W filmie Spider-Man? 3, którego scenariusz oparto na legendarnej serii komiksów Marvel, Peterowi Parkerowi w końcu udało się osiągnąć równowagę między oddaniem Mary Jane a obowiązkami super-bohatera. Na horyzoncie gromadzą się jednak chmury. Kiedy kostium Spider-Mana nagle zmienia kolor na czarny potęgując tym samym jego moc, w Peterze także zachodzą zmiany - pod wpływem kostiumu staje się dumny i zbyt pewny siebie. Zaczyna też lekceważyć tych, na których najbardziej mu zależy. Teraz, kiedy jego śmiertelni wrogowie, Sandman i Venom pragną odwetu, okazuje się, że Petera czeka coś więcej niż tylko starcie z nimi ? musi stoczyć największą walkę, jaką przyszło mu przeżyć ? walkę z samym sobą. Spider-Man musi ponownie odkryć w sobie cechy, które sprawiły, że stał się tym, kim jest ? bohaterem. Columbia Pictures przedstawia produkcję Marvel Studios / Laura Ziskin, Spider-Man? 3. W rolach głównych - Tobey Maguire, Kirsten Dunst, James Franco, Thomas Haden Church, Topher Grace, Bryce Dallas Howard, James Cromwell, Rosemary Harris i J.K. Simmons. Reżyseria - Sam Raimi (Spider-Man?, Spider-Man? 2). Scenariusz - Sam Raimi & Ivan Raimi i Alvin Sargent (Ordinary People, Spider-Man? 2) na podstawie komiksu Marvel autorstwa Stana Lee i Steve Ditko. Producenci - Laura Ziskin (Spider-Man?, Spider-Man? 2), Avi Arad (Spider-Man?, X-Men), i Grant Curtis (Spider-Man?, Spider-Man? 2). Producenci wykonawczy - Stan Lee, Kevin Feige (Spider-Man? 2, X Men 2) i Joseph M. Caracciolo (Spider-Man? 2, Aniołki Charlie?go). Zdjęcia - Bill Pope, ASC (Spider-Man? 2, Matrix). Scenografia - Neil Spisak (Spider-Man?, Spider-Man? 2) i J. Michael Riva (W pogoni za szczęściem, Ludzie honoru). Montaż - Bob Murawski (Spider-Man?, Spider-Man? 2). Efekty wizualne - Scott Stokdyk (Spider-Man?, Spider-Man? 2). Kostiumy - James Acheson (Ostatni cesarz, Niebezpieczne związki). Muzyka - Danny Elfman (Spider-Man?, Spider-Man? 2).
O FILMIE
Jeden z ulubionych bohaterów powraca w filmie Columbia Pictures - Spider-Man? 3. Warto podkreślić, że wcześniejsze filmy opowiadające o przygodach Petera Parkera zgromadziły na koncie ponad 1,6 mld USD wpływów. Sam Raimi, który wyreżyserował wszystkie trzy części przeboju, tak mówi o najnowszym filmie, ?Sercem filmów o Spider-Manie są głęboko ludzkie cechy głównych bohaterów i ich powiązane ze sobą losy. Miłość Petera do Mary Jane Watson i jego przyjaźń z Harry?m Osbornem zawsze były najważniejsze w opowiadanych przez nas historiach. Przygotowując trzecią część, zapytaliśmy samych siebie ? ?Czego ten młody człowiek może się jeszcze nauczyć???, mówi Raimi. ?I umieściliśmy go w sytuacjach, w których będzie zmuszony stawić czoła trudnościom, których w poprzednich filmach mógł nie być w stanie pokonać. Nasi bohaterowie stają się bardziej świadomymi siebie ludźmi i mogą osiągnąć teraz znacznie więcej?. Na początku filmu, wszystko ma się wspaniale, jednak sukces troszeczkę za bardzo uderza Peterowi do głowy ? i kiedy do jego skutera przylega jakaś czarna substancja, sprawy zaczynają nabierać niespodziewanego obrotu. Tym bardziej, że dziwna maź przylepia się także do kostiumu Petera, który z czerwono-niebieskiego staje się nagle czarny. Przemieniony kostium zmienia także samego Petera ? młody człowiek staje się silniejszy i szybszy niż wcześniej? wychodzi jednak na jaw także mroczna strona jego osobowości, którą stara się kontrolować. ?Kiedy przeczytałem scenariusz byłem bardzo podekscytowany tym, że udajemy się z Peterem Parkerem trochę w innym kierunku,? mówi Tobey Maguire, który powraca na ekran w roli Petera. Kirsten Dunst powraca rolą Mary Jane Watson. ?Mam nadzieję, że fani pokochają ten film, tak jak my,? mówi Dunst. ?Znaczy on dla nas bardzo dużo i naprawdę pracowaliśmy bardzo ciężko, aby każda scena była tak dobra, jak to tylko możliwe.? Także po raz kolejny pojawia się na ekranie James Franco w roli Harry?ego Osborna. ?Jego historia jest kontynuacją wątku ze Spider-Mana? 2, kiedy to dowiaduje się okrutnej prawdy o ojcu i przyjacielu. Harry żył tylko dla ojca i kiedy mu go odebrano, pozostała tylko zemsta.? Oczywiście w Spider-Manie? 