WPROWADZENIE P. DANUTY MICHAŁKOWSKIEJ DO FILMU "TRYPTYK
DANUTA MICHAŁOWSKA polska aktorka, deklamatorka, reżyserka, pedagog, bliska przyjaciółka Karola Wojtyły. Poznała go na początku lat czterdziestych dzięki wspólnym występom w konspiracyjnym Teatrze Rapsodycznym. W 1944 roku kiedy Karol Wojtyła odszedł z Teatru zerwały się także ich stosunki koleżeńskie, które odżyły dopiero po latach, gdy został wikariuszem w kościele św. Floriana. Pracowała w Teatrze Starym w Krakowie a także w PWST - jako profesor, a w latach 1981-1984 jako rektor. Na początku lat sześćdziesiątych założyła Teatr Jednego Aktora, a w 1979 jednoosobowy teatr religijny. ?W roku 2002 wielki papież Jan Paweł napisał jakoby testament, poemat o tym, co w całym jego życiu było najważniejsze. Trzy części tego poematu, pozornie niezależne od siebie, mówią o tym samym: o Bogu ? Stwórcy wszechrzeczy, Niewypowiedzianym, Samoistnym ? i o człowieku ? ostatnim dziele Jego ręki, o człowieku, który szuka sensu własnego istnienia i co za tym idzie ? wypatruje drogi ku Jedynemu, który Jest. Część pierwsza zaczyna się od spojrzenia na stworzony świat. Urodzony na Podbeskidziu papież ? poeta patrzy na bliski jego doświadczeniu wartki nurt potoku, na lasy, na wszystko co przemija, co zstępuje w dół ? podobnie jak człowiek. A jednak niepodobnie. Człowiek zdumiewa się tym co widzi, jego zdumienie stanowi próg, który świat w nim przekracza, właśnie w nim. Bowiem człowiek, istota myśląca, chce odnaleźć sens przemijania, odnaleźć ŹRÓDŁO, chce odnaleźć tajemnicę POCZĄTKU. Ów PRÓG jest miejscem spotkania z Przedwiecznym Słowem, ale tajemnica początku jest ukryta. Pozostaje jednak wielkie pytanie o źródło oraz pragnienie dotarcia. Pozwól mi odczuć świeżość ożywczą świeżość? Część druga poematu, zatytułowana ?Medytacje nad Księgą Rodzaju?, prowadzi do Kaplicy Sykstyńskiej. Na jej ścianach geniusz malarski Michała Anioła ukazuje za pośrednictwem spiętrzonych kolorów świat ludzi, powołanych z niebytu przez Stwórcę, świat prawdziwy, który sam Stwórca widział ?widzeniem różnym od naszego?, bo przed Jego oczami ?wszystko było odkryte? (nuda et aperta), nagie i przejrzyste ? prawdziwe, dobre i piękne. Przedwieczne Słowo Boga stało się PROGIEM, za którym istniało wszystko, co istnieje i istnieć będzie. ?W Nim żyjemy, poruszamy się i jesteśmy? ? powtarza Autor za świętym Pawłem. A przywołując słowa Pisma Świętego przypomina, że ?uczynił Bóg człowieka na swój obraz i podobieństwo, mężczyzną i niewiastą stworzył ich ? i widział Bóg, że było bardzo dobre?. Oto WIZJA MICHAŁA ANIOŁA UKAZUJE FIZYCZNE PODOBIEŃSTWO między Starcem wyobrażającym Stworzyciela a młodzieńczym Adamem. ŚRODKOWA ŚCIANA kaplicy to olbrzymi obraz SĄDU OSTATECZNEGO. Tak więc Michał Anioł ? wielki artysta ? przybliża naszym oczom Początek i Kres. Zanim jednak poemat przywoła pamięć grzechu pierworodnego, zanim przypomni Boga pytającego Adama: ?Gdzie jesteś?? i jego odpowiedź: ?Ukryłem się, bo jestem nagi?, odpowiedź, która sprowadziła nieodwracalny wyrok na cały ród ludzki: śmierć (?z prochu powstałeś i w proch się obrócisz?), w poemacie ukaże się łagodzący karę obraz ?prasakramentu?. Prasakramentem nazwał papież ?przedziwne zjednoczenie? mężczyzny i niewiasty, które na zawsze ustaliło akt ojcostwa i macierzyństwa: ?Adam poznał swoją żonę, a ona poczęła i porodziła?? Oto ?widzialny znak odwiecznej miłości? i przejście przez ?próg największej odpowiedzialności?. Ojciec Święty kontemplując widok Sądu Ostatecznego wyraża zarazem pewność, że jest w człowieku to co niezniszczalne i że ta cząstka niezniszczalnego stanie kiedyś twarzą w twarz z Tym, który Jest. W kończącym część drugą ?Posłowiu? pisze ze spokojną pewnością, że na następnym, po jego własnej śmierci ?Con-clave? Sykstyńska polichromia zapewni zebranym ?ostateczną przejrzystość i światło? i znowu przemówi słowem Pana: ?Tu es Petrus?? W części ostatniej Tryptyku towarzyszymy pasterzom koczującym z ziemi chaldejskiej na zachód w poszukiwaniu żywności dla swych trzód. Teraz Jan Paweł zadaje pytania, które wydają się pytaniami jego samego, stawianymi w owych miesiącach czy latach, gdy decydował się opuścić dotychczasowe swoje życie: teatr, sztukę, poniekąd i przyjaciół: Abram syn Teracha ?myślał może: Dlaczego mam stąd odchodzić?... Czy