Trevor Reznik nie może spać. Nie jest to jednak zwykły przypadek bezsenności - Trevor nie zmrużył oka od roku! Zmęczenie znacznie pogarsza jego stan zdrowia, zarówno fizycznego jak i psychicznego. Niepokój Trevora potęguje pojawienie się w jego warsztacie nowego pracownika – groźnie wyglądającego Ivana. Odtąd Reznik wiecznie czuje się obserwowany, przez co nieświadomie doprowadza do wypadku, w którym jeden z kolegów traci rękę. Wkrótce cała wina zostaje przypisana właśnie jemu, a robotnicy żądają jego odejścia z pracy. Świadomość, że koledzy chcą się go pozbyć, powoduje u Trevora wpierw wyrzuty sumienia, a potem rosnące poczucie osaczenia. Co gorsza, ktoś w jego mieszkaniu zostawia zaszyfrowane wiadomości, a wszyscy zdają się być przekonani, że tajemniczy Ivan nigdy nie istniał. Czy to wszystko zmowa by doprowadzić Trevora do szaleństwa? A może to zmęczenie odebrało mu rozsądek?
OPINIE PRASY
„Reżyser Brad Anderson mocno przykręca śruby suspense’u, ale to poruszająca rola Christiana Bale’a, wymagająca od niego poświęcenia ponad siły zwykłego aktora, nie pozwala widzowi odetchnąć ani na chwilę.” Peter Travers, The Rolling Stone „Przy transformacji, jakiej poddaje się Bale w Mechaniku, bledną wyczyny roztytego Roberta De Niro we Wściekłym byku, oszpeconej Charlize Theron w Monster i wychudzonego Toma Hanksa w Cast Away Poza światem. Mechanik to perfekcyjnie wykonane ćwiczenie w psychologicznej manipulacji i terroryzowaniu widza”. Stephen Holden, The New York Times „Niezapomniane doświadczenie! Rozwiązanie zagadki olśniewa sprytem i geniuszem scenarzysty. Christian Bale gra w takim skupieniu, że łatwo zapomnieć nawet o jego imponującym poświęceniu fizycznym.” Kevin Thomas, Los Angeles Times „Mechanik – to perełka. Zwłaszcza wizualna strona filmu – połączenie surowego, wzorowanego na niemieckim ekspresjonizmie stylu i filmu noir tworzy atmosferę niepokoju i wręcz paranoi. Aktorzy drugiego planu są idealnie dobrani i wyglądają tak, jakby wyszli prosto z Gabinetu doktora Caligari” Duane Byrge, The Hollywood Reporter
GŁOSY TWÓRCÓW
Kluczem do sukcesu Mechanika było odnalezienie aktora, który podjąłby się trudnego wyzwania, jakim było zagranie Trevora Reznika. Reżyser Brad Anderson poszukiwał kogoś nie tylko utalentowanego, ale też gotowego fizycznie i psychicznie dopasować się do roli. Nurtowało go pytanie „Kto mógłby posunąć się tak daleko by zagrać w tym filmie?” Odpowiednią dawką poświęcenia i intensywności może się pochwalić Christian Bale (American Psycho). Ku zdziwieniu a wręcz przerażeniu producentów i swoich bliskich, aktor zrzucił prawie 30 kilo! „Gdy napisałem tę rolę, zakładałem, że utratę wagi pokazalibyśmy przy użyciu efektów specjalnych albo sprytnie zaprojektowanych kostiumów”, przyznaje scenarzysta Scott Kosar. „W najśmielszych snach nie przypuszczałem, że znalazłby się aktor gotowy na głodzenie się dla osiągnięcia takiej transformacji”. Bale rzeczywiście wiele ryzykował aby realistycznie ukazać horror, jakim jest życie Trevora. Jego poświęcenie dorównuje jednak wielkości tej kreacji. Anderson podsumowuje: „Mógłbym nakręcić cały film o poczuciu winy, jakiego doznawałem patrząc na Christiana w trakcie codziennych zdjęć.” Dla Bale’a fizyczna przemiana była jednak niezbędna do pełnego wcielenia się w postać Reznika. „Zawsze interesowała mnie idea kompletnego zgubienia się w bohaterze”, twierdzi aktor. „Ma to jednak sens tylko jeśli opowiada się wciągającą historię”. Mechanik wymagał pokazania ekstremalnego zachowania i gwiazdor czuł potrzebę poddania się drakońskiej diecie by zrozumieć Trevora ale też poczuć jego brak energii. „Przy takim wycieńczeniu brakuje nawet siły aby przejść na drugi koniec pokoju”, zapewnia Bale. Dodatkowym atutem tej roli było dla niego granie osoby o krańcowo ograniczonym życiu – nic nie pozostaje Reznikowi oprócz natrętnie