PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=7801}

Moja dziewczyna

My Girl
1991
7,5 52 tys. ocen
7,5 10 1 51509
7,4 18 krytyków
Moja dziewczyna
powrót do forum filmu Moja dziewczyna

Ciekawi mnie jak interpretujecie zmniane koloru pierścionka Vady, po śmierci Thomasa? Jaki jest wg. was sens zmian koloru?

ocenił(a) film na 10
zwiesiu

Też zastanawiałem się nad tym, co twórcy filmu chcieli w ten sposób przekazać. Według mnie zmiana koloru pierścionka z czarnego na niebieski posiada wymiar symboliczny. Dla Vady był to znak, że Jej przyjaciel nie opuścił Jej całkiem, że jakaś cząstka Thomasa J. pozostała przy Niej i czuwa nad Nią. Znak, że przyjaźń, która ich łączyła nie skończyła się wraz z Jego odejściem, ale trwa nadal, że Thomas J. żyje w Jej wspomnieniach. Zmiana koloru pierścionka utwierdziła Ją w przekonaniu, że śmierć nie jest ostateczna, że jeszcze się spotkają w innym świecie.
Jest to najlepszy film jaki kiedykolwiek obejrzałem ponieważ pokazuje w dość prosty sposób, co w życiu jest naprawdę ważne i co tak naprawdę czyni człowieka szczęśliwym. Ukazuje, że szczera, bezgraniczna i bezinteresowna przyjaźń to najlepsze co człowieka może w życiu spotkać, że życie jest piękne ponieważ składa się z niepowtarzalnych chwil, których piękno często dostrzegamy dopiero po tym jak przeminą.

ocenił(a) film na 8
Thomas_J

Zatanawiam się czy zmiana koloru pierścionka może symbolizować również pogodzenie się Vady z rzeczywistością i tym wszystkim czego doświadczyła. Wcześniej dziewczynka obwiniała się za śmierć matki, później Thomasa (stąd też mogłaby być czarna kolorystyka pierścionka). Gdy dostaje go później jest już po rozmowie z ojcem, który wyjasnia jej reguły rządzące w tym świecie. Tylko nie wiem czy, moja wersja nie jest nadinterpretacją, poza tym twoja też jest bardzo prawdopodobna
(na odpowiedź co autor miał na myśli) ;)

A sprawa jest dość ważna, ponieważ film ten wykorzystuję do prezentacji maturalnej, a sprawa pierścionka też odgrywa ważną rolę w filmie, który wg. symbolizuje przede wszystkim metamorfoze Vady. Tylko jak to ugryźć aby było w miare logicznie?

zwiesiu

Ja pisałem maturę parę lat temu. Nie będę się tu wymądrzał ponieważ wierzę że świetnie sobie poradzisz.
Natomiast jeśli chodzi o sam pomysł wykorzystania filmu(a raczej książki bo jak pamiętam to wybrany temat trzeba "rozgryźć" na przykładach jakichś książek,chyba że coś się znów zmieniło w przepisach maturalnych) to myślę iż jest to świetny pomysł ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo że komisja przed jaką przyjdzie ci zdawać ustny j.polski nie czytała książki ani nie oglądała filmu "My Girl" więc ciężej będzie im cię "zagiąć".
Nie wiem jednak na jaki temat będziesz opracowywać plan ramowy oraz bibliografię.Gdybyśmy znali temat łatwiej byłoby coś podpowiedzieć.
Jeżeli jednak piszesz coś o życiu i śmierci(ta tematyka jest ukazana w jakimś stopniu w filmie "My Girl) i mogę pomóc choć w najmniejszym procencie to poniżej znajdziesz przykładowy wzór planu ramowego oraz bibliografię.




Jan Kowalski
Klasa III LO


Ramowy plan prezentacji do ustnej części egzaminu maturalnego z
języka polskiego w sesji wiosennej roku szkolnym 1999/2000 w Zespole
Szkół NR 2 w Warszawie-Liceum Ogólnokształcącym.


