Twórca filmu ?Wzgórza mają oczy? wyreżyserował kolejny mrożący krew w żyłach horror ? ?Lustra?. To historia byłego policjanta, który musi chronić swoją rodzinę przed złem czającym się w lustrach. Ben Carson (Kiefer Sutherland) przeżywa trudne chwile. Minął rok odkąd zawieszono go w pracy w nowojorskiej policji. Omyłkowo postrzelił tajnego agenta, przez co nie tylko stracił posadę, ale i popadł w alkoholizm. Przestało mu się układać z żoną i chwilowo pomieszkuje u siostry w Queens. Odzyskanie rodziny jest dla niego najważniejsze, dlatego zatrudnia się jako ochroniarz w centrum handlowym Mayflower. Niedawno wybuchł w nim pożar i luksusowa galeria bardziej przypomina statek widmo, niż ekskluzywne sklepy. Patrolując tajemnicze zgliszcza, Carson zauważa w wiszących na ścianach lustrach coś niezwykłego. Pojawiają się w nich obrazy mrożące krew w żyłach...Przedstawiają przerażające wydarzenia z przeszłości Lustra wpływają też na rzeczywistość. Carson obserwuje jak jego odbicie jest torturowane, po czym zmaga się z psychicznymi skutkami takich męczarni. Były policjant musi walczyć nie tylko z własnymi demonami, ale także tymi, które dręczą jego odbicie powodując u niego konwulsje, krwawienie i duszności Siostra Bena, Angela (Amy Smart) sceptycznie podchodzi do tych rewelacji ? uważa, że jej brata męczą koszmary, które są efektem nadmiaru stresów. Jego żona, Amy (Paula Patton), to twardo stąpająca po ziemi lekarka pracująca w policji. Nie może się zdobyć nawet na współczucie ? zachowanie męża ją przeraża i rozbija ich rodzinę. Zło czające się w lustrach stanowi ogromne zagrożenie. Carson zaczyna badać sprawę tajemniczego zaginięcia poprzedniego ochroniarza. Uświadamia sobie, że dręczące go wizje mogą mieć z tym związek, a złowroga siła wykorzystuje lustra, by przedostać się do naszego świata. Aby ocalić rodzinę, Carson musi odkryć całą prawdę i przekonać Amy, by pomogła mu w walce ze złem.
LUSTRA, JAKO ŹRÓDŁO STRACHU
Zarówno w bajkach, folklorystycznych opowiastkach, jak i mitologiach całego świata możemy odnaleźć tajemnicze historie dotyczące luster. Rzymianie wierzyli, że lustrzane odbicie to obraz naszej duszy, a życie toczy się siedmioletnimi cyklami. W oparciu o ich wiarę powstał przesąd mówiący o tym, że zbicie lustra przynosi siedem lat pecha. W filmie i literaturze lustra symbolizują pychę, bywają też portalami przenoszącymi bohaterów w inne czasy i miejsca. Żydzi w czasie żałoby zasłaniają lub odwracają lustra w domu osoby zmarłej, aby ich życie nie było zdominowane złudnym pięknem. Narcyzm i pech bledną przy najpopularniejszym fenomenie wiązanym z lustrami ? śmierci. Zarówno w kulturze Rzymskiej jak i Bliskowschodniej znana jest tradycja mówiąca o tym, że lustra więżą dusze zmarłych. (Wampiry nie mają lustrzanego odbicia, ponieważ nie mają duszy.) Związek luster i śmierci obecny jest we wszystkich kulturach świata. Człowiek i jego lustrzane odbicie, to fenomen. ?Lustra zmuszają nas do wejrzenia w głąb siebie? ? zauważa Kiefer Sutherland. ?Ciężko patrzeć na własne odbicie. Nieważne, czy jesteśmy atrakcyjni, czy nie ? obserwowanie samego siebie to wyzwanie. Kto wie, co