Denisowi Coovermanowi (PAUL RUST) przypadł zaszczyt wygłaszania mowy pożegnalnej na koniec liceum. Chłopak był piątkowym uczniem, robił karierę w gazetce. Jednym słowem jest szkolną ofermą. Przez cztery lata chodzenia do ogólniaka nie zaznał żadnej z licealnych przyjemności ? nie wracał do domu po wyznaczonej godzinie, nie zniszczył mienia, nie pił, nie bił się, nie imprezował. Nie wie czym są szybkie samochody i szybkie kobiety (z kobietami w ogóle nie ma żadnego doświadczenia). To się zmieni, gdy wypowie cztery magiczne słowa ? KOCHAM CIĘ, BETH COOPER. Od lat skrywa uczucie do Beth (HAYDEN PANETTIERE), jednej z najpopularniejszych dziewczyn w szkole, która na większości zajęć siedziała przed nim w ławce (bogom niech będą dzięki za rozmieszanie miejsc według alfabetu!) Najlepszy kumpel Denisa, Rich (JACK T.CARPENTER), namawia go do wyznania swoich uczuć podczas mowy pożegnalnej. Przy okazji Denis dosrywa kilku ?kolegom? z równoległych klas. Nie ma co ukrywać: Denis odstawił niezłą lipę, ale niedługo się wstydził, bo święta Trójca (to znaczy Beth i jej dwie przyjaciółki ? wredna Cammy (LAUREN LONDON) i puszczalska Treece(LAUREN STORM)) wpadła do niego na spontaniczną imprezę z okazji zakończenia szkoły. Pojawił się na niej także Kevin (SHAWN ROBERTS), chłopak Beth. Postanowił przeprowadzić akcję ?Podbijasz do mojej kobiety, łajzo?!?, ale ku zaskoczeniu wszystkich Beth uratowała Denisowi i Richowi skórę. Zapakowała ich do samochodu i razem z Cammy i Treece odjechali w siną dal. Śmiałe wyznanie na koniec liceum zapewniło Denisowi najbardziej dziką i zwariowaną noc w jego życiu?
SZALONA MIŁOŚĆ
Scenarzysta/producent/reżyser Chris Columbus zawsze był zabawnym gościem. Co prawda jego poczucie humoru jest specyficzne, ale jest. Podać przykład? ?Gremliny rozrabiają? to opowieść o futrzastych zwierzątkach, które przestają być urocze, gdy polewa się wodą. Wtedy zamieniają się w krwiożercze bestie. Kilka lat po ?Gremliny rozrabiają? Chris zrealizował ?Hotel złamanych serc?, przy którym poznał Marka Radcliffe?a. Zrealizowali razem ?Kevina samego w domu? ? Chris był reżyserem, a Mark jego asystentem. Zrozumieli, że łączy ich podobna wrażliwość i poczucie humoru, wzięli się więc za kolejne projekty. Powstało ?Dziewięć miesięcy?, które wyprodukował Michael Barnathan. Trio założyło niebawem 1492 Pictures. Columbus pisał, produkował ? ma na koncie komedie, dramaty i ekranizacje książek. Gdzieś po drodze zatęsknił za reżyserią i postanowił do niej wrócić. Kiedy Barnathan zauważył ?Stary, dawno nie byłeś zabawny?, Chris uznał że coś w tym jest. Mniej więcej w tym samym czasie na jego biurko trafiła nie opublikowana jeszcze powieść ?I Love You, Beth Cooper? Larry?ego Doyle?a. Columbusa urzekła historia o ofermowatym Denisie. To była miłość od pierwszego przeczytania. ?To ciepła i wzruszająca opowieść, które spodobała się całej naszej trójce.? ? mówi Barnathan. ?Filmy wyreżyserowane przez Chrisa charakteryzuje mieszanka komedii i ciepła. Oglądając je śmiejemy się przez łzy. Ta opowieść zawierała w sobie zabawne i wzruszające momenty. Wiedzieliśmy, że Chris będzie potrafił przelać je na ekran.? ? dodaje Radcliffe. Larry Doyle, autor powieści i scenariusza, zawarł w nich swoje doświadczenie. Obserwacje zaczerpnął z życia, a pisząc książkę czuł się, jakby znowu był w liceum. ?Bycie nastolatkiem, odkrywanie siebie i swojego miejsca na świecie to sprawy uniwersalne. Nieważne, czy do liceum chodzi się teraz, czy skończyło się je dwadzieścia lat temu. Moi bohaterowie wydają się być stereotypowymi postaciami ? szkolną pięknością, ofermowatym kujonem- ale pod koniec filmu okazuje się, że pozory mylą? ? mówi Doyle. Dwa dni potem, jak zaczął rozsyłać manuskrypt do studiów, tekst trafił do ekipy z 1492 Pictures. Pomysł na powieść przyszedł do Doyle?a we śnie : ?