tak myślał? Czy odczuwał smutek rozstania? Czy oglądał się wstecz?. Wie, że Abram słyszał Głos: ?Wyjdź!? oraz obietnicę ?Będziesz ojcem wielu narodów. Potomstwo twoje będzie tak liczne jak piasek na brzegu morskim?? Jan Paweł ? poeta lapidarnie opisuje dzieje Abrama, którego imię, zmienione na Abraham, znaczy ?Ten, który uwierzył wbrew nadziei?. Czy u niego pojawia się to posłuszeństwo, KTÓREGO BRAKŁO ADAMOWI? Wszak Abraham nie waha się zadać własnemu synowi śmiertelny cios, cios ofiarny. A Bóg sam powstrzymuje rękę, gdy akt posłuszeństwa dokonał się w sercu. Najdziwniejsze i niedwuznaczne słowa padają w ostatnim fragmencie poematu. Słowa te kieruje Autor Tryptyku do samego Abrahama; pisze: ?JA NOSZĘ W SOBIE TWE IMIĘ, TO IMIĘ JEST ZNAKIEM PRZYMIERZA, KTÓRE ZAWARŁO Z TOBĄ SŁOWO PRZEDWIECZNE ZANIM STWORZONY BYŁ ŚWIAT.? Film oparty o pełny tekst TRYPTYKU RZYMSKIEGO, dzieła określonego przez Autora jako ?medytacje? i rozpoczynającego się znamiennym cytatem? ?DUCH BOŻY UNOSIŁ SIĘ NAD WODAMI??, próbuje ukazać obrazy, z których medytacje wyrastają: ziemię rodzinną Autora, fragmenty fresków w Kaplicy Sykstyńskiej, a także wyobrażenia wędrówki pasterzy z Ur koczujących w ziemi chaldejskiej. Najważniejsze jednak jest tu SŁOWO, SŁOWO ostatniego poetyckiego dzieła Sługi Bożego Jana Pawła. Słowo piękne, mądre, skrótowe więc niełatwe, poszukujące właściwych odniesień poprzez stosowanie metafor ? w opisach przyrody, w wielkim malarstwie, w lapidarnych obrazach żywej tradycji Starego Testamentu, w całym stylu utworu. Zachęcam do wsłuchiwania się w to słowo.? Danuta Michałowska
REALIZACJA FILMU "TRYPTYK RZYMSKI"
Produkcja filmu "Tryptyk rzymski", opartego na tekście poematu Jana Pawła II, rozpoczęła się już w połowie 2003 roku, a więc wkrótce po prezentacji poematu. Zarówno dla potrzeb realizacji filmu, jak i z potrzeby podjęcia nowych form promowania kultury chrześcijańskiej, Ksiądz Biskup Tadeusz Rakoczy powołał do istnienia Wydawnictwo i Studio Filmowe ANIMA MEDIA z siedzibą w Bielsku-Białej. Celem ANIMA MEDIA jest aktywne włączanie się w nurt dzieła Nowej Ewangelizacji przez działalność wydawniczą, produkcję, rozpowszechnianie i projekcję filmów. Jak wynika z danych wydawnictwa św. Stanisława, poemat w formie wydawniczej został sprzedany w ilości ok. 500.000 egzemplarzy. Ideą przewodnią powstania filmu była dalsza popularyzacja słów Jana Pawła II i zaproszenie jeszcze większej ilości ludzi do wspólnego rozważania treści zawartych w poemacie. Twórcy postawili sobie za zadanie przedstawienie tak wyjątkowego dzieła w formie filmu po to, aby poprzez dodanie wartości wizualnych ? zdjęcia plenerów, plastykę inspirowaną m.in. freskami Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej, animację, teatr wizji i ruchu ? przybliżyć odbiorcy poetykę ?Tryptyku?. Wszystkiemu przyświeca nadzieja, że narracja ?Tryptyku? wzbogacona o obraz i dźwięk pozwoli na bogatsze przeżycie treści zawartych w utworze, a głębia myśli Papieża, wielowarstwowa i pełna metafor, nabierze wyrazistej i zrozumiałej dla wszystkich formy. Realizacji wyrażenia tego co tak trudne do uchwycenia podjęła się grupa entuzjastów, którzy pod kierunkiem Marka Luzara stworzyli film wymykający się jakimkolwiek konwencjom. Znajdziemy w nim zarówno przepiękne plenery górskich krajobrazów tak bliskich Autorowi poematu, jak i spotkamy się z różnorodną animacją artystyczną oraz techniką łączenia animacji i zdjęć z żywego planu poddanych obróbce komputerowej. Swoją wymowę mają zarówno zdjęcia aktorów i modeli, jak i obrazy z Kaplicy Sykstyńskiej będącej punktem wyjścia dla wielu rozważań Jana Pawła II. Nagranie orkiestrowe muzyki i jego dostosowanie do wymogów formatu Dolby Digital Surround EX 5.1 to także narzędzie, które wraz z przejmującą narracją Krzysztofa Kolbergera, ma służyć widzom pomocą w podjęciu i przeżyciu wspólnych medytacji. Oprócz dystrybucji kinowej oraz emisji telewizyjnej przewidziana jest dystrybucja na różnorodnych nośnikach (VCD, DVD, VHS). Konsekwencją zaś zakupionych praw do ośmiu istniejących obcych wersji językowych poematu jest fakt, i że po premierze krajowej zostaną także przygotowane obcojęzyczne wersje językowe filmu, dzięki czemu ostateczna ilość osób, które zapoznają się z tekstem poematu znacznie się powiększy.
