Patrolujący autostradę oficer Edward Malus (Nicolas Cage) widzi, jak z przejeżdżającego obok niego samochodu wypada lalka. Zatrzymuje pojazd i oddaje zgubę dziewczynce podróżującej z matką. Po chwili samochód taranuje pędząca ciężarówka. Zanim policjant zdąży uratować pasażerki, wóz wybucha. Przez wiele miesięcy Edward nie będzie w stanie wymazać z pamięci twarzy dziewczynki. Los pozwoli mu jednak odkupić swoje winy. Pewnego dnia Edward otrzymuje list od Willow - kobiety, która kilka lat temu równie niespodziewanie pojawiła się w jego życiu, co z niego zniknęła. Jej córka zaginęła, a Edward jest jedynym człowiekiem, który może ją odnaleźć. Kobieta prosi policjanta o przybycie na Summersisle, gdzie kultywuje się pradawne tradycje, a życie mieszkańców przebiega w całkowitej zgodzie z naturą. Dla Edwarda może to być ostatnia okazja, żeby stanąć wreszcie na nogi. Nie zawaha się więc przed wyprawą na prywatną wyspę, zagubioną gdzieś na północno wschodnim Pacyfiku. Nic jednak nie jest tym, czym się wydaje na wyspie, gdzie rządy sprawuje Siostra Summersisle (Ellen Burstyn), a najważniejszą uroczystością jest coroczne pogańskie ?święto śmierci i odrodzenia?. Tajemniczy mieszkańcy wyśmiewają policjanta, który podejrzewa ich o morderstwo. Utrzymują, że córka Willow nigdy tam nie mieszkała... Edward jeszcze nie wie, że prośba Willow wniosła w jego życie coś więcej niż szansę na odkupienie win. Powoli oplata go sieć wiekowych obrzędów i zabójczych kłamstw. Kolejne odkrycia przybliżają policjanta do odnalezienia dziewczynki i do zgłębienia niewypowiedzianej tajemnicy KULTU.
O FILMIE
Laureata Oscara Nicolasa Cage?a i cenionego reżysera Neila LaBute?a łączy fascynacja angielskim filmem ?Kult? Robina Hardy?ego z Edwardem Woodwardem, Christopherem Lee oraz Britt Ekland w rolach głównych. W momencie premiery obraz nie zdobył większej popularności, ale z czasem stał się obiektem? kultu coraz szerszej publiczności. Nicolas Cage poznał go dzięki legendarnej gwieździe punkrocka i znawcy kina Johhny?emu Ramone: ?Pamiętam, że nigdy wcześniej nie widziałem czegoś takiego. Film wybił mnie z równowagi, więc musiał być wyjątkowy?. Uwspółcześnienie historii zawartej w oryginale wymagało autora o niebanalnej wrażliwości. Uznany dramatopisarz i reżyser Neil LaBute okazał się idealnym kandydatem do tego zadania, jak zapewnia producent Randall Emmett: ?Udało nam się przekonać prawdziwego artystę do nakręcenia kina gatunkowego?. Reżyser, znany z bezkompromisowej wizji relacji damsko-męskich w filmach ?Między nami facetami? i ?Kochankowie z sąsiedztwa?, z zadowoleniem przyjął propozycję, która dawała mu kolejną okazję podjęcia swojego ulubionego tematu w sposób jeszcze mniej konwencjonalny. ?Powróciłem do świata, który opisywałem we wczesnych filmach. Znowu mogłem zbadać, na czym polega równowaga sił, która łączy kobiety i mężczyzn?, podkreśla LaBute. Kręcąc po 30 latach remake ?Kultu? twórca posłużył się odwróceniem ról, które nie szokuje już dzisiejszej publiczności. To nie mężczyźni, lecz kobiety rządzą społecznością wyspy