?Zabójcze ciało? to seksowny horror pełen pokręconego humoru. Opowiada o Jennifer (Megan Fox) ? licealistce opętanej przez demona. Z wrednej, pewnej swej atrakcyjności dziewczyny zmienia się w zło wcielone. Pragnie krwi, a jej ofiarami padają kolesie, którzy do tej pory mogli tylko pomarzyć o tym, by dziewczyna łaskawie na nich spojrzała. Przyjaciółką Jennifer jest Needy (Amanda Seyfried) ? zwykła dziewczyna z sąsiedztwa, która zawsze żyła w cieniu swej pięknej koleżanki. Będzie musiała stanąć na wysokości zadania i obronić miejscowych chłopaków przed demoniczną Jennifer, zwłaszcza że jedną z ofiar ma paść jej chłopak, Chip (Johnny Simmons). Autorką scenariusza i producentką wykonawczą filmu jest Diablo Cody ? laureatka Oscara (za scenariusz do ?Juno?). Producentami są Jason Reitman (reżyser ?Juno?), Mason Novick i Daniel Dubiecki. Reżyserię powierzono Karyn Kusamie (?Aeon Flux?), której debiut ?Zbuntowana? przyniósł autorce Director?s Award i Grand Jury Prize na festiwalu filmowym w Sundance w 2000 roku. Po napisaniu ?Juno? (które Cody określa jako ciepłą, uroczą opowieść), Diablo postanowiła zająć się czymś mrocznym : ?Chciałam napisać historię bazującą na moich lękach; coś dziwnego, a jednocześnie zabawnego. Zaczęłam się zastanawiać nad tym czego się obawiam i uznałam, że dziewczyny są straszne!? ?Juno? słynie przede wszystkim z błyskotliwych dialogów pełnych nawiązań do pop-kultury. Film pokazał specyficzny język, którym posługują się dzisiejsze nastolatki. ?Nie wiem czemu, ale młodzież mnie po prostu inspiruje. Jestem zafascynowała tym jak mówią, jak się ubierają i co robią. Nastoletniość to ciekawy okres w życiu ? nie jest się już dzieckiem, a jednocześnie nie ma się obowiązków ludzi dorosłych. Człowiek po prostu cieszy się życiem, nabywa nowych doświadczeń i uczy radzić sobie z emocjami.? ? mówi Diablo. ?Scenariusz ?Zabójczego ciała? przeczytałem, gdy ?Juno? zgarniało wszystkie możliwe nagrody.? ? wspomina Reitman. ?Byłem bardzo podekscytowany, bo wiedziałem, że Diablo jest fanką horrorów. Ja też nie opuszczam żadnej premiery tego gatunku. Oglądam więcej horrorów niż komedii. Scenariusz rzucił mnie na kolana ? bałem się, a jednocześnie sikałem ze śmiechu.? Niektórym może się wydawać, że horror i komedia to kiepskie połączenie, ale Reitman się z tym nie zgadza : ?Niedaleko pada horror od komedii. Tworzą dużo lepsze połączenie niż inne gatunki. Zarówno w horrorze jak i komedii historia musi być poprowadzona w taki sposób, żeby manipulować widzem. Oglądając dramat po prostu się siedzi i wpatruje w ekran. Twórcy horrorów i komedii chcą osiągnąć zamierzony efekt ? wywołać salwy śmiechu lub krzyk i płacz.? Diablo Cody przyznaje, że nie znała żadnej Jennifer, ale spotkała na swojej drodze dziewczyny, które szły po trupach do celu: ?Plotki, intrygi, podkładanie świń. To delikatniejsza wersja tego co robi filmowa Jennifer. Chciałam pokazać specyfikę relacji damsko-damskich, wzajemną niechęć, wykorzystywanie swojej atrakcyjności fizycznej. Dzisiaj dziewczyny bardzo wcześnie przestają być niewinne i zaczynają czerpać korzyść z seksapilu. Oberwało się też trochę małomiasteczkowości ? bohaterowie, którzy reagowali na tragedię [śmierć młodych chłopaków] w sposób niekonwencjonalny, od razu byli wytykani palcami i traktowani jako zdrajcy. Chodziło mi też o dobrą zabawę ? nakręcenie fajnego filmu, żeby ludzie mogli zrelaksować się w kinie.? Reitman miał ciekawe spostrzeżenie : ?W którymś momencie zorientowałem się, że obrywają wszyscy kolesie. Osiłki, kujony, Goci. Diablo chyba się wyżyła na wszystkich swoich byłych! ?Juno? było urocze i pełne miłości, a ?Zabójcze ciało? to słodka zemsta.? Reitman wyprodukował ?Zabójcze ciało? wraz