3 oprócz mnóstwa niewiarygodnych sekwencji akcji tak bardzo oczekiwanych przez fanów, mamy do czynienia z dwoma klasycznymi złoczyńcami: Sandmanem, który po raz pierwszy pojawił się w czwartej serii The Amazing Spider-Man, i Venomem - jednym z najbardziej pamiętnych komiksowych czarnych charakterów. Thomas Haden Church gra Flinta Marko, człowieka nękanego błędami przeszłości, który przypadkowo został poddany nieudanemu eksperymentowi naukowemu. Jego DNA zostało zmieszane z piaskiem? i stał się Sandmanem, który zmienia na życzenie swój kształt i rozmiar. ?Naprawdę uważam to za honor,? mówi nominowany do Oskara? Church. ?Filmy o przygodach Spider-Mana? stoją wysoko w panteonie filmów o super-bohaterach. Flint Marko staje się Sandmanem i dzięki temu może osiągać niewiarygodne rozmiary, stawać się piaskowym tornado czy wydmą. Jest tak groźny, jak najczarniejszy z charakterów.? Topher Grace dołączył do obsady jako Eddie Brock, postać w pewien sposób podobna do Petera Parkera, która zamienia się w Venoma ? nemezis Spider-Mana. ?Mój bohater to ktoś, kto posiada takie same umiejętności, jak Peter, ale wykorzystuje je czyniąc zło?, mówi Grace. ?Eddie Brock, który staje się Venomem jest bardzo podobny do Petera. Pracuje tam, gdzie on, był z tą samą kobietą, co Peter ? jego problem polega, jednak na tym, że jest bardzo niepewny siebie. Takim facetem stałby się zapewne Peter, gdyby nie wychowali go ciotka May i wujek Ben.? Pajęczą sieć Spider-Mana ponownie powołują do życia specjaliści z Sony Pictures Imageworks. Zespół został nominowany do Oskara? za pracę nad pierwszym Spider-Manem? i odebrał statuetkę za efekty wizualne do kolejnej części przygód Petera Parkera - Spider-Man? 2. Za pracę ponad 200 animatorów i artystów Imageworks, po raz kolejny jest odpowiedzialny Scott Stokdyk.
O PRODUKCJI
?Pod względem logistyki i wymiaru, film Spider-Man? 3 jest najbardziej imponującym spośród wszystkich trzech filmów,? mówi Laura Ziskin. ?Chcieliśmy nie tylko spełnić oczekiwania widzów, ale także wprowadzić w życie nowe, ekscytujące doświadczenia. Sam naprawdę wzniósł się na wyżyny kunsztu reżyserskiego. Sekwencje akcji i efekty wizualne ? łącznie z tymi, które pokazują Sandmana i Venoma ? sprawiły, że film okazał się tak gigantycznym przedsięwzięciem, że nad osiągnięciem celu pracowało ponad 1000 osób.? Podczas procesu produkcji, Raimi polegał głównie na kluczowych członkach ekipy i chciał pokazać jak najwięcej z życia Petera Parkera tylko przy użyciu kamer. ?Tam, gdzie jest to tylko bezpieczne i praktyczne, zdecydowanie wolę utrwalać akcję przy użyciu klasycznej kamery,? mówi Raimi. ?Efekty wizualne są niezwykłym narzędziem pokazywania akcji, których człowiek nie jest w stanie wykonać ? jeśli jednak jest w stanie - niech to zrobi.? Do niezwykłych aktorskich zadań przygotowany był nie tylko utalentowany zespół kaskaderów, ale także aktorzy. Bryce Dallas Howard wcielająca się w jedną z nowych bohaterek filmu, Gwen Stacy ? rywalkę Mary, bardzo zaskoczyła filmowców będąc gotową na wszystko, co tylko jej zaproponowali. Po wykonaniu kilku sekwencji w halach zdjęciowych w Los Angeles, Howard nie mogła się doczekać ponownego założenia specjalnej uprzęży i odbycia lotu ze Spider-Manem nad Szóstą Aleją. ?W filmach najbardziej niezwykłe jest to, że można doświadczyć rzeczy, których nigdy nie bylibyśmy w stanie wykonać w realnym życiu,? mówi Howard. ?Ponieważ wiedziałam, że będę w 100% bezpieczna spróbowałam tylu rzeczy, ile było możliwe. To niesamowity zastrzyk adrenaliny!? Thomas Haden Church także stanął przed sporym wyzwaniem. Aby jego sekwencje kaskaderskie mogły wpaść wiarygodnie, Church musiał zmierzyć się z wyjątkowo ?brutalnym? traktowaniem. Mimo tego, że podnoszono go na wysokość 1,5 metra, a następnie gwałtownie opuszczano w dół, aby jego twarz odbiła się w błocie, był ścigany (i złapany) przez psy, rzucany na tory czy na powierzchnię z pleksiglasu, posiniaczony i poobijany aktor był gotowy na wszystko. Sceną, która pokazuje wymiar ich pracy jest widowiskowa scena