Śniłem o tym, jak wygłaszam mowę na koniec liceum i zaczynam wyznawać miłość dziewczynie, która podobała mi się od siódmej klasy.? Columbusa zauroczyła historia miłosna, której bohaterami są zwykłe nastolatki : ?Fascynuje mnie okres licealny i to co się wtedy przeżywa ? pierwsza miłość, odkrywanie własnego ja. To najbardziej burzliwy moment w życiu każdego człowieka; okres szalejących hormonów i wielkich emocji.? Casting przypomniał Chrisowi czasy, gdy obsadzał główne role w ?Harrym Potterze i kamieniu filozoficznym? ? czekała go praca z młodymi aktorami. ?Uwielbiam pracować z młodymi ludźmi. Mają w sobie mnóstwo energii, którą zarażają wszystkich dookoła. Nie są rozkapryszonymi gwiazdami, chcą pracować i uczyć się aktorskiego rzemiosła. Przy nich człowiek czuje się o dwadzieścia lat młodszy.? Oto, jak Columbus opisuje film : ?Opowiada historię dwójki zupełnie różnych ludzi, których drogi krzyżują się w niezwykle ważnym życiowo momencie. Przed Denisem perspektywa studiów, jego najbliższa przyszłość jest zaplanowana. Beth nie do końca wie co ją czeka. Do tej pory była najpopularniejszą dziewczyną w szkole. Zaczyna się zastanawiać czy to nie jest jej największe osiągnięcie. Koniec liceum to ciekawy i trudny moment. Spotkanie Denisa i Beth jest intrygujące.? Chris miał szczęście ? Hayden Panettiere (idealna Beth!) bardzo wcześnie wyraziła zainteresowanie zagraniem głównej roli. Zrobiła na reżyserze bardzo dobre wrażenie; Chris od razu powiedział Barnathanowi ?Ta dziewczyna będzie gwiazdą?. Znaną z ?Herosów? Hayden zainteresowała rola pięknej, popularnej cheerleaderki, która przechodzi ważna przemianę : ?Beth jest śliczna i popularna, co trochę uderzyło jej do głowy. Przy bliższym poznaniu człowiek szybko się orientuje, że bywa wredna z obawy przed tym, co czeka ją po szkole. Uroda to w zasadzie jej jedyny atut. Nie jest ani wybitnie inteligentna, ani uzdolniona. Nie dostanie się na dobrą uczelnię, nawet przeciętny uniwerek to dla niej za wysokie progi. Bycie królową liceum to jedyne w czym jest dobra.? Columbus od razu uznał, że Hayden jest stworzona do tej roli : ?Wiedziałem, że jest utalentowana, ale nie sądziłem, że tak rewelacyjnie sprawdzi się w komedii! Dziewczyna ma komediowy dryg.? Panettiere była zachwycona tym, jak została opowiedziana ta historia : ?Zawsze gdy opisuję komuś o czym jest ten film, brzmi jak dramat. A to bardzo śmieszna komedia! Tyle, że nie brakuje w niej wzruszeń. Fabuła opiera się na nocnej ucieczce przed szalonym chłopakiem Beth. To wariackie doświadczenie ? bohaterowie trochę piją, lądują w lesie, na imprezie i domku nad jeziorem. W pewnym momencie wjeżdżamy autem w dom i przyjeżdża policja. Widzowie częściej będą się śmiać, niż płakać ze wzruszenia.? Poszukiwania odtwórcy roli Denisa były długie ? castingi zorganizowano w Los Angeles, Nowym Jorku i Vancouver. Paula Rusta odkryto na wieczorku impro w Upright Citizens Brigade Theatre. Rust przeniósł się z Iowy do L.A, żeby zostać komikiem. Nawet mu się nie śniło, że dostanie rolę w wysoko-budżetowym filmie. ?Sprawdza się w różnych rodzajach komizmu ? sytuacyjnym, słownym ? ale poza tym jest świetnym aktorem. Naturalnym, szczerym i wiarygodnym. Potrafi tworzyć postaci z krwi i kości. Znam wielu rewelacyjnych komików, którzy nie sprawdzają się w filmach, bo nie umieją obdarzyć swoich bohaterów głębią. Paul spisał się na medal. Świetnie wypadł jako koleś, którego nigdy nie podejrzewalibyśmy o to, że zdobędzie taką dziewczynę, jak Beth. Na kobieciarza nie wygląda też Woody Allen, klasycznym przystojniakiem nie był ani Groucho Marx, ani Charlie Chaplin. Dziś nie jest nim Seth Rogen. Żaden z nich nie mógłby narzekać na brak powodzenia u płci przeciwnej.? ? mówi Columbus. Oto, co o swojej roli mówi Paul Rust : ?Wszyscy mieliśmy w klasie jakiegoś Denisa. Nieśmiałego kujona, który boi się odezwać na przerwie. W tym wypadku kujon postanowił przełamać nieśmiałość. Wyznaje przed całą szkołą, że kocha Beth Cooper. Ta chwila zmienia całe jego życie.? Hayden jest zachwycona Paulem : ?Dzięki niemu Denis jest chłopakiem, przy którym ludzie otwierają się i nie boją być sobą. Zaraża szczerością.? Jak dodaje Rust : ?Kiedy jesteśmy młodzi wydaje nam się, że świat jest czarno-biały. Z wiekiem zaczynamy rozumieć, że to nie takie proste. Denis zrozumiał, że strach i nieśmiałość nie pozwalają mu cieszyć się życiem. Na dodatek pomaga Beth ? dzięki niemu dziewczyna przestała myśleć o sobie jak o ładnej, ale głupiutkiej cheerleaderce, która niczego w życiu nie osiągnie.? Beth stoi na szczycie hierarchii społecznej w Buffalo Grave High, za to Denis i jego kumpel Rich są na samym dole. ?Są równie beznadziejni jak członkowie