z Masonem Novickiem i Danielem Dubieckim, którzy wyprodukowali ?Juno?. Reżyserię powierzono Karyn Kusamie. ?Od początku chcieliśmy, żeby reżyserowała kobieta. Głównymi bohaterkami horroru są dziewczyny, scenarzystka jest kobietą. To film opowiedziany z damskiej perspektywy. Jak mogliśmy powierzyć reżyserię facetowi?? ? mówi Reitman. ?Widziałem ?Zbuntowaną? [debiut Karyn] w Sundance w 1999 roku. Od tamtej pory jestem fanem Karyn i bardzo się ucieszyłem, że będę z nią pracować.? ?Wiele osób było zainteresowanych wyreżyserowaniem tego filmu. Spotkałam się z Karyn w jakimś hotelu i już po pięciu minutach chciałam dzwonić do producentów z nowiną, że znalazłam naszą reżyserkę. Karyn dokładnie wiedziała o co mi chodzi. Nadajemy na tych samych falach.? ? mówi Cody. Kusama zakochała się w scenariuszu od pierwszego przeczytania : ?Przypomniało mi się jak sama chodziłam do liceum. Damska przyjaźń w ogólniaku bywa dziwna, a nawet toksyczna ? dziewczyny po cichu ze sobą rywalizują, są zazdrosne, ale przy tym nie szczędzą sobie komplementów, a złośliwości wypowiadają z uśmiechem na ustach. Diablo napisała o tym rewelacyjny scenariusz z wyraźnie zarysowanymi postaciami. Przy tym postawiła gatunek horroru na głowie. Cieszę się, że mogłam wziąć udział w tak oryginalnym i ciekawym przedsięwzięciu.? Jak dodaje reżyserka : ?Ten film jest o dorastaniu. O tym jak dzieci stają się dorosłymi. W którymś momencie zdają sobie sprawę z tego, że na świecie jest sporo syfu i zła i każdy z nas musi dbać o swoje bezpieczeństwo. W ?Zabójczym ciele? są demony i leje się krew, ale prawdziwym horrorem jest to, że nastolatki potrafią być okrutne i przychodzi im to z łatwością.? Głównymi bohaterkami filmu są przyjaciółki od dziecka ? Jennifer i Needy. Poznajemy je w momencie, gdy dalsza przyjaźń stoi pod znakiem zapytania. ?Dziewczyny przestały mieć ze sobą dużo wspólnego. Needy jest zakompleksioną szarą myszką, a Jennifer pewną siebie licealną seksbombą. Niby wciąż się przyjaźnią, ale na już na pierwszy rzut oka widać, że to nie to samo, co kiedyś. W pewnym sensie Jennifer wyżywa się na Needy.?- mówi Cody. Punkt zwrotny następuje na koncercie rockowym, na który Jennifer zaciąga Needy. Muzycy pragnąc zapewnić sobie sukces w show-biznesie przeprowadzają rytuał ? składają diabłu ?ofiarę? z Jennifer. Problem w tym, że ofiara miała być dziewicą, a Jennifer nią nie jest? W efekcie zespół nie zapewnia sobie kariery, za to demon wskakuje w ciało Jennifer. Od tej pory dziewczyna zaczyna polować na chłopców? We współczesnych horrorach zmienia się potwór, do którego są przyzwyczajeni widzowie. Nasz film stawia pytanie ? co, jeśli demonem okaże się piękna, popularna licealistka? To nie jest typowy potwór tylko intrygujący wątek. Każdy z nas pamięta super-laskę z liceum. Dziewczynę, która na wszystkich patrzyła z góry; którą czczono, a jednocześnie bano się jej.? ? mówi Kusama. Taką dziewczyną jest Jennifer Check. Piękna, pewna siebie i? demoniczna. ?To fantastycznie napisana postać. Zagrałam ją z dużą przyjemnością. Jest źródłem komizmu, ale to także bohaterka z krwi i kości. Pewna siebie, zarozumiała, ale chwilami widać, że ma swoje problemy. Nie zawsze jest licealną zdzirą.? ? mówi Megan Fox. Rola Jennifer bardzo szybko trafiła do Megan, ?Oboje z Diablo wiedzieliśmy, że jest tylko jedna dziewczyna, która może zagrać Jennifer ? Megan Fox. Spotkaliśmy się na kawę i już po pięciu minutach Megan powiedziała, że jest zachwycona scenariuszem i widzi się w głównej roli.? ? mówi producent, Daniel Dubiecki. ?To najzabawniejszy scenariusz jaki w życiu czytałam. Wiarygodnie przedstawiono w nim współczesne nastolatki. Diablo ma z młodzieżą świetny kontakt i dobrze ją rozumie. Skończyłam liceum kilka lat temu i do dziś koszmarnie wspominam tamten okres.?