Summersisle. Nicolas Cage wciela się w policjanta, zmagającego się z poczuciem winy za śmierć matki i córki w wyniku wypadku na patrolowanej przez niego szosie. ?Nie może po tym dojść do siebie, jest nadwrażliwy, ciągle przypomina mu się, co dokładnie się wtedy stało. Bierze leki, żeby poradzić sobie z tymi problemami?, tłumaczy aktor. Sytuację zmienia list od jego dawnej miłości i desperacka prośba o pomoc w znalezieniu jej córki. Policjant zgadza się przeprowadzić śledztwo na prywatnej wyspie Summersisle. Upatruje w tym okazję do odnowienia znajomości ze swoją byłą narzeczoną i dowiedzenia się, co ich kiedyś rozdzieliło. Bohater zdoła dotrzeć do odciętej od świata osady u wybrzeży stanu Waszyngton. Trafia tam na społeczność, utrzymującą się z rolnictwa i pasterstwa. ?Od wielu lat mieszkają z dala od cywilizacji, nie jeżdżą samochodami, nie oglądają telewizji i wyznają własną wiarę, bazującą na systemie pogańskich wierzeń?, zaznacza producent Boaz Davidson. Postać grana przez Cage?a wyraźnie nie pasuje do tego świata, jak zauważa reżyser: ?Pistolet i inne namiastki siły ze świata zewnętrznego nie mają dla tubylców większego znaczenia. Jego śledztwo i pośpiech w poszukiwaniu dziecka także są im obojętne. Czas stanął tutaj w miejscu, a pomysły Edwarda na rozwiązanie kryminalnej zagadki są już na wyczerpaniu?. Nie mniej tajemnic skrywa matka dziewczynki - Willow Woodward, w którą wciela się Kate Beahan. O jej związku ze swoim bohaterem Nicolas Cage mówi: ?Różni ich niemal wszystko, łączy zaś pociąg do tego, co egzotyczne. Willow opuściła go 8 lat temu, a on nadal ma do niej słabość?. Wobec obojętności tubylców i zapewnień, że mała Rowan nigdy nie istniała, Edward może liczyć tylko na szczerość Willow. Reżyser podkreśla, że bohater w ciągu trzech dni śledztwa trafia na szereg fałszywych tropów: ?Nie wie, komu może zaufać, a to wspaniały punkt wyjścia dla publiczności. Na każdym kroku trafia na sekrety, ale frustracja policjanta budzi także rozbawienie. Wszyscy rzucają mu kłody pod nogi, a poczucie humoru Nicka sprawia, że efekty tej gry są zaskakująco komiczne?. Sytuację dodatkowo komplikuje wiadomość, że poszukiwana dziewczynka jest jego córką. ?Stawka poszukiwań błyskawicznie rośnie. Z zagubionego stróża prawa bohater przeradza się w człowieka powodowanego czystym, wręcz pierwotnym, instynktem?, podkreśla LaBute. Kolejne odkrycia doprowadzają Edwarda do posiadłości Siostry Summersisle, która przewodzi miejscowej ludności. Uhonorowana Oscarem Ellen Burstyn, znana z innego sławnego filmu grozy ?Egzorcysty?, cieszy się, że mogła w remake?u stworzyć kobiecy odpowiednik postaci, granej w oryginale przez Christophera Lee. Reżyser podkreśla zaś, że była idealną kandydatką do roli Królowej Matki mieszkańców Summersisle. ?Wyspecjalizowała się w postaciach niepozornych acz silnych, które nie zdradzają zbyt wiele o sobie. Każdą wypowiadaną przez nią kwestię można rozumieć na kilka sposobów, a stawką w grze w kotka i myszkę, w którą wciąga głównego bohatera, jest prawda i władza nad pozostałymi?. W drugoplanowych