powracających pytań: kim jesteś? i co uczyniłeś? Nie ma prawie wcale mebli, przyjaciół, nawet zainteresowań, czyli wszystkiego według czego utożsamiamy się z otoczeniem. W końcu traci pracę, partnerkę, a może nawet rozum. Jak mówi sam aktor „Trevor jest praktycznie workiem kości, błąkającym się po pokojach i halach fabrycznych – to taki postmodernistyczny duch poszukujący spokoju.” Bale jest dumny z efektów swojej pracy: „Cieszę się, że mogłem się wyzbyć cielesności aby stać się człowiekiem, którego nie było. Pozwoliło mi to skoncentrować się na odkrywaniu nagiej duszy mojego bohatera”, wyjaśnia aktor. „Koniec końców męka się opłaciła i nakręciliśmy film, który zmusza do zastanowienia i rozwikłania trudnej zagadki, a takie obrazy są właśnie najwięcej warte.” Choć Trevor coraz wyraźniej odcina się od świata zewnętrznego, utrzymuje kilka znajomości, z których każda jest jednak daleka od konwencji. Najbliższy kontakt ma ze Stevie – sprytną call girl, dla której jest „najlepszym klientem”, co nie świadczy najlepiej o jej popularności. W tej roli możemy podziwiać jedną z najbardziej zaskakujących aktorek kina niezależnego, Jennifer Jason Leigh, która równie dobrze czuje się grając narkomankę co wysublimowaną artystkę. Anderson od początku nie widział nikogo innego w tej roli. „Jennifer posiada niesamowitą wrażliwość i już dawno osiągnęła mistrzostwo w ukazywaniu delikatnych, zranionych duszy. Wiedziałem, że zdoła dotrzeć do samego serca swojej postaci.” Leigh była podekscytowana perspektywą pracy z Balem, tym bardziej, że film, który dał im okazję zagrania obok siebie, przyniósł jej partnerowi rolę życia. „Codziennie mnie zaskakiwał”, zachwyca się Jennifer Jason Leigh. „Trevor Reznik to klasyczna postać, gdyż postrzega świat tak jak każda nieszczęśnik pozbawiony snu i wszystko co widzi jest odrobinę wykrzywione, nierealne. Stevie jest dla niego opoką, dostarcza mu jedynych chwil rozluźnienia, które są jednak ulotne. Trevor przecież nigdy nie zazna spokoju.” Przeciwieństwem Stevie jest kelnerka Marie, grana przez hiszpańską aktorkę Aitanę Sanchez-Gijou. Reżyser podkreśla, że „Stevie i Marie są jak dzień i noc, ale w obecnym stanie Trevorowi i tak trudno jest je rozróżnić”. Stevie jest twarda i wojownicza, a Marie potrafi oczarować i, co zauważa sam bohater, „jest jak ze snu”. Ta ostatnia zawsze jednak wydaje się zbyt idealna, bo czy ktoś o takiej urodzie i pogodzie ducha pasuje do mrocznego świata Trevora? Brad Anderson po raz pierwszy zetknął się z Sanchez-Gijon, oglądając Spacer w chmurach, film Alfonso Arau z Keanu Reevesem. „Zachwyciła mnie”, przyznaje reżyser. „Uwierzyłem, że jej bohaterka w Mechaniku może być równie dobra i pełna uroku. Pozwala zrozumieć, dlaczego Trevor jest gotów dla Aitany przychodzić dzień w dzień do tej samej kawiarni i zawsze zamawiać kawę i ciastko”. Film kręcono w Hiszpanii, wybór hiszpańskiej aktorki wydawał się zatem naturalny. Sanchez-Gijou uważa, że przyznanie roli Marie, kluczowej do rozwiązania zagadki filmu, komuś spoza Ameryki było świetnym pomysłem. „Gra w obcym języku przynosi ciekawe zmiany”, zapewnia aktorka. „Ruchy i sposób wysławiania się są zupełnie odmienne w różnych kulturach. W ten sposób moja bohaterka staje się częścią nierealnego świata, wytworzonego przez Trevora – jest zbyt pogodna by istnieć naprawdę”, zauważa Sanchez-Gijon. Obsadę zamykają: Michael Ironside (Scanners, Top Gun), grający robotnika, którego spotyka nieszczęśliwy wypadek i który staje się wyrzutem sumienia dla głównego bohatera oraz John Sharian jako Ivan, tajemniczy i groźny buntownik, pojawiający się w życiu Trevora zawsze w najtrudniejszych momentach. Nie ma jednak wątpliwości, że najsilniej w pamięć widzów zapadnie atmosfera filmu, ściśle związana z jego stroną wizualną – i to ona właśnie kryje najwięcej wskazówek do rozwiązania zagadki fabuły.
Z OSTATNIEJ CHWILI
Rekord utraty wagi dla potrzeb roli – 35 kilogramów, jaki pobił Christian Bale dla Mechanik, wzbudził kontrowersje zarówno wśród aktorów jak i dietetyków. Prawdziwą burzę natomiast wywołała wiadomość o błyskawicznym, sześciotygodniowym odzyskaniu przez aktora utraconych kilogramów w ramach przygotowań do występu w Batman Begins. Bale przyznaje, że popełnił błąd nie słuchając rad lekarzy: „Sugerowano mi jedzenie zupek warzywnych, a ja ograniczyłem się do opychania się pizzą i lodami. Mój żołądek, który oczywiście drastycznie zmniejszył się podczas poprzedniej diety, nie wytrzymał tego tempa” (aktor czasami spożywał 5 posiłków pod rząd aby zdążyć z przyrostem masy ciała przed rozpoczęciem zdjęć). Wielu amerykańskich specjalistów od żywienia alarmuje, że gwiazdor dwukrotnie ryzykował nawet śmiercią, fizycznie upodabniając się do filmowej postaci. Nikt spośród krytyków nie kwestionuje jednak wielkości kreacji, jaką daje w Mechaniku Christian Bale.
OBSADA
CHRISTIAN BALE (Trevor Reznik) Urodził się w Walii i pomimo braku przygotowania aktorskiego zadebiutował w wieku dziesięciu lat rolą w sztuce „The Nerd" wystawionej na West Endzie przez Mike'a Nicholsa. Obecnie należy do grona najbardziej znanych i jednocześnie zapracowanych młodych aktorów amerykańskich. Na dużym ekranie zadebiutował w „Imperium słońca" Stevena Spielberga. Rola ta przyniosła mu nagrodę członków National Board of Review w kategorii, która została specjalnie dla niego stworzona. Pismo Enertainment Weekly uznało go niedawno za „Najbardziej Kreatywną Osobę w Przemyśle Rozrywkowym”, a Premiere zawstydziło go tytułem : „Najbardziej Seksowny Aktor przed 30-ą” Aktor pojawił się w reżyserowanym przez Kennetha Branagha „Henryku V", „Małych kobietkach", „Metroland", „Idolu" i „Księciu z Jutlandi" z Helen Mirren i Gabrielem Byrne. Z jego ról telewizyjnych warto wymienić: rola Jezusa w „Marii, matce Jezusa”, ekranizację „Wyspy skarbów" z udziałem Charltona Hestona. W ostatnich kilku latach Bale wystąpił w wielu znanych filmach, a swoją najlepszą kreację stworzył w „American Psycho”. Zwrócił na siebie również uwagę w filmach: „Shaft”, „Kapitan Corelli” „Władcy ognia” oraz „Equilibrium”. Jego następną rolą będzie Batman w Batman Begins Christophera Nolana u boku Liama Neesona, Gary’ego Oldmana i Michaela Caine’a Bale aktywnie działa w wielu organizacjach charytatywnych i ekologicznych. Należy między innymi do Greenpeace, World Wildlife Foundation, the Dian Fossey Gorilla Fund. JENNIFER JASON LEIGH (Stevie) Swoją pierwszą, niewielką rolę w filmie „Death Of A Stranger" otrzymała w wieku 9 lat. Kiedy miała 14 lat uczęszczała na letnie warsztaty teatralne organizowane przez szkołę Lee Strasberga, po których otrzymała rolę w filmie Disneya „The Young Runaway". Jej pierwszą aktorską kreacją, która spotkała się z życzliwym przyjęciem publiczności i krytyki była rola w filmie „Fast Times At Ridgemont High". W filmografii aktorki znajdziemy również: komedię braci Coen „ Hudsucker Proxy", „Sublokatorkę” Barbeta Schroedera, „Ognisty podmuch” Rona Howarda i kultowego już „Autostopowicza”. Na szczególną uwagę zasługuje rola w filmie Roberta Altmana „Kansas City". Film ten był kolejnym wspólnym przedsięwzięciem reżysera i aktorki. Wcześniej współpracowali razem przy uznanym przez krytykę filmie „Na skróty", który stanowił hołd oddany wspaniałemu pisarzowi Raymondowi Carverowi. W filmie Alana Rudolpha „Dorothy Parker and the Vicious