- mówi Fox. ?Megan jest piękną dziewczyną sprawiającą wrażenie zarozumiałej i zimnej. Właśnie o takiej Jennifer myśleliśmy. Ciekawsze od jej urody jest to, że potrafiła pokazać iż pod przykrywką seksownej i pewnej siebie dziewczyny skrywa się nieszczęśliwa, zagubiona nastolatka.? ? mówi Kusama. Jedną z najważniejszych scen jest rytuał, podczas którego Jennifer jest poświęcana diabłu. Była też jedną z najtrudniejszych do nakręcenia. ?Film jest zabawny, ale w tej scenie Jennifer jest przerażona. Zagrałam dramatycznie, choć oczywiście w scenie nie zabrakło komizmu.? ? mówi aktorka. Najlepszą przyjaciółką Jennifer jest Needy ? grzeczna i ułożona szara myszka, która żyje w cieniu swojej przyjaciółki. ?To miła i otwarta dziewczyna, ale zdominowana przez Jennifer. Robi to, co każe jej Jen. Czuje się gorsza od pięknej i pewnej siebie przyjaciółki.? ? mówi Amanda Seyfried. ?Z jednej strony ich przyjaźń może się wydawać toksyczna, ale z drugiej taka relacja łączy je całe życie. Są wobec siebie lojalne i obie mają w sobie oparcie.? ? dodaje aktorka. ?Ludzie na pewno będą chcieli obejrzeć ten film, bo jest w nim scena, w której Megan i ja się całujemy.? ? śmieje się Amanda. ?Poza tym, Megan lata w nim w samej bieliźnie? No i co najważniejsze, całujemy się.? ?Amanda ma wspaniałą, filmową twarz. Gra oczami. W nich kryje się wszystko. Needy wydaje się niepewna siebie, a jednocześnie jest bystrą dziewczyną. Domyśla się przykrej prawdy o przyjaciółce i wie co musi zrobić. To trudne, ale stawia czoła sytuacji. Amanda świetnie to zagrała.? ? mówi reżyserka. Fox i Seyfried szybko się dogadały. ?Bardzo lubię Amandę, to fantastyczna dziewczyna. Zna mnóstwo świńskich dowcipów i bez przerwy mnie rozśmieszała? ? mówi Megan. ?Amanda i Megan to dziwny duet. W życiu nie natknąłem się na takie koleżanki? ? mówi Johnny Simmons, który wcielił się w chłopaka Needy, Chipa. Kiedy Needy jest pewna, że Jennifer to demon pożerający chłopców, zwierza się Chipowi. ?Gdyby moja dziewczyna sprzedała mi taką rewelację powiedziałbym ?Słonko, jesteś moją dziewczyną, kocham cię, ale chyba ci odbiło.? Mniej więcej tak samo zareagował Chip.? ? mówi Johnny. Adam Brody zagrał Nicolaia ? wokalistę zespołu Low Shoulder. To właśnie on składa diabłu ofiarę z Jennifer, żeby zagwarantować sobie owocną karierę muzyczną. ?Adam jest mistrzem komizmu słownego. Nikolai różni się od bohaterów, których zazwyczaj grywa Adam ? to kompletny dupek. A jednak Adam świetnie się spisał grając typa, który jest samolubem dbającym tylko o własne interesy.? ? mówi Dubiecki. Zespół rockowy Nikolaia rozkręca całą akcję. Ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Theodore?a Shapiro i Stephena Bartona jest istotnym uzupełnieniem filmu, a na soundtracku znajdują się nie publikowane wcześniej nagrania takich artystów jak Cobra Starship, Hayley Williams, Panic At The Disco, Silversun Pickups, All Time Low, Little Boots, Black Kids, Florence and The Machine, Lissy Trullie, Dashboard Confessional czy Hole, którego klasyk ?Violet? jest bonusowym kawałkiem na płycie. Wśród członków obsady znajduje się J.K Simmons (?Juno?, ?Spider-Man?), który wcielił się w pana Wróblewskiego ? nauczyciela Kettle High School. ?To dziwna postać; ma sztuczną rękę. Wymyśliłam to, żeby dodać mu tajemnicy. Ten facet skrywa jakiś mroczny sekret.? ? mówi Diablo Cody. Niektórzy twierdzą, że to tani i tandetny chwyt. ?Nie zgadzam się. Uważam, że takie szczegóły uświadamiają nam, że życie jest pełne strasznych i nieprzyjemnych historii. Rzeczywistość jest o wiele bardziej przerażająca niż wszystkie horrory razem wzięte.? ? tłumaczy autorka scenariusza.
