Rusza Krakowska Szkoła Scenariuszowa

Informacja nadesłana przez organizatora /
https://www.filmweb.pl/news/Rusza+Krakowska+Szko%C5%82a+Scenariuszowa-46782
Krakowska Szkoła Scenariuszowa jest inicjatywą, która powstała pod patronatem Uniwersytetu Jagiellońskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz SKA Instytutu Sztuki. Założeniem szkoły jest wykształcenie profesjonalnych scenarzystów, wyposażenie ich w niezbędną wiedzę teoretyczną oraz umożliwienie zdobycia wiedzy praktycznej podczas warsztatów pod okiem doświadczonych wykładowców. Krakowska Szkoła Scenariuszowa daje możliwość wymiany doświadczeń z innymi początkującymi autorami scenariuszy, nawiązanie wartościowych kontaktów, a przede wszystkim na uzyskanie cennych wskazówek od Mistrzów podczas ich gościnnych wykładów. W trakcie 14 sesji trwających od listopada 2008 do października 2009 (z przerwą wakacyjną), studenci będą uczestniczyć w zajęciach z zakresu:

* języka filmu
* narracji i dramaturgii filmowej
* historii kina
* pracy z aktorem
* polskiej literatury współczesnej
* adaptacji filmowych

oraz w warsztatach scenariuszowych podczas których studenci pracować będą nad projektem scenariusza. Najlepsze z nich zgłoszone zostaną do konkursu, którego finałem będzie produkcja pełnometrażowej fabuły. Do grona wykładowców należą m.in. Janusz Głowacki, Marcin Koszałka, Piotr Uklański, Filip Bajon, Jerzy Stefan Stawiński, Piotr Wereśniak, Cezary Harasimowicz, Józef Hen, Andrzej Barański, Marcin Wrona, Grażyna Trela, Przemysław Wojcieszek, Wojciech Smarzowski, Andrzej Żuławski, Michał Oleszczyk, Piotr Kletowski, Piotr Marecki.

IDEA
Krakowska Szkoła Scenariuszowa opiera się na kształceniu w dwóch zakresach:
- praktyczne opanowanie warsztatu i podstawowych pojęć związanych ze scenopisarstwem (filmowe formy fabularne)
- wiedza o filmie i literaturze (ze szczególnym uwzględnieniem polskiej literatury po 1989 roku)

Podstawowa idea Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej to nauczenie pisania scenariuszy według najnowszych standardów obowiązujących w świecie filmowym. Równie ważne zadanie Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej to zainteresowanie scenarzystów i filmowców nową polską literaturą. Wielkość polskiego kina w PRL-u była wynikiem jego przyliterackiego statusu, który został poważnie zachwiany po przemianach ustrojowych 1989 roku. W programie kształcenia duży nacisk kładziony zostanie na historię najnowszej literatury oraz możliwości adaptowania jej na ekran. Krakowska szkoła Scenariuszowa nawiązuje do idei szkoły filmowej w Krakowie czyli powojennego Warsztatu Filmowego Młodych założonego przez A. Bohdziewicza (absolwenci m.in. W.J. Has i J. Kawalerowicz), a także późniejszego Studium Scenariuszowego.

FORMA ORGANIZACYJNA
Roczny kurs (pierwszy nabór 2008/2009). Zajęcia będą odbywać się co drugi weekend w piątek, sobotę i niedzielę.

FORMA ZAJĘĆ
Zajęcia mają charakter warsztatów i wykładów. Warsztaty prowadzone są w małych grupach, maksymalnie 10 osób.

WYKŁADOWCY
Kadra Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej rekrutuje się spośród pracowników Uniwersytetu Jagiellońskiego, mistrzów polskiego kina oraz dzisiejszych praktyków pisania scenariuszy dla filmu i telewizji. Nauczycielami Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej są osoby, które aktywnie współtworzą dzisiejsze polskie kino oraz literaturę.

STUDENCI
Studentami Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej, deklarującymi chęć uczestniczenia w zajęciach I roku będą m.in. pisarze, którzy pracować będą nad filmowymi wersjami swoich powieści oraz artyści realizujący filmy, a także osoby z rekrutacji.

KOMPETENCJE ABSOLWENTA
Absolwent Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej potrafi zrealizować scenariusz pełnometrażowego filmu fabularnego, posługuje się terminologią związaną ze scenopisarstwem i posiada bardzo dobre rozeznanie we współczesnej literaturze polskiej oraz literackiej historii polskiego kina. Absolwent swobodnie porusza się w formach scenariuszowych przeznaczonych dla celów komercyjnych jak i artystycznych. Szkoła uczy nie tylko pisać scenariusze. Absolwent po ukończeniu kursu będzie wiedział, do kogo zgłosić się ze swoim tekstem, do których drzwi zapukać, co zrobić, żeby z jego pomysłu na papierze wykiełkował film. Szkoła wprowadza absolwenta w świat filmu, pokazuje jak sprawić, by pomysł na papierze przerodził się w film.