Beata Bandurska

7,0
1 147 ocen gry aktorskiej
Aktorka teatralna i filmowa, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Wszechstronna artystka, znakomita wykonawczyni ról w sztukach współczesnych i klasycznych.  Aktorka Teatru Nowego w Warszawie(1989- 1999), Towarzystwa Teatralnego w Warszawie (1998- 1999), Teatru Polskiego w Poznaniu (2000-2003). W latach 2004- 2010 gościnnie współpracuje z Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Współpracowała z wieloma reżyserami m.in. Maciejem Prusem, Pawłem Szkotakiem, Pawłem Wodzińskim, Janem Klatą, Anną Augustynowicz. Zagrała blisko trzydzieści ról (m.in. Cate w „Zbombardowanych”, Rimmę w „Martwej Królewnie”, Penelopę w „Powrocie Odysa”). Wielokrotnie nagradzana na festiwalach teatralnych w Polsce.

 

Ważniejsze role teatralne:

Maryna „Wesele” S. Wyspiański  reż. A. Hanuszkiewicz [Teatr Nowy Warszawa 1990]

Cate „Zbombardowani” S. Kane reż. P. Wodziński [towarzystwo teatralne Warszawa 1998]

Meggie „Córki  King Konga” T. Walser reż.R. Sabara [Teatr Polski w Poznaniu 2000]

Rimma „Martwa królewna” N. Kolada reż. P. Szkotak [Teatr Polski w Poznaniu 2001]

Betsi „Pasożyty” M. von Mayenburg  reż. A. Augustynowicz [Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Współczesny w Szczecinie 2001]

Blanka Lechnicka ,,Hamlet Wtóry’’ R. Jaworski reż. Maciej Prus [Teatr Polski w Poznaniu 2002]

Penelopa „Powrót Odysa” S. Wyspiański  reż. P. Wodziński [Teatr Polski w Bydgoszczy 2006]

Mary „ Drugie zabicie psa” M. Hłasko reż. W. Rubin [Teatr Polski w Bydgoszczy 2007]

Olga „Nordost” Buchsteiner  reż. G. Kania [Teatr Polski w Bydgoszczy 2007]

            30 postaci  „Witaj/Żegnaj” S. Lori - Parks reż. J. Klata [Teatr Polski w Bydgoszczy 2008]

Ważniejsze nagrody :

      

-Nagroda aktorska za debiut;  monodram "Zemsta kobiety” PWST w Warszawie na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu  1988

-Nagroda za rolę w przedstawieniu „Huśtawka uczuć czyli druga pułapka miłości” wg. Pierre de Marivaux

-PWST w Warszawie na XXIII Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form "Kontrapunkt" w Szczecinie 1988

-Nagroda aktorska za rolę Rimmy w "Martwej królewnie" na II Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy 2002

-Nagroda Promocyjna im. Kazimierza Krzanowskiego za rolę Rimmy w "Martwej królewnie" na XXXVII Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form "Kontrapunkt" w Szczecinie 2002

-„Medal Młodej Sztuki" za poruszające prawdą aktorstwo w przedstawieniach Teatru Polskiego w Poznaniu  2003

-„Laur Grzymały" za znakomite, pełne wyrazu i dynamiczne postacie Helen w sztuce „Motortown” oraz Mary w sztuce „Drugie zabicie psa” 2008

-Nagroda aktorska za role w spektaklach: "Witaj/Żegnaj" oraz "Nordost" Teatru Polskiego