KALENDARIUM
10.2004 W drugiej połowie października odbyły się zdjęcia plenerowe (w tym lotnicze) z udziałem Pawła Śmietanki. 20.12.2004 Decyzją z dnia 25.11.2004 roku Minister Kultury zaakceptował udział Agencji Produkcji Filmowej w produkcji filmu "Tryptyk rzymski?. 30.03.2005 Podpisano umowy z Libreria Editrice Vaticana oraz Sekretariatem Stanu w sprawie wykupienia licencji do polskiej i wszystkich zagranicznych wersji poematu "Tryptyku rzymskiego", w wyniku czego możliwa będzie dystrybucja filmu na wszystkich obszarach językowych świata. 07-09.04.2005 Trzy dni zdjęciowe w Watykanie w okresie przed i w trakcie pogrzebu śp. Jana Pawła II. 20.04.2005 W dniu 20.04.2005 roku podpisana została umowa z Agencją Produkcji Filmowej na mocy której produkcja filmu "Tryptyk rzymski" zostanie dofinansowana ze środków Agencji Produkcji Filmowej. 05.05.2005 Podpisana została umowa dotycząca krajowej i światowej dystrybucji filmu przez Monolith FILMS. 08-13.08.2005 Okres prób przed planowaną sesją zdjęciowa z udziałem aktorów ? w Krakowie w Teatrze "Groteska ". Prace nad nowymi układami choreograficznymi prowadził Tomasz Gołębiowski. 22-27.08.2005 Sesja zdjęciowa z udziałem aktorów ? w Krakowie w Teatrze "Groteska". Zdjęcia z tej sesji w całości po poddaniu obróbce komputerowej wykorzystane będą w drugiej części filmu. 09.12.2005 Trwają prace compositingowe nad drugą częścią filmu. Tworzone są kolejne animacje 2D. Zostaje podjęta decyzja o wprowadzeniu animacji 3. Trwa praca nad pierwszą wersją ścieżki dźwiękowej. 02.02.2006 "Anima Media" podejmuje pracę nad filmem o roboczym tytule ?Dr Edmund Wojtyła ? Brat Papieża?. 11.05.2006 W obecności przedstawicieli i ekspertów Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Producenta i Koproducentów, dystrybutora Monolith FILMS a także prasy odbyła się techniczna kolaudacja 37 minutowego materiału filmowego. W wyniku pozytywnej kolaudacji technicznej za zgodą Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszki Odorowicz została podjęta decyzja o wydłużeniu czasu ekranowego filmu do ok. 65 minut, a termin premiery kinowej filmu ustalono na marzec 2007 roku. 16.06.2006 Polski Instytut Sztuki Filmowej pozytywnie zaakceptował nowy budżet i harmonogram produkcji filmu oraz podjął decyzję o zwiększeniu kwoty dofinansowania produkcji filmu ze środków PISF. 11-12.07.2006 Na krakowskich błoniach oraz w studio dokręcono kolejne ujęcia filmowe do drugiej części Tryptyku. Trwają prace nad montażem kolejnych ujęć filmu. 07.08.2006 Podpisany został aneks do umowy z Polskim Instytut Sztuki Filmowej zwiększający kwotę dofinansowania produkcji filmu ze środków PISF. 28.08.2006 W 100 rocznicę urodzin Edmunda Wojtyły ? starszego brata Karola odbyła się prapremiera filmu poświęcona jego osobie pt. ?Brat Papieża?. Od marca 2007 roku będzie dostępny w sprzedaży m.in. na nośnikach DVD. Więcej informacji na http://www.bratpapieza.pl 28-29.12.2006 Dokonano pierwszych nagrań instrumentalnych do filmu. 03-08.01.2007 Dokonano całości nagrań wraz z orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podlaskiej oraz chóru pod dyrekcją kompozytora i dyrygenta Rafała Rozmusa. 20.01.2007 Zakończone zostały prace nad muzyką do filmu. Ostatecznie muzyka będzie brzmiała w formacie 5.1. 04.03.2007 Kraków, kino Kijów. Uroczysta premiera filmu pod patronatem Księdza Kardynała Stanisława Dziwisza 09.03.2007 Wprowadzenie filmu na ekrany kin.
WIĘCEJ O TWÓRCACH FILMU
MAREK LUZAR REŻYSERIA, SCENARIUSZ, OPRACOWANIE PLASTYCZNE Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa, którą ukończył w w 1988 r. dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego. W latach 1996-1998 studiował w pracowni filmu animowanego Jerzego Kuci na ASP w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, grafiką, scenografią, fotografią, filmem i animacją. Jest reżyserem filmów animowanych, współrealizatorem programów telewizyjnych, dokumentalistą i reżyserem teatralnym. Brał udział w 32 wystawach zbiorowych m.in. w Krakowie, Warszawie, Bielsku-Białej, Toruniu. Zorganizował 24 wystawy indywidualne m.in. we Francji, USA, Polsce: w Krakowie, Bielsku-Białej, Żywcu, Warszawie, Bytomiu. W 2003 r. miał indywidualną wystawę rysunku i malarstwa "Anioły i nie tylko..." w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie. Jest dwukrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki, stypendystą Fundacji Jana Pawła II w Rzymie, dwukrotnym stypendystą Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, stypendystą Miasta Wolfsburg i Deutsch-Polnische Gesellschaft w Wolfsburgu, Niemcy. Jako reżyser pracował w Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej w latach 1988-1994. W latach 1994-1995 był dyrektorem artystycznym studia filmowego Betel. Od 1991 r. dla TVP zrealizował serię 13 odcinków filmów animowanych pod wspólnym tytułem Szkoła Mędrców (reżyseria, opracowanie plastyczne, animacja) według felietonów Marka Skwarnickiego z Tygodnika Powszechnego. Wraz z Markiem Skwarnickim był jednocześnie współscenarzystą serii. W 1998 r. brał udział w realizacji dla TVP serii 13 Bajek z królestwa Lailonii według książki Leszka Kołakowskiego (odcinek pt. ?Czerwona łata? -reżyseria, opracowanie plastyczne). Współpracował z redakcją dziecięcą w TVP przy realizacji programu ?Gimnastyka buzi i języka?. Jest autorem filmów dokumentalnych: cykl pt. ?Chorwacki tryptyk?, ?Peregrynacja obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej?, ?Rzymskie Rekolekcje?, ?Podbeskidzie w Pielgrzymce Narodowej?. W 1998 zrealizował widowisko teatralne dla dzieci w Bielsku-Białej w Teatrze Banialuka pt. ?Cudaczek Wyśmiewaczek? (adaptacja, inscenizacja, reżyseria, scenografia). W 1999 współpracował z Grzegorzem Królikiewiczem jako scenograf w spektaklu ?Anhelli? Juliusza Słowackiego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej i w spektaklu dla Teatru Telewizji. PAWEŁ ŚMIETANKA ZDJĘCIA Absolwent Wydziału Operatorskiego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (1998). Od kilku lat współpracuje z Festiwalem Filmowym "Camerimage" w Łodzi, prezentując podczas warsztatów filmowych dla studentów i profesjonalistów nowoczesne techniki obróbki cyfrowej materiałów filmowych. Jako operatora szczególnie interesują go efekty specjalne i sposoby ich obróbki w procesie skanowania i kreatywnej post produkcji. Operator zdjęć m.in. do Teatru TV "Lekki ból" Harolda Pintera; filmów krótkometrażowych: "Batman", "Waldek Murano", "Koło fortuny"; dokumentów: "Petrus aus Polen" dla TV niemieckiej, "Coś mi zabrano" (film nagrodzony w Zakopanym i na XIV Festiwalu Młodych Twórców w Nowym Jorku). Współautor zdjęć do filmu fabularnego pt. "Zmruż oczy" (film nagrodzony na Festiwalu Filmowym w Mannheim w 2002 r., wyróżniony m.in..za zdjęcia na X Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia 2003" we Wrześni, nagroda za zdjęcia Gdynia 2003). FILMOGRAFIA (film fabularny): ? 2006 ? KRÓTKA HISTERIA CZASU Zdjęcia, Producent, ? 2004 ? TRZECI Transfer elektroniczny (Arrilaser 35 mm), ? 2004 ? TERAZ JA Transfer video ? film, ? 2003 ? ZMRUŻ OCZY Zdjęcia, ? 2003 ? SHOW Transfer elektroniczny (Transfer materiałów HD na taśmę filmową 35 mm DIGITAL LAB via ARRILASER), ? 2003 ? OPOWIADANIE Opracowanie graficzne (napisy), ? 2001 ? TRYUMF PANA KLEKSA Efekty specjalne (komputerowe; prowadzący projekty), ? 2001 ? STACJA (2001) Opracowanie graficzne, ? 2001 ? CÓRA MARNOTRAWNA Opracowanie graficzne (napisy), ? 2000 ? SEZON NA LESZCZA Opracowanie graficzne (kompozycja naświetlenia napisów początkowych), ? 2000 ? PRYMAS. TRZY LATA Z TYSIĄCA Grafika (komputerowa), ? 1999 ? OPERACJA "KOZA? Efekty specjalne (komputerowe), ? 1999 ? EGZEKUTOR Opracowanie graficzne, ? 1998 ? BILLBOARD Efekty specjalne (transfer efektów komputerowych na negatyw 35 mm). FILMOGRAFIA (krótki metraż, animacja): ? 2004 ? U NAS NA PEKINIE Koproducent, ? 2003 ? MAGICZNA GWIAZDA Naświetlanie, ? 1999 ? CHEŁMSKA 21 Opracowanie graficzne, ? 1994 ? PIELGRZYM (Wójcik-Rydlewska A., Stecewicz W.T.) Współpraca, ? 1994 ? MIASTO CIENII Współpraca operatorska, ? 1993 ? KINO MA PRAWIE STO LAT Zdjęcia (odc. 9-14), ? 1990 ? TRÓJKĄT ŚMIERCI Asystent operatora NAGRODY FILMOWE: ? 2004 ? ZMRUŻ OCZY Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa) statuetka "Paralaksy" - nagroda Stowarzyszenia Operatorów Filmu Fabularnego ? 2004 ? ZMRUŻ OCZY Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: zdjęcia; za rok 2003 ? 2004 ? ZMRUŻ OCZY Nagroda im. Andrzeja Munka (przyznawana przez PWSFTviT) za lata 2003-2004 ? 2003 ? ZMRUŻ OCZY Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia") nagroda za zdjęcia ? 2003 ? ZMRUŻ OCZY Łódź (do 1999 Toruń) (Międzynarodowy Festiwal Autorów Obrazu "Camerimage") nagroda specjalna ? 