JAK POWSTAWAŁ FILM
Mimo, że w filmie dzieją się nieprawdopodobne rzeczy, twórcy chcieli nadać mu jak najwięcej realizmu. ?Kocham piękne malarskie filmy, ale postawiłam na prostą, naturalistyczną scenografię. W paru miejscach zaszaleliśmy, ale mam nadzieję, że bez przegięć.? ? mówi Kusama. ?Długo rozmawiałyśmy z Karen o tym, jak sprawić, żeby miasteczko na środkowym zachodzie miało horrorowatą atmosferę. Szukając lokalizacji natrafiłyśmy na nieużywany basen, który zarósł winoroślą. Bardzo nam się to spodobało i w filmie taki basen jest niemal cały zarośnięty.? ? mówi scenograf, Arv Greywal. Natura jest ważnym elementem scenografii. W sypialniach dziewcząt są tapety z kwiatami, na szkolnej potańcówce leśne dekoracje. ?Natura jest nieokiełznana. W filmie symbolizuje pierwotne instynkty, nad którymi nie jesteśmy w stanie zapanować. Dzikość przyrody nadaje naszej produkcji baśniowy klimat.? ? mówi odpowiedzialny za zdjęcia M. David Mullen. Klimat horroru nadały też takie elementy jak pomoce dydaktyczne umieszczone w sali biologicznej ? modele płuc i wnętrzności. Stoi tam także słój ze zwłokami oposa w formalinie. Takie gadżety zaprojektował król horroru ? George Romero, reżyser ?Ziemi żywych trupów.? ?Czerpaliśmy z klasycznych horrorów. W filmie umieściliśmy takie rzeczy jak wózki inwalidzkie, kołyski, zbite lustra. Oddaliśmy hołd klasyce gatunku.? ? mówi Greywal. Niemniej ważne od horrorowego nastroju było zadbanie o komizm. ?Korzystaliśmy z różnych rodzajów komizmu ? słownego, sytuacyjnego. Tkwi w dialogach, rozgrywanych scenach, a nawet scenografii. Postawiliśmy na naturalizm i ekspresjonizm. Kiedy akcja się zagęszcza, światło staje się przyciemnione; obraz podkreśla panujące nastroje. W tym filmie wszystko jest możliwe.? ? mówi Mullen.
JAK POWSTAWAŁ POTWÓR
Jennifer to licealna piękność, która zmienia się demona. Zazwyczaj opalona Megan Fox musiała unikać opalania i siłowni. ?Uwielbiam sport i plażę, ale przyjmując role w ?Zabójczym ciele? musiałam chwilowo zrezygnować z tych przyjemności. Bez przerwy siedziałam w domu i sama zaczynałam się czuć jak demon.? ? żartuje aktorka. Kiedy Jennifer pożera swoje ofiary jej twarz zamienia się w pysk potwora. Przerażający rezultat uzyskano dzięki charakteryzacji i efektom wizualnym. ?Szczęka Jennifer się powiększa, pojawiają się ostre zębiska, którymi dziewczyna rozszarpuje chłopaków.? ? mówi specjalista od efektów wizualnych, Erik Nordby. ?Charakteryzatorzy Greg Nicotero i Mike Fields mieli wizję, która idealnie uzupełniała naszą. Połączenie makijażu i efektów komputerowych dało idealne rezultaty.? ? dodaje Erik. ?Megan nosiła specjalną protezę. Poza tym, w scenach w których Jennifer pożera swoje ofiary, zagrała nie tylko Megan, ale i dublerka. Podobnie jak Meg, dziewczyna była ucharakteryzowana, ale na zielono, dzięki czemu mogliśmy dodać efekty komputerowe. Dwukrotne kręcenie scen ?posilania się? przez Jennifer pozwoliło uzyskać jak najciekawszy efekt.? ? mówi specjalista od charakteryzacji, Mike Fields.
