Czarna Kobra, czyli dzielny detektyw Robert Malone powraca po raz czwarty. Tym razem jednak w bardzo oryginalny sposób. Fred Williamson nie zgodził się na powtórne odegranie roli. Na szczęście (?) producent posiadał prawa do pierwszej części cyklu (1987, Stelvio Massi) i odstąpił odpowiednie rolki reżyserowi.
Umberto Lenzi nie ma tak zszarganej opinii jak Bruno Mattei, u którego wykorzystywanie fragmentów innych filmów było na porządku dziennym. Jak widać na przykładzie BLACK COBRA 4, również Umberto ma co nieco na sumieniu. Bezczelnie wykorzystał najefektowniejsze sceny z klasyka blaxploitation, dokręcając do nich kilka nowych, sklecając jako taką fabułę.
Raczej nie warto, zwłaszcza gdy ma się dostęp do poprzednich części.
Ponoć ostatnim filmem Lenziego jest ,,Sarayevo interno di fuoco’’ (1996). Z tego co wiem film ten składa się WYŁĄCZNIE (sic!) z fragmentów ,,Cop Target’’ (1990) i ,,Bridge to hell’’ (1986). Jakby tego było mało to ,,Bridge to hell’’ zawiera w sobie fragmenty z jugosłowiańskich filmów wojennych. Zaś ,,Cop Target’’ z indonezyjskiego ,,Final score’’ (1986). Z tym, że Umberto Lenzi twierdzi, że nie miał nic wspólnego z ,,Sarayevo interno di fuoco’’ mimo, że zarówno Most jak i Glina zostały przez niego nakręcone (http://www.cineblog.it/post/15575/cineblog-intervista-umberto-lenzi-the-king-of -bs). Jest możliwe, że zarówno ,,Sarajevo interno di fuoco’’, jak i ,,Detective Malone’’ stworzył inny ,,Bob Collins’’. Możliwe, że jest nim… montażysta Vanio Amici. Wg. serwisu IMDB również występował on pod pseudonimem ,,Bob Collins’’. Na przykład w przypadku wyreżyserowanego przez Amiciego filmu ,,Bronx executioner’’ (1989), który, z tego co wiem, składa się w połowie z materiału wyciętego z ,,The final executioner’’ (1984) Romolo Guerrieriego. Tak więc możliwe, że ,,Bob Collins’’ to tak naprawdę nie Umberto Lenzi (wg. IMDB pod tym pseudonimem podpisał się tylko przy ,,Detective Malone’’) lecz Vanio Amici.
Chylę czoła przed wiedzą i detektywistyczną dociekłością! Bycie fanem włoskiego kina gatunkowego to nie bułka z masłem, wymaga dociekliwości, kojarzenia faktów, doskonałej pamięci i krytycznej lektury tekstów źródłowych. Trzeba być zarazem badaczem akademickim i Sherlockiem Holmesem, aby ustalić kulisy powstania danego dzieła: kto, z kim, zamiast kogo, pod jakim pseudonimem i z jakich źródeł zostało skompilowane! Zwłaszcza w przypadku filmów z lat 80tych...
Dziękuje bardzo.
Rzeczywiście. O ile w przypadku włoskich filmów gatunkowych z lat 60-tych czy 70-tych nie ma większego problemu, o tyle przysłowiowe schody zaczynają się w latach 80-tych (o 90-tych już nie wspomnę). Pozdrawiam serdecznie.
Jeśli chodzi o ,,Sarayevo inferno di fuoco'' to to co napisałem to małe piwo wobec tego co niedawno odkryłem.
Wiele źródeł wskazuje, że ,, Sarayevo inferno di fuoco’’ jest filmem zmontowanym z fragmentów ,,Cop Target’’ (1990) i ,,Bridge to hell’’ (1986). Jednak to co odkryłem na pewnej interesującej stronie o nazwie ,,I davinotti’’ (którą swoją drogą polecam) jest jeszcze dziwniejsze. Na stronie tej figuruje (nie znajdujący się na imdb) film pt. ,,Fiamme di guerra’’(z włoskiego ,,Płomienie wojny’’). Ów (stworzony ponoć w 1993 roku) film jest znany także pod tytułami: ,,The Black Cobra 5’’ (Sic!), ,,Fiamme su Sarayevo’’ (istnieje nawet okładka), ,,The Last Mission of Detective Malone’’ (ten tytuł akurat nie figuruje na ,,davinotti’’) oraz… ,,Sarayevo inferno di fuoco’’ (!!!).
Jak by tego było mało na ,,davinotti’’ widnieje informacja, iż film W CAŁOŚCI składa się ze scen z ,,Bridge to hell’’ Lenziego oraz… ,,Czarnej kobry 2’’ Edoardo Margheritiego. Według informacji z tejże strony reżyserem tego filmu jest niejaki Pino Buricchi, występujący pod pseudonimem Albert Barney (według imdb Buricchi i Barney to dwie różne osoby, ale znając specyfikę włoskiego kina gatunkowego, informacja z ,,davinotti’’ wydaje się bardziej wiarygodna). Według innych stron natomiast montażystą ,,Fiamme su Sarayevo'' był…Bob Collins. Czyli najprawdopodobniej Vanio Amici.
Tak więc albo są dwie wersje ,,Sarayevo inferno di fuoco’’ (jedna składająca się z ,,Bridge to hell’’ i ,,Cop Target’’, zaś druga z ,,Bridge to hell’’ i ,,The Black Cobra 2’’) albo któreś ze źródeł mija się z prawdą.
To włoskie kino. Tu wszystko jest możliwe.