dostrzeżemy?? ?Lustra? to przedstawienie tych kolektywnych obaw ? historia byłego policjanta, który zmaga się ze złem drzemiącym w lustrach. Film jest remake?iem koreańskiego horroru z 2003 roku ? ?Lustro? (?Into the mirror?). Producentka,Alexandra Milchan dostrzegła potencjał nakręcenia psychologicznego thrillera nawiązującego do ?Lśnienia? (?Shining?) ?Oryginał jest oczywiście horrorem, ale uniwersalna mitologia dotycząca luster daje możliwość opowiedzenia dramatu? ? mówi Milchan, która wyprodukowała między innymi ?Goodbye Lover?, czy ?Righteous Kill?. Do współpracy zaprosiła Alexandra Aja (?Wzgórza mają oczy? (The hills have eyes), ?Blady strach? (?High tension?) ? ceni jego niebanalny styl. ?Chciałem zrobić film pokazujący strach w nowy sposób? ? mówi Aja, który zasłynął jako twórca horrorów, kręcąc między innymi francuski hit ?Blady strach? (?High tension?) i remake thrillera z 1977 roku, ?Wzgórza mają oczy? (?The hills have eyes?) Historia byłego policjanta, który bada sprawę morderstw związanych z lustrami okazała się projektem, jakiego szukał. ?Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, co łączy nas z własnym odbiciem? ? mówi Aja. ?Niektórzy uwielbiają się przeglądać, inni tego nienawidzą. W lustrach można dostrzec coś, co skrywa się w naszej podświadomości.? Aja zgłębił już sadystyczne żądze drzemiące w ludzkiej naturze ? ?Lustra? dały mu możliwość zetknięcia się z siłami nadprzyrodzonymi. ?Pomysł był niezwykle oryginalny. Zależało mi na tym, aby ująć strach w taki sposób, by widzowie skonfrontowali się z własnymi lękami? ? mówi Aja. Wraz z Gregorym Levasseure?em, współscenarzystą ?Bladego strachu? (High tension?) i ?Wzgórza mają oczy? (?The hills have eyes?), opowiedział historię mężczyzny zmagającego się z losem. Główny bohater próbuje ocalić rodzinę; muszą walczyć o własne życie. ?Temu facetowi wszystko wali się na głowę ? tak Aja opisuje głównego bohatera; policjanta zawieszonego w obowiązkach. ?Stracił pracę, rodzinę i samego siebie.? Przepełniony poczuciem winy Carson popada w alkoholizm, robi się agresywny ? to tylko oddala go od żony i dzieci. Sutherland mówi o swoim bohaterze ?Ben sięgnął swojego dna. Stracił pracę, bliskich; pomieszkuje u siostry i wpada w nałóg.? Do przyjęcia roli skłonił go scenariusz ? połączenie horroru z dramatem rodzinnym. ?Alex przedstawił mi wzruszającą historię? ? wspomina nagrodzony nagrodą Emmy i Złotym Globem Kiefer Sutherland. ?Zawsze pociągały mnie horrory, ale do przyjąłem rolę głównie dlatego, że film opowiada o rodzinie, która znów pragnie być razem. Mój bohater jest gotowy na wszystko, by odzyskać żonę i dzieci; gdy sytuacja staje się drastyczna, wreszcie udaje mu się wziąć w garść.? Po jednokrotnym spotkaniu z Ają, Sutherland przyjął rolę. ?Lubię ryzyko. Grywam w karty, stawiam na wyścigach psów i miałam przeczucie, że ten film będzie wyjątkowy. Nie pomyliłem się.? Sutherland nie widział nawet ?Wzgórza mają oczy.? Jak przyznaje ? ?Nie nadaję się na fana horrorów. Zabrałem córkę na ?Gdzie jest Nemo?? i przeraziłem się, gdy na ekranie pojawił się rysunkowy rekin.? Milchan wspomina ? ?Byłem pewien, że