2003 ? ZMRUŻ OCZY Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych) nagroda za zdjęcia http://www.dlab.pl KRZYSZTOF KOLBERGER NARRACJA Absolwent PWST w Warszawie. Wkrótce po ukończeniu studiów w roku 1972r został zaangażowany do Teatru Narodowego, gdzie zagrał szereg ról romantycznych, m.in. w ?Dziadach?, ?Wacława dziejach? i ?Weselu?. Na deskach innej sceny stolicy, w Teatrze Ateneum, wystąpił w ?Fantazym?, ?Detektywie?, ?Oleannie? i ?Dzieciach mniejszego Boga?. W teatralnym dorobku Krzysztofa Kolbergera na uwagę zasługują ponadto dwie sztuki Agnieszki Osieckiej: ?Niech no tylko zakwitną jabłonie? i ?Apetyt na czereśnie?, a także wieczór poetycki ?Cierń proroczy?, oparty na wierszach Czesława Miłosza. Od marca 1999 r. artysta gra ponownie w Teatrze Narodowym w Warszawie. Z jego udziałem powstały tu dwa spektakle: ?Wybrałem dziś Zaduszne Święto? Janusza Wiśniewskiego i ?Taniec Śmierci? Strindberga. Na dużym ekranie Kolberger stworzył wybitne kreacje w filmach ?Kontrakt? (reż. Krzysztof Zanussi, 1980), ?Na straży swej stać będę? (reż. Kazimierz Kutz, 1983), ?Kornblumenblau? (reż. Leszek Wosiewicz, 1988), ?Ostatni prom? (reż. Waldemar Krzystek, 1989), ?Kuchnia polska? (reż. Jacek Bromski, 1991; także serial TV), ?Szczęśliwego nowego roku? (reż. Jacek Bromski, 1992), ?Ucieczka? (reż. Livia Gyarmathy, 1996; prod. węgierska), ?Kroniki domowe? (reż. Leszek Wosiewicz, 1997). Filmografia aktora zawiera również następujące tytuły: ?Hotel klasy lux? (reż. Ryszard Ber), dyptyk: ?Dziewczęta z Nowolipek ? Rajska jabłoń? (w reż. Barbary Sass), ?Dwa księżyce? (reż. Andrzej Barański). Telewidzowie pamiętają Krzysztofa Kolbergera z ról w głośnych spektaklach Teatru Telewizji, takich jak ?Lucy Crown?, ?Romeo i Julia?, ?Popiół i diament?, ?Don Carlos?, ?Kobieta zawiedziona? a także z seriali ?Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy?, ?Rzeka kłamstwa?, ?Modrzejewska? i ?Ekstradycja?. Po zakończeniu pracy na planie ?Pana Tadeusza? Krzysztof Kolberger wystąpił m.in. w czeskim filmie ?Wszyscy moi bliscy?, w telewizyjnym serialu Feliksa Falka ?Teatr? oraz w spektaklu Teatru Telewizji ?Bigda idzie!!!?, którego reżyserem był Andrzej Wajda. W warszawskim Teatrze Studio można oglądać go w sztuce ?Zachodnie Wybrzeże?. W Operze Poznańskiej artysta wyreżyseruje wkrótce ?Krakowiaków i górali? Wojciecha Bogusławskiego, którymi kiedyś debiutował jako reżyser w Operze Wrocławskiej. Później wystawił tę sztukę w Teatrze Narodowym w Warszawie. Jesienią 1999 r. odbyło się jej wznowienie na tej scenie, ponownie w inscenizacji Krzysztofa Kolbergera. RAFAŁ ROZMUS MUZYKA Urodzony w Lublinie kompozytor i aranżer, z wyróżnieniem ukończył Instytut Muzyki Wydziału ArtystycznegoA UMCS w Lublinie, gdzie obecnie jest wykładowcą w Zakładzie Teorii Muzyki Instytutu Muzyki. Podczas studiów kształcił się z zakresu dyrygentury (specjalność) u Zofii Bernatowicz oraz z zakresu kompozycji, aranżacji i instrumentacji u K. Górskiego i A. Nikodemowicza. W 2001 roku, wspólnie z Z. Bernatowicz, powołał do życia zespół wokalno-instrumentalny Presto, specjalizujący się w prawykonaniach i wykonaniach jego utworów. Początkowo komponował ilustracyjną muzykę elektroniczną. Już wtedy fascynowało go pisanie muzyki filmowej i podjął pierwsze próby tworzenia takiej muzyki. W połowie lat 90 zajął się także komponowaniem jazzu i muzyki rozrywkowej. Komponowaniem muzyki klasycznej zajmuje się od 1998 roku. W 1999 roku ukończył Requiem, w 2000 roku napisał I symfonię pieśni lirycznych, Pasję wg. św. Łukasza oraz Stabat Mater. Z braku możliwości komponowania muzyki do konkretnych filmów, tworzył muzykę programową. W 2001 roku powstał cykl utworów z gatunku muzyki filmowej, zatytułowany Zachody słońca (zainspirowany przypadkowo obejrzanym filmem dokumentalnym o człowieku fotografującym zachody słońca w różnych częściach świata). W tym samym roku ukończył II symfonię oraz napisał kilkanaście utworów na orkiestrę symfoniczną i kameralną. W 2001 roku wspólnie z prof. Zofią Bernatowicz założył zespół instrumentalny "Presto", wykonujący wyłącznie jego muzykę. "Presto" początkowo składał się z kilku zaprzyjaźnionych instrumentalistów; stopniowo skład zespołu powiększał się, i obecnie jest to już orkiestra kameralna licząca ponad 20 osób. W 2002 roku Rafał Rozmus stworzył Liczbową Metodę Komponowania Muzyki Atonalnej, kontynuował prace nad miniaturami orkiestrowymi; zajmował się też aranżacją utworów na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną (na zamówienie Dimy Chaabacka). Głównym kierunkiem w jego twórczości jest jednak muzyka filmowa i teatralna. Komponował muzykę do niemych filmów, wykonując ją na żywo (z orkiestrą kameralną) podczas projekcji. Filmografia: 2007 : ?Tryptyk Rzymski? (reż. Marek Luzar) 2006 : ?Tajemnice Watykanu? (reż. Paweł Pitera, Krzysztof Talczewski) 2006 : ?Variete? (1925) (reż. Ewald Andre Dupont) 2004 : ?Dama Pikowa? (1916) (reż. Jakow Protazanow) 2004 : ?Buster i milion krów? (1925) (reż. Buster Keaton) 2004 : ?The Last Command? (1928) (reż. Josef von Sternberg) 2003 : ?Ja , Orfeusz? (reż. Andrzej Bartnikowski) 2003 : ?Wicher? (reż. Victor Seastrom) 2003 : ?Sherlock junior? (1924) (reż. Buster Keaton) Wybrane utwory: Gorzkie Żale (2006); Suita polska (2005); Dwie