walki między Spider-Manem i Sandmanem, w której ten ostatni zostaje uderzony silnym strumieniem wody i prawie dosłownie rozpływa się. ?To największy efekt z udziałem wody, jaki kiedykolwiek wykonaliśmy?, mówi jeden z członków ekipy ds. efektów specjalnych. ?Zużyliśmy około 200 000 litrów wody. W tej scenie widzimy szeroki na prawie dwa metry słup wody, która jest pompowana przy użyciu sprzętu pompującego około 12 000 litrów na minutę?. Scena została zrealizowana przy użyciu ośmiu kamer i jak mówi Scott Sotdyk, ?Właśnie wtedy Spider-Man odkrywa słabość Sandmana ? wodę. Musieliśmy tutaj wykorzystać cyfrowo generowaną postać Sandmana, gdyż ciśnienie wody było za duże, aby Thomas Haden Church czy któryś z kaskaderów mógł podjąć się wykonania tej sceny. Woda, szczególnie na taką skalę, jest olbrzymim wyzwaniem dla twórców efektów wizualnych, dlatego naszym celem było niezauważalne połączenie elementów komputerowych z tymi wykonywanymi przez ludzi.? Podobnie, jak Sandman także Venom wymagał współdziałania ze sobą niemal wszystkich pionów produkcji. Zajmujący się kostiumami James Acheson i jego zespół stworzyli różne etapy wyglądu Venoma. ?Dla Sama i Jamesa ważne było to, żeby kostium miał naprawdę agresywny wygląd,? mówi Shownee Smith, jedna z pracujących pod kierownictwem Achesona projektantek kostiumów specjalnych. Co więcej Raimi chciał, żeby oczy zamaskowanych postaci były przez cały czas widoczne ? w ten sposób widzowie będę mogli w jakiś sposób nawiązać z nimi kontakt. ?Sam stawiał na emocje, które mogą przekazać tylko twarz i oczy,? mówi Acheson. ?Dlatego też w swojej transformacji, zanim stanie się potworem, Venom przechodzi przez różne etapy przemian.? Acheson był także odpowiedzialny za projekty kolejnego czarnego charakteru filmu: samego czarnego kostiumu Spider-Mana. Kiedy lepka maź przykleja się do kostiumu, ten staje się czarny i wydobywa na światło dzienne mroczną stronę osobowości Petera. Dla Achesona było to wyzwanie ? jak zaprojektować kostium, który ma także widoczny wpływ na charakter człowieka? ?To dokładnie taki sam materiał, jaki wykorzystaliśmy do uszycia kostiumu Spider-Mana. Został tylko przefarbowany,? wyjaśnia Acheson. ?Zmieniliśmy też troszeczkę otwory na oczy, a podobna do oryginalnej znajdującej się na czerwono-niebieskim kostiumie pajęcza sieć została namalowana przy użyciu czarnego lakieru, co nadaje kostiumowi pewną płynność. Staje się ona niejako elementem organicznym kostiumu.? Nieważne czy chodzi o znajomy, stary kostium, czy nowy czarny ? uszycie kostiumu Spider-Mana jest niezwykłym przedsięwzięciem. Przygotowanie jednego kostiumu trwa 200 godzin, a podczas realizacji zdjęć potrzebnych było 40 takich kostiumów. Ściśle współpracował ze wszystkimi pionami także scenograf J. Michael Riva, odpowiedzialny za powołanie do życia stylowej wizji Sama Raimi. Riva jest szczególnie dumny ze stworzenia scenografii pełniącej funkcję areny, na której rozgrywa się finałowa walka w filmie. ?Przygotowanie placu budowy nie wygląda na zbyt skomplikowane, ale jeśli masz na jego zaprojektowanie i wykonanie tylko osiem tygodni, jest to praktycznie niemożliwe,? mówi. ?Zużyliśmy ponad 20 ton stali, a 100 spawaczy i 200 stolarzy pracowało 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu, żeby wykonać projekt! Ale udało nam się i widzowie będą mogli to zobaczyć na ekranie.? Jednym z elementów, dzięki któremu filmowcy mogli się wznieść w tym filmie na wyżyny kunsztu, był fakt, iż wielu członków ekipy pracowało wcześniej na planie Spider-Mana?, Spider-Mana? 2 czy obu tych filmów. Jednym z takich przykładów jest członek ekipy ds. efektów specjalnych ? George Stevens, który zaprojektował i skonstruował wszystkie pajęczyny w Spider-Manie? 2 i ponownie stał się za to odpowiedzialny w trzeciej części. Na potrzeby pamiętnej sceny, w której Peter i M.J. spędzają romantyczny wieczór w olbrzymiej pajęczynie rozpiętej pod gwiazdami, Stevens skonstruował pajęczynę o wymiarach ? 8 m x 10 m. ?Wliczając w to przygotowania, pracowaliśmy nad tą pajęczyną przez dwa miesiące,? mówi Stevens.