Alex i Kiefer się dogadają. Obaj są bezpośredni i zaangażowani. Wystarczy obejrzeć filmy z Kieferem ? daje z siebie wszystko, a widzowie go uwielbiają.? Grając Bena Carsona również dał z siebie wszystko. Wcielił się w mężczyznę, który rozpaczliwie próbuje odzyskać dawne życie i stanąć na nogi ? zaczyna od przyjęcia pracy w centrum handlowym Mayflower? a raczej w tym, co z niego zostało. Mayflower przypomina statek-widmo, ale kiedyś był symbolem dobrobytu ? dopóki nie wybuchł pożar, w którym zginęli ludzie. Od tamtej pory minęło pięć lat, ale ze względu na różne kruczki prawne Mayflower wciąż stoi, przypominając mieszkańcom miasta o tragicznych wydarzeniach. Patrolując ruiny sklepu Carson zauważa w ogromnych lustrach przedziwne obrazy. Bierze je za halucynacje, ale stają się one coraz bardziej makabryczne... Przedstawiają ludzi płonących żywcem, Carson widzi ciała palące się aż do kości ? obrazy są tak sugestywne, że sam czuje jakby płonął. Aja i Levasseur postanowili zmienić pierwotną koncepcję ? nie ograniczyli się do luster; potencjalne zagrożenie tkwi w każdym odbiciu. Jak komentuje Sutherland ? ?Pomysł polega na tym, że gdzieś tam może istnieć inna rzeczywistość, a my możemy być obserwowani. To przerażająca wizja.? Źródłem strachu stały się okna, woda, ekrany telewizorów, czy stalowe powierzchnie - potencjalnie tkwi w nich zło. Do problemów Bena doszło to, że coś porwało jego odbicie. Jak tłumaczy Sutherland ? ?Odbicia reprezentują to, do czego jesteśmy zdolni. Pokazują zło lub dobro w nas tkwiące, zmuszają do rzeczy, których wolelibyśmy nie robić.? ?Lustra? opowiadają o tym, czego się podświadomie boimy. ?Czasem postrzegamy się zupełnie inaczej, niż inni. Widzimy w sobie to, czego oni nie dostrzegają? ? tłumaczy Paula Patton (?Hitch ? najlepszy doradca przeciętnego faceta? (?Hitch?), ?Deja vu?), która gra żonę Bena, Amy. ?Anorektyczki patrząc w lustro widzą osoby z nadwagą, mimo że w rzeczywistości są zachudzone. Nasz mózg ma wielki wpływ na to, co zobaczymy. Lustrzane odbicie nigdy nie jest w pełni wiarygodne.? Milchan uważa, że twórcom udało się trafnie skomentować współczesne społeczeństwa. ?Wystarczy spojrzeć na architekturę Dubaju, Nowego Jorku, czy Las Vegas ? w budowlach jest dużo szkła, luster, lśniących powierzchni. Filmowe lustra pokazują, że żyjemy w kulturze pieniądza i narcyzmu. Każdy chce być podziwiany.? ?We współczesnym świecie nie da się uciec od własnego wizerunku? ? dodaje Sutherland. ?Niemożliwe jest przejście dwóch przecznic, bez zobaczenia się w szybie sklepowej, czy kałuży. Ben popada w paranoję, co jest wspaniałym wyzwaniem dla aktora.? Kiefer Sutherland też nie lubi luster. ?Jedno wisi u mnie w łazience, a drugie na drzwiach szafy, żebym miał pewność, że ubrałem skarpetki do pary. Poza tym, rzadko się przeglądam. Ciągłe obserwowanie się podczas gry było dziwnym doświadczeniem.? Carson zaczyna badać tajemniczą śmierć poprzedniego ochroniarza. Zło dostrzega w nim przeciwnika i zaczyna prześladować jego syna, Michaela. Ich dom w New Jersey staje się dla złowrogich odbić polem do działania. Sutherland tłumaczy - ?Póki dziwne odbicia dręczą go