szkolnej orkiestry albo kółka matematycznego? ? wyjaśnia scenarzysta i autor powieści, Larry Doyle. W Richa wcielił się Jack T. Carpenter : ?Denis i Rich nie są totalnymi ofermami. Po prostu nie potrafią wpasować się w otoczenie. Też taki byłem. Wiem przez co przechodzą.? Rich łączy w sobie komediowe elementy przywodzące na myśl Błazna ze sztuk Szekspira. Kto nie chciałby zagrać takiej roli? ?W Richu najbardziej podoba mi się to, że chociaż gada dużo głupot i sypie cytatami z filmów, w rzeczywistości jest szczerym i dobrym chłopakiem, który ma swoje problemy. W jednej ze scen kupuje sobie nowe buty, na które ojciec nie chciał mu dać pieniędzy. To ważny moment. Kluczem do zrozumienia Richa jest uświadomienie sobie, że stara się przejść przez życie z uśmiechem, bez koncentrowania się na tym co złe. Doradził Denisowi wyznanie Beth miłości, bo myślał że będzie tak jak w filmie ? dziewczyna od razu się zakocha i nastąpi ?happy end?. Sprawy przyjmują niestety inny obrót, ale Rich nie ustaje w dawaniu kumplowi kiepskich rad.? ? mówi Carpenter. Denis ma Richa, a Beth Cammy i Treece. Wcieliły się w nie dwie Lauren ? Lauren London i Lauren Storm. Ich bohaterki się przyjaźnią, bo ?delikatnie mówiąc- nie mają wobec siebie zbyt dużych wymagań. Lauren London od początku była zachwycona scenariuszem: ?Czytając go śmiałam się do łez. Od razu chciałam zagrać Cammy! Nie dlatego, że jest wredna ? jej po prostu nie można nie lubić, bo zawsze mówi prawdę. Większość osób pomyśli zanim coś powie ? ona wali prosto z mostu. Bywa złośliwa, ale w głębi ducha to dobra dziewczyna.? Jak dodaje Lauren Storm : ?Czasem ci najbardziej złośliwi okazują się tymi, którzy najbardziej cierpią. Moja postać, czyli Treece to po prostu ślicznotka z ogólniaka, której wydaje się, że miłość i seks to jedno, i to samo. Zagrałam ją bez uprzedzeń ? jest jaka jest. Nie myślałam o niej jak o stereotypowej głupiej blondynce. Inteligencja być może nie jej mocną stroną, ale ma inne zalety.? Lauren poświęciła się dla roli ? przytyła piętnaście kilo, bo Treece z książki Doyle?a miała krągłe kształty. Większość obsady miała podobne doświadczenia jak ich bohaterowie. Shawn Roberts wcielił się w chłopaka Beth, Kevina. Aktor mówi, że nigdy nie był gnębiony przez szkolnych osiłków, ale ma dwóch starszych braci, którzy czasem dawali mu popalić : ?To oczywiście zupełnie co innego, niż bycie ofiarą szkolnych mięśniaków. Dzięki Bogu nigdy nie byłem gnębiony ? to straszne doświadczenie.? Zanim rozpoczęły się zdjęcia, ekipa spędziła dwa tygodnie w Vancouver. ?Musieliśmy się bliżej poznać. Jesteśmy zupełnie różnymi ludźmi, którzy normalnie nigdy by się ze sobą nie spiknęli. Ten film połączył nas w wyjątkowy sposób; niemal tak jak grane przez nas postaci.?- mówi Carpenter. Columbus polecił aktorom, aby napisali życiorysy swoich bohaterów. Potem odczytywali je sobie nawzajem, dzięki czemu lepiej poznali kolegów z planu i odgrywane przez nich postacie. Wszyscy mieli poczucie, że dużo ich łączy z bohaterami filmu. ?Czytając scenariusz śmiałem się, bo zdarzały mi się podobne wpadki. Wygłaszałem mowę na koniec szkoły i tak jak Denis postanowiłem powiedzieć parę słów prawdy. Zazwyczaj takie przemówienia są pełne wspomnień z najlepszego okresu w życiu. Ja szczerze spytałem ilu z nas uważa, że to były ich najpiękniejsze lata. Wielu z nas borykało się z trądzikiem, złamanym sercem, niechcianą ciążą. Wymieniłem listę beznadziejnych rzeczy jakie mnie spotkały w liceum i wydawało mi się, że jestem taki fajny i szczery. Potem żałowałem, że wyłożyłem kawę na ławę.? ? mówi Rust. Dwa tygodnie w Vancouver nie były tylko wyjazdem integracyjnym. W filmie Kevin ma na pieńku z Denisem i temu drugiemu nieźle się obrywa. Shawn Roberts (Kevin) trenował z Bobem Brownem, specjalistą od choreografii walk. Lekcje pobierali u niego także Rust i dublerzy. Rust unikał korzystania z pomocy dublera i samodzielnie zagrał w większości ?niebezpiecznych scen?. ?Paul bardzo mi zaimponował. W jednej ze scen bijemy się w szatni, a ja z całej siły stąpam dosłownie milimetr od jego krocza. Trzeba mieć ogromne zaufanie do kolegi z planu, żeby mu na to pozwolić. Treningi z Bobbym to była niezła lekcja, więc na szczęście wszystko poszło jak po maśle. Tak czy