O EFEKTACH SPECJALNYCH
?Widzowie ciągle żądają nowych przeżyć, chcą być zabierani do nieznanych miejsc,? mówi reżyser Sam Raimi. ?Jeśli chodzi o efekty wizualne, to albo polegamy na istniejącej technologii i wykorzystujemy ją na nowo, albo rozwijamy nową i dzięki niej kreujemy nasze wizje. Za każdym razem zadajemy sobie pytanie - ?Czego wcześniej nie widzieliśmy na ekranie??. Jeśli tego nie widzieliśmy, prawdopodobnie nie istnieje technologia, która pomogłaby nam to stworzyć ? rozwijamy więc nową. Tak było prawie w każdym przypadku na planie Spider-Mana? 3.? Dla zajmującego się efektami wizualnymi Scotta Stokdyka, te słowa były początkiem dwuletniego procesu rozwijania technologii, które sprawiłyby, że Spider-Man? 3 stanie się najbardziej zachwycającym wizualnie filmem o przygodach Petera Parkera. Chociaż stworzenie Sandmana było olbrzymim wyzwaniem dla wszystkich pionów produkcji, żaden z nich nie stanął przed większym zadaniem niż zespół Stokdyka. ?Kiedy rozpoczynaliśmy proces przygotowań do produkcji, nie było programów komputerowych, dzięki którym można byłoby osiągnąć wymagany przez reżysera wygląd Sandmana i jego możliwości,? wspomina producent Grant Curtis. ?Jednak Scott Stokdyk i jego zespół stworzyli nową technologię, która była w stanie manipulować każdym ziarenkiem piasku, z których składał się Sandman. Istniejąca technologia pozwalała na operowanie tysiącami cząsteczek na raz, my jednak musieliśmy być w stanie poruszyć miliardy. Takie oprogramowanie zostało opracowane, okazało się jednak, że jego zakodowanie zajęłoby 10 lat.? I tutaj z pomocą filmowcom przyszedł zespół programistów - Douglas Bloom, Jonathan Cohen i Chris Allen ? którzy dostarczyli oprogramowanie dające animatorom dokładnie takie narzędzie, jakiego potrzebowali. Już od samego początku, Stokdyk zdawał sobie sprawę, że stworzenie Sandmana będzie wymagało od jego zespołu mnóstwa pracy. ?Sam Raimi chciał, żeby widoczny na ekranie piasek był możliwy do kontrolowania, ale nie magiczny. Musiał poruszać się bardzo realistycznie, a tym samym unosić się w powietrzu i formować ludzką postać. Piasek posiada niezwykłe cechy ? czasami zachowuje się, jak ciało stałe ? i widać latające w powietrzu poszczególne ziarnka, a czasami jak ciecz ? poruszające się wydmy.? Kiedy Stokdyk i jego zespół pracowali nad ?mechaniką? ruchu piasku, Spencer Cook zajmujący się animacją, rozpoczął proces projektowania postaci. ?Sandman to interesujące wyzwanie wymagające integracji między animacją postaci, a animacją efektów,? mówi. ?Piasek, i sposób w jaki porusza się na jego ciele, a także sposób, w jaki on sam się porusza, są ściśle ze sobą powiązane. Nie tylko musieliśmy animować postać w sposób, jak najbardziej realny i zgodny z rolą Thomasa, ale także dokładnie przewidzieć sposób, w jaki ziarenka piasku od niego odpadają.? Sandman, nie był jedyną postacią, która stanowiła spore wyzwanie dla Cooka ? animowanie mającego na sobie czarny kostium Spider-Mana, wymagało subtelnych zmian odzwierciedlających zmianę osobowości Parkera na bardziej agresywną. ?Miał poruszać się trochę szybciej, być bardziej przygarbiony, wyżej podciągać łokcie, kiedy znajdował się na ścianie. Próbowaliśmy znaleźć gesty, których klasyczny Spider-Man by nie wykonał ? podczas, gdy ubrany w czerwono-niebieski kostium Spider-Man był w swoich ruchach pełen gracji i elegancji, ten w czarnym kostiumie był bardziej brawurowy, brutalny?. Tworząc postać Venoma, Stokdyk stwierdza, że wymagała ona przynajmniej trzech różnych etapów. W pierwszym zachodziła wstępna transformacja, w której skóra Tophera Grace zostaje ściągnięta z jego ciała, a na jego twarzy pojawia się