w Mayflower, Ben tłumaczy sobie, że to wytwór jego wyobraźni. Jest w ciężkiej sytuacji i martwi się, że traci zmysły. Kiedy jednak zagrożeniu ulega jego rodzina, wszystko staje się jasne.? Siostra Carsona, Angela (w tej roli Amy Smart, znana między innymi z roli w ?Starskym i Hutchu?) uważa, że dręczące go koszmary to wynik poczucia winy i stresu. Bagatelizuje sytuację, w przeciwieństwie do żony Bena ? Amy. ?Boi się, że jej mąż oszalał? ? mówi Patton, która zaczęła czytać scenariusz wieczorem i? musiała przerwać, by dokończyć go na następny dzień. ?Amy myśli racjonalnie, jest naukowcem. Nie wierzy w siły nadprzyrodzone. Jednocześnie trudno ją przestraszyć ? w pracy naoglądała się wystarczająco przerażających rzeczy, by uodpornić się na okropieństwa.? Zauważa, że nie tylko z Benem dzieje się coś niedobrego ? ich syn Michael zaczyna martwić się swoim odbiciem. Jak mówi Patton ? ?Rodzina się rozpada, a Ben czuje się osamotniony, bo nikt mu nie wierzy.? ?Między tymi dwoma postaciami jest niesamowita równowaga ? mówi Aja. ?Z początku Amy jest silna i walczy o rodzinę, kiedy Ben sięga dna. Gdy jej mąż znajduje w sobie siłę, by stawić czoła złu ? walczą we wspólnej sprawie, choć osobno. Chcą ocalić swoją rodzinę.? Aja chciał, by ?Lustra? były nie tylko filmową rozrywką. ?Zależało mi, by wpłynąć na widzów. Żeby odczuli niepokój, gdy następnym razem spojrzą na swoje odbicie.? Czy Sutherland odważy się i obejrzy ?Lustra?? ?Na wszelki wypadek nie kupię popcornu, bo ze strachu na pewno bym go rozsypał? ? żartuje. ?Stworzyliśmy film nawiązujący do najgłębszych lęków ? widzowie nieprędko o nim zapomną. Najistotniejsze dla mnie było to, że historia opowiada też o dramacie rodziny i potrzebie dania drugiej szansy. Dzięki temu, nie jest to zwykły horror.?
O FILMIE
Trzymające w napięciu ?Lustra? opowiadają historię Bena Carsona i tego, co będzie musiał przejść, aby ocalić rodzinę. Film kręcono głównie w rumuńskim Bukareszcie (część zdjęć powstała w Nowym Jorku). Miasto wybrano ze względu na budynek Akademii Nauk, którego utworzenie zlecił Nicolae Ceau?escu ? zmarł w 1989 i budowy nie ukończono. Scenarzysta i reżyser Alexandre Aja wybrał to miejsce na fikcyjne centrum handlowe Mayflower. Jak wspomina ? ?Ten budynek jest niesamowity, nie wyobrażam sobie stworzenia podobnego na planie. Panuje w nim atmosfera napięcia i strachu, idealnie nadał się na Mayflower.? ?Ceau?escu budził w ludziach grozę? ? zauważa Alexandra Milchan. ?Panująca tu aura jest nie do opisania.? Znalezienie odpowiedniej lokalizacji nie znaczy, że praca scenografa Joseph C. Nemec IIIJosepha Nemca III (?Wzgórza mają oczy? (?The hills have eyes?), ?Terminator 2: dzień sądu? (?Terminator 2: Judgment Day?) była łatwa. Wraz ze swoją ekipą musiał przeistoczyć konstrukcję o powierzchni dwudziestu tysięcy stóp w ruiny świetnie niegdyś prosperującego centrum handlowego. Wszystko trzeba było zaprojektować ? schody, dawne wystawy sklepowe; każdy szczegół. Ekipa miała na to dwanaście tygodni. Scenografowie musieli także odtworzyć zniszczenia, jakie spowodowałby wielki pożar. Dwie ekipy spaliły ściany, podłogi, meble, a także