Warszawa, październik 1944 roku, kilka dni po upadku powstania. Andrzej (Igor Śmiałowski), młody powstaniec, dostaje rozkaz pozostania w mieście i ukrycia sowieckiego spadochroniarza - telegrafisty. Nocą, wraz z Jankiem (Jerzy Rakowiecki) i Julkiem (Kazimierz Sapiński), umieszcza go w ruinach getta, jednak Niemcy podążają ich tropem. Niebawem Andrzej spotka w ruinach Krystynę (Zofia Mrozowska) i również ją sprowadzi do kryjówki w gettcie.
Już sam początek mówi widzowi co ma myśleć. Zaczyna się od wrzucenia do jednego worka tej kanalii von dem Bacha z Borem – człowiekiem może i słabym, ale całkiem innego pokroju. Potem jest TYLKO partia, niezłomni polscy komuniści, sojusz sowiecko-polski i portrety Stalina w tle. To czarno-biały film przemalowany po...
To prawda, że polityczne, proradzieckie wtręty trochę psują obraz całości, ale są tu za to świetne sceny realistyczne, ukazujące tragedię miasta, którą uosabiają losy głównego bohatera. To jest kino momentami dorównujące dziełom włoskiego neorealizmu!
Mimo, że film został zrealizowany na taśmie monochromatycznej to odcień filmu wydaje się być wyraźnie „czerwony”. Propaganda komunistyczna mocno odchyliła wektor fabuły, którego kierunek i wskaz został wyznaczony w scenariuszu autorstwa Jerzego Andrzejewskiego i Czesława Miłosza.
Nic dziwnego, że po ingerencji władz...
BArdzo udane dzieło, które ukazuje nam życie ludzi, którzy mimo iz przeżyli klęske powstania warszwskiego, postanowili dalej walczyć. Z tego co wiem to jedyny film, który obejmuje ten krótki okres w historii Warszawy{do wyzwolenia w w styczniu 45]. Wielu widzow zapewne przyczepi się do komunistycznego ducha, który...
"Jak bardzo partia mogła zaingerować w film?" Tu znajdzie dobitną odpowiedź.
Z jednej strony mamy rozmach zbliżony poziomem do "Ulicy granicznej" (świetna robota scenografa i operatora zdjęć) ale z drugiej jest wszystko inne. Niestety Zarzycki dał się złamać i ten film wygląda jak jego ówczesna sytuacja czyli ch.jowo...