Dwóch biznesmenów w średnim wieku ? rozwodnik Dan i mocno rozrywkowy kawaler Charlie, finalizuje jeden z najlepszych kontraktów w swojej karierze. Niespodziewanie muszą zaopiekować się sześcioletnimi bliźniakami. Próba pogodzenia obu tych spraw powoduje lawinę niezwykle zabawnych komplikacji, a także stopniowo uzmysławia obu panom, co, tak naprawdę, jest w życiu najważniejsze.
ZABAWNIE I Z WIELKIM SERCEM
? To przede wszystkim wręcz rubaszna komedia, ale jest w niej także wiele serca ? tłumaczył zamiary twórców producent Andrew Panay. ? Niezwykle rzadko czytam scenariusze, przy których lekturze co i rusz wybucham głośnym śmiechem. Jestem przekonany, że jego autorom udała się naprawdę trudna sztuka: pokazali wyraziste charaktery i połączyli brawurową komedię z nutami autentycznego wzruszenia ? dodawał reżyser Walt Becker. Główne role zaproponowano prawdziwym ?starym wygom? ? aktorom niezwykle wszechstronnym, znanym zarówno z ról komediowych, jak i dramatycznych: Johnowi Travolcie (?Pulp Fiction?) i Robinowi Williamsowi (?Stowarzyszenie umarłych poetów?). Williams był pełen uznania dla swych ekranowych partnerów: ? Bardzo lubię pracować z Johnem. Ta praca daje niesamowitego kopa ? jego energia i pomysłowość są zaraźliwe. Kelly Preston nie boi się niczego, zrobi wszystko, by być zabawna. Setha Greena uważałem zawsze za wielki komediowy talent. A mamy tu jeszcze świetnych Ritę Wilson i Matta Dillona jako szefa skautów, prawdziwego samca alfa. Pomysł filmu powstał głównie dzięki producentowi Andrew Panayowi, który po wielkim kasowym sukcesie komedii ?Polowanie na druhny? (?Wedding Crashers?, 2005), z Owenem Wilsonem i Vincem Vaughnem, zaprosił scenarzystów Weissmana i Diamonda, by wysłuchać ich nowych pomysłów. Nie rozczarował się. Tekst powstał z myślą o konkretnych aktorach i ich znanych komediowych możliwościach: opowieść o dwóch ludziach w wieku więcej niż średnim, którzy od lat prowadzą firmę zajmującą się promocją sprzętu sportowego i którzy nagle stają oko w oko z dwojgiem bardzo absorbujących dzieci. Okazuje się bowiem, że jeden ze wspólników jest ojcem sześcioletnich bliźniaków, o czym nie wiedział, ponieważ w niecodziennych okolicznościach zawarł pochopne małżeństwo, które trwało? jeden dzień. ? Mamy zatem do czynienia z niezwykłą sytuacją, kiedy dwóch ludzi po pięćdziesiątce, którzy do tej pory byli praktycznie samotni, styka się ze wszystkimi pułapkami, jakie mogą wyniknąć z faktu wzięcia odpowiedzialności za dwójkę dzieciaków ? opowiadali scenarzyści. Panay mówił: ? Przeważnie jest tak, że tylko kilku ludzi jest w stanie zagrać konkretną rolę, a ci dwaj, których od początku mieliśmy na myśli, należą po prostu do najlepszych na świecie. Spodobał im się nasz tekst. No i szybko mieliśmy dwie legendy kina na pokładzie! Reżyser Walt Becker bardzo cieszył się z perspektywy ponownej pracy z Travoltą. Spotkali się już na planie komedii szosowej ?Gang Dzikich Wieprzy? i odnieśli duży sukces. ? John należy do najmilszych facetów, jakich znam. Chociaż jasne, że w naszym fachu być miłym to za mało. A przy tym jest niezwykle profesjonalny, zawsze pełen pomysłów ? komentował Becker. ? Moim zdaniem, dosłownie każda scena, w której się pojawia, tylko na tym zyskuje, nabiera znaczenia i naturalności. John ma nieomylny instynkt, który mu podpowiada, co robić. Pracując razem, nauczyliśmy się sobie ufać i tego, że jeśli któryś z nas jest o jakimś rozwiązaniu głęboko, instynktownie przekonany, to ten drugi zgadza się z nim i podąża za nim. Jak dotąd, ten sposób naprawdę nieźle się sprawdzał.