Temat: ,,Miłość i śmierć ”- jako nieodłączne elementy w życiu człowieka.
Przedstaw na wybranych utworach z różnych epok literackich.


l. Określenie problemu.
1.Miłość i śmierć jako nieodłączne elementy w życiu człowieka.
2.Dobór literatury podmiotu .

ll. Kolejność prezentowanych argumentów.
1.,, Miłość zwycięża wszystko” – Romeo i Julia W. Shakespeara
a) historia miłości kochanków z Werony,
b) symboliczna śmierć,
c) tragedia początkiem zakończenia walki skłóconych rodów .
2. Miłość Heatheliffa i Katarzyny- Wichrowe Wzgórza E. Bronte
a)losy Heatheliffa ,
b)„zdrada własnego serca” przez Katarzynę i miłość do
Lintona.
c)tragiczny koniec kochanków.
3.Magia i miłość w Dziejach i Tristana i Izoldy
a)miłosny napój przyczyną nieszczęść Tristana i Izoldy ,
b)triumf miłości po śmierci bohaterów.
4.Pochwała miłości w Hymnie o miłości Św. Pawła
a)cechy miłości prawdziwej ,
b)uniwersalny sens utworu.

lll. Wnioski
1.Temat miłości i śmierci jest stale obecny w literaturze .
2. Oba zjawiska są wpisane w życie człowieka, każdego z nas
dosięga zarówno miłość, jak i śmierć.
3.Również dzisiaj obserwujemy przenikanie się tych dwóch
motywów.




Jan Kowalski
Klasa III LO


Bibliografia do prezentacji tematu podczas ustnej części egzaminu
maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej w roku szkolnym
1999/2000 w zespole szkół Nr 2 w Warszawie - Liceum
Ogólnokształcący.


Temat : Miłość i śmierć - jako nieodłączne elementy w życiu człowieka.
Przedstaw na wybranych utworach z różnych epok literackich.


l.Literatura podmiotu:
1. Bronte E., Wichrowe wzgórza, przeł. J. Sujkowska Warszawa
1984.
2. Jan Paweł 2, Hymn o miłości , Warszawa 2005
3. Shakespeare W., Romeo i Julia, przeł. M. Słomczyński Kraków
2000.
4. Villon F., Dzieje Tristana i Izoldy, przeł T. Żeleński(Boy)
Warszawa 1973.

ll.Literatura Przedmiotu:
1.Słownik terminów literackich, pod redakcją Słowińskiego J.,
Wrocław 1988, s: 238 (hasło: Miłość)
2.Masłowska D., Masłowski W., Epoki Literackie, Warszawa
1996 s: 240 (hasło: Śmierć)
3.Latasiewicz M., Jan Paweł 2 Poza Protokołem, Kraków 2006
cz. 2 ,s: 112
Materiały pomocnicze
lll.Ilustracja sceny cmentarnej w Romeo i Julii





Diamond Dallas Page 1987.








ocenił(a) film na 8
DIAMOND_DALLAS_PAGE_

Ogólnie wbrew śmiesznego pseudonimu, jestem kobietą :)

Moim tematem maturalnym jest "Portret dzieci i młodzieży w literaturze i filmie XX wieku". Mam akurat temat wybrany z korespondencji sztuk, planuję zrobić też prezentacje z wybranymi fragmentami filmu. Może macie pomysły, które byłyby najlepsze, zastanawiam się nad pogrzebem Thomasa, wierszem Vady z końcówką "wszystko się jakoś ułożyło". Nie potrafię nic wybrać z całości, a na wszystkie 3 fragmenty z filmów mam tylko 5 minut; więc to są jednak dość spore ograniczenia.
Z literatury wybrałam - Huellego i Małgorzate Musierowicz (żeby jak to stwierdziła moja polonistka wzruszyć komisje). Z filmu - 'Abel twój brat' Nafetera, 'Pod jednym dachem' oraz właśnie 'Moja dziewczyna'.