rolach wyznawczyń kultu obsadzono plejadę utalentowanych aktorek, m.in. Leelee Sobieski, Molly Parker, Frances Conroy i Diane Delano. Zdjęcia kręcono przez 45 dni w Vancouver. Sielankową Summersisle, która w oryginale znajdowała się u wybrzeży Szkocji, ?gra? w remake?u wyspa Bowen, położona na północ od Vancouver. Wybór 40 lokalizacji, które widzimy w filmie, miał na celu pokazanie, jak podkreśla LaBute, ?odosobnienia Edwarda?. ?Nie chcieliśmy, żeby bohater biegał wiecznie po rynku miasta. Mieszkańcy Summersisle żyją w oddalonych od siebie skupiskach, tak jak miało to miejsce 150 lat temu?. Wyznawcy kultu żyją z pszczelarstwa, co okazało się dla twórców źródłem kłopotów, ale też dodatkową inspiracją. ?Jeśli ktoś ma alergię na jad pszczeli, jeden owad wystarczy, aby zepsuć ci dzień, a może i całe życie?, żartuje reżyser. ?Metafora ula wpłynęła na wizualną stronę filmu. Widzimy królową matkę i kobiety, pełniące funkcje pszczół-robotnic i przez to mające nieograniczoną władzę, oraz mężczyzn, którzy jako trutnie są tej władzy pozbawieni?. Analogie można zauważyć również w projektach kostiumów i scenografii ?Kultu?, ich ślad jest również widoczny w pracy operatora. Film wypełniają nawiązania do malarstwa sprzed epoki Rafaela i z okresu wiktoriańskiego, a także do współczesnych prac Matthew Barneya oraz klasycznych filmów grozy, zwłaszcza ?Czarnego Narcyza? Pressburgera i Powella. Pracując nad ?Kultem? Neil LaBute po raz kolejny powierzył stworzenie kostiumów Lynette Meyer. Film stał się okazją do nawiązania współpracy ze scenografem Phillipem Barkerem oraz operatorem Paulem Sarossy, którzy wcześniej przyczynili się do sukcesów dzieł Atoma Egoyana. Paula Sarossy?ego ucieszyła możliwość wywoływania nastroju grozy w pełnym świetle dziennym: ?Neil chciał pokazać, że dziwne rzeczy mogą wydarzyć się w biały dzień. Edward odkrywa kolejne tajemnice w przerażającej jasności, co stanowi odwrócenie stereotypu panującego w horrorach, według którego strach można wywołać jedynie w ciemności?. Operator postawił sobie zatem za cel stworzenie niemal organicznej kompozycji, przy minimalnym wykorzystaniu technologii. Jednym z najważniejszych wyzwań dla scenografa było w przypadku ?Kultu? stworzenie ponad 150 masek, które aktorzy noszą w trakcie ?święta urodzaju?. Za punkt odniesienia Lynette Meyer przyjęła pogańskie kultury i tradycję celtycką, w której zwierzęta miały znaczenie symboliczne. Efekty jej badań widać w filmie: ?Molly Parker z włosami czarnymi jak smoła to kruk, natomiast Frances Conroy nosi maskę barana, czyli zwierzęcia pełnego godności?, zaznacza Meyer. Niewątpliwie najważniejszym elementem scenografii jest sam przedmiot kultu ? bóg plonów, który ucieleśnia najbardziej egzotyczne i pierwotne lęki człowieka. ?Jego widok każdego wprawi w osłupienie?, zapewnia Cage. ?To coś ekstremalnego, niekontrolowanego, prawdziwe ukoronowanie historii?. Reżyserowi zależało na wywołaniu poczucia grozy, które pamiętał z lektury dzieł Edgara Allana Poe i gotyckiego horroru: ?Postawiliśmy na atmosferę, nie na epatowanie widzów szokiem czy krwią. Chcieliśmy stopniować przerażenie aż do finału. Końcowe sceny na pewno trudno będzie zapomnieć?, podsumowuje Neil LaBute.