TYLKO IM CZEGOŚ BRAK
Travolta przyznał, że bardzo zainteresowała go postać Charliego, zadowolonego z siebie hedonisty. ? Mój bohater lubi swój sposób życia, ceni swą prywatność, jest otoczony pięknymi rzeczami, ma świetny samochód ? tłumaczył gwiazdor. ? Nigdy nie myślał, aby założyć rodzinę. Pomyślałem o wielu ludziach, których znam, także o sobie. Tak, wielu z nas ma tendencję do wygodnego, luksusowego życia, jeśli tylko istnieje taka możliwość. Ale z czasem to nie wystarcza. To przekonanie było ważne w mojej interpretacji postaci. Dan z kolei to świetny biznesmen, ale bardzo spięty i w gruncie rzeczy romantyczny, chociaż to ukrywa. Kiedy ulega swym emocjom, trafia na niespodziewaną życiową ścieżkę. Gdy wypoczywa po wyczerpującym rozwodzie w towarzystwie Charliego w South Beach, zawiera szybkie małżeństwo ? po czym następuje jeszcze szybszy rozwód. Becker doceniał niezwykłe walory aktorskie Williamsa. ? Jest niesamowity ? mówił. ? To chodząca encyklopedia żartów. A na dodatek aktor, który w jednej chwili, w sposób niebywale płynny, może przejść od tonacji komicznej do dramatycznej, bez najmniejszych zgrzytów. Williams był zdania, że film w komediowej formie doskonale oddaje wahania i rozterki jego pokolenia, tak zwanego pokolenia baby-booomers. ? Wielu z nas rzeczywiście dopiero teraz staje przed problemem ojcostwa, poznaje jego smak ? tłumaczył. ? Mamy często więcej czasu i czujemy się chyba podobnie jak nasi rodzice koło trzydziestki. Ale zajmować się dzieciakami w naszym wieku ? to dość przerażające. Aktorom ułatwiał zadanie fakt, że znają się już od trzydziestu lat. ? Znam Robina naprawdę szmat czasu i mam nadzieję, że się ze mną zgodzi, iż jesteśmy przyjaciółmi ? mówił Travolta. ? To chyba widać na ekranie. Williams podkreślał, że akurat w tym filmie humor oparty na działaniach fizycznych, nieco slapstickowy, odgrywa sporą rolę. ? Takie sceny lepiej wykonywać z kimś, kogo się dobrze zna. I zabawa większa, i w razie pomyłki mniej stresu ? zwierzał się. Reżyser był przekonany, że aktorskie spotkanie na szczycie: Travolta ? Williams, będzie strzałem w dziesiątkę. ? Myślę, że będziemy mieli do czynienia z wyjątkowym, komediowym duetem ? deklarował podekscytowany.