maź stopniowo całkowicie ją zakrywająca. ?Im bardziej jest zły, tym bardziej zaczyna przypominać bestię,? mówi Stokdyk. ?Najpierw staje się rodzajem dublera Spider-Mana, granego przez Grace?a, a pod koniec filmu jest to postać w pełni stworzona komputerowo ? klasyczny Venom z komiksów z przerażającą opadającą szczęką, pełną bardzo ostrych zębów.? Osiągnięcie tego poziomu efektów nie byłoby jednak możliwe bez udziału zespołu Sony Pictures Imageworks. Około 250 jego członków pracowało nad realizacją ponad 900 efektów specjalnych. ?Dla takiej ekipy żyje się i umiera,? mówi Stokdyk. ?Byli zawsze gotowi z nowymi pomysłami, zawsze u szczytu formy. To właśnie część procesu pracy z Samem; trzeba być elastycznym i gotowym na nowe wyzwania.?
OBSADA
TOBEY MAGUIRE (Peter Parker / Spider-Man) ? osiągnąwszy olbrzymi sukces (poprzednie dwie części przygód Spider-Mana zgromadziły ponad 1,6 mld USD wpływów) aktor powraca na ekran w kolejnym filmie Spider-Man? 2. W jego dorobku znajdują się ponadto takie pozycje jak The Good German Stevena Soderbergha z Georgem Clooneyem i Cate Blanchett, Niepokonany Seabiscuit (Seabiscuit) ? siedem nominacji do Oskara? także dla Najlepszego Filmu, Chłopięcy świat (This Boy?s Life) z Robertem De Niro i Leonardo Di Caprio, Duke of Groove, The Ice Storm Anga Lee, Deconstructing Harry Woody?ego Allena, Fear and Loathing in Las Vegas, Miasteczko Pleasantville (Pleasantville) z Reese Witherspoon, Wbrew regułom (The Cider House Rules) ? film nominowany do siedmiu nagród Akademii?, rolą w którym młody aktor utrwalił swój wizerunek, jako wszechstronny artysta, Przejażdżka z diabłem (Ride with the Devil) Anga Lee, Cudowni chłopcy (Wonder Boys) z Michalem Douglasem. Maguire zajmuje się także produkcją filmową w ramach własnej firmy Maguire Entertainment. Pierwszym przedsięwzięciem była adaptacja powieści Davida Benioffa 25 godzina wyreżyserowana przez Spike Lee z Edwardem Nortonem w roli głównej. Kolejne projekty aktora / producenta to Tokyo Suckerpunch ? adaptacja powieści Isaaca Adamsona (wspólna produkcja z Red Wagon Entertainment), Everything Changes, Hot Plastic dla Focus Features. KIRSTEN DUNST (Mary Jane Watson) - Marie Antoinette w reżyserii Sofii Coppoli, Elizabethtown Camerona Crowe z Orlando Bloomem, Wimbledon z Paulem Bettany, Spider-Man? 2, Spider-Man? - w obu filmach rola Mary Jane Watson ukochanej Petera Parkera, Zakochany bez pamięci (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) Michela Gonery z Jimem Carrey i Kate Winslet, Uśmiech Mony Lisy (Mona Lisa Smile) z Julią Roberts, The Cat?s Meow Petera Bogdanovicha, Crazy/Beautiful, Małe kobietki (Little Women) z Susan Sarandon i Winoną Ryder, Jumanji z Robinem Willimsem, Matka Noc (Mother Night) z Nickiem Nolte, Fakty i akty (Wag The Dog) Barry?ego Levinsona z Dustinem Hoffmanem i Robertem De Niro, Wywiad z wampirem (Interview with the Vampire) Neila Jordana z Tomem Cruise i Bradem Pittem ? aktorka otrzymała nominację do Złotego Globu i nagrodę MTV, New York Stories Woody Allena, telewizja ? jeden z odcinków Ostrego dyżuru (E.R.), The Outer Limits, Devil?s Arithmetic, Ruby Ridge: An American Tragedy, 15 and Pregnant. Na początku tego roku aktorka otrzymała tytuł Gwiazdy Roku nadawany przez członków konferencji ShoWest. JAMES FRANCO (Harry Osborn) - Spider-Man? i Spider-Man? 2, The Dead Girl, An American Crime z Catherine Keener, Flyboys, Annapolis, Tristan & Isolde, The Great Raid Johna Dahla, The Company Roberta Altmana; City by the Sea z Robertem De Niro, Deuces Wild ? film wyprodukowany przez Martina Scorsese; telewizja ? świetnie przyjęta przez krytyków seria Freaks and Gees dla NBC. Za