Erich Wolfgang Korngold razem z takimi kompozytorami jak Waxman, Steiner czy Rozsa uchodzi za jednego z "ojców muzyki filmowej". Podobnie też jak oni został ściągnięty do Hollywood z Europy. Urodzony 29 maja 1897 roku w Brnie (wówczas Austro-Węgry, dziś Republika Czeska) był zasymilowanym żydem, synem znakomitego krytyka muzycznego Juliusa Korngolda. Kiedy miał cztery lata jego rodzina przeprowadziła się do Wiednia, gdzie ojciec dostał posadę krytyka z gazecie "Neuen Freien Press". Tam też Erich dał pierwsze próby swojego talentu, tworząc pierwsze kompozycje już w roku 1905. W następnym roku zafascynowany młodzieńcem Gustaw Mahler namówił Juliusa Korngolda na rozwijanie talentu syna i powierzenie go opiece samego Alexandra von Zemlinsky'ego. Jak się później okazało ten kompozytor był jedynym nauczycielem Korngolda.
Niedługo trzeba było czekać aż artysta zacznie tworzyć. Już w 1910 stworzył dwuaktowy balet "Die Schneemann", rok później zaczął pisać sonaty i uwertury, a w 1916 był już uznanym kompozytorem operowym. Sukcesy kolejnych jego prac, w tym choćby "Die tote Stadt" (1920), spowodowały, że w końcu zainteresowało się nim Hollywood. W 1934 Max Reinhardt poprosił go o stworzenie muzyki do swojej słynnej wertsji "Snu nocy letniej". Kolejne dwa lata to pierwsze znaczące sukcesy w branży kompozytorskiej. W roku 1935 tworzy partyturę do pierwszego dużego filmu z Errolem Flynn'em- "Kapitana Blooda"- a w 1936 do obrazu "Anthony Adverse". Film zostaje nagrodzony Oscarem za muzykę, przepisy śa jednak takie, że statuetkę odbiera nie Korngold, a główny kompozytor Warner Brothers Leo F. Forbstein.
Po tych pierwszych sukcesach artysta próbuje prowadzić podwójne życie zajmując się jednocześnie muzyką filmową i operową. Kres temu okresowi przynosi rok 1938 znaczący dla Korngolda z dwóch powodów. Po pierwsze został zatrudniony przy nowym, wielkim projekcie braci Warner- "Przygodach Robin Hooda"- który przyniósł mu sławę, Oscara i szacunek w branży. Drugi powód jest chyba jeszcze ważniejszy. Kompozytorowi udało się bowiem wyjechać z Austrii tuż przed Anschlussem, dzięki czemu uniknął losu tysięcy tamtejszych Żydów.
Świeżo nagrodzony Oscarem był w okresie następnych kilku lat artystą bardzo wziętym. Obok Steinera był wówczas jednym z najważniejszych twórców wczesnego modelu muzyki filmowej, wciąż lubiącego ilustrację, ale bardzo automicznego, opartego na szeregu leitmotifów. W tym właśnie czasie powstała jego druga słynna kompozycja "Sokół morski" (1940), która na dziesięciolecia określiła charakter muzyki marynistycznej. Inne ważniejsze filmy z tego okresu to choćby "Juarez" (1939), "Prywatne życie Elżbiety i Essexa" (1939) czy "Kings Row" (1942).
W roku 1943 Korngold przyjął obywatelstwo amerykańskie, a do Austrii powrócił dopiero w roku 1949. W tym okresie zajmował się już niemal wyłącznie muzyką operową do filmu powracając bardzo sporadycznie. Kompozytor zmarł 29 listopada 1957 roku, tuż po ukończeniu muzyki do swojego ostatniego filmu- "Magic Fire". Pozostawił po sobie niezapomniane kompozycje filmowe i wielki dorobek operowy.
zobacz pełny życiorys data urodzenia: 29 maja 1897
data śmierci: 29 listopada 1957
miejsce urodzenia: Brno, Austro-Węgry, (obecnie Czechy)