?Trick? jest pierwszym od wielu lat polskim filmem sensacyjnym z błyskotliwym poczuciem humoru o genialnych oszustach i ich misternie zaplanowanej zemście na tych, którzy ich zdradzili. Gatunek, który przeżywał prawdziwy rozkwit w latach 80. za sprawą ?Vabanku? i ?Wielkiego Szu?, a na całym świecie nadal dostarcza widzom rozrywkę na najwyższym poziomie m.in. w kolejnych częściach ?Ocean?s Eleven?, był w ostatnich latach rzadko reprezentowany w naszej kinematografii. Nowy film Jana Hryniaka wyróżnia znakomity scenariusz Michała J. Zabłockiego, fabuła, której zaskakujące ?przewrotki? nie pozwalają widzowi na chwilę wytchnienia, realizacyjny rozmach, oraz bardzo inteligentny dowcip. ?Trick? jest również okazją dla wielkich gwiazd polskiego kina na poszerzenie swojego ekranowego wizerunku. Piotr Adamczyk ukazuje szorstkie, choć niemniej sympatyczne oblicze oszusta z wyjątkowym poczuciem humoru. Andrzej Chyra jako agent Bukowski akcentuje chłód i diaboliczność swojej postaci, która pod wieloma względami przypomina przełomową dla aktora kreację w ?Długu?. Bohater grany przez Roberta Więckiewicza ? agent Sieradzki - łączy, ale i wzbogaca cechy jego popisowych ról w ?Świadku koronnym? i ?Zerze?. Bardzo ciekawe kreacje stworzyli Jerzy Trela w roli wysoko postawionego urzędnika, który próbuje przy okazji afery ubić własny interes oraz Marian Dziędziel, grający Profesora osadzonego w więzieniu za sprawą swojego wspólnika. Profesor latami opracowuje genialny plan zemsty i jest prawdziwym ?spiritus movens? całej zabójczo wyrafinowanej intrygi. Jego towarzyszami z celi są: mistrz tricków Szuler - Bartłomiej Topa, partnerujący już Marianowi Dziędzielowi w ?Weselu? i ?Domu złym?, oraz mistrz grypsery Kosa ? znany z ?Mojej krwi? Eryk Lubos. U boku najciekawszych mężczyzn polskiego kina wystąpiły aktorki przyprawiające męskie serca o szybsze bicie. Karolina Gruszka (?Francuski numer?) wciela się w rolę zniewalającej urodą i odwagą dziewczyny Marka, Elżbiety. To właśnie miłość do niej najbardziej motywuje Marka do przyjęcia podstępnej propozycji agenta granego przez Andrzeja Chyrę. A ona z kolei z miłości do Marka decyduje się wziąć udział w genialnym, ale ryzykownym planie Profesora. Prawdziwie kocha Marka, jest gotowa czekać latami na jego wyjście z więzienia, ale jest też gotowa zrobić wszystko, aby go stamtąd wydobyć znacznie szybciej? Agnieszka Warchulska (?Dług?) brawurowo gra nieugiętą dziennikarkę na tropie szwindli wywiadu. W nietypowej dla siebie roli pojawia się w ?Tricku? również Grażyna Szapołowska. O wiarygodność tytułowego Tricku, stanowiącego kulminacyjny moment filmu, zadbał na planie mistrz iluzji Maciej Pol, nazywany ?polskim Davidem Copperfieldem?. Do szeregu poruszonych w filmie wątków na styku polityki, wywiadu i obyczajów, życie dopisało zresztą niejedną zaskakującą puentę...