O OBSADZIE
MEGAN FOX (Jennifer Check) to obecnie jedna z najgorętszych gwiazd Hollywood. Sławę przyniosła jej rola w filmach ?Transformers? i ?Transformers: Zemsta upadłych? (?Transformers: Revenge of the Fallen?). Najnowszy film z jej udziałem to ?Jak stracić przyjaciół i zrazić do siebie ludzi? (?How to Lose Friends & Alienate People?) z Simonem Peggiem i Kirsten Dunst. W 2010 roku do kin wejdzie ?Jonah Hex? ? adaptacja komiksu, w której zagrali Jose Bralin i John Malkovich. Megan pochodzi z Memphis w Tennessee. Jako pięciolatka zaczęła brać lekcje tańca; w wieku dziesięciu lat przeniosła się z rodzicami na Florydę gdzie zgłosiła się do agencji reklamowej. Jako trzynastolatka zajmowała się już modelingiem. Debiutowała w filmie ?Mary-Kate i Ashley: Wakacje w słońcu? (?Mary-Kate & Ashley: Holiday in the Sun?), potem wystąpiła w ?Wyznaniach małoletniej gwiazdy? (?Confessions of a Teenage Drama Queen?). Na koncie ma też role telewizyjne ? między innymi w serialu ?Hope and Faith?. AMANDA SEYFRIED (Anita ?Needy? Lesnicki) zdobyła sławę rolą w hicie ?Mamma Mia!? ? wcieliła się w córkę postaci granej przez Meryl Streep. W 2010 do kin wejdzie film ?Dear John? w reżyserii Lasse Hallströma, w którym Amanda zagrała z Channingiem Tatumem. Na swoim koncie ma role w takich filmach jak ?Chloe? z Liamem Neesonem i Julianne Moore, ?Przesilenie?(?Solstice?) czy ?Wredne dziewczyny? (?Mean Girls?) z Lindsay Lohan. Obecnie kręci ?Letters to Juliet? w reżyserii Gary?ego Winnicka. W filmie występują także Vanessa Redgrave i Gael Garcia Bernal. Uznanie przyniosła jej rola w nagrodzonym Złotym Globem serialu ?Trzy na jednego? (?Big Love?) stacji HBO ? wciela się w nim w nastolatkę żyjącą w poligamistycznej rodzinie. Pochodzi z Pensylwanii. Jako jedenastolatka zaczynała karierę od modelingu, w 2000 roku zagrała w filmie telewizyjnym ?As the World Turns?. Przełomem w jej karierze okazała się rola we ?Wrednych dziewczynach? (?Mean Girls?) z Londsay Lohan i Rachel McAdams. ADAM BRODY (Nikolai) ma na koncie role filmowe i telewizyjne. W 2010 roku do kin wejdzie ?A Couple of Dicks? z jego udziałem; w filmie grają także Bruce Willis, Sean William Scott i Tracy Morgan. Do najnowszych produkcji z jego udziałem należą także ?Death in Love? z Joshem Lucasem, Lukasem Haasem i Jacqueline Bisset oraz ?W świecie kobiet? (?In the Land of Women?), ?Smiley Face? i ?Jak złamać dziesięć przykazań?(?The Ten?). Na swoim koncie ma role w takich filmach, jak ?Dziękujemy za palenie? (?Thank You for Smoking?), ?Pan i pani Smith? (?Mr. and Mrs. Smith?), ?Grind? czy ?Krąg? (?The Ring?). Największą popularność przyniosła mu rola w serialu ?Życie na fali?(?The O.C?). Wcielił się w jednego z głównych bohaterów, Setha Cohena. Na małym ekranie można było go oglądać także w ?Once and Again?, ?Kochanych kłopotach (?Gilmore Girls?), ?Smalville? czy ?Potyczkach Amy? (?Judging Amy?). JOHNNY SIMMONS (Chip) wystąpił ostatnio w filmie ?The Greatest? z Susan Sarandon i Pierce?em Brosnanem, a także?Hotelu dla psów? (?Hotel For Dogs?) z Emmą Roberts i Lisą Kudrow. Jego pierwszą rolą był Dylan w ?Evanie Wszechmogącym? (?Evan Almighty?) ze Steve?em Carellem. Niedługo potem zagrał w ?Spirit-Duch Miasta? (?The Spirit?) ? adaptacji komiksu, w której zagrali także Samuel L. Jackson, Evą Mendes i Scarlett Johansson. J.K. SIMMONS (Mr. Wroblewski) to aktor filmowy, teatralny i telewizyjny. W ostatnich latach największą popularność przyniosła mu rola Jonah Jamesona w trylogii ?Spider-Man? Sama Raimiego. Na swoim koncie ma udział w takich filmach jak ?Hidalgo-ocean ognia?