Dr Emmanuel Droz (Gottfried John) to naukowiec ogarnięty obsesją mechanizmów i wyszukanych konstrukcji. Zamierza on zrealizować swą skrytą fantazję "ballet mécanique", polegającą na zamianie pięknej śpiewaczki operowej Malviny (Amira Casar) w grającą maszynę. Przybyły do jego posiadłości stroiciel fortepianów Adolfo (César Saracho) stara się uwolnić kobietę ze szponów Droza.
" Co do 'Stroiciela...' - już dawno temu pogrzebaliśmy ten film w nieoznaczonym grobie. Nie udało nam się osiągnąć tego, co zamierzaliśmy, ciężko chybiliśmy , a na domiar złego straciliśmy niezwykłą muzykę Lecha Jankowskiego z powodu jakiś nieprzyjemnych zawirowań z kontraktem.
Po prostu nie mieliśmy takiej kontroli...
Jak ocenić ten film? Który jednocześnie momentami jest arcydziełem i w tym samym czasie tapla się w bełkotliwej poetyce i złych ujęciach?
Pierwsze co mnie uraziło to ciemne sceny na których nic nie widać, było ich dużo w pierwszej części, więc gdy stroiciel przyjechał do tej rezydencji - odetchnąłem widząc piękne...