tytułową rolę w filmie telewizyjnym James Dean, aktor otrzymał nagrodę Złotego Globu i został nominowany do Emmy i nagrody Gildii Aktorów Filmowych. THOMAS HADEN CHURCH (Flint Marko / Sandman) ? Bezdroża (Sideways) w reżyserii Alexandra Payne ? nominacja do nagrody Akademii? za rolę Jacka (film otrzymał m.in. Złoty Glob, a aktor został uhonorowany także przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych i otrzymał nagrodę Independent Spirit), Skok przez płot (Over the Hedge), Sieć Charlotty (Charlotte?s Web) ? głos kruka, Tombstone, George prosto z dżungli (George of the Jungle), Free Money; telewizja ? Skrzydła (Wings) dla NBC, Ned and Stacy, Broken Tail w reżyserii Waltera Hilla ? nominacja do Złotego Globu oraz nagrody Gildii Aktorów Filmowych. Church jest także współscenarzystą i reżyserem filmu Rolling Kansas, który został wyselekcjonowany do wzięcia udziału w Sundance Film Festival w 2003 roku. TOPHER GRACE (Eddie Brock / Venom) ? W doborowym towarzystwie (In Good Company) ? nagrody National Board Review i New York Online Film Critics, Kids in America (także współproducent), Source Code, Coxblocker, Traffic Stevena Soderbergha, Ocean?s Eleven, Ocean?s Twelve, Win a Date With Tad Hamilton!, Uśmiech Mony Lisy (Mona Lisa Smile) Mike?a Newella z Julią Roberts i Kirsten Dunst; teatr ? szkolne produkcje - The Pirates of Penzance, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, A Funny Thing Happened on the Way to the Forum oraz That ?70s Show. BRYCE DALLAS HOWARD (Gwen Stacy) - Lady in the Water M. Night Shyamalana, Manderlay Larsa von Triera z Willemem Dafoe ? premiera na festiwalu filmowym w Cannes w 2005 roku, Osada (The Village) M. Night Shyamalana z Adrianem Brody, Joaquinem Phoenixem ? debiut aktorki na dużym ekranie; telewizja ? Jak wam się podoba (As You Like It) dla HBO z Kevinem Kline i Alfredem Moliną, teatr ? Tartuffe - Marianna, Jak wam się podoba (As You Like It) - Rosalind, House/Garden, Our Town - Emily. JAMES CROMWELL (Kapitan Stacy) ? Babe, świnka z klasą (Babe) ? nominacja do Oskara?, Ja, robot (I, Robot), Kosmiczni kowboje (Space Cowboys), Zielona mila (The Green Mile) Franka Darabonta, Córka generała (The General?s Daughter), Suma wszystkich strachów (The Sum of All Fars), nominowany do Oskara? film Stephena Frearsa - Królowa (The Queen), Tajemnice Los Angeles (L.A. Confidential), Star Trek: First Contact, The People vs. Larry Flynt; telewizja ? 24 godziny (24), Sześć stóp pod ziemią (Six Feet Dunder) ? nominacja do nagrody Emmy, RKO 281 ? nominacja do Emmy, Ostry dyżur (E.R.) ? kolejna nominacja do Emmy, A Slight Case of Murder, Anioły w Ameryce (Angels in America), Prezydencki poker (The West Wing), teatr - Hamlet, The Iceman Cometh, Devil?s Disciple, All?s Well That Ends Well, Beckett, Othello, The Invention of Love Toma Stopparda. ROSEMARY HARRIS (ciotka May) - Spider-Man? i Spider-Man? 2, Tom & Viv ? nominacja do Oskara?, Sunshine, Being Julia z Annette Bening, Before The Devil Knows You?re Dead Sidneya Lumeta z Philipem Seymourem Hoffmanem, Ethanem Hawke i Albertem Finneyem, thriller The Gift Sama Raimi, Beau Brummell ? debiut aktorki u boku Elizabeth Taylor i Petera Ustinova, The Boys From Brazil, Crossing Delancey, Hamlet Kennetha Branagha, My Life So Far; telewizja ? The Holocaust - Złoty Glob, Notorious Woman ? The Life of George Sand ? nagroda Emmy, Śmierć komiwojażera (Death of a Salesman); teatr - A Lion in Winter, Old Times, The Royal Family, Heartbreak House, Pack of Lies, Hay Fever, Waiting in the Wings, Othello, Wujaszek Wania (Uncle Vanya). Za swoją pracę w teatrze aktorka została siedmiokrotnie nominowana do nagrody Tony.