(?Hidalgo?), ?Tajne przez poufne? (?Burn after Reading?), ?Juno?, ?Transfer? (?Rendition?), ?Wbrew regułom? (?Cider House Rules?), ?Crossing Fields? czy ?Mexican? (?The Mexican?). Na małym ekranie można było go oglądać w ?Bogatych bankrutach?(?Arrested Development?), ?Prawie i porządku?(?Law&Order?) czy ?Oz?. Na swoim koncie ma występy na Broadwayu ? między innymi w ?Guys and Dolls,? ?Laughter on the 23rd Floor,? ?Peter Pan? czy ?A Few Good Men.? AMY SEDARIS (Toni Lesnicki) ma swoim koncie role w takich filmach jak ?Tanner Hall,? ?Dedykacja? (?Dedication?), ?Śnieżne anioły? (?Snow Angels?), ?Czarownica? (?Bewitched?), ?Powrót do klasy? (?Strangers With Candy?), ?Full Grown Men?, ?Romanse i papierosy? ?(Romance & Cigarettes?), ?Pokojówka na Manhattanie? (?Maid in Manhattan?), ?Szkoła rocka? (?School of Rock?) czy ?Elf.? Grała główne role w serialach ?Exit 57? i ?Powrót do szkoły? (?Strangers with Candy?) stacji Comedy Central. Na swoim koncie ma gościnne udziały w serialach ?Mam na imię Earl? (?My Name Is Earl?), ?Detektyw Monk? (?Monk?), ?Seks w wielkim mieście?(?Sex and the City?) czy ?Ja się zastrzelę? (?Just Shoot Me?). Pochodzi z Karoliny Północnej, szkoliła się i występowała z chicagowskim Second City. Występowała w nowojorskich teatrach ? między innymi w takich sztukach jak ?The Country Club,? ?The Most Fabulous Story Ever Told?, ?Jamboree,? ?Stump the Host,? ?Stitches,? ?One Woman Shoe czy ?Talent Family Plays?. W 2006 roku wydała książkę ?I Like You: Hospitality Under the Influence?.
O TWÓRCACH
KARYN KUSAMA (reżyseria) nie tylko reżyseruje, ale i pisze scenariusze. Dużą wagę przywiązuje do tego, aby bohaterowie jej filmów byli realistyczni i ciekawi. Debiutowała ?Zbuntowaną?(?Girlfight?), do której napisała scenariusz. W 2000 roku otrzymała za ten film nagrodę dla najlepszej reżyserki i Grand Jury Prize na festiwalu filmowym w Sundance. Film nagrodzono także na festiwalach w Deauville i Cannes; był przełomem w karierze aktorskiej Michelle Rodriguez. W 2004 roku wyreżyserowała ?Aeon Flux? z Charlize Theron i Frances McDormand. Obecnie pracuje nad scenariuszem dramatu politycznego, który chce zrealizować w 2009 roku. Mieszka w Los Angeles razem z mężem, Philem Hayem, który też jest scenarzystą. DIABLO CODY (scenariusz/produkcja wykonawcza) ma na swoim koncie 18 nagród za debiutancki scenariusz do ?Juno?. Jest felietonistką ?Entertainment Weekly?, po sukcesie filmu występowała w takich programach jak ?Oprah? czy ?Late Night with David Letterman?. W 2004 roku wydała wspomnienia zatytułowane ?Candy Girl: A Year in the Life of an Unlikely Stripper?. Jest współ-twórczynią i scenarzystką serialu ?The United States of Tara?, który w 2008 roku debiutował na kanale Showtime. MASON NOVICK (produkcja) produkuje głównie filmy niezależne. Na swoim koncie ma ?Juno?, ?Red Eye? i ?500 dni miłości? (?500 Days of Summer). ?Juno? zdobyło wiele nagród i nominacji (między innymi do Oscara za najlepszy film). Cieszył się uznaniem widzów i krytyków; zarobił ponad dwieście milionów dolarów. AFI umieściło go na liście dziesięciu najlepszych filmów roku, a Novicka nominowano do Darryl F. Zanuck Producer of the Year Award. ?500 dni miłości? (?500 Days of Summer?) miało premierę w 2009 roku na festiwalu filmowym w Sundance i cieszyło się uznaniem widzów i krytyków. Novick ukończył University of Arizona. Po odebraniu