AKTORZY
NICOLAS CAGE (Edward Malus, Produkcja) Laureat Oskara i Złotego Globu za występ w ?Zostawić Las Vegas? (1995), cieszy się opinią jednego z najbardziej wszechstronnych aktorów, sprawdzających się zarówno repertuarze komediowym jak i dramatycznym. Poza nagrodą Amerykańskiej Akademii Filmowej uzyskał wyróżnienia Stowarzyszenia Krytyków z Nowego Jorku i Los Angeles, a podwójna rola bliźniaków Charliego i Donalda Kaufmana w ?Adaptacji? (2002) Spike?a Jonze?a przyniosła mu kolejne nominacje do Oscara, Złotego Globu oraz BAFT-y. Wśród jego ostatnich, niezwykle popularnych filmów znajdziemy ?Pana życia i śmierci? (2005), ?Skarb narodów? (2004), ?Naciągaczy? (2003), ?Szyfry wojny? (2002), ?Kapitana Corelliego?(2001) oraz ?60 sekund? (2000). Ze szczególnym uznaniem krytyki spotkała się rola w ?Ciemnej stronie miasta? (2000) Martina Scorsese, a nakręcone z udziałem Cage?a ?8 milimetrów? zostało w 1999 roku pokazane na Festiwalu Filmowym w Berlinie. Rok wcześniej, gwiazdor odniósł sukces w dramacie ?Miasto aniołów? z Meg Ryan i thrillerze Briana De Palmy ?Oczy węża?. Cage specjalizuje się również w kinie akcji, czego dowodem są role w ?Bez twarzy? (1997) z Johnem Travoltą, ?Con Air ? Locie skazańców?(1997) i ?Twierdzy? (1996) u boku Seana Connery. Cage błysnął talentem komediowym w ?Dwóch milionach dolarów napiwku? (1994), ?Miesiącu miodowym w Las Vegas? (1992) i ?Wpływie księżyca? (1987), za który otrzymał pierwszą nominację do Złotego Globu. Dwa spośród jego wcześniejszych filmów zyskały przychylność canneńskich jurorów ? ?Dzikość serca? zdobyła Złotą Palmę w 1990 roku, a ?Ptasiek? (1984) Nagrodę Jury. Inne znaczące role w latach 80. to ?Raising Arizona? (1987), ?Peggy Sue wyszła za maż? (1986) i ?Cotton Club? (1984). Debiutem kinowym aktora był ?Rumble Fish? w 1983 roku. Pierwsze kroki w teatrze stawiał Cage już jako 15-latek w American Conservatory Theatre w San Francisco. W 2002 roku wyreżyserował swój pierwszy film ? ?Sonny? z Jamesem Franco, Meną Suavari, Brendą Blethyn i Hardym Peanem Stantonem. ELLEN BURSTYN (Siostra Summersisle) Jedna z niewielu aktorek, które w tym samym roku zostały uhonorowane nagrodą Tony i Oscarem. Stało się tak w 1975 roku za sprawą broadwayowskiej inscenizacji ?Za rok o tej samej porze? Bernarda Slade?a i filmu Martina Scorsese ?Alicja już tu nie mieszka?, który przyniósł Burstyn także nominację do Złotego Globu i nagrodę BAFT-y. Aktorka otrzymała jeszcze 5 innych nominacji do Oscara za ?Ostatni seans filmowy?, ?Egzorcystę?, ?Za rok o tej samej porze?, ?Rezurekcję? i ?Requiem dla snu?. Inne znane tytuły w jej bogatej filmografii to: ?Źródło?, ?Boskie sekrety siostrzanego stowarzyszenia Ya-Ya?, ?