Między światami/film/Mi%C4%99dzy+%C5%9Bwiatami-2010-4249812010
Pressbook
Inne
PRODUKCJA
W „MIĘDZY ŚWIATAMI” kryzys rodzinny stawia na głowie życie dwojga ludzi i zmienia wszystko oprócz przywiązania, miłości i humoru, które na zawsze ich połączyły. Rodzina Corbettów wiedzie wygodne życie, dopóki ich spokoju nie zakłóca katastrofa. Poszukiwania śladu utraconego szczęścia zawiodą ich w zupełnie niespodziewane miejsca. Przemiana Beki i Howiego będzie obfitować w zaskakujące odkrycia na temat ich związku. Sztuka Lindsaya-Abaire’a odniosła ogromny sukces na deskach nowojorskich teatrów w 2006 roku. Nikt nie spodziewał się wówczas takiego dzieła po autorze szalonych komedii „Fuddy Meers” i „Kimberly Akimbo”. „MIĘDZY ŚWIATAMI” okazał się najpoważniejszym, ale też najbardziej realistycznym dziełem dramatopisarza, które zaskakiwało widzów niekonwencjonalnym rozwojem akcji. Krytycy teatralni i wielbiciele talentu Lindsaya-Abaire’a docenili z kolei wiarygodny portret walki małżeństwa o porozumienie i wybaczenie w momencie odkrywania zupełnie nowego wymiaru życia. Nawet tytuł sztuki (po polsku „Królicza nora”), odwołujący się do zgłębiania odmiennej rzeczywistości w „Alicji w krainie czarów”, nawiązuje do surrealistycznych doznań osoby pogrążonej w bólu, która nierzadko czuje się jak podróżnik na zupełnie nieznanym lądzie. Dramatopisarz, a zarazem scenarzysta „MIĘDZY ŚWIATAMI” stworzył główne postaci jako biegunowe przeciwieństwa – opanowana Becca stara się zapomnieć o wszystkich elementach bolesnej przeszłości, a jej mąż Howie szuka wsparcia w ich związku oraz wspomnieniach minionego szczęścia. Akcja filmu oraz sztuki polega na otwarciu przed główną bohaterką zupełnie nowych emocji za sprawą ingerencji postaci Izzy, szalonej siostry Beki, odkrywającej, że zaszła w ciążę; ich matki Nat, która starając się ukoić jej ból, jeszcze bardziej go zaostrza; oraz nastoletniego Jasona, który ujawnia przed bohaterką tajemnice innych wymiarów naszej rzeczywistości. Sztuka „MIĘDZY ŚWIATAMI” uzyskała pięć nominacji do nagród Tony, w tym za najlepszy dramat roku. W 2007 roku jej autor wygrał prestiżowego Pulitzera i uzyskał międzynarodową sławę. W międzyczasie laureatkę Oscara za „Godziny” Nicole Kidman tak zaintrygowała fabuła „MIĘDZY ŚWIATAMI”, że jeszcze przed przeczytaniem scenariusza postanowiła, że jego ekranizacja stanie się pierwszym projektem założonej przez nią firmy Blossom Films. Kidman wspomina: „Uwierzyłam w tematykę „MIĘDZY ŚWIATAMI”. Interesują mnie historie, które niełatwo przenieść na ekran. Byłam niezwykle zafascynowana historią ludzi, których oddala od siebie żal i bardzo chciałam zagrać rolę, którą na Broadwayu tak genialnie odegrała Cynthia Nixon (znana telewidzom i kinomanom jako Miranda z „Seksu w wielkim mieście”).