siak, Paul wykazał się ogromną odwagą i w większości scen kaskaderskich zagrał sam. To ułatwiło pracę pozostałym aktorom, bo nie trzeba było co chwila zmieniać Paula na kaskadera. Niczego nie ujmując kaskaderom, bo są rewelacyjni w swoich fachu, ale Paul to idealny Rich.? ? mówi Shawn. Gdyby nie świetnie układająca się współpraca z reżyserem nie wiadomo czy Paul zdecydowałby się na udział w niebezpiecznych scenach : ?Przegadałem z Chrisem mnóstwo czasu. Rozmawialiśmy o Richu i o tym jak widzimy tę postać. Chris jest otwarty na propozycje, zawsze wysłucha aktora i nawet jeśli jakiś pomysł mu się nie spodoba, zamiast od razu spławiać aktora zaproponuje coś innego. Taki powinien być reżyser : skłonny do współpracy, potrafiący zmotywować aktora i pokierować nim. Dostarcza składników, z których lepimy ciasto. Być może nie jest to rewelacyjna metafora, ale wiecie o co chodzi.? Film kręcono przez dziewięć i pół tygodnia w Vacouver. Największym wyzwaniem było oddanie letniej atmosfery podczas wiosny na północnym wschodzie. W książce akcja dzieje się nieopodal Chicago, w filmie zrobiono z tego Tacomę w stanie Waszyngton. Pogoda przestała być przeszkodą, no i można było kręcić nad pięknym jeziorem Alouette (półtorej godziny drogi od Vancouver). Twórcy nie mogli namierzyć ogólniaka, który spełniałby ich oczekiwania, więc sceny w szkole kręcono w czterech liceach. Dom Valli, w którym odbywa się impreza po zakończeniu roku, został w książce szczegółowo opisany. Scenografowi, Howardowi Cummingsowi, udało się znaleźć idealny budynek. Scena, w której bohaterowie wjeżdżają Hammerem w dom była najtrudniejszą do wykonania. Przygotowania do jej nakręcenia trwały siedem tygodni. Fragment budynku zrobiono z ochromy i szkła cukrowego, a na stole z jedzeniem(w który wjeżdża wóz) postawiono papierowe talerze i plastikowe sztućce. Scenę kręciło pięć kamer. Jak mówi Cummings : ?Musieliśmy się porządnie przygotować .W scenie brali udział kaskaderzy, nie zabrakło efektów specjalnych i oświetleniowych. Wszystko po to, żeby uzyskać jak najfajniejszy efekt. Przy tym nie mogliśmy zapomnieć o zasadach bezpieczeństwa. Na szczęście wszystko poszło jak po maśle.? Liceum to specyficzny okres w życiu każdego z nas. Pełen zabawnych, ale i trudnych chwil. Wszyscy zaangażowani w produkcję filmu przypomnieli sobie czasy, gdy chodzili do ogólniaka. Hayden często myślała o filmach młodzieżowych, jakie wtedy oglądała : ?Chciałabym, żeby nasz film stał się takim hitem jak produkcje Johna Hughesa z lat osiemdziesiątych. Może ludzie będą go cytować? Byłoby wspaniale. Za sześćdziesiąt lat nadal będę pamiętać jak fantastycznie się bawiłam na planie ?Kocham cię, Beth Cooper?.? Paul Rust mówi, że ten film odbrązawia szkolne stereotypy : ?Denis uważa, że Beth jest aniołem. Podczas nocnej przygody przekonuje się, że dziewczyna klnie jak szewc, pije i składa niemoralne propozycje, żeby dostać piwo. Okazuje się, że nic nie jest czarno-białe, a Beth to nie ideał. Denis dostaje niezłą lekcję i dorasta.? Zarówno w książce, jak i scenariuszu, Larry Doyle opisał postaci, w których każdy z nas znajdzie coś z siebie : ?Akcja dzieje się we współczesnych czasach, ale ja i moi kumple z ogólniaka bez problemu dostrzeżemy w tych dzieciakach dawnych kolegów (mimo, że teraz jesteśmy już starzy, zgrzybiali i musimy czytać książki z dużym drukiem.) Otrzymałem dużo listów od nastolatków, z których wywnioskowałem, że pewne rzeczy pozostają niezmienne. Owszem, dzisiejsza młodzież szybko dorasta, zmienia się podejście do seksu czy narkotyków, ale zarówno teraz jak i trzydzieści lat temu dzieciaki zastanawiały się co je czeka w życiu i kim tak naprawdę są. W listach pytano mnie skąd wiedziałem co przeżywają nastolatki. To proste ? kiedyś sam nim byłem.?
O OBSADZIE