Ślepy tor?, ?Gra w serca?, ?Skrawki życia? i ?Król Marvin Gardens?. Burstyn trzykrotnie dostała nominacje do nagrody Emmy za kreacje w ?The People vs. Jean Harris?, ?Pack of Lies? i ?Mrs Harris?. W teatrze odniosła sukcesy kreacjami m.in. w ?84 Charring Cross Street?, ?Shirley Valentine? i ?U kresu dnia?. Byłą pierwszą w historii kobietą prezesem Actor?s Equity Association i dyrektorem artystycznym Actor?s Studio, w którym niegdyś studiowała u samego Lee Strasberga. Jest posiadaczką trzech honorowych doktoratów, przyznanych przez the School of Visual Arts, Dowling College i New School for Social Research, gdzie wykłada aktorstwo. KATE BEAHAN (Willow) Niedawno widzieliśmy ją u boku Jodie Foster w ?Planie lotu?, a wkrótce na nasze ekrany trafi thriller ?The Return?, w którym wystąpiła wraz z Sarah Michelle Gellar i Samem Shepardem. Zwróciła na siebie uwagę krytyków rolą w ?Chopperze? (najlepsza rola drugoplanowa roku według Australijskiego Koła Krytyków) obok Erica Bany. Wcześniej zagrała w serialu ?Love is a Four-Letter-Word?, który przyniósł jej szereg nominacji do Logie - australijskiego odpowiednika nagród Emmy oraz do nagrody Australijskiego Instytutu Filmowego. W teatrach Perth i Sydney zagrała m.in. w inscenizacjach ?Alicji w krainie czarów? oraz ?Burzy?. FRANCES CONROY (Dr Mech) Uhonorowana Złotym Globem, nagrodą Stowarzyszenia Aktorów Amerykańskich i czterema nominacjami do Emmy za rolę w ?Sześciu stopach pod ziemią?, jest absolwentką aktorskiego wydziału Julliard School. Łączy pracę w teatrze z aktywnością telewizyjną i filmową. Była jedną z ulubionych aktorek Arthura Millera, co zaowocowało występami w ?The Last Yankee? (nagroda Obie), ?The Ride Down Mt. Morgan? (nominacja do Tony), ?Broken Glass? i ?Czarownicach z Salem?. Równie chętnie gra w filmach niezależnych i hollywoodzkich. Debiutowała w ?Manhattanie? Woody?ego Allena. Wystąpiła też w dwóch innych filmach tego reżysera: ?Innej kobiecie? oraz ?Zbrodniach i wykroczeniach?. Pozostałe znaczące filmy w jej dorobku to: ?Aviator? Martina Scorsese, ?Neonowa biblia? Terence?a Daviesa, ?Zapach kobiety? Martina Bresta, ?Parszywe dranie? Franka Oza, ?Troje do pary? Ananda Tuckera i ?Broken Flowers? Jima Jarmusha. MOLLY PAKER (Siostra Róża) Widzowie mogą ją obecnie podziwiać w serialu HBO ?Deadwood? oraz w filmie ?Hollywoodland? u boku Bena Afflecka, Adriena Brody?ego i Diane Lane. Wcześniejszymi występami, którymi zapadła w pamięć krytyki i publiczności, były ?Dobry pasterz? z Christianem Slaterem, ?Centrum świata? Wayne?a Wanga (nominacja do Independent Spirit Award za najlepszą pierwszoplanową rolę), nominowany do Złotego Globu dramat Istvana Sabo ?Kropla słońca? i ?Wonderland? Michaela Winterbottoma. Zadebiutowała w głośnym filmie ?Zimny pocałunek?, w którym wcieliła się w rolę ... powabnej nekrofilki. Za kreację w inscenizacji ?Marion Bridge? otrzymała Genie Award. LEELEE SOBIESKI (Siostra Miód) Studiowała sztukę i literaturę na Brown University. Zagrała w thrillerze Johna Dahla ?Prześladowca? oraz przeboju kin amerykańskich ?Dom Glassów?. Nominację do Złotego Globu otrzymała za serial ?Joanna d?Arc?, a Stowarzyszenie Zagranicznej Prasy wyróżniło ją nominacją za rolę w kręconym w Polsce ?Powstaniu? Jona Avneta. Entuzjazm krytyki wzbudziły jej występy