Circle" Leigh wcieliła się w tytułową rolę sławnej poetki. Zagrała również doskonałą rolę u boku Kathy Bates w psychologicznym thrillerze „Dolores Claiborne". Za postać targanej niepowodzeniami życiowymi piosenkarki w filmie „Georgia" Leigh wyróżniono nagrodą New York Film Critics’ Circle dla najlepszej aktorki. W 1996 roku zagrała w telewizyjnym filmie wyreżyserowanym przez Anjelikę Huston „Bastard Out of Carolina". AITANA SANCHEZ-GIJON (Marie) Niezwykle popularna w rodzimej Hiszpanii aktorka filmowa i telewizyjna, której międzynarodową sławę przyniósł występ w „Spacerze w chmurach” Alfonso Arau i „Pokojówce na Titaniku” Bigasa Luny. W 1999 rolę otrzymała „Srebrną Muszlę” w San Sebastian za rolę w „Volaverunt”. W tym samym roku wybrano ją na stanowisko prezesa Hiszpańskiej Akademii Filmowej. MICHAEL IRONSIDE (Miller) Doświadczony aktor charakterystyczny, zagrał w ponad 100 filmach i regularnie pojawia się w telewizji. Rozpoczął karierę w Kanadzie, gdzie studiował w Ontario College of Art. i Canadian National Film Board. Popularność i nagrodę Genie dla Najlepszego Aktora Drugoplanowego przyniósł mu występ w „Scanners” w reżyserii Davida Cronenberga. Potem przyszły role w „Pamięci absolutnej”, „Starship Troopers”, „Gniewie oceanu” oraz debiut reżyserski „The Arrangement”w 2002 roku. JOHN SHARIAN (Ivan) Poprzednio mogliśmy go oglądać w „Piątym elemencie”, „Szeregowcu Ryanie” i „Dziewczynach z kalendarza”, a publiczność anglojęzyczna rozpoznaje jego głos z występu w „Uciekających kurczakach”.
TWÓRCY MROCZNEJ WIZJI MECHANIKA
BRAD ANDERSON (Reżyser) Pierwszy film Brada Andersona „The Darien Gap” wyświetlono w 1996 roku na Sundance Film Festiwal. Po projekcji Variety zaliczyło go do grona „10 najważniejszych reżyserów kina niezależnego”. Wyreżyserowany w 1998 roku film „Razem i oddzielnie” wygrał Grand Prix i nagrodę publiczności na festiwalu w Deauville. W 2001 roku aż dwa jego filmy wzbudziły zainteresowanie szerszej widowni i zachwyt krytyki: komedia romantyczna „Szczęśliwy traf” z Marisą Tomei i Vincentem D’Onforio oraz thriller psychologiczny „Session 9” z Davidem Caruso, Joshem Lucasem i Peterem Mullanem. W telewizji Brad Anderson doskonalił swój kunszt reżyserując odcinki „Wydziału zabójstw” i „The Shield”. SCOTT KOSAR (Scenariusz) Uczęszczał do USC Film School, a w tej chwili wykłada scenopisarstwo na UCLA. „Teksańska masakra piłą łańcuchową”, nakręcona w 2003 roku na podstawie jego scenariusza, stała się szlagierem po obu stronach Atlantyku. Kosar jest również autorem powstającego obecnie remake’u „The Amityville Horror”, w reżyserii Andrew Douglasa. JULIO FERNANDEZ (Produkcja) Założona i prowadzona przez Julio Fernandeza Filmax Group jest jedną z czołowych hiszpańskich firm zajmujących się opieką artystyczna, produkcją i dystrybucją filmów na całym świecie. Pod skrzydłami Filmaxu powstał obraz uhonorowany nagrodą Melies dla Najlepszego Europejskiego Filmu Fantasy pt. „Bezimienni” w reżyserii Jaume Balaguero. Oddział Filmaxu – Fantastic Discovery – wyprodukował sentymentalną komedię „Miłość dla każdego” Lany Mae, którą polscy widzowie mogli obejrzeć w 2001 roku. Filmax współprodukuje również filmy rysunkowe, z których ostatni „El Cid - legenda o mężnym rycerzu” zgromadził w naszych kinach sporą widownię wiosną 2004 roku. XAVI GIMENEZ (Zdjęcia) Jego wielką wyobraźnię plastyczną można było podziwiać w horrorze „Bezimienni” oraz następnym filmie Balaguero „Ciemność” z Anną Paquin i Leną Olin.