kózki (2005); B-A-G-D-A-D 2003 (2003) Constructio III (2003); Sunday evening story (2002); Constructio I-II (2002); Druga symfonia (2001); Pasja wg św. Łukasza (2000) Więcej informacji na: http://www.rozmus.soundtracks.pl TOMASZ GOŁĘBIOWSKI CHOREOGRAFIA Urodzony w 1950 roku w Łodzi. Tańca uczył się w Warszawie w Państwowej Szkole Baletowej w latach 1960-68. Pracę rozpoczął w Państwowej Operze we Wrocławiu najpierw jako tancerz zespołu, później jako koryfeusz. Od 1970 do 1973 roku pracował w Teatrze Wielkim w Łodzi jako tancerz solista i choreograf. W 1973 roku wygrał "Grand Prix" w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym, a następnie w 1976 roku został kierownikiem baletu, pedagogiem i choreografem Krakowskiego Teatru Muzycznego Opera i Operetka w Krakowie gdzie pracował do 1980 roku. Równocześnie współpracował z teatrami muzycznymi i dramatycznymi całej Polski, realizował wiele spektakli w Telewizji, współpracował z Filmem Polskim. Od 1980 do 1983 roku wykładał ruch sceniczny i taniec w PWST w Krakowie. W czasie swej działalności artystycznej otrzymał wiele dowodów uznania w postaci nagród, medali i dyplomów. W 1983 roku wyjechał z kraju i podjął pracę w Accademii Filharmonica w Messynie we Włoszech, gdzie jako docent kierował szkołami tańca klasycznego i nowoczesnego. Jako choreograf kreował spektakle baletowe, teatralne i telewizyjne. Został vice prezydentem asocjacji Włosko-Polskiej w Messynie i organizował pierwsze kooperacje filmowo-telewizyjne w tym regionie. Współpracownik Ośrodka Telewizyjnego "Tele-Time?. Został Dyrektorem Generalnym i Artystycznym centrum "Eurodanza 2000" w Messynie. W 1993 roku wraz z reżyserką i choreografką Ewą Markowską-Radziwiłowicz założył w Krakowie Szkołę Baletową Eurodance 2000. JERZY LESZCZYŃSKI CHOREOGRAFIA Założyciel Teatru Wizji i Ruchu, który powstał w Lublinie w 1969, jest scenarzystą, choreografem, reżyserem i aktorem-mimem wszystkich jego spektakli teatru. Obecnie siedzibą Teatru jest Bielsko-Biała. Jest twórcą i pedagogiem metody teatralnej polegającej na zintegrowaniu pantomimy, baletu, modern dance, innych dziedzin ruchu oraz światła i muzyki. W oparciu o ruch utajony i ruch zwolnionej taśmy stworzył nowy, nieznany dotąd styl, nazwany teatrem wizji i ruchu. Jego nowatorskie odkrycia w teatrze zwróciły uwagę twórców teatralnych z Nowego Jorku, w wyniku czego w 1985 r. Jerzy Leszczyński, obok jedenastu awangardowych choreografów z całego świata (Argentyny, Chin-Kanton, Czech i Słowacji, Japonii, Korei, Meksyku, Tanzanii, Płd. Afryki, Urugwaju, Wenezueli), został zaproszony do Międzynarodowego Projektu Choreograficznego (ICP) przy American Dance Festival w Nowym Jorku (1697 Broadway Room 1201 New York, Ny 10019). Dokonania Jerzego Leszczyńskiego w Stanach Zjednoczonych przyniosły w 1987r. zaproszenie Rządu Węgier do stworzenia teatru na Węgrzech, którego dyrektorem artystycznym był przez 5 lat. Jerzy Leszczyński zrealizował 28 pełnowymiarowych spektakli (w tym dwa na Węgrzech, i w USA), 5 filmów fabularnych (scenariusz, choreografia, drugi reżyser), 22 widowiska telewizyjne (scenariusz, choreografia, reżyseria i współpraca reżyserska). Teatr Wizji i Ruchu Jerzego Leszczyńskiego wielokrotnie prezentował swoje osiągnięcia w kraju i za granicą (Anglia, Francja, Belgia, Holandia, Dania, Luksemburg, Norwegia, Włochy, Niemcy, Austria, Czechy, Rumunia, Węgry, Indie, Stany Zjednoczone). AGNIESZKA GLIŃSKA ? Art Color Ballet CHARAKATERYZACJA I BODYPAINTING Ma na koncie 6 lat tańca w Balecie Form Nowoczesnych oraz 8 lat pracy jako choreograf. Jest wykładowcą techniki malowania ciała w Szkole Kosmetycznej, instruktorem tańca w Śródmiejskim Ośrodku Kultury, a także tancerką w założonym przez siebie Art Color Ballet. Wieloletnie doświadczenie w tańcu połączone z wyobraźnią plastyczną pozwoliło jej stworzyć niezwykły zespół łączący trzy elementy kolor, dźwięk i ruch. Współpracują z nim utalentowani tancerze, plastycy i wizażyści. Taniec w Art Color Ballet to nowe podejście do stylu: choreografia bogata w różnorodne elementy od baletu klasycznego, modern jazz aż po elementy etniczne. Całość choreografii dostosowana jest do jak najlepszej prezentacji makijażu ciała, a zastosowanie specjalnych świateł typu "głowy", "skanery" pozwala na niezwykły odbiór widowiska. Art Color Ballet jako jedyny zespół taneczny w Polsce wykonuje sztukę makijażu ciała zdobywając na Międzynarodowych Festiwalach liczne nagrody. Wykonuje również sesje makijażu ciała w trakcie których prezentowane są techniki malowania. Zespół ma w swoim repertuarze choreografię do muzyki klasycznej, filmowej, a także stylizacje do utworów kabaretowych takich jak: Moulin Rouge, Kankan, Chicago i inne W swojej nowo otwartej siedzibie przy Rynku Głównym w Krakowie zespół organizuje warsztaty taneczne: modern, neoklasyka, afro-dance. Więcej informacji na: http://www.baletcolor.pl