dyplomu przeniósł się do Los Angeles, żeby zrobić karierę filmowca. Zaczynał jako asystent w agencji ICM, potem został agentem. Pracował przy takich filmach, jak ?Węże w samolocie? (?Snakes on a Plane?) i ?Underworld?. Obecnie pracuje nad ?Girly Style? Diablo Cody?; adaptacją komiksu ?Y: The Last Man? i ?Dan Mitner : Badass For Hire?. DANIEL DUBIECKI (produkcja) wyprodukował swój pierwszy film jako osiemnastolatek. Od tamtej pory wyprodukował ponad dwadzieścia krótkometrażówek, wiele z nich nakręcił Jason Reitman. (między innymi ?Operation,? ?H@,? ?In God We Trust? czy ?The Big Empty?). Obecnie pracuje wraz z żoną, Larą Alameddine nad ekranizacjami popularnych, australijskich książek science-fiction : ?Galax-Arena? i ?Terra-Farma?. Planują też film na podstawie australijskiego bestsellera ?Undercover?. W 2006 wyprodukował ?Dziękujemy za palenie? (?Tank You For Smoking?) Jasona Reitmana. Film wyświetlano na festiwalu filmowym w Toronto i nominowano do Złotego Globu. Najnowszym filmem wyprodukowanym przez Dubieckiego jest ?Juno?, które zarobiło ponad 230 milionów dolarów. Niebawem na ekrany wejdzie ?Chloe? Atoma Egoyana z Julianne Moore, Liamem Neesonem i Amandą Seyfried i ?Up in the Air? z George?em Clooneyem ? oba wyprodukowane przez Daniela. JASON REITMAN (produkcja) ma na swoim koncie nominację do Oscara za wyreżyserowanie ?Juno?. Jest znany z ciekawego spojrzenia na świat; w jego filmach nie brakuje poczucia humoru. Pod koniec 2009 roku na ekrany wejdzie wyreżyserowane przez Jasona ?Up in the Air?, do którego napisał scenariusz. W filmie zobaczymy George?a Clooneya. Reitman wyprodukuje reżyserski debiut Maxa Winklera ? ?Ceremony?. W filmie wystąpią Michael Angarano i Jesse Eisenberg. ?Juno? zdobyło wiele nagród i nominacji (między innymi do Oscara za najlepszy film). Cieszyło się uznaniem widzów i krytyków; zarobił ponad dwieście milionów dolarów. AFI umieściło go na liście dziesięciu najlepszych filmów roku. Reżyserskim debiutem Jasona było ?Dziękujemy za palenie? (?Thank You For Smoking?) z 2006 roku ? adaptacja powieści Christophera Buckleya. Premiera odbyła się w 2005 roku na festiwalu filmowym w Toronto; film nominowano do Złotego Globu i Independent Spirit Award. Reitman pochodzi z Montrealu. Jako dziewiętnastolatek nakręcił krótkometrażowe ?Operation?, które miało premierę w 1998 roku na festiwalu filmowym w Sundance. Od tamtej pory zrealizował krótkometrażówki, które wyświetlano na ponad stu festiwalach filmowych na całym świecie. M. DAVID MULLEN (zdjęcia) w 2000 roku był nominowany do IFP Independent Spirit Award za zdjęcia do filmu ?Twin Falls Idaho? braci Polish. W 2004 roku zyskał kolejną nominację za ?Northfork? tych samych twórców. Odpowiada za zdjęcia do takich filmów jak ?Zawód zabójca? (?Shadowboxer?), ?W ciszy? (?The Quiet?), ?Żądza krwi? (?Out for Blood?), ?Stay Cool?, ?Przesilenie? (?Solstice?), ?Assassination of a High School President? czy ?The Astronaut Farmer?. Pracował także przy drugim sezonie serialu ?Trzech na jednego? (?Big Love?) stacji HBO. Studiował w California Institute of the Arts. Na swoim koncie ma zdjęcia do ponad trzydziestu filmów niezależnych. W 2004 roku przyjęto go do American Society of Cinematographers, a w 2007 roku do Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Razem z autorem podręcznika ?Cinematography?, Kris Malkiewiczem, pracował nad wznowieniem książki. ARV GREYWAL (scenografia) odpowiada za scenografię do filmu ?Miłość Larsa? (?Lars and the Real Girl?) z Ryanem Goslingiem w reżyserii Craiga Gillespie?ego. Współpracował z Richardem Donnerem przy ?Szesnastu przecznicach?