I wielkie dzięki za odzew.

ocenił(a) film na 10
zwiesiu

Zazdroszczę Ci mogłeś wybrać film jako jedną z pozycji w literaturze. Mi niestety nie pozwolił nauczyciel, a wówczas nie wiedziałem, że na podstawie tego filmu została napisana książka. Coś mi się zdaje, że jesteś jedyny, który wykorzystuje ten film w swojej prezentacji. Życzę powodzenia i trzymam kciuki.
Mógłbyś podać tytuł prezentacji, może wtedy mógłbym pomóc więcej?

ocenił(a) film na 10
zwiesiu

Jeżeli chodzi o fragment filmu, to proponuję wybrać scenę, w której Vada jest z Thomasem nad jeziorem i razem łowią ryby (Thomas wisi na gałęzi). Według mnie byłaby idealna do Twojego tematu. Mogłaby być też scena, w której Vada jest u lekarza, a Thomas rozmawia z recepcjonistką. Ze sceny pogrzebu bym zrezygnował, bo to bardzo wzruszająca scena, a to w powiązaniu ze stresem, który może Ci towarzyszyć, może dać niezbyt dobry efekt.
Napisałem na szybkiego charakterystykę głównych bohaterów. Może w czymś Ci pomoże.
Film ukazuje losy dwojga zaprzyjaźnionych dzieci, ich rozterki, zmaganie się z przeciwnościami losu i próby znalezienia dla siebie miejsca w świecie, w którym przyszło im żyć. Ukazuje dzieciństwo jako pewien etap w kształtowaniu się osobowości i świadomości człowieka. Główną bohaterką filmu jest 11 letnia dziewczynka – Vada Sultenfuss, mieszkająca wraz ze swym ojcem i tracącą kontakt z rzeczywistością babcią. Jej matka zmarła podczas Jej porodu. Vada jest nad wiek rozwiniętym dzieckiem. Jej ojciec prowadzi w domu zakład pogrzebowy. Ciągły widok trumien i częste uroczystości pogrzebowe, które odbywają się w Jej domu pozostawiają w psychice Vady wyraźny ślad w postaci urojeń. Uważa, że jest nieuleczalnie chora i niedługo umrze, panicznie boi się śmierci. Wymyśla coraz to nowsze choroby na które rzekomo choruje. Powoduje to, że rówieśnicy uważają Ją za dziwaczkę. Ojciec był dla Niej jedynym autorytetem, nigdy się nie sprzeciwiała Jego woli, była mu posłuszna. Vada jest osobą wrażliwą i wyczuloną na wszelkie zmiany w Jej otoczeniu. Nawet niewielkie zmiany w nim są dla Niej powodem dużych problemów, a nawet tragedii. Kiedy Jej ojciec zaczął spotykać się z Schelly, którą zatrudnił jako charakteryzatorkę, przez co miał coraz mniej czasu dla córki poczuła, że Jej pozycja jest zagrożona, że Jej kontakt z ojcem pogarsza się i że może go stracić. Vada była zamknięta w sobie, nic nie mówiła ojcu. Ze swoich problemów i tajemnic zwierzała się tylko swemu najlepszemu przyjacielowi. Była osobą, która nie godziła się ze zmianami zachodzącymi w swoim otoczeniu i przeciwstawiała się nim. Wysyłała wyraźne sygnały, które miały na celu zwrócić uwagę ojca, że dzieje się coś złego. Była nieustępliwa, walczyła do końca, nie potrafiła pogodzić się z porażką, o czym świadczy fakt, że po tym jak dowiedziała się o zaręczynach Jej ojca z Schelly, to postanowiła uciec z domu. Vada była zauroczona, zakochana w nauczycielu Języka Angielskiego. Była w stanie posunąć się nawet do kradzieży, aby osiągnąć swój cel. Ukradła pieniądze Schelly, aby zapłacić za kurs poezji prowadzony przez nauczyciela Angielskiego. Bardzo różniła się od swych rówieśników. Była osobą trzeźwo patrząca na świat, realistką. Mimo iż