REALIZATORZY
SAM RAIMI (reżyseria / scenariusz) ? po wyreżyserowaniu Spider-Mana? i Spider-Man? 2 powraca na duży ekran adaptacją kolejnej części jednego z najpopularniejszych komiksów świata. Inne filmy w jego dorobku to thriller The Gift z Cate Blanchett, Hilary Swank, Keanu Reevesem, A Simple Plan z Billem Paxtonem i Billy Bobem Thorntonem ? nominacja do Oskara? dla aktora, For Love of the Game z Kevinem Costnerem. Znany ze swojej wyobraźni, świetnie naszkicowanych postaci i dużego poczucia humoru, Raimi wyreżyserował kultowy The Evil Dead (premiera na festiwalu filmowym w Cannes), a także Darkman z Liamem Neesonem, Army of Darkness z Brucem Campbellem, Szybcy i martwi (The Quick and the Dead) z Leonardo DiCaprio, Sharon Stone, Russellem Crowe i Gene Hackmanem. Raimi pełnił także funkcję producenta wykonawczego filmów - Hard Target Johna Woo, The Hudsucker Proxy Joela i Ethana Coenów; telewizja ? przebojowa seria nadawana przez sześć sezonów - Xena: Warrior Princess. IVAN RAIMI (scenariusz) - Army of Darkness z Brucem Campbellem, thriller Darkman z Liamem Neesonem, komedia motocyklowa Easy Wheel, telewizja ? seria ABC Spy Game z Patrickiem Macnee. STAN LEE (na podstawie komiksu Marvel / producent wykonawczy) ? emerytowany prezes Marvel Comics, znany milionom fanów na świecie, jako człowiek, którego seria Super Bohaterowie wyniosła Marvel na czołową pozycję wśród wydawnictw komiksowych. To jego wyobraźni zawdzięczamy takich legendarnych bohaterów jak Spider-Man, Hulk, X-Men, Fantastyczna Czwórka, Iron Man, Daredevil, Avengers, Silver Surfem czy Dr. Strange. Podczas 25 lat pracy dla Marvel, jako wydawca, dyrektor artystyczny i główny autor, Lee przygotowywał teksty do 2-5 komiksów tygodniowo. Pisał także do gazet, tworzył scenariusze filmowe, telewizyjne i radiowe. W 1977 roku stworzony przez niego Spider-Man pojawił się na łamach gazet jako bohater historyjki obrazkowej, która zyskała olbrzymią popularność i była drukowana w ponad 500 tytułach prasowych na świecie. W 1981 roku, kiedy firma Marvel otworzyła studio animacji na Zachodnim Wybrzeżu, Lee przeniósł się do Los Angeles i zaczął wprowadzać postaci Spider-Mana i Hulka na ekrany telewizyjne w ten sposób torując im drogę prowadzącą do produkowania filmów żywej akcji. Filmy, podczas realizacji których Lee pełnił funkcję producenta wykonawczego to Spider-Man? i Spider-Man? 2 w reżyserii Sama Raimi, Ghost Rider (do dzisiaj wpływy z dystrybucji tego filmu wyniosły ponad 200 mln USD), X-Men: The Last Stand, Fantastyczna Czwórka (Fantastic Four), Hulk, Elektra, Daredevil, Blade. AVI ARAD (produkcja) ? były szef Marvel Studios i dyrektor kreatywny Marvel Entertainment, założył własną firmę, która zajmuje się produkcją filmów opartych na najsłynniejszych komiksach Marvel - Spider-Man?, Spider-Man? 2 ? rekordy otwarcia w amerykańskim box office, X-Men, X2: X-Men United, X-Men: The Last Stand (Twenthieth Century Fox), The Hulk (Universal Pictures), Daredevil (New Regency), The Punisher (Lionsgate Entertainment), Blade, Blade II (New Line Cinema), Elektra (Twenthieth Century Fox), Fantastyczna czwórka (The Fantastic Four), Ghost Rider (Columbia Pictures). Poza działalnością związaną ściśle z produkcją filmową, Arad zajmuje się od lat projektowaniem zabawek i odnosi na tym polu