NIE TRACIMY POCZUCIA HUMORU NAWET W TRUDNYCH MOMENTACH
Przenosząc akcję „MIĘDZY ŚWIATAMI” na duży ekran, Lindsay-Abaire zadbał nie tylko o poszerzenie miejsca akcji i rozmachu inscenizacyjnego, ale także obdarzył postaci cierpkim humorem oraz poczuciem absurdu sytuacji, w jakiej się znaleźli: „Z mojego własnego doświadczenia wiem, że nie tracimy poczucia humoru nawet w najsmutniejszych momentach w życiu. Corbettowie zawsze byli dowcipną parą i nie wyzbywają się tej cechy nawet w obliczu nieszczęścia”. Aby zapewnić kinowej wersji „MIĘDZY ŚWIATAMI” odpowiedni wydźwięk, producenci zwrócili się z propozycją jej wyreżyserowania do autora cenionego, niezależnego musicalu o broadwayowskich korzeniach „Cal do szczęścia”, a także bezpruderyjnego obrazu pokoleniowego „Shortbus” - Johna Camerona Mitchella. Twórca podkreśla jednak, że wszystkie jego filmy łączy portret relacji międzyludzkich: „Zawsze pociągały mnie historie ludzi, którzy chcą nawiązać z kimś kontakt i szukają choćby iskierki światła na końcu tunelu. Każdy z nich robi to na swój sposób, ale łączy ich niejako jedna dusza”. Tak jak w przypadku scenarzysty, najważniejszą cechą historii, którą Mitchell pragnął podkreślić, był przewrotny humor, dzięki któremu zarówno bohaterowie jak i widzowie mogą pojąć absurd świata, z jakim nagle przyszło im się mierzyć. „Bez humoru historia pozbawiona byłaby realizmu, to nieodłączna część codziennego życia i podstawowe narzędzie przetrwania, także w związkach”, podsumowuje reżyser.
PARA NA ROZDROŻU
W role Beki i Howiego Corbettów wcielało się już wielu cenionych aktorów teatralnych, ale według Johna Camerona Mitchella duet Nicole Kidman (nominacja za tę rolę do Złotych Globów) i Aaron Eckhart (nominacja do Złotego Globu za „Dziękujemy z palenie”) stworzył w „MIĘDZY ŚWIATAMI” niepowtarzalne kreacje: „Nicole i Aaron są bardzo wiarygodni, bo praktycznie przezroczyści: obserwujemy ich, gdy błądzą, ale rozumiemy, dlaczego tak się dzieje”. Kidman kompletnie podporządkowała się roli Beki ze świadomością, że będzie musiała zgłębić pokłady mrocznych emocji, jakie towarzyszą bohaterce: „Utożsamiałam się z jej stoicyzmem. Becca odczuwa taki ból, że jedno dotknięcie może spowodować, że się załamie. Jedyny sposobem na przetrwanie tego stanu jest bezustanny ruch do przodu”. Kidman docenia również humorystyczne elementy, które zaskakują wielbicieli „MIĘDZY ŚWIATAMI”: „Nawet w chwilach wielkiego bólu człowiek potrafi zdobyć się na żart. To powoduje, że widz łatwiej utożsamia się z moją bohaterką”. Jednym z najważniejszych atutów „MIĘDZY ŚWIATAMI” jest relacja bohaterki granej przez Nicole Kidman z mężem, w którego wciela się Eckhart. Według Kidman jej ekranowy partner wniósł do filmu ogromną dawkę humoru, inteligencji i czułości. Aktor znany z odgrywania całej galerii szemranych, przebiegłych lub wyrachowanych typów („Między nami facetami”, „Dziękujemy za palenie”, „Mroczny rycerz”) tym razem gra najzwyklejszego faceta pod słońcem, a jednocześnie tworzy najbardziej szczerą kreację w swojej karierze. „Opowiadamy o zagubieniu, stracie i tajemnicach, które na co dzień oddalają nas od siebie” wyznaje Eckhart, Aktor także docenia przebłyski humoru, zawarte w scenariuszu. „To naturalna kolej rzeczy, gdy wszystko traci sens i szukasz jedynie pocieszenia”. Dla aktora najważniejsza była jednak okazja do współpracy z Nicole Kidman, której oddanie i przywiązanie do projektu szybko udzieliło się całej ekipie. Choć świat Beki i Howiego legł w gruzach, oboje muszą nadal poradzić sobie z nie lada wyzwaniem – stawieniem czoła rodzinie, która nie potrafi, ale desperacko próbuje służyć im wsparciem. Matka Beki - Nat - w rewelacyjnej kreacji dwukrotnej zdobywczyni Oscara Dianne Wiest, jest pełna najlepszych intencji oraz współczucia. Producent Per Saari podkreśla, że wybór Wiest podyktowany był przekonaniem twórców, że aktorka wniesie wielką dozę ciepła, mądrości i uprzejmości do roli Nat. Tammy Blanchard, znana z nominowanej do nagrody Emmy tytułowej kreacji w filmie telewizyjnym „Historia Judy Garland”, gra rolę Izzy, lekkomyślnej siostry Beki. Izzy nie potrafi utrzymać pracy, nadal mieszka z matką, a jednak szczęście nie przestaje się do niej uśmiechać. Jak zaznacza Blanchard: „Obie z Beką mają poczucie niesprawiedliwości i jednym z najważniejszych wątków filmu staje się odpowiedź na pytanie, jak siostry poradzą sobie z tymi dziwnymi ścieżkami losu.”