wyposażenia sklepów ? ubrania, zegarki, biżuterię, czy kosmetyki. Szczególną wagę przywiązano do manekinów ? miały przypominać o dawnym statusie Mayflower, ale i budować nastrój grozy. Jak tłumaczy Nemec ? ?Manekiny przypominają, że kiedyś tętniło tam życie. Ubraliśmy je, a potem spaliliśmy i ułożyliśmy w taki sposób, by odzwierciedlały zaszłą tragedię. Jednego z manekinów nazwaliśmy David ? mimo pożaru, zachował bardzo dumną pozę. Inny otrzymał przydomek Freckles [piegi], ponieważ ogień strawił powłokę w taki sposób, że przypominała piegi. Ma to symbolizować wewnętrzne wypalenie się.? Po podpaleniu planu trzeba było ugasić ogień. Następnie domalowano ślady, które pozostałyby po akcji strażackiej i zadbano o to, by budynek wyglądał na opuszczone pięć lat wcześniej zgliszcza. Podłoga została pokryta dodatkowymi warstwami sadzy, a całość wyglądała bardzo realistycznie. Nemec opowiada ? ?W Nowym Jorku działa firma sprzedająca różne perfumy, czy raczej substancje zapachowe ? od brudnych skarpet, po świeżo ścięte róże. Tym razem nie musieliśmy korzystać z ich usług, bo paląc plan uzyskaliśmy zapach? spalenizny!? Aja uważa, że odór i wszystko to, co stworzyła ekipa Nemeca dało unikalną atmosferę. ?Pracowaliśmy wśród rozbitego szkła, kurzu i zapachu spalenizny. Zarówno aktorzy jak i ekipa potrafili sobie doskonale wyobrazić, jak przerażające byłoby znalezienie się w tym budynku w pojedynkę.? ?Dla aktora taki plan to doskonałe pole do popisu, dające poczucie wolności? ? komentuje Sutherland, który przyzwyczajony jest do zupełnie innych warunków (grając w serialu ?Dwadzieścia cztery godziny? (?24?)). ?Miałem możliwość swobodnego poruszania się, zrobienia pełnego koła, wykonania dowolnego ruchu. To było fantastyczne. Wielkość planu i jego mroczność były wyzwaniem dla operatora zdjęć, Maxime?a Alexandre?a (?Wzgórza mają oczy? (?The hills have eyes?)). ?To największy i najciemniejszy plan, na jakim pracowałem. Jedynymi źródłami naturalnego światła były główne wejście i dziury w dachu (zniszczenia powstałe na skutek pożaru; pogorszone przez pogodę i czas). Musieliśmy używać bardzo mocnego światła, że elementy planu były rozróżnialne, podobnie jak aktorzy i ich odbicia.? Dziesięciometrowe lustra zdobiące sklep podkreślają jego dawny splendor, ale i są źródłem strachu, symbolizują pustkę. Kręcenie filmu, w którym lustra odgrywają tak ważną rolę, to koszmar każdego filmowca. Alexandre wspomina ? ?Jako operator zdjęć, byłem przerażony, gdy trafił do mnie scenariusz o tytule ?Lustra?. Niemal w każdym kadrze byliśmy o krok od uchwycenia własnego odbicia.? Zwłaszcza, że zło czaiło się nie tylko w lustrach, ale i oknach, ekranach telewizorów, stalowych powierzchniach, wodzie, czy nawet podłodze. Aja wspomina ? ?Wiedzieliśmy, że to duże wyzwanie i nie będzie łatwo. Myślę, że udało nam się wykorzystać lustra i pozostałe powierzchnie w sposób, w jaki nikt wcześniej tego nie zrobił.? ?Alex ma niesamowitą wyobraźnię. Każdego dnia uczyłem się czegoś nowego i dostrzegałem w historii coś, czego do tej pory nie widziałem.? ? dodaje Sutherland. By nakręcić sceny, w których dom Carsonów zalewa woda (tworząc powierzchnię do odbić) ekipa Nemeca postawiła budynek na zbiorniku z wodą, a także dwuwarstwowe ściany i podłogi (używając włókna szklanego), które można było dowolnie napełniać wodą lub ją z nich odsączać. (Nemec wybrał ciemne podłogi, żeby wyraźniej było widać w nich odbicia.) Zbudowano też specjalny fragment podłogi, żeby nakręcić scenę, w której młody Michael Carson obserwuje swoje odbicie, po czym znika w pokrywającej posadzkę wodzie. Zaprojektowanie i stworzenie takiego domu nie było łatwe, ale nie mniejszym wyzwaniem było sprawienie, by przypominał on dom w New Jersey. ?Znalezienie w Bukareszcie mebli i wyposażenia typowych dla amerykańskich domostw bywało problemowe.? Stolica Rumunii zrobiła na Sutherlandzie wrażenie. ?Wydaje nam się, że to młody kraj, ale Rumuni są świetnie wykształceni. Co drugi pięciolatek pokonałby mnie w partyjce szachów!? ? wspomina aktor. ?Mieszka tu wielu wspaniałych filmowców. W 2007 roku Rumunia zdobyła Złotą Palmę w Cannes, dołączyła też do Unii Europejskiej. W kraju toczą się zmiany polityczne i ekonomiczne, trwa jego rozwój. To miało wpływ na kręcenie naszego filmu.? Twórcy chcieli uniknąć uzyskania wszystkich efektów wizualnych drogą komputerową. Jedna z najciekawszych scen ? kiedy odbicie Angeli zmusza ją do wyrwania sobie szczęki ? powstała przy udziale charakteryzatorów, Mike?a McCarty?ego i Jaremy?ego Aiello z K&B Effects (?Wzgórza mają oczy? (?The hills have eyes?), ?24 godziny? (?24?)). McCarty wspomina ? ?Tygodniami zastanawialiśmy się jak ucharakteryzować bohaterkę tak, by nie miała szczęki. Wzorowałem się na fotografii żołnierza, którego postrzelono w szczękę, ale próba odtworzenia jego wyglądu prezentowała się sztucznie.? ?Widzowie by tego nie kupili? ? dodaje Aiello. Scena, w której zniszczeniu ulega tajemniczy ?Pokój Luster? wymagała rozbicia złożonej mozaiki luster (3 metry wysokości, 2 metry szerokości), wywołania wybuchu i załamywania się korytarza, którym ucieka Ben. Mimo oczywistego niebezpieczeństwa Sutherland nalegał, by zagrać w większości scen kaskaderskich ? między innymi podczas walki z Anną i ucieczce z trawionego pożarem budynku, który się wali. ?Wszystko musiało być dopięte na ostatni guzik ? wspomina odpowiedzialny za efekty specjalne Jason Troughton. ?Wystarczyłoby kilka sekund opóźnienia, a Kiefer uległby poparzeniom. Przed nagraniem danej sceny, wielokrotnie ją ćwiczyliśmy.? ?Kiefer angażuje się w stu procentach? ? dodaje Paula Patton wcielająca się w jego filmową żonę, Amy. ?Granie z tak pracowitym i dającym z siebie wszystko aktorem to wielka przyjemność.? ?Kiefer jest niesamowity? ? podsumowuje Aja. ?To utalentowany, doświadczony aktor. Tchnął w tę rolę życie, doskonale oddał zmiany zachodzące w głównym bohaterze. Z żadnym aktorem nie pracowało mi się tak dobrze, jak z nim.? To, że użyto minimalnych efektów komputerowych jest zasługą Ajy i ekipy produkcyjnej. ?Alex jest stylistycznym geniuszem, ma doskonałe wyczucie. Mamy takie same poglądy na to, jaki powinien być film ? dlatego zaufałem mu w stu procentach. Współpraca z nim była jedną z najciekawszych w mojej karierze.? ? dodaje Sutherland.