KTO JEST KIM W FILMIE
Marek (Piotr Adamczyk) ?Mój bohater to Marek ? człowiek, który do perfekcji doprowadził rzadką umiejętność fałszowania studolarówek, co jest dowodem talentu, ale i jego przekleństwem. To sprowadza go na złą drogę - zostaje wciągniety w światek przestępczy. W głębi serca jest to człowiek uczciwy i ta sytuacja nie jest dla niego łatwa. Dodatkowo jego życie komplikuje miłość. Marek kocha prawdziwie, lecz z powodu wyroku, który spędza za kratami, zostaje mu na długi czas tylko tęsknota, która intensyfikuje uczucia. Z okresu produkcji szczególnie wspominam prawdziwych więźniów, którzy statystowali w filmie. Wszyscy oni z zapałem podchodzili do współpracy. Poprzez swoje niewielkie kreacje, wprowadzili prawdę i wiarygodność do scen więziennych. Janek jest reżyserem niebanalnym, otwartym na wspólna pracę. Ufam jego umiejętności widzenia całości filmu, wyczucia konwencji. Film trzyma widza w napięciu, zmusza do myślenia, motywuje do próby rozwikłania intrygi.? Elżbieta (Karolina Gruszka) ?W Tricku gram Elżbietę. Elżbieta jest stylistką i wizażystką ? to artystyczna dusza. Bardzo spontanicznie reaguje na otaczający ją świat. Elżbieta prawdziwie kocha i dla miłości piotrafi zrobić wszystko. Jest gotowa czekać latami na przebywajacego w więzieniu Marka. Bez wahania decyduje się wziąć udział w spisku, by uratować swojego ukochanego. Moja kreacja postaci jest zawsze immanentnie połączona z moim życiowym doświadczeniem i moją własną wrażliwościa, nie oznacza to bynajmniej, że bazując na nich nie tworzę czegoś nowego. Wraz z upływem czasu praca nad postacią staje się coraz bardziej ciekawa. Janek (reżyser) daje swoim aktorom dużo swobody. Myślę, że wynika to z zaufania i otwartości na pomysły innych. Z mojego punktu widzenia to sytuacja idealna, dająca możliwość eksperymentowania i przekraczania własnych granic.? Sieradzki (Robert Więckiewicz) ?Postać, którą gram w filmie to oficer Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Dostaje zlecenie od wicepremiera, by przeprowadzić kontrolę śledztwa w pewnej bardzo tajemniczej sprawie. Sieradzki przed laty został upokorzony zawodowo przez swojego kolegę, który teraz kolejny raz wkracza w jego życie, lecz tym razem spotykają się po różnych stronach barykady. Sytuacja staje się napięta, konflikt interesów doprowadza do próby sił.? Bukowski (Andrzej Chyra) ?Bukowski to pracownik służb specjalnych, który ma do wykonania zadanie i wie, że nie jest to rzecz do końca uczciwa. Od samego początku zdaje sobie z tego sprawę, ale wie również, że to zadanie, bez względu na wszystko musi być wykonane. Jest człowiekiem skrytym, który chowa się we własnej zbroi i prawie nigdy jej nie zdejmuje. Scenariusz, na pierwszy rzut oka, zapowiadał szybką komedię sensacyjną, lecz wraz z upływem czasu nabral walorów kina "na serio". Żywię nadzieję, że tempo akcji nie ulegnie spowolnieniu. "Trick" jest filmem o pewnej szczególnej zdolności człowieka - inteligencji. W tym filmie każdy, w sposób bardziej lub mniej ewidentny, stosuje jakieś tricki. Głównym założeniem akcji jest zmylenie czujności przeciwnika, oszukanie rzeczywistości. Większość postaci w tym filmie, przynajmniej z tej pozornie lepszej strony barykady, cechuje nieprzenikniony cynizm.? Jowita (Agnieszka Warchulska) ?Jowita jest dziennikarką, córką Profesora. Zaprzyjaźnia się z dziewczyną Marka i bierze udział w pewnej tajemniczej operacji. Role takie, jak ta zostawiają w człowieku ślad na dłuższy czas. Praca nad rolą zmusza do myślenia, zagłębienia się w siebie, by znaleźć klucz do przedstawienia postaci w sposób autentyczny. Często zastanawiam się, jakim typem kobiety powinnam być w filmie, jak wyglądać, jak się ubierać, a nawet co jeść. Te zagadnienia pomagaja mi wykreować charakter bohaterki w sposob jak możliwie naturalny i wiarygodny.? Markiewiczowa (Grażyna Szapołowska) ?W filmie wcielam się w rolę specjalistki od fałszerstw banknotów. Praca ze wspaniałą grupą ludzi dała mi dużo satysfakcji. Znakomite zdjęcia wnoszą do filmu dodatkową wartość, nieczęsto spotykaną w polskim filmie. "Trick" jest poniekąd iluzorycznym spektaklem, wyciagniętym przez magika "królikiem z kapelusza", czymś, co wydaje się być niemożliwe i staje się możliwe w marzeniach i znajduje swoją realizację w życiu.? Szewczyk (Henryk Talar) ?Moja postać jest siłą napędową filmu, punktem stycznym dla wszystkich bohaterów. Cała fabuła, pomysł akcji są oparte na nim. Osobiście bardzo lubię grać postaci, które ? tak, jak ta ? nie są do końca perfekcyjnie skonstruowane, to daje pole do popisu. Szewczyk nawet, gdy nie jest obecny fizycznie w filmie, jest postacią, wokół której rozgrywa się cała akcja. Znajduje się w centrum akcji poprzez zdarzenia, w których uczestniczy i które mają wpływ na działania bahaterów filmu. Każdy aktor ma ambicję by jak najlepiej odegrać i wykreować swoją rolę, lecz w przypadku postaci Szewczyka zdecydowałem się na to, by zagrać ją ostrożnie, oszczędnie, wręcz lakonicznie przedstawić postać. To jest mój trick w ?Tricku?.?
TWÓRCY
Jan Hryniak, reżyser ?Produkcja tego filmu była szczególna, od początku była wielkim trickiem. Na planie utarło się powiedzenie, że to, co robimy to ?niezły trick?. Podczas kręcenia wielu scen okazywało się, że powstają rzeczy zupełnie przez nas niezamierzone. Największą niespodzianką i jednym z największych odkryć podczas kręcenia ?Tricku? był dla mnie Piotr (Śliskowski), mimo że znamy się i pracujemy od czasów szkoły. Miał niezwykły wkład w ten film. Gdyby nie on, praca nad filmem mogłaby się zmienić w koszmar. Dobrze wspominam również pracę z aktorami - muszę przyznać, że cała obsada potwierdziła, że moje wybory castingowe były trafione. Bycie filmowcem to, według mnie, swoisty nadmiar adrenaliny, bez której kreatywne tworzenie staje się niemożliwe.? Eric Stępniewski, producent ?Wieloletnie doświadczenie nauczyło mnie, że należy słuchać ludzi, milczeć, żeby się nie wymądrzać a jednocześnie po prostu robić swoje. Trzymając się tych zasad można odnieść sukces i zrobić dobry film. Chciałem, aby Trick różnił się od innych polskich produkcji, myślę, że może dzięki mojej francuskiej mentalności udało się wyprodukować film odbiegający od typowego schematu.? Piotr Śliskowski, operator ?Z Janem pracowałem już wcześniej, więc gdy zaprosił mnie tym razem do współpracy i pokazał ciekawy scenariusz pomyślałem, że będzie to kolejna fajna przygoda. Nie pomyliłem się. ?Trick? to fascynująca historia, opowiedziana w sposób nowoczesny. Scenopis byl bardzo szczegółowy, lecz w trakcie produkcji czas i lokalizacje weryfikowały go i trzeba było zdecydować się na pewne kompromisy. Na planie mieliśmy montażystę, który na bieżąco pracował nad montażem scen. Cały filmowy trick polega na tym, by wiarygodnie i szczerze opowiedzieć historię, tylko wtedy efekt nie przynosi rozczarowania i poczucia sztuczności. Mam nadzieję, że w ?Tricku? udało nam się to osiągnąć.? Wojciech Żogała, scenograf ?Prace nad ?Trickiem? rozpoczęliśmy w styczniu. Na początku mialy miejsce głównie rozmowy z reżyserem, operatorem i producentem. Gdy okazało się, że nie mamy możliwości wyjazdu do Afganistanu, zaczęliśmy myśleć w jaki sposób zrealizować te sceny tak, aby uniknąć sztuczności. Na Stadionie Dziesięciolecia, który był właśnie w remoncie, i który odwiedziliśmy w zupełnie innym celu odkryliśmy idealnie spękaną, spaloną słońcem ziemię. Powstał więc pomysł jej wykorzystania. Zabudowa stadionu i rzesze statystów sprawiły, że Afganistan okazał się być w zasięgu naszej ręki.?
O AKTORACH
Agnieszka Warchulska W 1996 roku ukończyła PWST w Warszawie. Jest współreżyserem i odtwórczynią jednej z ról spektaklu "Vita Nuova" według Bogumila Hrabala. Za interpretację tego znakomitego tekstu Agnieszka Warchulska zdobyła liczne nagrody m.in. Nagrodę Dziennikarzy im. Tadeusza Burzyńskiego. W latach 1996-2002 aktorka Teatru Ateneum w Warszawie. Występowała w warszawskich teatrach: na Woli (2003) i Komedia (2004). W filmie pojawiła się w "Cwale" Krzysztofa Zanussiego. Karolina Gruszka Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Swoją przygodę z aktorstwem rozpoczęła jeszcze w szkole podstawowej. W 1995 roku zagrała rolę Gieniusi w "Bożej podszewce" Izabeli Cywińskiej, rok później Olę w "Sponie" Waldemara Szarka (nagroda za najlepszą rolę dziewczęcą na 16. Międzynarodowym Festiwalu Filmów dla Dzieci "Ale Kino" w Poznaniu). Od 2003 roku w zespole Teatru Narodowego w Warszawie. Grażyna Szapołowska Po maturze przez dwa lata występowała we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Już podczas studiów grała w filmie i teatrze. W latach 1977- 1984 należała do zespołu stołecznego Teatru Narodowego, nastepnie skoncentrowała się na karierze filmowej. Interpretatorka tzw. "piosenki aktorskiej"; występuje w kabarecie "Pod Egidą" (od 1989). Piotr Adamczyk Absolwent warszawskiej PWST (1995). Na II roku studiów pojechał do Londynu na stypendium do Brytyjsko-Amerykańskiej Akademii Teatralnej. Tam, w przedstawieniu dyplomowym, zagrał w języku angielskim Hamleta. Od 1995 r. jest aktorem Teatru Współczesnego w Warszawie (zagrał m.in. w spektaklach: "Tango", "Łgarz", "Mieszczanin szlachcicem"). Marian Dziędziel Aktor filmowy, telewizyjny i teatralny. W 1969 r. ukończył PWST w Krakowie. Od 1969 r. występuje na deskach Teatru Słowackiego w Krakowie. W 1983 r. został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi. Andrzej Chyra Aktor i reżyser teatralny, absolwent PWST w Warszawie. W latach 1987-88 występował w Teatrze Rampa w Warszawie, w latach 1989-90 w Teatrze Studyjnym w Łodzi. Od 2000 aktor Teatru Rozmaitości w Warszawie. W 1994 roku w Teatrze "Stara Prochownia" wystawił sztukę "Z dziejów alkoholizmu w Polsce". Na ekranie zadebiutował w 1993 w filmie "Kolejność uczuć". Robert Więckiewicz Aktor teatralny i filmowy, absolwent PWST we Wrocławiu (1993). Występował w Teatrze Polskim w Poznaniu, później na scenie stołecznego Teatru Rozmaitości. Rozgłos przyniosła mu rola Tytusa w głośnym spektaklu ?Testosteron? na scenie Teatru Montownia. Na ekranie zadebiutował w filmie ?Samowolka? (1993). Jerzy Trela Aktor teatralny i filmowy. W 1969-71 występował w Teatrze Rozmaitości w Krakowie, od 1970 jest aktorem krakowskiego Starego Teatru. Wykładowca PWST w Krakowie, w latach 1984-90 rektor tej uczelni. W latach 1986-89 był członkiem Narodowej Rady Kultury. Henryk Talar Ukończył krakowską PWST. Aktor teatrów: Dramatycznego w Szczecinie (1969-70), im. W. Bogusławskiego w Kaliszu (1970-73), warszawskich: Ateneum (1976-82; 1985-97), Studio (1982-85). W l. 1994-97 był dyrektorem nacz. i art. Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie, 1997-99 dyrektorem nacz. i art. Teatru Polskiego w Bielsku-Białej.
EKIPA
Jan Hryniak (reżyseria) Urodził się 12 maja 1969 roku. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W 1996 roku uzyskał absolutorium na Wydziale Reżyserii w łódzkiej PWSFTViT. Autor i współautor wielu scenariuszy i realizacji filmowych, teatralnych, reklamowych, także słuchowisk radiowych, oraz kilkudziesięciu filmów dokumentalnych. Jego reżyserski debiut fabularny - film PRZYSTAŃ był wielokrotnie nagradzany na festiwalach filmowych w całej Polsce i pokazywany na festiwalach zagranicą. Jest autorem wielu, również nagradzanych, filmów reklamowych i teledysków. Jego drugi film fabularny TRZECI, który ukazał się na ekranach kin w 2005 roku, był również dobrze przyjmowany na polskich i zagranicznych festiwalach. Najnowszy film pełnometrażowy TRICK premierę będzie miał 12.03.2010. Michał J. Zabłocki (scenariusz) Rocznik 1950, jeden z najmłodszych kierowników produkcji filmu fabularnego w Polsce (debiut w 29 roku życia, łącznie pracował w 50 filmach, także za granicą). W latach 1989-91 dyrektor Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Po 2003 r. producent wykonawczy i scenarzysta. Autor leksykonów: ?Filmujemy na video?, "Kinematografia, telewizja, video w Polsce" (7 edycji), ?Angielsko-polskiego słownika terminów filmowych? (2 wydania); współwydawca wielu książek o tematyce filmowej (ostatnia pozycja to ?Poza ekranem? prof.E.Zajička). Autor cyklicznych artykułów w ?Film&TVKamera?. Wykładowca Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im.Koźmińskiego w Warszawie. W latach 2004-06 dyrektor Agencji Producentów Filmowych. W latach 2008-2009 zastępca dyrektora ds. programowych IF "Silesia-Film". Hobby: fortepian, videokamera, pub-tricks.