NAJLEPSI Z NAJLEPSZYCH
Zatrudnienie żony Travolty, Kelly Preston, w roli Vicki, matki dzieci Dana (czyli Williamsa) było celowym zabiegiem twórców filmu. ? Przyznaję, chcieliśmy trochę namieszać ? śmiał się Panay. ? A Kelly jest tak bardzo utalentowana, że w lot zrozumiała nasze intencje. Aktorka tak komentowała swój występ: ? Vicki to specyficzna postać. Jest spięta i trochę szalona. A poza tym, być ukochaną Robina Williamsa ? to naprawdę coś! W dodatku mogłam występować w jednym filmie z moim mężem i debiutującą córką ? to było fantastyczne. Ella Blue Travolta gra bliźniaczkę. Właśnie niedawno wyraziła rodzicom swe życzenie, by stanąć przed kamerą. I oto na horyzoncie pojawił się scenariusz, który dawał taką ? wymarzoną wręcz ? szansę. ? To tak, jakby Ella to przewidziała! ? komentował Travolta. I dodawał: ? Nie miałem problemu z pracą z Ellą, także dlatego, że moja matka była aktorką i reżyserką i doskonale wiedziała, jak oddzielić pracę od życia rodzinnego. Jasne, że jestem i będę ojcem dla Elli, ale bardzo uważałem, by nie kolidowało to z jej relacją z reżyserem. Młoda aktorka opowiadała z kolei, że współpraca z Beckerem układała się świetnie. ? Kiedy nie udało mi się powiedzieć właściwie jakiejś kwestii, cierpliwie mi pomagał, albo zmieniał dialog ? wspominała debiutantka. Do roli drugiego bliźniaka, Zacha, po długich poszukiwaniach wybrano Connera Rayburna (serial ?According to Jim?, filmy ?The Invention of Lying?, ?Idź twardo?). ? Przeszukaliśmy kraj wzdłuż i wszerz. I byliśmy pewni: Conner był idealny ? komentował Panay. ? To prawdziwy zawodowiec. Zresztą tej dwójce wróżę ciekawą przyszłość. Postępują jak prawdziwi profesjonaliści. Znali zawsze swoje kwestie, mieli nowe pomysły. I na naszych oczach rozwijali się jako aktorzy. Wszechstronnemu Sethowi Greenowi (?Wyścig szczurów?, ?Synowie mafii?) powierzono rolę Craiga, ambitnego samotnika działającego w sportowym biznesie. ? Długo myślałem o tym, kto mógłby zagrać tę rolę i wtedy wyobraziłem sobie, że pomiędzy Travoltą i Williamsem stoi Seth Green i roześmiałem się na głos. Miałam rację. Jest niezwykle zabawny. Wystarczy, że rzucił jedno spojrzenie i cała ekipa zanosiła się od śmiechu ? wspominał reżyser. ? Seth ma prawdziwy komediowy dar. Green wyznał, że obaj jego partnerzy ekranowi należą do jego ulubieńców. ? Fanem obydwu jestem od lat, a więc byłem niezwykle podekscytowany. Grałem wprawdzie w niektórych filmach Johna, ale nigdy nie występowaliśmy w tych samych scenach. A Robin to mój prawdziwy bohater, jego karierę śledzę, odkąd pamiętam. Był jednym z tych artystów, którzy spowodowali, że zacząłem myśleć o aktorstwie. Zmarły niestety niedawno czarnoskóry Bernie Mac (?Ocean?s Eleven: Ryzykowna gra?, ?Zły Mikołaj?) zagrał lalkarza, a jednocześnie geniusza elektroniki. Natomiast Lori Loughlin (serial ?90210?, ?Skok po marzenia?) wystąpiła jako niezwykle atrakcyjna tłumaczka z japońskiego, Amanda, która zawraca skutecznie w głowie Charliemu. Mattowi Dillonowi, pamiętnemu z wielu filmów, między innymi z ?Drugstore Cowboy? Gusa Van Santa, ?O czym marzą faceci? czy ?Faktotum?, powierzono rolę Barry?ego, szefa skautów, którego dwaj główni bohaterowie spotykają podczas rodzinnego pikniku. ? Barry to, że jest skautem, bierze trochę zbyt poważnie ? opowiadał aktor. ? Myślę, że najlepszy efekt w komedii daje gra wprost, bez sztuczek i całkiem serio. ? Matt wniósł do naszego filmu wielki potencjał i zdolność do zaskakującej komediowej przemiany. Publiczność po raz pierwszy doceniła ten jego wielki talent w ?Sposobie na blondynkę? ? cieszył się Panay. Rita Wilson (żona Toma Hanksa, producentka i aktorka, znana m.in. z ?Szaleństw młodości? czy ?Psychola?) zagrała Jennę, najlepszą przyjaciółkę Vicki. ? Znam Kelly od jakichś szesnastu lat i przyjaźnimy się. Myślę, że w naszym przypadku to bardzo ułatwia pracę ? mówiła. Preston dodawała: ? Rita jest absolutnie zabawna. Moim zdaniem każda jej rola jest ujęta w sposób bardzo świeży. Tak było i tym razem. ? Mieliśmy prawdziwych gwiazdorów oraz perfekcyjnych aktorów drugoplanowych i oczywiście świetny scenariusz. Nie mogło się nie udać ? podsumowywał reżyser.