NIEOCZEKIWANA WIĘŹ
Jedna z najtrudniejszych ról w „MIĘDZY ŚWIATAMI” przypadła debiutantowi. Miles Teller gra Jasona, nastolatka, który powoduje największą tragedię w życiu Corbettów. Zmagając się z poczuciem winy potrafi zjednać sobie sympatię Beki, a nawet pomóc jej w doznaniu ulgi. Teller, który stawał do castingu jako student nowojorskiego uniwersytetu, od razu zrobił wrażenie na Nicole Kidman: „Jego niebywałą umiejętnością jest to, że rumieni się na ekranie. Aktor potrafiący zmienić kolor skóry, pokazuje magiczny moment przemiany emocjonalnej swojej postaci”. Tellera najbardziej pociągała w roli Jasona skrywana, ale nieodzowna dla przetrwania Beki więź z bohaterką, graną przez Kidman: „Dzięki niej mogą podzielić się ciężarem odpowiedzialności, a film staje się opowieścią o tym, jak tragedia potrafi zbliżyć ludzi, których nic nie powinno łączyć. Okazuje się jednak, że tylko ona pozwala im przetrwać i odkryć prawdę o świecie, w którym szczęście staje się bardziej namacalne”.
O PRODUKCJI
„MIĘDZY ŚWIATAMI” kręcono przez miesiąc w Nowym Jorku, głównie w luksusowej dzielnicy Queens –Douglaston, którą wyróżniają długie, pagórkowate ulice i okazałe posiadłości. Wraz ze swoimi stałymi współpracownikami – operatorem Frankiem G. DeMarco, uhonorowaną nagrodą Emmy Kaliną Ivanov i nagrodzoną Oscarem kostiumolog Ann Roth („Angielski pacjent”, „Godziny”) reżyser dołożył wszelkich starań, aby ukazać widzom dom, w którym nagły dramat zatrzymał w miejscu wszelkie ślady niedawnego życia. Po rozmowie z Mitchellem Ivanov postanowiła uczynić z posiadłości Corbettów trzeciego, głównego bohatera „MIĘDZY ŚWIATAMI”: „Miał ukazywać ich poprzednie życie, ale także wszystkie sekrety i prywatne światy, jakie tworzą. Widownia ma w nim odnaleźć wiele wskazówek do odkrycia tajemnicy Corbettów”. Reżyser zatrudnił także Dasha Shaw, autora komiksów i kultowych powieści graficznych (m.in. „Love Eats Brains: a Zombie Romance”) do przygotowania komiksów science fiction nastoletniego Jasona, które stanowią klucz do tytułowej zagadki w filmie „MIĘDZY ŚWIATAMI”. „Dash idealnie wyczuł styl tej postaci i potrafił oddać w komiksie mentalność licealisty. Jednocześnie stworzył coś wizualnie fascynującego”, zapewnia John Cameron Mitchell.