PRODUCENT FILMU
ANIMA MEDIA WYDAWNICTWO I STUDIO FILMOWE HISTORIA Wydawnictwo i Studio Filmowe Anima Media Sp. z o.o. jest własnością Kurii Diecezjalnej Bielsko-Żywieckiej w Bielsku-Białej. Rozpoczęło swoją działalność 13 listopada 2003 roku na podstawie dekretu Księdza Biskupa Tadeusza Rakoczego, a począwszy od 18 maja 2004 roku prowadzi swoją działalność jako podmiot prawa gospodarczego. MISJA Głównym celem powołania Anima Media, zgodnie z aktem założycielskim jest ?promowanie szeroko rozumianej kultury chrześcijańskiej, a poprzez przedmiot swojej działalności i przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć techniki, aktywne włączanie się w nurt dzieła Nowej Ewangelizacji?. Ponadto podejmowana przez spółkę działalność ?musi uwzględniać ewangelizacyjną posługę oraz wymogi stawiane przez nauczanie Kościoła Katolickiego i nie może być sprzeczna z jego nauczaniem?. PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI Przedmiotem działalności Anima Media jest przede wszystkim działalność wydawnicza oraz produkcja filmów, a także pozostała działalność w obszarach promocji kultury. W ramach działalności wydawniczej wydawany jest cyklicznie Magazyn Społeczno-Kulturalny ?A propos? oraz wydawnictwa albumowe. Od listopada 2003 roku studio prowadzi główne prace produkcyjne nad filmem pt. ?Tryptyk rzymski?. Inna produkcja Studia to zakończony w 2006 roku film ?Brat Papieża? w reżyserii Stanisława Janickiego. Prapremiera filmu odbyła się 27.08.2006 roku, to jest w 100 rocznicę urodzin Edmunda Wojtyły, któremu został poświecony film. ?Brat Papieża? ukaże się w sprzedaży marcu 2007 roku na nośnikach DVD. Więcej informacji temat filmu na http://www.bratpapieza.pl Wydawnictwo i Studio Filmowe Anima Media od początku istnienia ściśle współpracuje z Biurem Promocji Kultury i Sportu Kurii Diecezjalnej Bielsko-Żywieckiej. Współpraca ta dotyczy przede wszystkim prac archiwizacyjnych i digitalizacyjnych materiałów historycznych związanych z osobą Karola Wojtyły ? kolejno jako księdza, biskupa i kardynała, a następnie papieża Jana Pawła II. W trakcie wielu spotkań z uczestnikami wypraw turystycznych, w których uczestniczył Karol Wojtyła (?Wujek? ? jak zwali go przyjaciele) udało się odnaleźć i zabezpieczyć unikatowe negatywy zdjęć z kilkunastu wypraw, które odbyły się w latach 1952 ? 1979. Łącznie zabezpieczono ponad dwa tysiące zdjęć, z czego zdigitalizowano (zeskanowano w wysokich rozdzielczościach) jak dotąd ok. 25%. Wysoki koszt digitalizacji spowodował, że część prac została przełożona na przyszłość. Pierwszym efektem zarówno digitalizacji zdjęć, jak i przeprowadzonych oraz zanotowanych dziesiątków spotkań było opracowanie i wydanie w listopadzie 2006 roku albumu pt. ?Karol Wojtyła. Wiara, droga, przyjaźń. Wędrówki z przyjaciółmi (1952-1954)? poświęconego turystycznym wędrówkom Karola Wojtyły (?Wujka?) wraz z przyjaciółmi (?Rodzinką?). Pokłosiem zaś wydania albumu jest powstanie wystawy prezentującej zdjęcia z wypraw ks. Karola Wojtyły oraz pamiątki rzeczowe z wypraw, wzbogaconej o prezentacje multimedialne połączone z wyświetlaniem fragmentów filmów ?Tryptyk rzymski? oraz ?Brat Papieża?. Wystawa ta w dniach od 10.11 ? 03.12.2006 roku gościła w Muzeum Narodowym w Krakowie. W bieżącym roku będzie można ją oglądać także m.in. w Legnicy, Bielsku-Białej i od 18.05.2007 roku w Warszawie na terenie Zamku Królewskiego. Wydanie I tomu albumu umożliwiło dalsze prace archiwizacyjne, czego wynikiem będzie wydanie w 2007 roku kolejnych dwóch tomów albumu dokumentujących kolejne lata tej części życia i posługi Jana Pawła II. Promocja II tomu albumu będzie miała miejsce na Zamku Królewskim w Warszawie 18 maja 2007 roku, w ramach otwarcia tam opisanej wyżej wystawy. Z uwagi na czterojęzyczność albumów, będą one także dystrybuowane za granicą kraju. Począwszy od kwietnia 2007 roku także wystawa będzie miała swoją wersję zagraniczną i będzie można ją w 2007 roku oglądać w kolejnych miastach Włoch (Leno obok Mediolanu, Rzym, Bolonia). http://www.animamedia.com.pl www.diecezja.bielsko.pl
SPONSOR GŁÓWNY