WIELKOMIEJSKA ENERGIA
Duża część zdjęć powstała w Nowym Jorku, w bardzo znanych lokalizacjach, jak Central Park, Shea Stadium, Radio City Music Hall, Grand Central Station czy Times Square. Producent Panay komentował: ? Ile razy mam okazję kręcić w Nowym Jorku ? zawsze to czynię, pomimo licznych trudności, jakie niesie ruch uliczny, a czasem kłopotów z uzyskaniem zezwoleń. Ale to miasto ma niepowtarzalną, nieporównywalną z niczym energię, która udziela się z reguły wykonawcom i całej ekipie. ? Trzeba było wpasować się w miejski ruch, ludzie krzyczeli i trąbili klaksonami na Johna i Robina, ale co tam ? warto było ? potwierdzał jego słowa Becker. Podkreślał, że udało im się wykorzystać w filmie rzadko pokazywane fragmenty miasta, jak Bloomberg Building, czy słynny punkt widokowy zwany Top of the Rock na szczycie wieżowca GE Building. Scenograf David Gropman dostał od reżysera jasne instrukcje: miał znaleźć takie miejsca do kręcenia, by film można było oglądać z zainteresowaniem nawet? bez dźwięku. Dużym wyzwaniem była realizacja zdjęć na Shea Stadium podczas prawdziwego meczu słynnej drużyny Metsów. ? To był pomysł, który świetnie wyglądał tylko na papierze, a w rzeczywistości przysporzył nam mnóstwa kłopotów ? opowiadał reżyser. ? Mieliśmy tylko piętnaście minut na nakręcenie potrzebnej nam sceny. Przypominało to partyzanckie filmowanie, w tłumie podekscytowanych fanów. Bardzo trudna była też scena na tle wielkiego stadionowego telebimu zwanego Jumbotron. Pomogli w niej menedżerzy drużyny Metsów. Po dwóch tygodniach zdjęć w Nowym Jorku ekipa przeniosła się do Connecticut. Tam powstały niektóre dekoracje wnętrz, między innymi nowojorski apartament Charliego, gdzie trafiają dzieciaki. Stworzono wnętrze zimne i zdecydowanie nieprzyjazne dla dzieci, pełne szkła, nierdzewnej stali i niebezpiecznych ostrych krawędzi. Na koniec dodano wielki basen za oknem. Sceny plenerowe ? obozu skautów ? nakręcono w Putnam Memorial State Park, w okolicach Redding. Beckerowi zależało na klasycznym wyglądzie. Dlatego też nie użyto nowoczesnych namiotów, ale wykorzystano brezentowe namioty starego typu.