im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy na VII Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy 2008  
Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im.A.Zelwerowicza w Warszawie w 1989 roku.
Debiutowała w Teatrze Nowym w Warszawie rolą Maryny w "Weselu" w reż.Adama Hanuszkiewicza (1990). Z Teatrem Nowym związana do roku 1998.
Od 1998 roku związana z krytycznym i politycznym nurtem polskiego teatru. Współtworzyła organizacje pozarządowe i zespoły instytucji publicznych, które budowały teatr zaangażowany społecznie i politycznie: Towarzystwo Teatralne, Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Polski w Bydgoszczy, Biennale Warszawa.
Współzałożycielka Towarzystwa Teatralnego, niezależnej organizacji, która wprowadziła do polskiego życia teatralnego nową dramaturgię zaangażowaną społecznie, m.in. Sarah Kane, Marka Ravenhilla, Mariusa von Mayenburga, Lionela Spychera, Nikołaja Koladę. W ramach działań Towarzystwa Teatralnego Beata Bandurska zagrała rolę Cate w "Zbombardowanych" Sarah Kane w reż.Pawła Wodzińskiego (1999).
W latach 2000-2003 była etatową aktorką w zespole Teatru Polskiego w Poznaniu, w którym grała role w prapremierach polskich tekstów, bądź polskich premierach nowych dramatów europejskich. Nowa dramaturgia stanowiła w Teatrze Polskim w latach 2000-2003 główną oś repertuarową.
Beata Bandurska współpracowała także w ramach funkcjonującego przy teatrze Centrum Dramaturgii. Na scenie Teatru Polskiego w Poznaniu w latach 2000– 2003 zagrała rolę Meggie w spektaklu "Córki King Konga" Theresii Walser w reż.Rafała Sabary (2000), Angeliki w spektaklu "Krąg Personalny 3:1" Larsa Norena w reż. Piotra Chołodzińskiego (2001), Rimmy w "Martwej królewnie" Nikołaja Kolady w reż. Pawła Szkotaka (2001), Betsi w "Pasożytach" Mariusa von Mayenburga w reż.Anny Augustynowicz w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie (2001), Blanki Lechnickiej w "Hamlecie Wtórym" Romana Jaworskiego w reż.Macieja Prusa (2002),
Siostry Evre w sztuce Ingmara Villqista "Helmucik" w reż.Pawła Łysaka w koprodukcji z Teatrem im.Wilama Horzycy w Toruniu (2002), Eleganckiej Damy w "Roberto Zucco" Bernarda-Marie Koltesa w reż.Pawła Wodzińskiego (2003).
W latach 2006 – 2014 Beata Bandurska była związana z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, który pod dyrekcją Pawła Łysaka, oprócz promocji nowej dramaturgii, podjął także zadanie rewizji polskiego kanonu tożsamościowego i kulturowego. W latach 2006 – 2014, oprócz ról w nowych dramatach europejskich, takich jak: Helen w "Motortown" Simona Stephensa w reż. Grażyny Kani (2007), Olga w "Nordost" Torstena Buchsteinera w reż.Grażyny Kani (2007), "O zwierzętach" Elfriede Jelinek w reż.Łukasza Chotkowskiego (2008), czy 30 postaci w "Witaj/Żegnaj" Suzan-Lori Parks w reż.Jana Klaty (2008), występowała także we współczesnych reinterpretacjach tekstów klasycznych, grając rolę Penelopy w "Powrocie Odysa" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Pawła Wodzińskiego (2007), Mary w "Drugim zabiciu psa" wg Marka Hłaski w reż.Wiktora Rubina (2007),
Sowy i Pani Rollison w "Mickiewicz.Dziady. Performance" w reż. Pawła Wodzińskiego (2011),
Matki w "Ślubie" Witolda Gombrowicza w reż. Pawła Wodzińskiego (2012).
W latach 2014-2017 etatowa aktorka w zespole Teatru Polskiego w Bydgoszczy, który za dyrekcji Pawła Wodzińskiego rozszerzył pole swojego zainteresowania o kwestie globalnego kapitalizmu, kolonializmu, zwrotu konserwatywnego oraz kryzysu ekonomicznego i politycznego. Tematyka ta została podjęta w szeregu spektakli, w których Beata Bandurska zagrała następujące role:
Archibalda w "Murzynach" Jeana Geneta w reż.Igi Gańczarczyk (2015), Amfitryty w "Samuelu Zborowskim" Juliusza Słowackiego w reż. Pawła Wodzińskiego (2015), Teresy w "Romville" Justyny Pobiedzińskiej w reż. Elżbiety Depty (2015), Matki Joad w "Gronach gniewu" wg Johna Steinbecka w reż. Pawła Wodzińskiego (2016), Dziewczynki w spektaklu "Krew na kocim gardle" Rainera Wernera Fassbindera w reż. Anji Susy (2016), Pani Collbert w spektaklu "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" Jolanty Janiczak w reż. Wiktora Rubina (2016), K3 w "Workplace" Natalii Fiedorczuk w reż. Bartka Frąckowiaka (2017). Występowała także w dokumentalnych spektaklach Katarzyny Szyngiery: "Сварка/Swarka" Katarzyny Szyngiery i Mirosława Wlekłego w reż.Katarzyny Szyngiery (2015) oraz "Bóg w dom" Grzegorza Niziołka, Katarzyny Szyngiery, Mirosława Wlekłego w reż. Katarzyny Szyngiery (2017) oraz w spektaklu "Solidarność. Rekonstrukcja" w reż. Pawła Wodzińskiego (2017).
Od 2017 roku współpracuje z Biennale Warszawa, grając w spektaklach:
"Solidarność. Nowy projekt" w reż. Pawła Wodzińskiego (2017) we współpracy z TR Warszawa,
"Globalna wojna domowa" w reż. Pawła Wodzińskiego (2018) w koprodukcji z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, "Modern Slavery" w reż.Bartka Frąckowiaka (2018) w koprodukcji z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, "Rewolucja, której nie było" w reż.Justyny Sobczyk (2018) w koprodukcji z Teatrem 21, "Uchodźczynie" w reż. Katarzyny Szyngiery (2019) w ramach I edycji Biennale Warszawa "Zorganizujmy swoją przyszłość!" we współpracy z Teatrem Powszechnym w Warszawie oraz rolę Alana Resnais w "Hiroshima/Love" Julii Holewińskiej i Tomasza Szerszenia w reż. Julii Holewińskiej (2019).