olbrzymie sukcesy. Stworzył ponad 200 produktów, w tym figurki bohaterów akcji, lalki, oprogramowanie edukacyjne, gry wideo. Arad projektuje dla takich firm jak - Toy Biz, Hasbro, Mattel, Nintendo, Tiger, Ideal, Galoob, Tyco czy Sega. BILL POPE, ASC (zdjęcia) ? Darkman z Liamem Neesonem, Army of Darkness z Brucem Campbellem, Spider-Man? 2, trylogia The Matrix braci Wachowskich, Clueless Amy Heckerling, Team America: World Police. NEIL SPISAK (scenografia) - Spider-Man?, Spider-Man? 2, The Gift z Cate Blanchett, Hilary Swank, Keanu Reevesem i Gregiem Kinnearem, For Love of the Game z Kevinem Costnerem, Czarownica (Bewitched) z Nicole Kidman, Bez twarzy (Face/Off) z Johnem Travoltą i Nicolasem Cage, Gorączka (Heat) z Alem Pacino i Robertem De Niro, Disclosure, Gra o życie (My Life) z Nicole Kidman i Michaelem Keatonem, Benny & Joon, Wzgórza Pacyfiku (Pacific Heights), The Trip to Bountiful. J. MICHAEL RIVA (scenografia) ? Kolor purpury (The Color Purple) ? nominacja do Oskara?, W pogoni za szczęściem (The Pursuit of Happyness), Zathura: A Space Adventure, Stealth, Aniołki Charliego (Charlie?s Angels), Aniołki Charliego: Zawrotna prędkość (Charlie?s Angels: Full Throttle), Dave, Ludzie honoru (A Few Good Men), Sześć dni, siedem nocy (Six Days Seven Nights), Ewolucja (Evolution), Kongo (Congo), Zabójcza broń (Lethal Weapon), Ordinary People, Bad Boys, Więzień Brubaker (Brubaker). SCOTT STOKDYK (efekty wizualne) - Spider-Man? 2 ? nagroda Akademii?, Spider-Man? - nominacja do Oskara?. Stokdyk dołączył do Sony Imageworks w 1997 roku i rozpoczął pracę nad efektami cyfrowymi do Kontaktu (Contact), Starship Troopers, Godzilli, Stuarta Malutkiego (Stuart Little). Za efekty w filmie Hollow Man otrzymał swoją pierwszą nominację do Oskara?. Stokdyk pracował ponadto nad efektami komputerowymi do Titanica Jamesa Camerona i Piątego elementu (The Fifth Element) Luca Bensona. JAMES ACHESON (kostiumy) - Spider-Man?, Spider-Man? 2, Daredevil, Ostatni cesarz (The Last Emperor) Bernardo Bertolucci?ego - Oskar?, Niebezpieczne związki (Dangerous Liaisons) Stephena Frearsa - Oskar?, Restoration - Oskar?, Człowiek w żelaznej masce (The Man in the Iron Mask), Mary Shelley?s Frankenstein, Pod osłoną nieba (The Sheltering Sky), Nieśmiertelny (Highlander), Mały Budda (Little Budda). Acheson współpracuje także z członkami grupy Monty Pytona ? Terry?m Williamem - Time Bandits, Brazil oraz Terry?m Jonesem - Monty Python?s The Meaning of Life i The Wind in the Willows. DANNY ELFMAN (muzyka) ? Buntownik z wyboru (Good Will Hunting), Faceci w czerni (Men In Black), Duża ryba (Big Fish) ? nominacje do Oskara? za muzykę do tych trzech filmów, Pee?s Wee?s Big Adventure, Sok z żuka (Beetlejuice), Batman ? nagroda Grammy, Edward Nożycoręki (Edward Scissorhands), Batman Returns, The Nightmare Before Christmas, Mars atakuje (Mars Attacks), Jeździec bez głowy (Sleepy Hollow), Planeta małp (Planet of the Apes), Charcie i fabryka czekolady (Charlie and the Chocolate Faktory), Gnijąca panna młoda (The Corpse Bride), Meet the Robinsons, Sieć Charlotte (Charlotte?s Web), Spider-Man?, Spider-Man? 2, The Hulk, Czerwony smok (Red Dragon), Dowód życia (Proof of Life), Dolores Claiborne, Dick Tracy, Darkman, Sommersby, Dead Presidents, Black Beauty, To Die For, Mission: Impossible.