w komedii ?Ten pierwszy raz? z Drew Barrymore, dramacie Jamesa Ivory?ego ?Córka żołnierza nigdy nie płacze? oraz kreacja młodziutkiej nimfetki w legendarnych ?Oczach szeroko zamkniętych? Stanleya Kubricka. Pierwszymi ważnymi filmami w dorobku tej młodej aktorki były ?Z dżungli do dżungli? i ?Dzień zagłady?. DIANE DELANO (Siostra Buk) Debiutowała w dramacie sportowym Johnathana Kaplana ?Serce do jazdy?. Kolejne ważne role Delano to ?Dzika rzeka? Curtisa Hansona, ?Ladykillers, czyli zabójczy kwintet? braci Coen oraz seriale ?Sześć stóp pod ziemią?, ?Detektyw Monk?, ?Joanna z Arkadii?, ?Świat według Bundych?, ?Gotowe na wszystko?, ?Ostry dyżur?, ?Przystanek Alaska?.
TWÓRCY FILMU
NEIL LaBUTE (Scenariusz, reżyseria) Ceniony filmowiec, scenarzysta i dramatopisarz, absolwent Uniwersytetu Brighama Younga, Uniwersytetu Kansas i Nowego Jorku, stypendysta The Royal Court Theatre w Londynie i Laboratorium Sundance Institute. Jego kinowy debiut ?Między nami facetami? przyniósł mu nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu w Sundance, za najlepszy scenariusz na Independent Spirit Awards, a także wyróżnienie nowojorskich krytyków za najlepszy debiut. W jego drugim filmie - ?Kochankach z sąsiedztwa? ? wystąpiła plejada gwiazd: Aaaron Eckhart, Catherine Keener, Nastassja Kinsky, Jason Patric i Ben Stiller. ?Siostra Betty?, pokazywana na festiwalu w Cannes, zdobyła nagrodę za najlepszy scenariusz, a grająca tytułową rolę Renee Zellweger Złotego Globa za najlepszą rolę komediową. Kolejnym dziełem LaBute?a było nakręcone w Wielkiej Brytanii ?Opętanie? z Gwyneth Paltrow, Aaronem Eckhartem, Jeremy Northamem i Jennifer Ehle. Reżyser powrócił do Anglii, aby wystawić tam swoją sztukę ?Kształt rzeczy?, którą później zekranizował z udziałem oryginalnej obsady (m.in Gretchen Mol, Paulem Ruddem i Rachel Weisz). Wraz z Gailem Mutruxem założył własną firmę produkcyjną ? Pretty Pictures. W 2005 roku na londyńskim West Endzie wystawiono jego sztukę ?Some Girls?, a w Nowym Jorku odbyła się premiera ?This Is How It Goes? z Benem Stillerem, Amandą Peet i Jeffreyem Wrightem w rolach głównych. W 2002 roku LaBute był jednym z twórców, którzy uczestniczyli w trzydniowym maratonie teatralnym ?Brave New World?, którym uczczono pamięć ofiar zamachów 11 września 2001. ANTHONY SHAFFER (Scenarzysta filmu ?Kult? z 1973 roku) Studiował na uniwersytetach St Paul i Cambridge. W latach 50tych odbywał praktykę prawniczą, a do 1969 roku był wspólnikiem w dobrze prosperującej firmie produkcyjnej, tworząc scenariusze i reżyserując szereg reklam telewizyjnych. Jego pierwsza sztuka ?Detektyw? (przeniesiona w 1974 roku na wielki ekran z udziałem Laurence?a Olivera i Michaela Caine?a) stała się wkrótce jednym z największych przebojów w historii teatrów londyńskich i przyniosła mu nagrodę Tony. Po kolejnych sztukach - ?This Savage Parade?, ?Murderer?, ?Widow?s Weeds? i ?Whodunit? ? zajął się pisaniem scenariuszy, z których ?Szał? w reżyserii Alfreda Hitchcocka , ?