Laureatka nagród za kreacje indywidualne:
1988 – Nagroda aktorska za debiut na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora za monodram "Zemsta kobiety" PWST w Warszawie
1989 – Nagroda za rolę w przedstawieniu "Huśtawka uczuć czyli druga pułapka miłości" wg Pierre'a de Marivaux w PWST w Warszawie na XXIII OPTMF w Szczecinie
2002 – Nagroda za rolę Rimmy w przedstawieniu "Martwa królewna" Nikołaja Kolady w reż. Pawła Szkotaka w Teatrze Polskim w Poznaniu na I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy;
2002 – Nagroda im.Kazimierza Krzanowskiego za rolę Rimmy w przedstawieniu "Martwa królewna" Nikołaja Kolady w reżyserii Pawła Szkotaka w Teatrze Polskim w Poznaniu na XXXVII OPTMF KONTRAPUNKT w Szczecinie
2003 – Medal Młodej Sztuki za poruszające prawdą aktorstwo w przedstawieniach Teatru Polskiego w Poznaniu
2008 – Nagroda aktorska za role w spektaklach: "Witaj/Żegnaj" w reż.Jana Klaty oraz "Nordost" w reż. Grażyny Kani w Teatrze im. H.Konieczki w Bydgoszczy na VII Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.
2008 – Laur Grzymały za znakomite, pełne wyrazu i dynamiczne postacie Helen w sztuce "Motortown" Simona Stephensa w reż.Grażyny Kani oraz Mary w sztuce "Drugie zabicie psa” wg Marka Hłasko w reż.Wiktora Rubina;
2016 – Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Bydgoszczy
2017 – wyróżnienie Jury Festiwalu oraz nagroda jury społecznego za rolę Pani Colbert w spektaklu "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" Jolanty Janiczak w reż. Wiktora Rubina w Teatrze Polskim w Bydgoszczy na LVII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych

oraz nagród zespołowych:
2002 – Grand Prix i Nagroda Ministra Kultury dla najlepszego spektaklu dla "Martwej królewny" Nikołaja Kolady w reżyserii Pawła Szkotaka w Teatrze Polskim w Poznaniu na XXXVII OPTMF KONTRAPUNKT w Szczecinie;
2007 – Nagroda Głowna Wałbrzyskich Fanaberii Teatralnych za spektakl "Nordost" Torstena Buchsteinera w reż.Grażyny Kani;
2008 – Nagroda dla spektaklu "Witaj/Żegnaj" Suzan-Lori Parks w reż.Jana Klaty na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy;
2016 – Nagroda Główna Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie dla zespołu spektaklu "Krew na kocim gardle" Rainera Wernera Fassbindera w reż. Anji Sušy w Teatrze Polskim w Bydgoszczy;
2017 – Grand Prix Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@PORT w Gdyni, nagroda dla aktorów i realizatorów spektaklu "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" Jolanty Janiczak w reż. Wiktora Rubina w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.


Beata Bandurska brała także udział w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia, m.in."Ciała obce" Julii Holewińskiej w reż.Pawła Wodzińskiego (2011) (Nominacja do Prix Europa), oraz w projektach performatywnych i dramaturgicznych. Ostatnio m.in. w "Oblężeniu Avignonu" Beniamina Bukowskiego w reż. Weroniki Szczawińskiej w Nowym Teatrze w Warszawie oraz "Zasypać bunkry" Idy Kamińskiej w reż.Karoliny Maciejaszek w Instytucie Teatralnym im.Z.Raszewskiego w Warszawie. Bierze udział w etiudach i filmach studenckich. Wzięła udział w filmie Roberta Thalheima "Granica/Grenze" (2003), Leiva Igora Devolda "Jutro" (2004), Tadeusza Kabicza "Płaczmy" (2019) oraz "Ceremonia" (2020). Uczestniczyła w projekcie HyPaThia, feministycznym projekcie badawczym, którego celem było odnalezienie, przywrócenie pamięci, udokumentowanie i upowszechnienie wiedzy o kobietach tworzących historię polskiego teatru oraz w przygotowywaniu książki Krystyny Duniec "Ciało w teatrze".
biografia dodana przez redakcję filmweb.pl

Ile lat ma Beata Bandurska?

Ma 61 lat.

Kiedy urodziła się Beata Bandurska?

Urodziła się 1964.

Ile wzrostu ma Beata Bandurska?

Ma 164 cm wzrostu.

Gdzie urodziła się Beata Bandurska?

Warszawa, Polska

W ilu filmach zagrała Beata Bandurska?

Zagrała w 8 filmach. Sprawdź w jakich tutaj.

W ilu serialach zagrała Beata Bandurska?

Zagrała w 2 serialach. Sprawdź w jakich tutaj.

Jaka jest najwyżej oceniana rola Beata Bandurska?

Matka Patryka w filmie Johnny.

Czy Beata Bandurska dostała Oscara?

Nie otrzymała Oscara.

Ile Beata Bandurska zdobyła nagród i nominacji?

Nie zdobyła żandych nagród i nominacji