Spółka Akcyjna Techmex z Bielska-Białej, jeden z czołowych przedstawicieli branży IT w Polsce, jest głównym sponsorem ekranizacji poematu Jana Pawła II ?Tryptyk Rzymski?. Koncepcja przedstawienia słowa pisanego Ojca Świętego w formie animacji pojawiła się już w 2003 roku, za sprawą pomysłodawcy i reżysera filmu ? bielskiego artysty Marka Luzara. Techmex S.A. od samego początku wspierał przedsięwzięcie zarówno w zakresie finansowym, jak i materialnym. Spółka dostarczyła producentowi filmu - studiu Anima-Media z Bielska-Białej - nowoczesne stacje graficzne i specjalistyczne oprogramowanie. Główną ideą realizacji filmu było zaproszenie jak najszerszego grona odbiorców do wspólnego rozważania treści zawartych w poemacie Jana Pawła II. Film łączy w sobie zaawansowane technicznie animacje, zdjęcia beskidzkich plenerów oraz motywy plastyczne inspirowane m.in. freskami z Kaplicy Sykstyńskiej autorstwa Michała Anioła. Dzieło uzupełnia specjalnie przygotowana muzyka, nagrana z udziałem orkiestry, chóru i grona instrumentalistów, a także doskonała narracja Krzysztofa Kolbergera. Ekranizacja ?Tryptyku Rzymskiego? nie jest projektem komercyjnym, lecz artystycznym, dającym realizatorom możliwość nieskrępowanego działania i stanowiącym wkład w dorobek kulturowy naszego kraju. Spółka Techmex od lat wspiera inicjatywy o charakterze kulturalnym i społecznym, zarówno w wymiarze regionalnym, jak i ogólnopolskim. Podczas wizyty Jana Pawła II w Polsce, w 1995 roku, Techmex S.A. był organizatorem biur prasowych w Bielsku-Białej i Skoczowie. Spółka sponsorowała też wiele publikacji poświęconych Ojcu Świętemu, a w roku 2006 była głównym sponsorem wystawy fotografii ?Jan Paweł II Święty: Aż po krańce Ziemi?. Ponadto, w ramach prowadzonej działalności kulturalnej, Techmex S.A. aktywnie wspiera utalentowanych muzyków jazzowych, sponsorując konkurs organizowany podczas corocznego festiwalu Bielska Zadymka Jazzowa. Jako wieloletni główny sponsor imprezy, spółka Techmex została uhonorowana prestiżową statuetką ?Anioł Stróż Bielskiej Zadymki Jazzowej?, przyznawaną przez Stowarzyszenie Sztuka Teatr. Techmex współpracuje aktywnie z Galerią BWA w Bielsku-Białej, Muzeum Zamek Sułkowskich, Teatrem Polskim i Teatrem Banialuka. PROFIL DZIAŁALNOŚCI TECHMEX S.A. Techmex S.A. z siedzibą w Bielsku Białej to firma informatyczna, działająca od 1987 roku. Spółka należy do grupy wiodących przedsiębiorstw branży IT w Polsce. Techmex jest liderem Grupy Kapitałowej zatrudniającej ponad 500 osób. Obroty firmy kształtują się na poziomie około 120 mln USD rocznie. W roku 2000 Techmex S.A., już jako spółka publiczna, wdrożyła zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP/CRM o nazwie Morfeusz. Dzięki tej inwestycji i konsekwentnej strategii rozwoju, zorientowanej na klienta, firma uzyskała w listopadzie 2003 Certyfikat ISO 9001:2001. W maju 2004 roku spółka dołączyła do prestiżowego grona firm notowanych na GPW. Oferta publiczna Techmex S.A. zakończyła się wielkim sukcesem. W jej trakcie inwestorzy wyrazili chęć objęcia blisko 25 mln akcji, a tym samym zainteresowanie przekroczyło ponad sześciokrotnie wartość publicznej oferty. Techmex pozyskał z rynku 90 mln zł kapitału, który przeznaczono w przeważającej części na budowę Centrum Satelitarnego, przy udziale amerykańskiego partnera firmy Space Imaging, podmiotu zależnego korporacji Lockheed Martin. Główne kierunki rozwoju Techmex S.A. to rozszerzanie oferty kompleksowych rozwiązań mobilnych, usługi i outsourcing informatyczny oraz systemy informacji przestrzennej GIS (Geografic Informations Systems). W ramach Grupy Kapitałowej Techmex działa Satelitarne Centrum Operacji Regionalnych - pierwszy w Europie Środkowo Wschodniej ośrodek zarządzania satelitami. Spółka SCOR działa jako wspólna inicjatywa kapitałowa Techmex S.A. (50%) i AMW (50%, reprezentującej w tym przedsięwzięciu Skarb Państwa oraz MON). Technologia wykorzystywana przez centrum satelitarne umożliwia szybkie tworzenie przestrzennych odwzorowań terenu, stanowiących podstawowe źródło danych dla projektów typu: planowanie przestrzenne, kataster, projekty infrastrukturalne, ochrona środowiska, obronność kraju, telekomunikacja i energetyka. Zamierzeniem spółki jest uzyskanie wiodącego udziału w krajowym rynku kompleksowych produktów geoinformatycznych opracowywanych na bazie zdjęć i ortofotomap satelitarnych oraz w rynku przygotowywania cyfrowych danych wektorowych, w oparciu o dane satelitarne. Techmex S.A. jest laureatem wielu wyróżnień i nagród przyznawanych przez środowiska biznesowe i branżowe. Spółka została uhonorowana min. tytułami: Firma Roku w latach 2000 i 2004 oraz nagrodą Złoty Procesor. Prezes Zarządu Techmex S.A., Pan Jacek Studencki, otrzymał wyróżnienie ?Postać Rynku 98?, przyznane przez czasopismo Computer Reseller News Polska, a w roku 2004 został laureatem Platynowego Lauru Umiejętności i Kompetencji - nagrody przyznawanej wybitnym osobowościom i niekwestionowanym autorytetom, których działalność ma wymiar ponadregionalny.