DWÓCH AKTORÓW, DWIE TECHNIKI
Zgodnie z oczekiwaniami twórców filmu, dwaj główni gwiazdorzy prezentowali dwa całkowicie odmienne style pracy. ? Sporo improwizowaliśmy, daliśmy naszym gwiazdom wiele swobody ? mówił Panay. ? John to styl improwizacji doskonale przemyślanej i zaplanowanej. Robin to istny żywioł, przypomina karabin maszynowy, pełen niespodziewanych pomysłów. Becker nie należy do reżyserów, którzy byliby głusi na sugestie aktorów, przeciwnie, ufa ich doświadczeniu i umiejętnościom i nie trzyma się kurczowo litery scenariusza, ale jego ducha. ? Jedno ujęcie danej sceny robię ściśle według scenariusza, drugie według mojej koncepcji i trzecie ? według sugestii aktora. A potem wybieramy to, które uznamy za najlepsze i pasujące do nakręconych już materiałów ? tłumaczył swą dość niezwykłą metodę pracy. Travolta chwalił sobie ten system i podkreślał, że w swych improwizacjach zawsze starał się trzymać ustalonego przedtem w dyskusjach charakteru postaci. ? Wiem, że jeśli przekroczę tę granicę, po prostu trzeba będzie usunąć te sceny w montażu i będę musiał się z tym pogodzić. Więc trzymam się ściśle ram, które sobie narzuciliśmy. Preston wspominała, że Becker zachęcał ją wręcz do inwencji, nasycenia roli osobistymi akcentami. Tak też wielokrotnie czyniła, na przykład w emocjonalnej sekwencji, gdy zostawia dzieci pod opieką Dana. Z kolei Williams wprost tryskał pomysłami, nie trzeba było go zachęcać do coraz to nowych konceptów. Becker ogromną większość z nich bez problemów akceptował. Bo chociaż metoda pracy Williamsa wydawała się bardzo spontaniczna, może nawet na pozór bałaganiarska, to ? podobnie jak w przypadku Travolty ? jego działania wynikały ściśle z charakteru postaci Dana. Preston tak komentowała zachowanie swego męża i jego filmowego partnera podczas kręcenia filmu, przed i poza kamerą: ? Obaj, moim zdaniem, należą do najzabawniejszych ludzi, jakich znam. Żartowali grając, i nie przestawali żartować, gdy przestawali grać. To było niemal za dużo dla ekipy. Ella mówiła z kolei: ? Było wiele momentów, kiedy tata i Robin rozśmieszali nas wszystkich do łez. Ale kiedy byliśmy na planie, nie mogliśmy się śmiać. To czasem było naprawdę trudne. Williams bardzo sobie chwalił fizyczne wyzwania, jakie niosła jego rola. ? W naszym wieku szybować na wielkiej wysokości w stroju superbohatera przypominającym Liberace na dopalaczu to jest naprawdę coś ? śmiał się. Jedną z najbardziej widowiskowych scen była gra w ekstremalne frisbee podczas obozu dla skautów. ? Pozwoliłem wszystkim trochę poszaleć ? mówił reżyser. ? Było zabawne obserwować, jak gra, która wyklucza fizyczny kontakt, przeistacza się w rodzaj chaotycznej przepychanki na więziennym placu. John i Robin dali z siebie wszystko i wycisnęli z kaskaderów ostatnie poty. Szaleli do tego stopnia, że Robin nadwerężył sobie mięsień. Ale warto było. Scena moim zdaniem jest pierwsza klasa. Dillon poszalał z kolei w scenie strzelania do rzutków, co czynił z biodra, w kowbojskim stylu. A Green ubawił się setnie, śpiewając karaoke w japońskim kimonie i wykonując takie piosenki, jak ?Mr. Roboto? czy ?House of Pain?. Podobno atmosferze zabawy poddał się nawet hollywoodzki weteran pies Sebastian, który grał psa Charliego o imieniu Lucky. Ten dziewięciolatek miał skromne zadania. Najbardziej wyraziste z nich to oddawanie moczu na rośliny. Podobno jednak tak się ożywił, że czynił to nieustannie i to w miejscach nieprzewidzianych w scenariuszu. Panay i Becker zgodnie twierdzili, że ich pragnieniem było dostarczyć publiczności bezpretensjonalnej rozrywki, niepozbawionej szczypty refleksji, która trafiłaby do widzów z najróżniejszych grup wiekowych.