film ciepło się kojarzy, a świat, który przedstawia wydaje się nam arkadyjny, to główna bohaterka nie miała łatwego życia. Mimo swego młodego wieku była ostro potraktowana przez los, wiele w życiu już przeszła.. Wychowywała się bez matki, z ojcem, który prowadził w domu zakład pogrzebowy, z którym kontakt pogarszał się. Gdy świat walił się jej na głowę umarł Jej jedyny przyjaciel, co było dla niej ogromnym ciosem. Mimo cierpienia i wielkiego bólu, który wówczas odczuwała nie załamała się. Z biegiem czasu doszła do siebie. Ból wynikający ze świadomości utraty bardzo bliskiej osoby potrafiła częściowo zastąpić świadomością wdzięczności za każdą chwilę, którą przyszło Jej z Nim spędzić. Potrafiła uświadomić sobie, że mogła przecież nigdy takiej osoby nie spotkać. Vada uświadomiła sobie, kim tak naprawdę był dla niej Thomas J. dopiero po Jego śmierci. Prawdziwą wartość spędzonych z nim chwil dostrzegła dopiero gdy uświadomiła sobie, że one już nigdy nie powrócą, że je straciła. Tragedia, która doświadczyła sprawiła, że zaczęła inaczej patrzeć na otaczający świat.
Thomas J. nie był kimś wyjątkowym. Cechowało go to, że bardzo lubił Vadę. Jako jedyny rozumiał Ją. Akceptował Jej dziwne zachowanie. Był jak na swój młody wiek bardzo dobrym psychologiem i bardzo inteligentny. Thomas tak jak jego przyjaciółka, był jedynakiem. Mieszkał z matką i ojcem. W domu nie było nic do robienia poza oglądaniem telewizji. Rodzice nie poświęcali mu zbyt wiele czasu, ponieważ mieli własne sprawy. W szkole nie miał przyjaciół. Niechęć ze strony kolegów ze szkoły wynikała, głównie z tego, że był na wszystko uczulony. Sam, też był typem samotnego indywidualisty, nie czuł się zbyt dobrze w towarzystwie swych rówieśników, prócz Vady. Na pewno doskwierała mu samotność dlatego spędzał z Nią dużo wolnego czasu. Vada była jego jedyną przyjaciółką. Zauważył, że w wyniku zachodzących zmian w środowisku Vady jego pozycja umacnia się. Odczytywał sygnały podświadomie przez nią wysyłane. To, że spędzała z nim coraz więcej czasu, że do niego uciekała od swych problemów, że z nim właśnie chciała uciec z domu i w końcu pierwszy pocałunek były dla niego impulsem. Impulsem, który sprawił, że Thomas J, zakochał się w Vadzie. Zafascynowanie osobą Vady przerodziło się w miłość.

Thomas_J

Do założycielki tematu.
Myślę że najlepiej będzie jeżeli przede wszystkim skonsultujesz się z nauczycielem j.polskiego.
Moja nauczycielka j.polskiego bardzo mi pomogła przy opracowaniu bibliografii oraz planu ramowego.
Stoisz jeszcze przed maturą która niedługo stanie się faktem , więc nasze wpisy powinny być tylko dodatkiem do rad jakich powinien udzielić ci nauczyciel(jeżeli "zna życie" to dużo powinien ci pomóc).

Diamond Dallas Page 1987.

DIAMOND_DALLAS_PAGE_

Jeżeli jednak skorzystasz z naszych podpowiedzi to tu masz link do
ciekawej(ogólnej)tezy jaką mażesz postawić w swojej prezentacji.

http://www.polskina5.pl/ogolnie_o_problemie_motyw_dziecka

Zagadnienie nosi nazwę "Ogólnie o problemie"(na pewno zauważysz).
Po twojej lewej stronie ekranu znajduje się napis "Motyw dziecka-opracowanie".Pod nim są poszczególne zakładki w których może znajdziesz coś co ci się przyda.

Diamond Dallas Page 1987.