OBSADA
NICOLE KIDMAN (Becca) Oglądana ostatnio na ekranach w musicalu „Nine”, jedna z najpiękniejszych i najbardziej utalentowanych aktorek świata. Urodziła się 20 czerwca 1967 roku w Honolulu na Hawajach. Po jej czwartych urodzinach rodzina przeniosła się do Australii. Dorastała w Sydney. Do zawodu aktorskiego przygotowywała się od najwcześniejszego dzieciństwa, pobierając najpierw prywatne lekcje aktorstwa i baletu, a potem szlifując swoje umiejętności w szkołach i zespołach teatralnych. Ma młodszą siostrę Antonię, która mieszka w Australii i jest dziennikarką. W latach 80. występowała w australijskich serialach telewizyjnych. Pod koniec lat 80. wyjechała do Stanów Zjednoczonych z mocnym ostanowieniem, że zostanie gwiazdą kina. Udało się. Pierwszym amerykańskim filmem Kidman był zrealizowany w 1989 roku przez Philipa Noyce’a thriller psychologiczny „Martwa cisza”. Rok później wystąpiła w filmie „Szybki jak błyskawica”. Na planie filmu spotkała Toma Cruise’a, który w tym samym roku został jej mężem. Para przyjaźniła się z genialnym reżyserem Stanley’em Kubrickiem i wystąpiła wspólnie w jego ostatnim filmie „Oczy szeroko zamknięte” z 1999 roku. W 2003 roku Kidman zdobyła Oscara, nagrodę BAFTA, Złoty Glob i Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie za niezwykłą rolę brytyjskiej pisarki Virginii Woolf w filmie „Godziny” w reżyserii Stephena Daldry’ego. Rok wcześniej zdobyła nominację do Oscara za udział w musicalu Baza Luhrmanna „Moulin Rouge”. Za tę rolę i występ w filmie Alejandro Amenabara „Inni” była w 2002 roku podwójnie nominowana do Złotego Globu. Dostała nagrodę dla najlepszej aktorki występującej w musicalu. Był to jej kolejny Złoty Glob. Pierwszy raz dostała tę nagrodę za stworzenie zabawnej kreacji w filmie utalentowanego reżysera Gusa Van Santa „Za wszelką cenę” w 1995 roku. Uzyskała także trzy inne nominacje do tej nagrody: za rolę w filmie „Narodziny” w reżyserii Jonathana Glazera w 2004 roku, za „Wzgórze nadziei” Anthony’ego Minghelli w 2003 roku i za obraz „Billy Bathgate” Roberta Bentona z 1991 roku. Rok 2007 był dla Kidman pracowity. Wystąpiła u boku Jennifer Jason Leigh i Jacka Blacka w wyreżyserowanym i napisanym przez Noah Baumbacha obrazie „Margot jedzie na ślub” i w adaptacji powieści fantasy Philipa Pullmana „Złoty kompas” z Danielem Craigiem. Użyczyła głosu jednej z postaci animacji „Happy Feet: Tupot małych stóp”. Wśród wielu ról filmowych Kidman ona sama i krytycy szczególnie cenią następujące obrazy: „Tłumaczka” (2005) Sydney’a Pollacka z wybitną rolą Seana Penna; „Czarownica” (2005) Nory Ephron, „Piętno” (2003) Roberta Bentona z Anthony Hopkinsem i Edem Harrisem, „Dogville” (2003) Larsa von Triera, „Oczy szeroko zamknięte” (1999) Stanley’a Kubricka, „Portret damy” Jane Campion z błyskotliwą rolą Johna Malkovicha, „Batman Forever” Joela Schumachera, „Australia” i „Moulin Rouge” Baza Luhrmanna. W styczniu 2006 roku została wyróżniona najwyższym odznaczeniem australijskim. Wręczono jej Order Australii. Jest ambasadorem dobrej woli UNIFEM i UNICEF. Za rolę w „MIĘDZY SWIATAMI” została nominowana do Złotego Globu. AARON ECKHART (Howie) Zauważony w kontrowersyjnej komedii Neila LaBute’a „Między nami facetami” w roli skrajnie cynicznego i mściwego mizogina, a popularny na całym świecie za sprawą występu u boku Julii Roberts w „Erin Brokovich”, aktor uzyskał nominację do Złotego Globu za popisową kreację w debiucie reżyserskim Jasona Reitmana „Dziękujemy za palenie”. Prawdziwą sławę przyniosła mu