O AKTORACH
John Travolta (Charlie) Właściwie: John Joseph Travolta. Wybitny aktor amerykański. Urodził się 18.02.1954 roku w Englewood pod Nowym Jorkiem. Karierę rozpoczynał w reklamach telewizyjnych i w teatrze. W 1975 roku odniósł sukces na Broadwayu w musicalach ?Grease? i ?Over Here!?. W 1977 triumfował w filmie muzycznym ?Gorączka sobotniej nocy?. Po okresie zapomnienia odbudował swą pozycję jako wszechstronny aktor po roli zawodowego zabójcy w ?Pulp Fiction? (1994) Quentina Tarantino. Jest mężem aktorki Kelly Preston. Filmografia: 1972 ? Emergency! (TV), Emergency! (serial TV, odc. Kids), Owen Marshall: Counselor at Law (serial TV, odc. A Piece of God), 1973 ? The Rookies (serial TV, odc. Frozen Smoke), 1974 ? Medical Center (serial TV, odc. Saturday?s Child), 1975 ? The Tenth Level (TV), The Devil?s Rain (TV), Welcome Back, Kotter (serial TV, 50 odc. w latach 1975?1979), 1976 ? Carrie (TVP, wideo: Carrie), The Boy in the Plastic Bubble (TV), 1977 ? Gorączka sobotniej nocy (Saturday Night Fever), 1978 ? Grease (wideo, TVP: Grease), Moment by Moment (TVP: Chwila za chwilą), 1980 ? Urban Cowboy (TVP, wideo; Miejski kowboj), 1981 ? Blow ? Out (TVP: Wybuch), 1983 ? Staying Alive (DVD: Pozostać żywym), Two of a Kind (DVD: W swoim rodzaju), 1985 ? Perfect (DVD, TVP: Być doskonałym), Basements (TV, nowela The Dumb Waiter), 1989 ? I kto to mówi? (Look Who?s Talking), Experts (DVD: Eksperci), 1990 ? I kto to mówi 2 (Look Who?s Talking Too), 1991 ? Chains of Gold (DVD: Łańcuchy złota), Eyes of an Angel (TVP: Opiekun), Shout (wideo: Krzyk), 1992 ? Boris and Natasha (wideo: Borys i Natasza), 1993 ? I kto to mówi 3 (Look Who?s Talking Now), 1994 ? Pulp Fiction (Pulp Fiction), 1995 ? White Man?s Burden (Canal+: Brzemię białego człowieka), Dorwać Małego (Get Shorty), Tajna broń (Broken Arrow), 1996 ? Fenomen (Phenomenon), Michael (Michael), 1997 ? Bez twarzy (Face Off), Miejski obłęd (Mad City), 1998 ? Adwokat (A Civil Action), Barwy kampanii (Primary Colors), Cienka czerwona linia (The Thin Red Line), 1999 ? Our Friend, Martin (V, tylko głos), Córka generała (The General?s Daughter), 2000 ? Bitwa o Ziemię (Battlefield Earth: A Saga of the Year 3000), Lucky Numbers (DVD: Numer stulecia), 2001 ? Kod dostępu (Swordfish), Teren prywatny (Domestic Disturbance), 2002 ? Austin Powers i Złoty Członek (Austin Powers in Goldmember), 2003 ? Sekcja 8 (Basic), 2004 ? Punisher (The Punisher), Ognista pułapka (Ladder 49), A Love Song for Bobby Long (DVD: Lokatorka, TVP: Przyjaźń w Nowym Orleanie), 2005 ? Be Cool (Be Cool), 2006 ? Lonely Hearts (DVD: Samotne serca), Wspaniałe pustkowie. Spacer po księżycu 3D (Magnificent Desolation: Walking on the Moon 3 D, tylko głos) 2007 ? Gang dzikich wieprzy (Wild Hogs), Lakier do włosów (Hairspray), 2008 ? Piorun (Bolt, tylko głos), 2009 ? Metro strachu (The Taking of Pelham 1 2 3), Stare wygi (Old Dogs), Quantum Quest: A Cassini Space Odyssey (tylko głos), From Paris with Love (w realizacji) Robin Williams (Dan) Urodził 21.07.1951 roku się w Chicago, stan