor kina chińskiego, laureat licznych nagród na festiwalach w Hong Kongu, Tajwanie i Osace. Zagrał w filmach Wong Kar Waia ?Happy Together? (1997), ?Eros? (2005), ?2046? (2004), a także w: ?Przyczajony tygrys, Ukryty smok? (2000), ?Trzy miłości? (2005), ?Oddech? (2007). ZHAO WEI Zadebiutowała w telewizyjnym filmie ?Princess Pearl? (1998), a zachwyty krytyki utorowały jej drogę do ról w takich filmach, jak: ?Pojedynek mistrzów? (2000), ?Shaolin soccer? (2001), ?Chinese Odyssey? (2002), ?Zielona herbata? (2003). Dwukrotnie nominowana do Golden Horse Award.
TWÓRCY
JOHN WOO (reżyseria) Jego kariera rozwinęła się w Hong Kongu, gdzie w ciągu 20 lat zrealizował 26 filmów fabularnych. Nakręcił wtedy min.: ?Byle do jutra? 1 i 2 (1986/7), ?Kula w łeb? (1990), ?Dzieci Triady? (1992). W USA zadebiutował filmem z Jean-Claudem Van Damme ?Nieuchwytny cel? (1993). W Hollywood nakręcił też: ?Tajna broń? (1996), ?Bez twarzy? (1997), ?Ochroniarz? (1998), ?Mission Impossible 2? (2000), ?Szyfry wojny? (2002), ?Zapłata? (2003), ?Wszystkie niewidzialne dzieci? (2005). TERENCE CHANG (produkcja) Wraz z Johnem Woo powołał do życia firmy producenckie Milestone Pictures, WCG Entertainment oraz Lion Rock Productions, które wyprodukowały min.: ?Dzieci Triady?, ?Tajna broń?, ?Bez twarzy?, ?Ochroniarz?, ?Anna i Król? (1999), ?Mission Impossible 2?, ?Szyfry wojny?, ?Zapłata?, ?Kuloodporny? (2003), ?Wszystkie niewidzialne dzieci?, ?Mulan? (2008). Równocześnie działa firma Tiger Hill Eentertainment, która wypuszcza na rynek gry komputerowe i komiksy. LU YUE (zdjęcia) Nominowany do Oscara za zdjęcia do ?Szanghajskiej Triady? (1995). Ma na swoim koncie takie obrazy, jak: ?Zachowaj spokój? (1997), ?Nowy wspaniały świat? (1999), ?Przerwana cisza? (2000), ?Ostatnia bitwa? (2007). Yue jest także autorem scenariuszy i reżyserem, a jego pierwszy film ?Mr. Zhao? (1998) zdobył główną nagrodę na Festiwalu w Locarno. ZHANG LI (zdjęcia) Po 5 miesiącach zdjęć zastąpił na planie ?Trzech królestw? Lu Yue, który musiał zrezygnować z powodów zdrowotnych. Jest autorem zdjęć min. do: ?Pogrzeb grubej ryby? (2001), ?Świat bez złodziei? (2004), ?The Banquet? (2006). TARO IWASHIRO (muzyka) Kompozytor, producent muzyczny, pianista i dyrygent, jeden z najbardziej utalentowanych japońskich muzyków i kompozytorów. Stworzył muzykę do wielu japońskich filmów i seriali telewizyjnych oraz produkcji kinowych.