jednak rola Harveya Denta w „Mrocznym rycerzu” Christophera Nolana. Inne popularne filmy z udziałem Eckharta to „Życie od kuchni” z Catherine Zetą Jones, „Zapłata” Johna Woo z Benem Affleckiem i Umą Thurman, „Zaginione” Rona Howarda z Cate Blanchett i Tommy Lee Jonesem, „Jądro Ziemi” z Hilary Swank, „Czarna Dalia” Briana De Palmy, „Siostra Betty” z Renee Zellweger, „Obietnica” Seana Penna z Jackiem Nicholsonem oraz „Męska gra” Olivera Stone’a z Alem Pacino i Cameron Diaz. Na odnotowanie zasługuje także rola Eckharta w inscenizacji „Amazing Grace” Michaela Cristofera. DIANNE WIEST (Nat) Ostatnio oglądana na deskach Classic Stage Company w sztuce „The Forest” oraz we „Wszystkich moich synach” Arthura Millera na Broadwayu, kinomanom znana jest z cenionych kreacji w klasycznych obrazach Woody’ego Allena „Purpurowa Róża z Kairu”, „Hannah i jej siostry” (Oscar), „Złote czasy radia”, „Wrzesień” oraz „Strzały na Broadwayu” (Oscar), ale także z nominowanego do Oscara występu w „Spokojnie, tatuśku” i popularnych filmów „Edward Nożycoręki”, „Klatka dla ptaków”, jak i wyróżnionej nagrodą Emmy kreacji w serialu HBO „In Treatment”. MILES TELLER (Jason) Debiutujący na ekranie w filmie „MIĘDZY ŚWIATAMI” Teller urodził się w Downingtown, w stanie Pennsylvania. W trakcie nauki w liceum stawiał kolejne kroki w karierze muzycznej, grając w lokalnym zespole The Mutes oraz ubiegając się o rolę w inscenizacji „ Footloose” . Występ w sztuce pozwolił mu dostać się na sześciotygodniowy kurs w New York School for Film and TV. Jego monolog na Florida State Thespian Festival okazał się kolejnym sukcesem, z powodzeniem Teller ubiegał się również o miejsce na prestiżowej uczelni Julliard. Dwa tygodnie przed ukończeniem studiów zdobył rolę u boku Nicole Kidman w nowym filmie Johna Camerona Mitchella. Obecnie śpiewa, gra na gitarze, pianinie oraz perkusji w swoim nowym zespole Miles Away From Roscoe. Wkrótce zobaczymy go w nowej, tym razem kinowej wersji „Footloose” oraz w „Project X” GIANCARLO ESPOSITO (Auggie) Ceniony aktor teatralny, uhonorowany nagrodą Obie za występ w sztuce „Zooman and The Sign” w Negro Ensemble Company. Jego bogaty dorobek kinowy obejmuje takie cenione filmy jak nagrodzony dwoma Oscarami kryminał „Podejrzani”, „Fresh” (nominacja do Independent Spirit Award), legendarne filmy Spike’a Lee „Rób co należy”, „Mo’ Better Blues” i „Malcolm X”, a także filmy „Ali” Michaela Manna, „Bob Roberts” Tima Robbinsa i „Król Nowego Roku” Abla Ferrary. Wśród szeregu produkcji telewizyjnych z udziałem Esposito najważniejsze to „Magia kłamstwa”, „Breaking Bad” oraz „Prawo i bezprawie”. W 2009 roku zadebiutował jako reżyser filmem „Gospel Hill”, w którym zagrały takie gwiazdy jak Danny Glover, Angela Bassett, Julia Stiles i Samuel L. Jackson. SANDRA OH (Gabby) Urodzona w Ottawie studiowała w National Theatre School of Canada, zanim udało jej się wygrać z tysiącem konkurentek do roli w telewizyjnej produkcji „The Diary of Evelyn Lau”, która przyniosła jej kanadyjską nagrodę Gemini i wyróżnienie Cannes FIPA d’Or dla najlepszej aktorki w 1994 roku. Największą popularność, jak również Złoty Glob i Screen Actor’s Guild Award zdobyła rolą dr Cristiny Yang w niezwykle popularnym serialu „Grey’s Anatomy: Chirurdzy”. Publiczność kinowa doceniła jej udział w nagrodzonej wyróżnieniem Screen Actor’s Guild komedii „Bezdroża” Alexandra Payne’a , jak również filmach „Miasto ślepców”, „Pod słońcem Toskanii”, „Purpurowe skrzypce”, „Pamiętniki księżniczki” i „Ostatnia noc”.