HAYDEN PANETTIERE (Beth Cooper) ma na swoim koncie role filmowe i telewizyjne, użycza głosu do animacji i występowała w reklamówkach. To młoda gwiazda. Największą popularność przyniosła jej jedna z głównych ról w serialu NBC ?Herosi? (?Heroes?). Wciela się w nim w niezniszczalną cheerleaderkę. Serial ma na swoim koncie wiele nominacji i nagród ? między innymi do Emmy i Złotego Globu. W 2007 roku przyznano jej nagrodę na Capri Hollywood Film Festival. Otrzymała także Genesis Wyler Award za działania na rzecz ochrony praw zwierząt. W 2008 roku zdobyła tytuł telewizyjnej aktorki roku na rozdaniu nagród Teen Choice. Zagrała w takich filmach, jak ?Świetliki w ogrodzie? (?Fireflies in the Garden?) z Julią Roberts i Willemem Dafoe, ?Architekt? (?The Architect?) z Anthonym Lapaglią i Isabellą Rossellini, czy ?Mr Gibb? z Billem Adlerem i Timem Dalym. Zebrała dobre recenzje za rolę w ?Księżniczce na lodzie?(?Ice Princess?). Specjalnie do tego filmu trenowała jazdę na łyżwach i nie korzystała z pomocy dublerki. Nagrała też balladę ?I Fly?, która trafiła na soundtrack filmu. Wystąpiła w ?Lies My Mother Told Me? u boku Joely Richardson i ?Zebrze z klasą?(?Racing Stripes?), do której głosu użyczyli Dustin Hoffman i Whoopi Goldberg. Zagrała jedną z głównych ról w ?Mamie na obcasach?(?Raising Helen?) Garry?ego Marshalla, a także ?Tygrysim rejsie? (?Tiger Cruise?) opowiadającym o wydarzeniach z 11 września 2001 (film pokazywano w Disney Channel). ?Normalny? (?Normal?), w którym zagrała z Jessicą Lange i Tomem Wilkinsonem miał premierę na festiwalu filmowym w Sundance w 2003 roku. Na swoim koncie ma udział w ?Tytanach? (?Remember the Titans?) z Denzelem Washingtonem i ?Aferze naszyjnikowej? (?The Affair of the Necklace?). Pozostałe filmy z jej udziałem, to między innymi : ?Fabryka Marzeń? (?The Dust Factory?), ?Niejaki Joe? (?Joe Somebody?), ?Chestnut Hill?, ?List w butelce? (?Message in a Bottle?) czy ?Sekrety milionerki? (?Too Rich: The Secret Life of Doris Duke?). Wspiera The Whaleman Foundation i kampanię Save the Whales Again!, które działają na rzecz ochrony delfinów, wielorybów i życia oceanicznego. PAUL RUST (Denis Cooverman) pisze scenariusze, występuje jako komik i kręci teledyski. Świetnie mu to wychodzi, a przynajmniej tak twierdzi. Pierwszą dużą rolę zagrał w ?Semi-Pro : Drużyna marzeń??(?Semi-Pro?) z Willem Ferrellem. Wcześniej wystąpił w ?Exquisite Corpse?, a także ?Psycho Sleepover? Adama Deyone?a. Niebawem będzie można go oglądać w ?Bękartach wojny? (?Inglorious Bastards?) Quentina Tarantino, w których zagrali także Brad Pitt i Samuel L. Jackson. Akcja filmu rozgrywa się podczas II Wojny Światowej w okupowanej przez Niemców Francji. Paula przygoda z komedią zaczęła się gdy studiował na University of Iowa. Przeprowadził się do Los Angeles i zaczął występować na deskach The Upright Citizens Brigade Theatre. Jeden z jego występów pokazano na The Comedy Festival in Las Vegas i San Francisco Sketchfest. Pisywał dla Adult Swim (?Moral Orel?), MTV (?Human Giant?) i Foxa (pilotażowy odcinek ?The Wright Now Show?, w którym także wystąpił). Jego filmiki można obejrzeć na funnyordie.com/paulrust/videos. JACK T. CARPENTER (Rich) debiutował w filmie ?Sydney i siedmiu nieudaczników?(?Sydney White?) z Amandą Bynes. Na swoim koncie ma także ?Harvest? Marca Meyera z Robertem Loggią i Barbara Barrie. W 2006 roku, kilka miesięcy po ukończeniu Carnegie Mellon?s School of Drama, Carpenter dostał tytułową rolę w serialu ?Lipshitz Saves the World?. Niestety nakręcono tylko odcinek pilotażowy, a serial nigdy nie trafił na antenę. Zagrał w kilku odcinkach ?The Return of Jezebel James? z Lauren Ambrose i Parkier Posie. Nie tylko gra, ale też pisze scenariusze. Mieszka w Nowym Jorku, a jego pierwszą miłością jest teatr. Na koncie ma role w off-broadwayowskim ?The Night That Roger Went to Visit the Parents of His Old High School Girlfriend? w reżyserii Andrew McCarthy?ego. LAUREN LONDON (Cammy) debiutowała we ?Wrotowisku?(?ATL?), w którym zagrał także raper T.I. Na swoim koncie ma role filmie ?Te święta? (?This Christmas?) z Idris Elbą, Lorettą Devine, Delroyem Lindo, Columbusem Shortem i Chrisem Brownem. Niedawno wystąpiła w serialu ?90210? i filmie Benny?ego Booma ?Next Day Air?. Zagrała też w serialu ?Ekipa?(?Entourage?) ? wcieliła się w obiekt westchnień Turtle?a (Jerry Ferrara). Pochodzi z Los Angeles. Jest twarzą damskiej linii odzieżowej firmy Sean John należącej do P. Diddy?ego. LAUREN STORM (Treece) miała zaledwie czternaście lat, gdy zagrała w dwóch odcinkach serialu ?Boston Public?. Od tamtej pory wystąpiła między innymi w ?Zwariowanym świecie Malcolma? (?Malcolm in the Middle?), ?24 godzinach? (?24?), ?Joan z Arkadii? (?Joan of Arcadia?), ?Kryminalnych zagadkach Miami?