Illinois. Wychowywał się w Kalifornii. Studiował nauki polityczne w Claremont College i naukę o teatrze w Martin College oraz w Julliard School w Nowym Jorku. Rozpoczął karierę jako komik estradowy; szybko zaczął odnosić sukcesy. Zdobył cztery nagrody Grammy oraz cztery nominacje do Oscara. Największe uznanie przyniosła mu dramatyczna rola w ?Stowarzyszeniu Umarłych Poetów? Petera Weira oraz brawurowy komediowy popis w ?Pani Doubtfire?. Filmografia (wybór): 1977 ? The Richard Pryor Show (serial TV, odc. 1/1, prem. TV 13.09.1977, odc. 1/2 , prem. TV 20.09.1977), 1980 ? Popeye (TVP: Popeye), 1982 ? The World According to Garp (TVP: Świat według Garpa), Faerie Tale Theatre (serial TV, odc. The Tale of the Frog Prince, prem. TV 11.09.1977), 1983 ? The Survivors, 1984 ? Moscow Over Hudson (TVP: Moskwa nad rzeką Hudson), 1986 ? The Best of Times, Club Paradise (wideo: Klub Raj), Seize the Day (wideo: Korzystaj z dnia), 1987 ? Jonathan Winters: On the Ledge (TV), Good Morning, Vietnam (Good Morning, Vietnam), 1988 ? Portrait of the White Marriage, Rabbit Ears: Pecos Bill (V, narracja), Przygody barona Munchausena (The Adventures of Baron Munchausen), 1989 ? Stowarzyszenie Umarłych Poetów (Dead Poets Society), 1990 ? Cadillac Man (wideo, DVD, TVP: Sprzedawca cadillaków), Przebudzenia (Awakenings), 1991 ? Umrzeć powtórnie (Dead Again), Shakes the Clown, Fisher King (The Fisher King), Hook (Hook), A Wish for Wings That?s Work (TV, tylko głos), 1992 ? Dolina paproci (FernGully: The Last Rainforest, tyklko głos), From Time to Time (tylko głos), Aladyn (Alladin, tylko głos), Zabaweczki (Toys), 1993 ? Being Human (TVP: Być człowiekiem), Pani Doubtfire (Mrs. Doubtfire), 1995 ? Jumanji (Jumanji), Dziewięć miesięcy (Nine Months), 1996 ? Klatka dla ptaków (Birdcage), Jack (Jack), Hamlet (Hamlet), 1997 ? Buntownik z wyboru (Good Will Hunting), 1998 ? Patch Adams (Patch Adams), 2002 ? Bezsenność (Insomnia), Zdjęcie w godzinę (One Hour Photo), 2004 ? Wersja ostateczna (The Final Cut), 2006 ? Człowiek roku (Man of the Year), Noc w muzeum (Night at the Museum), 2009 ? World?s Greatest Dad, Stare wygi (Old Dogs)
O TWÓRCACH FILMU
Walt Becker (reżyseria) Właściwie: Walt William Becker. Reżyser, scenarzysta i producent. Urodził się 16.09.1968 roku w Los Angeles. Ukończył USC School of Cinema-Television w 1995 roku. Pracował w telewizji jako producent i scenarzysta (?Team Extreme?, ?Downfall?, ?Morpheus?). Wielki sukces kasowy odniósł komedią ?Van Wilder?. Jest autorem dwóch powieści. Pierwsza z nich, ?Link?, gościła cztery tygodnie na liście bestsellerów ?Los Angeles Times?. Prawa do ekranizacji zakupiła wytwórnia Disneya ? Becker planuje wyreżyserować i wyprodukować jej adaptację. Kolejna ? ?Misconception?, powstała we współpracy ze słynnym prawnikiem Robertem Shapiro. Wytwórnia Phoenix Pictures zamierza przenieść ją na ekran. Filmografia: 2002 ? Buying the Cow (DVD: Poszukiwana), Van Wilder (DVD: Wieczny student), 2007 ? Gang Dzikich Wieprzy (Wild Hogs), 1321 Clover (TV), 2009 ? Stare wygi (Old Dogs)