TWÓRCY
JOHN CAMERON MITCHELL (reżyseria) Wyreżyserował, napisał i zagrał w musicalu „Cal do szczęścia” (2001), który przyniósł mu nagrodę dla najlepszego reżysera i wyróżnienie publiczności na festiwalu kina niezależnego w Sundance, a także nominację do Złotego Globu dla najlepszego aktora. Jego kolejnym filmem był skandalizujący „Shortbus” (2006). Reżyserował także teledyski znanych zespołów Bright Eyes i Scissor Sisters. Wyprodukował słynny dokument Jonathana Caouette’a „Tarnation” oraz animację „The Ruined Cat”. DAVID LINDSAY-ABAIRE (scenariusz na podstawie własnej sztuki „MIĘDZY ŚWIATAMI”) Dramatopisarz, scenarzysta i autor tekstów piosenek, który za sztukę „Rabbit Hole” otrzymał w 2007 roku nagrody: Pulitzera, Spirit of America i pięć nominacji do Tony. Ostatnio zdobył nominację do Grammy (najlepszy album z musicalu) i dwie nagrody Tony za „Shrek the Musical”. Inne sztuki Lindsaya-Abaire’a to m. in. „Fuddy Meers”, „Kimberly Akimbo, „Wonder of the World oraz „A Devil Inside”. W jego najnowszej sztuce „Good People”, która będzie miała swoją premierę wiosną na Broadwayu, wystąpi rances McDormand. Najbliższe filmy, nad którymi pracował autor „MIĘDZY ŚWIATAMI”” to „Guardians of Childhood” studia Dreamworks i nowa produkcja Disneya i Sama Raimi „Oz: The Great and the Powerful”. FRANK DEMARCO (zdjęcia) Dyplomowany lingwista, który złapał filmowego bakcyla we Florencji, gdzie asystował reżyserowi reklamówki telewizyjnej. Pracował nad szeregiem filmów fabularnych i dokumentalnych, z których najważniejsze to „Margin Call” z Kevinem Spacey i Jeremy Ironsem, „Cal do szczęścia” i „Shortbus” Johna Camerona Mitchella oraz „W pogoni za sławą” Toma DiCillo. Dorobek telewizyjny DeMarco obejmuje pierwszy sezon uhonorowanego dziesiątkami nagród serialu „Mad Men,” pilot serialu NBC i Comedy Central „Kings” oraz spoty najnowszej kampanii marki Dior z udziałem Marion Cotillard. ANTON SANKO (muzyka) Urodzony w Nowym Jorku kompozytor i producent, którego największymi osiągnięciami były płyty Suzanne Vegi „Solitude Standing” (siedem nominacji do Grammy), „Days of Open Hand” (nagroda Grammy) oraz ostatni album Jima Carrolla „Pools of Mercury”. Przygotował kompozycje do ponad 25 filmów, w tym „W pogoni za sławą” i „The Doors – Historia nieopowiedziana” Toma DiCillo.