(?CSI: Miami?) i Siódmym niebie? (?7th Heaven?). Wystąpiła w nominowanej do Emmy ?Pani Harris?(?Mrs. Harris?) z Benem Kingsleyem i Anette Bening, a także serialu ?Zagubieni z lotu 29?(?Flight 29 Down?). Na swoim koncie ma role w wysoko-budżetowych, ale i niezależnym produkcjach (między innymi ?Planie gry? (?Game Plan?) z Dwayne?em Johnsonem). Najnowszy film z jej udziałem, to ?The Roommate? Screena Gemsa. SHAWN ROBERTS (Kevin) zagrał ostatnio w ?Edge of Darkness? z Melem Gibsonem, film wejdzie na ekrany w 2010 roku. Na swoim koncie ma role w takich produkcjach, jak ?Jumper?, ?Diary of the Dead: Kroniki żywych trupów? (?Diary of the Dead?),?Zew krwi? (?Skinwalkers?) czy ?Człowiek roku? (?Man of the Year?). Pochodzi z Ontario, karierę zaczynał jako dwunastolatek od roli w serialu ?Emilka ze Srebrnego Nowiu? (?Emilu of New Moon?) wyprodukowanego przez nagrodzonego Oscarem Michaela Donovana.
O TWÓRCACH
CHRIS COLUMBUS (reżyseria/produkcja) pracuje w przemyśle filmowym od lat osiemdziesiątych. Na koncie ma takie filmy, jak ?Goonies?, ?Gremliny?, a także ekranizacje powieści o Harrym Potterze. Pochodzi z Pensylwani, wychowywał się w Ohio. Jako dzieciak marzył o byciu malarzem. Studiował malarstwo, pragnął być rysownikiem dla Marvel Comics. W końcu przyszły mu do głowy storyboardy. W liceum kręcił amatorskie filmy i rysował storyboardy (co robi po dziś dzień.) Skończywszy szkołę średnią studiował prestiżowej Tisch School of the Arts (ukończył Directors? Program) znajdującej się na New York University. Jeszcze jako student sprzedał swój pierwszy scenariusz ? ?Jocks? opowiadające o katolickim chłopcu, który przeżywa kryzys wiary i marzy o graniu w szkolnej lidze futbolowej. Po skończeniu NYU napisał scenariusz do filmu ?Buntownik z Eberton? (?Reckless?). Wyreżyserował go James Foley, a główne role powierzono Aidanowi Quinnowi i Daryl Hannah. Columbus zyskał sławę kilkoma oryginalnymi scenariuszami i współpracą ze Spielbergiem. Takie filmy jak ?Gremliny? w reżyserii Joe Dantego, czy ?Goonies? Richarda Donnera stały się kultowymi. Zaraz po nich Barry Levinson zrealizował ?Młodego Sherlocka Holmesa?(?Young Sherlock Holmes?). Scenariusze do tych produkcji napisał Chris Columbus. Debiutem reżyserskim Columbusa była ?Zwariowana noc? (?Adventures In Babysitting?; 1987) z Elizabeth Shue. W 1990 powstał ?Kevin sam w domu? (?Home Alone?) ? pierwszy z trzech filmów jakie Chris zrealizował z Johnem Hughesem. W 1991 Chris wyreżyserował ?Tylko samotnych?(?Only the Lonely?) na podstawie własnego scenariusza. W filmie zagrali John Candy i legendarna Maureen O?Hara. W 1993 roku powstała przebojowa ?Pani Doubtfire? (?Mrs. Doubtfire?) z Robinem Williamsem i Sally field. Potem Chris zrealizował ?Dziewięć miesięcy? (?Nine Months?; 1995) z Hugh Grantem i Julianne Moore, a także ?Mamuśka? (?Stepmom?; 1998) z Julią Roberts i Susan Sarandon. Największy sukces przyszedł z ekranizacją pierwszej z siedmiu książek o przygodach Harry?ego Pottera ? ?Harry Potter i Kamień Filozoficzny?(? Harry Potter and the Sorcerer?s Stone?; 2001). Czytelnicy z całego świata wiązali z tym filmem wielkie oczekiwania. Columbus zatrudnił do odtwórców głównych ról nikomu nie znane brytyjskie dzieciaki ? Daniela Radcliffe?a, Emmę Watson i Ruperta Grinta. Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. Columbus wyreżyserował i wyprodukował drugą część filmu, był producentem trzeciej. Wszystkie odniosły ogromny sukces komercyjny. Potem wyreżyserował broadwayowski musical ?Rent? i komedię ?I Love You, Beth Cooper? Z Hayden Panettiere i Paulem Rustem. Obecnie pracuje nad filmem ?Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna? (?Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief?) na podstawie powieści Ricka Riordana. LARRY DOYLE (scenariusz/powieść/kierownictwo produkcji) w 1976 roku ukończył Buffalo Grave High School, w której rozgrywa się akcja jego powieści ?I Love You, Beth Cooper?. Niestety nie wygłaszał mowy na zakończenie szkoły. W latach osiemdziesiątych pracował w różnych pismach (był twórcą pasków komiksowych) i pisywał scenariusze do seriali. Obecnie jest scenarzystą i felietonistą ?The New Yorker?. Na początku kariery przez siedem lat pisywał do United Press International. Potem przez pewien czas był szefem ?First Comics?, jednego z największych wydawnictw komiksowych w kraju. Pisywał do wznowionego komiksu ?Pogo?; był redaktorem ?National Lampoon?, a także ?Spy? i ?New York?. Napisał scenariusze do kilku odcinków ?Beavisa i Buttheada?. Przez cztery lata był scenarzystą i producentem ?Simpsonów? (?The Simpsons?). W tym czasie serial zdobył dwie nagrody Emmy i jedną Annie Award. Był twórcą scenariusza i producentem wykonawczym ?Looney Tunes znowu w akcji? (?Looney Tunes: Back in Action?), napisał też scenariusz do filmu ?Starsza pani musi zniknąć? (?Duplex?) z Benem Stillerem i Drew Barrymore. Pisywał do takich pism, jak ?Esquire?, ?GQ?, ?Rolling Stone?, ?Harpers? i ?Time?. W 2009 wydawnictwo ?Harper-Collins? wyda jego drugą powieść zatytułowaną ?Go Mutants!? Mieszka niedaleko Baltimore razem z żoną Becky i trójką dzieci. Jego rodzice pochodzą z Irlandii i dopiero niedawno pogodzili się z myślą, że ich syn nie zostanie lekarzem. MICHAEL BARNATHAN (produkcja) współpracuje z Chrisem Columbusem i Markiem Radcliffe?em w 1492 Pictures ? firmie założonej w 1994 roku. Barnathan był producentem takich filmów, jak ?Dziewięć miesięcy? (?Nine Months?), ?Świąteczna gorączka?(?Jingle All the Way?),?Mamuśka?(?Stepmom?),?Fałszywa dwunastka?(?Cheaper by the Dozen?), ?Rent?, ?Noc w muzeum?(?Night at the Museum?), czy ?I Love You, Beth CooperBył producentem wykonawczych filmów ?Harry Potter i Kamień Filozoficzny? (?Harry Potter and the Sorcerer?s Stone?),?Harry Potter i Komnata Tajemnic? (?Harry Potter and the Chamber of Secrets?) i ?Harry Potter i więzień Azkabanu?(?Harry Potter and the Prisoner of Azkaban?). Obecnie pracuje nad filmem ??Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna? (?Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief?) na podstawie powieści Ricka Riordana. Zanim dołączył do 1492 Productions pracował w Largo Entertainment, przez cztery lata był tam wice-prezesem działy produkcji. Wcześniej pracował Edgar J. Scherick Associates, gdzie nadzorował realizację takich filmów, jak ?The Kennedys of Massachusetts? (dziewięć nominacji do nagrody Emmy). Jest absolwentem Tisch School of the Arts znajdującej się na NYU. MARK RADCLIFFE (kierownictwo produkcji) Wyprodukował takie hity jak ?Pani Doubtfire? (?Mrs. Doubtfire?), ?Kevin sam w Nowym Jorku? (?Home Alone 2?), ?Fantastyczna Czwórka?(?Fantastic Four?) i serię filmów o Harrym Potterze. Kilkakrotnie współpracował z Chrisem Columbusem, między innymi przy ekranizacjach powieści J.K Rowling, a także ?Rent?, ?I Love You, Beth Cooper? i ?Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna? (?Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief?)?. Pochodzi z Oklahomy, zaczynał karierę od bycia asystentem reżysera przy ?The Escape Artist? Francisa Forda Coppoli. Pracował z Coppolą przy ?Rumble Fish? i ?Peggy Sue wyszła za mąż? (?Peggy Sue Got Married?). JENNY BLUM (kierownictwo produkcji) jest wice-przewodniczącą działu produkcji 1492 Pictures. Pracuje w przemyśle filmowym od 1994 roku; pierwszą produkcją przy której pracowała było ?Witch Hunt? dla HBO. Od tamtej pory asystowała reżyserom zarówno przy wysoko-budżetowych jak i niezależnych produkcjach. Najnowsze filmy, przy których pracowała to ?Indian Cowboy?, ?A Tale of Two Pizza?, ?Mr. Barrington?, ?Bacon Hill?, ?Session 9?, ?Reading Water? i ?Sam the Man?. MICHAEL FLYNN (kierownictwo produkcji) zaczynał karierę od współpracy z Edwardem R. Pressmanem. Asystował mu przy takich filmach jak ?Wall Street?, ?Rozmowy radiowe?(?Talk Radio?) czy ?Druga prawda? (?Reversal of Fortune?). Wyprodukował ?My New Gun? Stacy Cochran; odpowiadał za budżet takich filmów jak ?Ed Wood?, ?Rome musi umrzeć?(?Romeo Is Bleeding?), ?Sposób na teściową?(?Monster-In-Law?), czy ?Hamlet 2?. Jest producentem wykonawczym ?Beastly? CBS Films. PHIL ABRAHAM (zdjęcia) ma swoim koncie nominacje do nagrody Emmy za ?Rodzinę Soprano? (?The Sopranos?). Pracuje także przy serialu ?Mad Men, za który otrzymał statuetkę. Jego kariera trwa od 1987 roku ? od tamtej pory pracował przy filmach i serialach jako operator zdjęć, kamerzysta, reżyser. Odpowiada za zdjęcia do takich filmów jak ?Annapolis? z Jamesem Franco, ?Cherry?, ?Gloria? czy ?Godzilla?. Pracował przy filmach telewizyjnych, między innymi ?Our Time?, czy ?M.O.N.Y?, a także serialach ? ?Szósty stopień oddalenia?