Śmierć na Nilu?, ?Rozgrzeszenie?, ?Zło czai się wszędzie? oraz ?Sommersby? stały się przebojami na całym świecie. Zmarł 6 listopada 2001 roku. PAUL SAROSSY (Zdjęcia) Stały współpracownik Atoma Egoyana, z którym nakręcił ?Ararat?, ?Podróż Felicji?, ?Słodkie jutro?, ?Exotikę?, ?Likwidatora? i ?Role mówione? oraz telewizyjne ?Krapp?s Last Tape?. Pozostałe znaczące tytuły kinowe w jego dorobku to: ?Król rzeki?, ?Ripley Under Ground?, ?Głowa w chmurach?, ?Tylko w duecie?, ?Mąż idealny? i nominowane do Oscara ?Prywatne piekło?. Sarossy pracuje również dla telewizji, czego efektem są m.in. nominowana do Emmy ?The Incredible Mrs Ritchie? z Geną Rowlands, ?Soldier?s Girl? nominowany do Złotego Globu i ?Faceci z walorami?. Operator jest laureatem szeregu wyróżnień Genie, Kanadyjskiego i Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów i Independent Spirit Award. Jego debiut reżyserski - ?Mr In Between? - zebrał nagrody w Wielkiej Brytanii (Raindance ? najlepszy brytyjski film niezależny), Francji (Cognac ? Prix Sang Neuf) i Japonii (najlepszy aktor festiwalu w Tokio). ANGELO BADALAMENTI (Muzyka) Twórca znany zwłaszcza z kompozycji do dzieł Davida Lyncha. Pierwszym z nich był ?Blue Velvet? z 1986 roku (Badalamenti zagrał w nim epizodyczną rolę pianisty). Największą popularność przyniosła mu muzyka do serialu ?Twin Peaks? (Grammy za piosenkę, nominacja za soundtrack, 3 nominacje do Emmy, status złotej płyty w 15 krajach). Muzyka do ?Mulholland Drive? otrzymała nominacje do BAFT-y, Złotego Globu i nagrody AFI. Krytycy docenili również jego kompozycje do ?Bardzo długich zaręczyn?, ?Miasta zaginionych dzieci? i ?Prostej historii?. PHILLIP BARKER (Scenografia) Weteran produkcji kinowych i telewizyjnych, nominowany do nagrody Genie za filmy Atoma Egoyana ?Ararat? i ?Słodkie jutro?. Jego najnowszymi działami są ?Gdzie leży prawda? ponownie Atoma Egoyana i ?Król rzeki? Nicka Willingu. Filmy krótkometrażowe, które nakręcił zebrały szereg nagród na całym świecie: ?The Soul Cages? uznano za najlepszy kanadyjski film krótkometrażowy na Atlantic Film Festival, najlepszy krótki metraż na Local Heroes Film Festival Obraz został też wyróżniony za najlepsze zdjęcia przez Kanadyjskie Stowarzyszenie Operatorów. ?Temporary Arrangement? wyróżniono jako najlepszy film eksperymentalny na festiwalach w Melbourne i Toronto. Prace przestrzenne i instalacje Barkera pokazywano na całym świecie, m.in. na Expo?92 w Sewilli. JOEL PLOTCH (Montaż) W branży filmowej znany od 25 lat, zaczynał jako dyrektor artystyczny w nowojorskiej firmie Mediaworks, potem założył JP Studio, w którym zajmował się produkcją, reżyserią i montażem reklamówek, filmów dokumentalnych i teledysków. 