(?16 Blocks?) i George?em A. Romero przy ?Ziemi żywych trupów? (?Land of the Dead?). Odpowiada za scenografię do takich filmów jak ?Kuloodporny? (?Bulletproof Monk?),?Pająk? (?Spider?), ?Mroczna dzielnica? (?Exit Wounds?) czy ?Małe, niewinne morderstwo? (?A Slight Case of Murder?). Urodził się w Bombaju; gdy miał trzynaście lat jego rodzina wyemigrowała do Kanady. Studiował architekturę na University of Waterloo; zanim zaczął karierę w przemyśle filmowym prowadził firmę architektoniczną. Jego dzieła można podziwiać w takich produkcjach jak ?American Psycho?, ?eXistenz? czy ?Dog Park?. PLUMMY TUCKER (montaż) poznała Karyn Kusamę w Nowym Jorku; obie pracowały przy filmie ?Samotny Jim? (?Lonesome Jim?) Johna Saylesa. Plummy odpowiada za montaż ?Zbuntowanej?(?Girlfight?) ? reżyserskiego debiutu Kusamy; zmontowała także ?Aeon Flux? (wraz z Peterem Honessem i Jefem Gullo). Odpowiada za montaż takich filmów jak ?Miłość bez końca? (?Griffin and Phoenix?) z Amandą Peet i Dermotem Mulroneyem, ?Multiple Sarcasms? z Timothym Huttonen i Mirą Sorvino; ?Winter Solstice? z Anthonym LaPaglią i Aaronem Stanfordem czy ?The Florentine? z Michaelem Madsenem i Chrisem Pennem. Zaczynała karierę od asystowania montażystom; współpracowała przy kilku filmach Petera Weira(?Stowarzyszenie umarłych poetów? (?Dead Poets Society?), ?Zielona karta?(?Green Card?), ?Bez lęku? (?Fearless?) i Johna Saylesa (?Miasto nadziei?(?City of Hope?), ?Miasto słońca?(?Sunshine State?), ?W zawieszeniu? (?Limbo?)). Należy do American Cinema Editors. BRAD VAN ARRAGON (ko-produkcja) był współ-producentem ?Juno? i ?Ramony i Beezusa?, który niedługo wejdzie na ekrany. Na koncie ma współpracę przy takich filmach jak ?Głosy 2? (?White Noise 2: The Light?), ?Jazda na maksa?(? Going the Distance?) czy ?Robale?(?Slither?). KATIA STANO (kostiumy) zaprojektowała kostiumy do takich filmów jak ?Elegia? (?Elegy?), ?Ona to on? (?She?s the Man?), ?Już tu nie mieszkamy? (?We Don?t Live Here Anymore?), ?Lustro zbrodni? (?Water?s Edge?) czy ?Opętanie? (?Possession?). THEODORE SHAPIRO (muzyka) na koncie ma muzykę do takich filmów jak ?Diabeł ubiera się u Prady? (?The Devil Wears Prada?), ?Jaja w tropikach? (?Tropic Thunder?), ?Semi-Pro: Drużyna marzeń? (?Semi-Pro?), ?Ja, ty i on? (?You, Me and Dupree?), czy ?Ostrza chwały? (?Blades of Glory?). Skomponował muzykę między innymi do ?Idiokracji? (?Idiocracy?), ?Zabaw z piłką?(?Dodgeball: A True Underdog Story?), ?Zabawy z Dickiem i Jane?(?Fun with Dick and Jane?), ?Nieudacznika?(?The Baxter?), ?Starsky?ego i Hutcha?, czy ?Nadchodzi Polly?(?Along Came Polly?). Nagrodzono go BMI Music Award za muzykę do ?Diabeł ubiera sie u Prady? (?The Devil Wears Prada?), ?Ja, ty i on? (?You, Me and Dupree?), ?Zabaw z piłką?(?Dodgeball: A True Underdog Story?), ?Starsky?ego i Hutcha?, ?Nadchodzi Polly?(?Along Came Polly?) i ?Ostrzy chwały? (?Blades of Glory?). Zajmuje się nie tylko muzyką filmową. Jego utwory były grane między innymi przez Los Angeles Philharmonic i Seattle Symphony. STEPHEN BARTON (muzyka) skomponował muzykę do takich filmów jak ?Six Wives of Henry Lefay?, ?Matters of Life and Death?, ?Królestwo niebieskie? (?Kingdom of Heaven?), ?Shrek 2?, ?Ekipa Ameryka: Policjanci z jajami?(?Team America: World Police?), ?Bridget Jones: W pogoni za rozumem? (?Bridget Jones: The Edge of Reason?).