René Clair 

René-Lucien Chomette

7,1
197 ocen pracy reżysera
René Clair
Początkowo dziennikarz i krytyk filmowy, po raz pierwszy wyreżyserował w 1924 krótkometrażówkę dadaistyczną 'Antrakt'. Pasjonowało go środowisko zwykłych, szarych ludzi w wielkim mieście. Już jego filmy nieme były nacechowane poetyckim nastrojem, pogodną melancholią, i Clair zachował ten styl w swych pierwszych filmach dźwiękowych: 'Pod dachami Paryża' (1930), 'Milion' (1931) i '14 lipca' (1932). Niestety, następnu film 'Ostatni Miliarder' (1934) odważnie podejmujący problemy dyktatury i kryzysu, nieco mniej błyskotliwy od poprzednich, doznał takiego niepowodzenia u publiczności, że Clair opuścił Francję. Od 1940 do 1947 mieszka w Hollywoodzie, gdzie kręci cieszące się powodzeniem filmy m.in. 'Ożeniłem się z czarownicą' (1942). Ponieważ reżyser zamieszkuje w Hollywoodzie, w pażdzierniku 1940 kolaborujący z Niemcami rząd Vichy odbiera mu obywatelstwo francuskie. Dały znać o sobie problemy z kręgami prawicowymi z lat 30. Po wojnie utworami takimi jak 'Milczenie jest złotem' (1947), 'Wielkie manewry' (1955) czy 'Porte des Lilas' (1957), utrzymuje swą pozycję mistrza kina francuskiego. Umiera 15 marca 1981 w Neu-illy-sur-Seine pod Paryżem.
zobacz pełny życiorys

dane personalne:

data urodzenia: 11 listopada 1898

data śmierci: 15 marca 1981

miejsce urodzenia: Paryż, Francja

żona Bronya Perlmutter (od 1926 do jego śmierci), syn Jean François
Zmarł w Neuilly-sur-Seine. Został pochowany na tamtejszym starym cmentarzu (Francja).
W 1974 roku przewodniczył jury obradującemu podczas 27. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes (Francja).
W 1962 został członkiem Akademii Francuskiej.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Podajcie proszę swoje propozycje.

Jak dotąd obejrzałem już dwie m. in.
"Ożeniłem się z czarownicą"
"Piękności nocy"

Zależy mi szczególnie na tym gatunku filmowym bowiem Clair kręcił filmy spod tego znaku w bardzo specyficzny subtelny sposób, który ogląda się z wielką przyjemnością.

Jakiś bardziej wytrawny kinoman poleci jeszcze jakis film w...

więcej

Jeżeli "polityki autorskiej", jak i innych, nie tylko nowofalowych postulatów nie należy badać w oderwaniu od praktyki filmowej piszących, czy fakt odrzucenia Meliesa i Claira - zarówno jako teoretyków i jako reżyserów - przez środowisko Cahiers du Cinema wiązałoby się ze specyfiką ich dorobku, a więc z...

"Jego imieniem nazwano nagrodę Akademii Francuskiej - przyznawanej od 1994 roku".
Rzecz w tym, ze przyznawana jest nie Akademia Francuska, tylko nagroda, podana forma gramatyczna jednego z czasowników jest zatem tutaj zupelnie nieuprawiona i bezsensowna. Podziwiam karygodny tupet oraz brak podstawowej kompetencji...