Darren Aronofsky, współautor scenariusza, miał oryginalnie reżyserować ten film w 1999 roku, ale zamiast tego nakręcił "Requiem dla snu".
Na okręcie podwodnym w czasie II wojny światowej akumulatory były wypełnione materiałem łatwopalnym, dlatego nie można było na nim palić papierosów i używać ognia. Podobnie miała (i ma do dziś) się sprawa z pastą do butów - nie używa jej się ze względu na niemożliwość usunięcia z okrętu zapachów.
Film kręcono nad Jeziorem Michigan (Illinois, USA), w Muskegon (Michigan, USA) oraz w Londynie, Iver i Shepperton (Anglia, Wielka Brytania).
Oryginalnie utworem granym przez adapter na statku miało być "I'll Be Seeing You" Franka Sinatry, ale kiedy studio miało problemy ze zdobyciem praw do tego nagrania, zdecydowano się na "Sing Sing Sing (With a Swing)" Benny'ego Goodmana.
Cała obsada przeszła szkolenie dotyczące pobytu na okrętach podwodnych. Aktorzy uczyli się obsługi podstawowego sprzętu obecnego na pokładzie oraz o codziennych niedogodnościach i niebezpieczeństwach, związanych z życiem na okręcie podwodnym z czasów II Wojny Światowej.
Twórcy dla zwiększenia realizmu zbudowali w londyńskim studio Shepperton naładowany hydrauliką plan zdjęciowy, który kołysał się wzdłuż i na boki, podskakiwał, pękał, trząsł się i chwiał.
David Twohy z góry przygotował zestaw nagrań potrzebnych dźwięków. Były w między innymi dźwięki podwodnych eksplozji, pieśni wielorybów, jęk silnika, furkot śruby okrętowej, trzask wystrzeliwanych pocisków i wiele innych trudnych do zidentyfikowania świstów i pisków.
Początkowo scenarzyści chcieli zbudować plan z autentycznych części łodzi podwodnej, lecz okazło się, że są zbyt ciężkie, by nimi manewrować. Ostatecznie w Pinewood Studios zbudowano hydraulicznie sterowane wnętrza okrętu, z których każde stanowiło samodzielny moduł, kompatybilny z innymi. Zaprojektowano również specjalną dźwignię, która podnosiła i przechylała moduł zgodnie z potrzebą.
Wnętrza modułów projektowano w oparciu o wygląd różnych części USS Silversides. Każdy z nich musiał być około 25% większy od oryginału, aby pomieścić kamerę i oświetlenie.
Każdy stworzony moduł wnętrza okrętu ważył ponad 20 ton.
Specjalista od efektów specjalnych Peter Chiang rozpoczął realizację swojego zadania od obejrzenia tylu filmów o okrętach podwodnych, ile tylko zdołał znaleźć.
Ujęcia podwodne zostały stworzone techniką cyfrową, ponieważ znalezienie okrętu podwodnego z 1943 roku, zdolnego zanurzyć się na dno oceanu było niemożliwe ze względów technicznych i prawnych.
Reżyser David Twohy zdecydował się obsadzić rolę Brice przez Bruce Greenwooda po tym jak Bruce wystąpił w "Trzynastu dniach".
Film był kręcony od lutego do maja 2001 roku.