(?Six Degrees?), ?Brooklyn South? czy ?Spin City?. HOWARD CUMMINGS (scenografia) pracował ostatnio przy ?Ghost Town?Davida Koeppa, z którym współpracował przy ?Mrocznym mieście? (?Trigger Effect?) i ?Sekretnym oknie?(?Secret Window?). Jednym z najnowszych filmów, do którego zrobił scenografię jest adaptacją musicalu ?Rent? Chrisa Columbusa. Współpracował z takimi reżyserami jak Terry Zwigoff , Francis Ford Coppola, Steven Soderbergh, Greg Jacobs czy John Schlesinger. Jest odpowiedzialny za scenografię do filmów ?Długi pocałunek na dobranoc? (?The Long Kiss Goodnight?), ?Podejrzani? (?The Ususal Suspects?) i ?Motywy zbrodni? (?Mortal Thoughts?). Stworzył scenografię do ?Lemon Sky? Lanforda Wilsona, w którym zagrali Kevin Bacon, Kyra Sedgwick, Casey Affleck i Lindsay Crusoe oraz ?On Valentine?s Day? Hortona Foote?a. Z telewizją współpracował także przy takich filmach jak ?Indictment: The McMartin Trial?, ?A Dangerous Affair?, ?Assault at West Point: The Court-Martial of Johnson Whittaker?. PETER HONESS (montaż) zmontował ostatnio ?Złoty kompas?(?The Golden Compass?) Chrisa Weitza. Wcześniej współpracował z Wolfgangiem Petersenem przy ?Posejdonie? (?Poseidon?) i ?Troi?(?Troy?). Karierę zaczynał od filmów nisko-budżetowych i dokumentalnych (w 1974 roku nominowano go do American Cinema Editors Eddie za montaż filmu ?Following the Tundra Wolf?). W 198 1 roku asystował Johnowi Irvinowi przy ?Psach wojny? (?Dog sof War?). Na swoim koncie ma współpracę z takimi twórcami jak John Schlesinger (?Wyzwancy zła?(?The Believers?), ?Madame Sousatzka?, ?Układ prawie idealny?(?The Next Best Thing?), David Hare (?Obfitość? (?Plenty?), ?Wydział Rosja? (?The Russia House?), ?Baseballista?(?Mr. Baseball?), Russell Mulcahy (?Nieśmiertelny?(?Highlander?), ?Rykoszet? (?Ricoshet?), ?Cień?(?The Shadow?). Współpracował z Curtisem Hansonem przy ?Tajemnicach Los Angeles? (?L.A Confidential?); za montaż do tego filmu nominowano go do nagrody BAFTA. Odpowiada za montaż takich filmów jak ?Dzieciak? (?The Kid?), ?Szybcy i wściekli?(?Fast and the Furious?), czy ?Aeon Flux?. KAREN MATTHEWS (kostiumy) odpowiada za kostiumy do filmów ?Druga szansa?(?Thing We Lost in the Fire?), ?Memory?, ?Węże w samolocie? (?Snakes in a Plane?), ?O wysoką stawkę?(?High Stakes?) i ?Głosy? (?White Noise?). Zaprojektowała kostiumy do takich filmów telewizyjnych jak ?Jack?, ?Return to Halloweentown?, czy ?Sterling Sinatra?. Pracowała przy mini-serialach ?Dragon Boys? i ?Voyage of the Unicorn?, a także ?The Pictures od Hollis Woods? i ?The Mountain?. CHRISTOPHE BECK (kompozytor) skomponował muzykę do ponad czterdziestu filmów i niemal dwudziestu seriali. Zajmuje się tym od piętnastu lat; napisał muzykę do takich produkcji jak ?W krainie czarów? (?Phoebe in Wonderland?), ?Co się zdarzyło w Las Vegas? (?What Happens in Vegas?), ?Ciemność rusza do boju? (?The Seeker: The Dark Is Rusing?), ?Licencja na miłość? (?License to Wed?), ?Fred Claus - Brat Świętego Mikołaja? (?Fred Claus?), ?Różowa Pantera? (?The Pink Panter?), ?Strażnik? (?The Sentinel?), ?Zoom: Akademia superbohaterów?(?Zoom?), ?Garfield 2? (?Garfield: A Tail of Two Kitties?), ?Męski sport? (?We Are Marshall?), ?Szkoła dla drani?(?School for Scoundrels?), ?Elektra?, ?Idealny facet? (?The Perfect Man?), ?Księżniczka na lodzie? (?Ice Princess?) czy ?Podwójna gra? (?Two for the Money?). Zaczynał od współpracy z telewizją kanadyjską ? komponował do serialu ?Biały kieł? (?White Fang?), a także trzech sezonów ?Buffy ? postrach wampirów? (Buffy the Vampire Slayer?). Za muzykę do tego drugiego przyznano mu nagrodę Emmy. PATRICK HOULIHAN (kierownictwo muzyczne) od piętnastu lat jest konsultantem muzycznym przy filmach. Niedawno był dyrektorem muzycznym produkcji ?The Rocker?. Na swoim koncie ma współpracę przy takich filmach jak ?Mały Manhattan? (?Little Manhattan?), ?Moja super eks-dziewczyna?(?My Super Ex-Girlfriend?), ?Wesołych świąt? (?Deck the Halls?),?Strażacki pies?(?Firehouse Dog?) czy ?Szkoła uczuć? (?A Walk to Remember?). Najnowszym filmem, przy którym współpracował jest ?Absolwentka? (?Post-Grad?).