Karnety na 20. MFF Nowe Horyzonty już w sprzedaży

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Karnety+na+20.+MFF+Nowe+Horyzonty+ju%C5%BC+w+sprzeda%C5%BCy-135847
23 lipca 2020 rozpocznie się jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu. W programie znajdą się najważniejsze tytuły ze światowych festiwali, produkcje bezkompromisowych wizjonerów oraz dzieła uznanych mistrzyń i mistrzów. Wśród nich pojawią się filmy Chantal Akerman – postaci fundamentalnej dla kina feministycznego; Apichatponga Weerasethakula – wybitnego tajskiego artysty i Angeli Schanelec – przedstawicielki "nowej szkoły berlińskiej". 12 grudnia rozpoczyna się sprzedaż karnetów na 20. Nowe Horyzonty. Szczegółowe informacje można znaleźć na www.nowehoryzonty.pl.

fot. "Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela", Chantal Akerman 

Chantal Akerman to belgijska reżyserka i artystka wizualna, która zrewolucjonizowała język filmu i utorowała drogę dla kina feministycznego – m.in. w arcydziele z 1975 roku "Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela". Skierowawszy kamerę na przestrzenie, bohaterkę i tematy dotąd pomijane – na kuchnię, gospodynię domową, codzienną domową rutynę; jak twierdzi legendarna badaczka kina, Laura Mulvey, Akerman "wywróciła kino do góry nogami". Była mistrzynią eseju, wybitną dokumentalistką, autorką licznych instalacji, twórczynią fabuł i krótkich metraży. Podejmowała w nich temat sytuacji kobiet, brała na warsztat ambiwalentną relację z matką. Jej kino silnie naznaczone jest Holocaustową traumą (rodzice reżyserki byli polskimi Żydami ocalonymi z Zagłady). Retrospektywie Chantal Akerman towarzyszyć będzie publikacja polskiego wydania książki reżyserki, "Ma mère rit" ("Matka się śmieje") oraz performance "Chantal?" w wykonaniu wiolonczelistki Sonii Wieder-Atherton.

fot. "Cmentarz wspaniałości", Apichatpong Weerasethakul

Apichatpong Weerasethakul egzorcyzmuje historię, wywołuje duchy, zaciera granicę pomiędzy snem i jawą, a sztuka jest dla niego przestrzenią pracy z pamięcią i traumą. Filmy i instalacje wybitnego tajskiego artysty uważnie obserwując teraźniejszość, tworzą pomost pomiędzy przeszłym a przyszłym. Twórca nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes "Wujka Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia" (2010), "Mekong Hotel" (2012) czy "Cmentarza wspaniałości" (2015), w swoich dziełach przygląda się losom własnego kraju, które stają się pretekstem dla ukazania uniwersalnych mechanizmów rządzących zbiorowością i jej podświadomością.

fot. "Byłam w domu, ale", Angela Schanelec

Angela Schanelec, laureatka Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale 2019 za film "Byłam w domu, ale" obok Maren Ade, Christiana Petzolda i Valeski Grisebach jest jedną z kluczowych postaci nowej szkoły berlińskiej. Formacja, która pojawiła się na mapie niemieckiej kinematografii w latach 90., wpłynęła przez ostatnie dwie dekady na kształt europejskiego i światowego arthouseu, poprzez awangardowy język filmowy i celną krytykę społeczną. Angela Schanelec jest przede wszystkim portrecistką kobiet i ich doświadczeń w neoliberalnym społeczeństwie. Wnikliwie przygląda się rolom społecznym, dylematom i wyzwaniom, jakie stoją przed kobietami w szybko zmieniającym się świecie.

* * *
Do 31 marca 2020 można kupić karnet lub voucher festiwalowy w niższej cenie 390 zł lub 375 zł (posiadaczki i posiadacze Karty Klubu Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty). Od 1 kwietnia cena będzie wynosić 450 zł lub 435 zł.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones