Dwudziestosześcioletni Łukasz zostaje niesłusznie aresztowany pod zarzutem napadu na starszą kobietę. Niewinny, trafia do aresztu śledczego, skąd bezskutecznie usiłuje go wydostać adwokat, wynajęty przez jego matkę. Pod wpływem wydarzeń na celi przejściowej, Łukasz chce za wszelka cenę znaleźć się wśród grypsującej części więźniów. Całe dotychczasowe życie bohatera zmienia się w momencie znalezienia się na "sztywnej" celi. Łukasz musi odnaleźć się w świecie twardych zasad obowiązujących wśród "gitów". Jako "świeżak", Łukasz nie ma w więzieniu łatwego życia. Wraz z upływem czasu traci nadzieję na szybkie wyjście na wolność, ale też w końcu adaptuje się do zasad życia w grypsującej celi. Zamknięci w celi więźniowie są tak różni, jak historie ich życia i zbrodnie, które popełnili. Ta "szóstka", zamknięta na powierzchni 16 metrów kwadratowych, jest na siebie skazana 24 godziny na dobę. Wśród więźniów narastają napięcia i konflikty, wynikające ze sprzecznych interesów i różnic charakterów. Pewnego dnia do celi zostaje przydzielony nowy więzień. Jest to mężczyzna oskarżony o pedofilię. Z uwagi na charakter przestępstwa, pedofil jest prześladowany przez wszystkich. Łukasz także nie może pozostać obojętny. Jego system wartości zostaje wystawiony na ciężka próbę. Potem już nic nie będzie takie samo...
O reżyserze i scenarzyście
Konrad Niewolski urodził się 31 grudnia 1972 r. w Warszawie. Studiował fizykę na Uniwersytecie Warszawskim a studia ukończył w Wyższej Szkole Biznesu i Administracji w 1995. W 2000 roku zdobył licencję międzynarodowym sędziego snowboardu FIS, a w 2001 uprawnienia instruktora snowboardu PZS. W roku 2002 zadebiutował filmem D.I.L. który na XXVII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych dostał nominację w kategorii: Najlepszy Film Niezależny, w roku 2003 - wyróżnienie jury na przeglądzie kina niezależnego "Kamerleon" oraz w tym samym roku zdobył główną nagrodę na I Festiwalu Kina Niezależnego.
Reżyser o filmie
"Film nie ma nic wspólnego z moim życiorysem. To wymyślona fabuła, która ma przedstawić pewne typy ludzkie w różnych warunkach i sytuacjach. Pracowaliśmy z aktorami nad więziennymi zachowaniami, żeby wyeksponować element osaczenia, odizolowania. Celowo wybrałem takie miejsce i ekstremalne sytuacje. Żeby dotknąć prawdy. W tych warunkach pewne ludzkie zachowania muszą być albo czarne, albo białe. Na wolności można udawać, kogo się chce, tu - trzeba się jednoznacznie określić. (...) Pokazuję skrajności, żeby wydobyć czerń i biel z szarości w życiu." /Tele Rzeczpospolita, Agnieszka Kwiecień/ MUZYKA - MICHAŁ LORENC należy do najbardziej utalentowanych i najbardziej zapracowanych polskich kompozytorów muzyki filmowej. Najlepszy dowód, że w programie XXIII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 1998, znalazło się aż sześć obrazów z jego partyturami: "Złoto dezerterów", "Zabić Sekala" "Amok", "Nic", "Przystań" i "Fotoamator" (dokumentalny, wyświetlony poza konkursem). Lorenc był trzykrotnie laureatem nagrody za najlepszą muzykę na gdyńskich FPFF. W 1992 r. nagrodę tę przyniósł mu film Władysława Pasikowskiego "Psy". W trzy lata później - "Prowokator" Krzysztofa Langa, zaś w 1997 r. - "Bandyta" Macieja Dejczera. W 1989 r. artysta otrzymał nominację do nagrody dla Europejskiego Kompozytora Roku. Na długiej liście filmów, do których Michał Lorenc napisał muzykę, znajdziemy - poza już wymienionymi - m.in. następujące tytuły: "300 mil do nieba" (rez. Maciej Dejczer), "Kroll" i "Psy 2: ostatnia krew" (oba w reżyserii Władysława Pasikowskiego), "Pokuszenie" (reż. Barbara Sass), "Pamiętnik znaleziony w garbie" (reż. Jan Kidawa-Błoński), "Krew i wino" (reż. Bob Rafelson, USA).
Słownik terminów nieliterackich
Bajera / podklepywać bajerę, skrańcować bajerę/ - zasady grypsowania (ogólne zasad zachowania w celi grypsującej) podklepywanie - nauka Beret - deska w toalecie Drynić - pić Frajer - w więzieniu, osoba niższej kategorii Gajówka - ranne sprzątanie celi Garować - siedzieć (odsiadywać wyrok) Git - człowiek grypsujący Grypsera - zasady grypsowania, tworzenia swoistego słownictwa, np. ręka- wita, noga- szkita itd. Grypsować - być GITEM, "człowiekiem" (w odróżnieniu od frajerów i cweli), przestrzegać zasad "bajery" Harem - cele frajerów, cweli Jechać po rajtach - ubliżać komuś Kiciorować wity - myć ręce Kolka - kolka do dziergania, narzędzie służące do wykonywania tatuażu Mandżur - podstawowe wyposażenie więźnia: koc, talerze, pościel itd. Odstawka - dopóki więzień jest pod obserwacją współwięźniow, nie ufają mu, jest sprawdzany "kto on i skąd" (czy nie jest konfidentem) Patrzonko - widzenie Pruć /rozpruć się/ - sprzedawać, kapować co się dzieje w celi itd. Przybijać /np. dychę/ - zarzut o art.210 KK (napad) to "prokuratura przybija dychę" Pucować się - rytuał w grypsowaniu, 1) trzeba "pucować się do grypsowania"(zawsze trzeba się przyznawać ze się grypsuje, nawet, jeśli jest się samemu a dookoła 1000 frajerów) 2) pucować się do puli/ nie można wypróżniać się, onanizować się, skorzystać z toalety bez ostrzeżenia czyli "bez pucy", Sztywna cela - cela która trzyma się "sztywnych zasad" (cela grypsująca) Świeżak - nowy w celi, który nie ma skrańcowanej bajery (zdanego egzaminu z bajery ) Walić bez pucy - onanizować się bez pucowania (patrz wyżej) Wychowek - wychowawca Wydyganiec - ktoś kto się dyga, czyli boi Waflować (się) - kumplować się Waga - sprawa w sądzie Zarzucać - spożywać posiłek