10 lat temu rozpoczął współpracę z Neilem LaBute?em, która dotyczyła filmów ?Między nami facetami?, ?Kochankowie z sąsiedztwa?, ?Siostra Betty?, ?Cios? ?Kształt rzeczy?. Inne zmontowane przez Plotcha dzieła to ?Czarna komedia?, ?The Woods? i ?Tajemnica przeszłości?. LYNETTE MEYER (Kostiumy) Od kilku lat współpracuje z Neilem LaBute?em, projektując zarówno stroje (?Siostra Betty? i ?Kochankowie z sąsiedztwa?) jak i scenografię (?Kształt rzeczy?, ?Opętanie?). Kostiumy jej autorstwa pojawiły się w filmach ?Peaceful Warrior?, ?The Kid and I?, ?Przekleństwa niewinności? oraz teledyskach ?Californication? Red Hot Chili Peppers, ?Sexual Revolution? Macy Gray, ?Perfect? Smashing Pumpkins i ?Up? Van Halen. NORM GOLIGHTLY (Produkcja) Prezes i wspólnik Nicolasa Cage?a w Saturn Films. Zaczynał karierę w CAA, po czym współpracował ze znanym komikiem i scenarzystą Benem Stillerem. W ramach działalności Saturn Films wyprodukował ?Cień wampira? (2000), film dwukrotnie nominowany do Oscara ? za rolę Willema Dafoe i charakteryzację. Kolejnymi projektami firmy było ?Życie za życie? (2002), ?Sonny? (2002). Golightly był także producentem ?Pana życia i śmierci? Andrew Niccola i ?World Trade Center? Olivera Stone?a. Obecnie w Saturn Films prowadzone są prace nad nowymi przedsięwzięciami Willa Smitha, Milosa Formana, Darrena Aronofsky?ego i Franka Millera. AVI LERNER (Produkcja) Jeden z najbardziej doświadczonych producentów w Hollywood, zasiadający w zarządzie firm Nu Image, Inc i Millenium Films Inc. Ma na swoim koncie ponad 270 filmów. Absolwent ekonomii na uniwersytecie w Tel Avivie, służył w izraelskiej armii, zanim otworzył pierwsze w swoim kraju kino samochodowe. Po rozszerzeniu działalności o kolejne sieci kin i inwestycjach na rynku wideo, przeniósł się do Afryki, gdzie wyprodukował m.in. ?Kopalnie króla Salomona? (z Richardem Chamberlainem i Sharon Stone). Jako dyrektor MGM U.K., a następnie współzałożyciel Nu Image dał się poznać jako producent filmów sensacyjnych i science fiction z udziałem Bruce?a Willisa (?16 przecznic?), Jean-Claude?a Van Damme?a, Stevena Seagala i Dolpha Lundgreena. Obecnie jego firma przygotowuje m.in. ?Czarną Dalię? Briana De Palmy ze Scarlett Johansson, Hilary Swank i Joshem Hartnettem, ?Death and Life of Bobby Z? z Paulem Walkerem i Laurence?em Fishbournem i ?Lonely Hearts? z Johnem Travoltą, Salmą Hayek, Jaredem Leto i Jamesem Gandolfinim. RANDALL EMMETT (Produkcja) Absolwent New World School of The Arts, twórca 40 filmów, z których wiele pokazano na festiwalach w Sundance, Berlinie i Toronto i nominowano do Independent Spirit Award. Jest współwłaścicielem Emmett/Furla Films ? firmy, która wraz z Nu Image/Millennium Films odniosła sukces dzięki produkcjom ?Amityville? z Ryanem Reynoldsem i ?Edisona? z Austinem Timberlake?iem, Morganem Freemanem i Kevinem Spacey?em. Wkrótce swoją premierę będą miały również ?88 Minutes? z Alem Pacino i ?The Contract? z Johnem Cusackiem i Morganem Freemanem. JOHN THOMPSON (Produkcja) W latach 80. i 90. zajmował się produkcją takich ważnych dzieł włoskiej kinematografii jak ?Otello? Franco Zefirellego (2 nominacje do Oscara, American Critics Award), ?Salome? Claude?a D?Anna, ?Camorra? Liny Wertmuller, ?Wszystko dla gości? Paula Schradera i ?Wiosenne wody? Jerzego Skolimowskiego. Po powrocie do Los Angeles zajął się działem produkcji w Millenium Films, nadzorując prace nad takimi filmami jak ?American Perfect?, ?Ginewra?, ?Prozac Nation?, ?Replikant?,?Champion? i ?16 przecznic?.