Do odegrania roli Carla brano pod uwagę Paula Hogana.
Stephen Sommers chciał zaproponować rolę Kate Beckinsale, ale obawiał się jej reakcji, gdyż aktorka grała wcześniej w filmie o bardzo podobnej tematyce i tonacji ("Underworld"). Ostatecznie agent Sommersa sam zaproponował rolę Kate, a ta od razu ją przyjęła.
Rola Igora została napisana specjalnie dla przyjaciela i częstego współpracownika Stephena Sommersa - Kevina J. O'Connora.
Gdy Carl wyposaża Van Helsinga na spotkanie z Draculą, chwyta krzyż z półki mówiąc, że będzie mu potrzebny krucyfiks. Krzyż nie jest krucyfiksem jeśli nie ma na nim figury Jezusa, a w tym przypadku, półka zawierała jedynie krzyże.
Carl twierdzi, iż nie składał ślubów klasztornych, ponieważ jest bratem zakonnym, a nie mnichem. Jednakże, bracia zakonni składają takie same śluby ubóstwa, czystości jak mnisi. Jedyna różnica między nimi polega na tym, że mnisi są przywiązani do klasztoru, a bracia zakonni nie.
Anna podczas tańca na balu maskowym nosi tiarę. Po tym jak Van Helsing zabiera ją na balkon, tiara znika.
Anna ucieka przed wilkołakiem w płaskich filcowych butach, jednak podczas kolejnej sceny ma na nogach obuwie z wysokim obcasem.
Stół do którego przywiązany jest potwór Frankensteina w scenie otwierającej nieustannie się porusza.
Gdy Anna badała tajemnicze dźwięki dobiegające z jej domu, wysokość, na której trzyma lampę, zmienia się pomiędzy ujęciami.
Na szklance krwi, którą wypija panna młoda, pozostaje papkowaty osad charakterystyczny dla soku pomidorowego.
Zdjęcia do filmu zrealizowano w Los Angeles, Downey i Universal City, (Kalifornia, USA), Orlando (Floryda, USA), Paryżu (Francja), Pradze (Czechy) oraz w Rzymie (Włochy).
Oryginalnie Van Helsing na imię ma Abraham (autor "Drakuli" to Bram Stoker, a Bram to zdrobnienie od Abraham). Tutaj zmieniono mu imię na Gabriel. Gabriel Van Helsing. W filmie zawarta jest nowa interpretacja postaci z imieniem Gabriel.
Postać Carla nigdy wcześniej nie występowała w filmach o Van Helsingu - jest on czystym wymysłem reżysera, Stephena Sommersa.
Nakręcenie filmu było już planowane w 1994 jako sequel filmu "Dracula" (1992), jednak po zrezygnowaniu z tego pomysłu, w senariuszu umieszczono wiele nowych elementów
Podczas kręcenia Hugh Jackman złamał rękę jednemu ze statystów.
Van Helsing i Anna walczą z trzema żonami Draculi w tym samym miejscu, w którym sfilmowano "Frankensteina" (1931), "Draculę" (1931) i "Wilkołaka" (1941). Zostało ono nazwane "Dworem Cudów" (Court of Miracles). Można je również znaleźć podczas wycieczki po studio Universalu.
Laboratorium doktora Frankensteina było wyposażone w przestarzały sprzęt medyczny, który został zakupiony na eBayu.
Podczas, gdy film jest hołdem w stronę monster movies Universalu lat trzydziestych i czterdziestych, włączenie do niego Mr. Hyde'a jest odosobnionym przypadkiem, gdyż ten nigdy nie był w panteonie Universalu. W tamtych czasach filmy z Hyde'm były kręcone przez konkurenta Universalu - MGM. Aczkolwiek w 1953 roku Universal umieścił potwora w komedii "Abbott i Costello spotykają Jekylla i Hyde'a".
Pośród wielu odniesień do oryginalnych horrorów Universalu, było użycie Wiersza Wilkołaka (Werewolf Poem), który stworzono oryginalnie dla "Wilkołak" (1941) i cytowano w każdym późniejszym filmie Universalu wykorzystującym tego potwora. Postać Igora również jest wyraźnie bazowana na Ygorze z "Syn Frankensteina" (1939) i "Duch Frankensteina" (1942), chociaż posiadał również cechy Fritza z oryginalnego "Frankenstein" (1931) i Renfielda z oryginalnego "Dracula" (1931). Scena, w której Dracula chwyta krzyż, który staje w płomieniach, jest prawie identyczna ze sceną remake'u Universalu "Dracula" (1979).
Jest to pierwszy film, w którym wykorzystano oprogramowanie przygotowane dla trylogii: Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, Władca Pierścieni: Dwie Wieże, Władca Pierścieni: Powrót Króla.
Transylwańskie miasto wybudowane dla potrzeb filmu stało się podstawą serii telewizyjnej. Producenci uważali, że było zbyt dobre, by je zniszczyć.
W jednym z ostatnich ujęć, w którym Van Helsing zamienia się z powrotem z wilkołaka w człowieka, Hugh Jackman miał być nagi, jednak Stephen Sommers uważał, że może to być zbyt rozpraszające dla widza i może zakłócić skupienie uwagi widza na śmierci Anny. Ta scena pozostała w filmie, jednak komputerowo dodano odzienie na jego tyle.
Włosy Hugh Jackmana były przedłużane dla potrzeb filmu.
Scena początkowa była odwołaniem do oryginalnej sekwencji "Frankensteina" (1931), w której Potwór zostaje powołany do życia chwilę po tym, gdy Dracula pojawia się, by porozmawiać z Viktorem.
Zdjęcia do filmu kręcono od stycznia do do czerwca 2003 roku.