We wszechświecie nastąpiły mroczne czasy. Armia wojowników Necromonger podbija planetę za planetą oferując spustoszonym światom prosty wybór – przejście na swoją stronę lub śmierć. Ci, którzy nie chcą zastosować się do nowych zasad, bezskutecznie oczekują na kogoś, kto mógłby powstrzymać rozprzestrzenianie się rasy Necromongerów. Buntownicy jednak przeważnie nie żyją długo, a wybawcy wydają się być bardzo rzadkim gatunkiem. Kiedy sprawy zaczynają przybierać coraz poważniejszy obrót, ci którzy przeżyli tworzą własne mity, aby zyskać choć trochę spokoju. Ich codziennym życiem stają się proroctwa, płonne nadzieje oraz legendy przedstawiające dobro zwyciężające zło. Dobro jednak nie zawsze jest skuteczną bronią. Czasami jedynym sposobem na powstrzymanie zła jest po prostu inny jego rodzaj. Do walki ma teraz dołączyć ktoś, kto od lat prowadził życie uciekiniera: Riddick (VIN DIESEL). Od czasu opuszczenia zapomnianej przez bogów planety w systemie słonecznym Taurus, mężczyzna spędzał większość swojego czasu na unikaniu depczących mu po piętach najemników. Dla Riddicka nie liczy się nic poza ocaleniem własnej skóry. Każdy, kto wejdzie mu w drogę może stracić życie. Mająca wkrótce nadejść konfrontacja sprawia, że Riddick bierze udział w serii epickich wydarzeń rozgrywających się w takich miejscach jak to zamieszkiwane przez idylliczną wielokulturową cywilizację, podziemne więzienie skonstruowane pod powierzchnią wulkanicznej planety, a także barokowy statek kosmiczny i centrum czarnych mocy - Basilica. Wszystkie siły wszechświata nie są w stanie powstrzymać przeznaczenia. Pod kierownictwem scenarzysty / reżysera DAVIDA TWOHY, film Kroniki Riddicka kontynuuje historię kultowego antybohatera Riddicka, w którego ponownie wcielił się Vin Diesel – gwiazda przeboju w reżyserii Twohy’ego Pitch Black. Do obsady dołączyła plejada międzynarodowych gwiazd: ALEXA DAVALOS (And Starring Pancho Villa as Himself, HBO) jako Kyra, młoda kobieta, która swoją niezłomnością dorównuje Riddickowi. Mężczyzna uratował ją (jako dziewczynę o imieniu “Jack”) z planety w systemie Taurusa i teraz po pięciu latach spotyka ją ponownie. THANDIE NEWTON (Mission: Impossible II, Beloved) jako Dama Vaako, zmysłowa i ambitna partnerka komandora Necromongerów, Vaako. KARL URBAN (Władca pierścieni: Dwie Wieże i Powrót króla) jako Vaako, młody komandor, którego lojalność w stosunku do przywódcy, Lorda Marshala, jest bezustannie poddawana próbie przez jego ambitną żonę. COLM FEORE (Chicago, Suma wszystkich strachów) jako szósty Lord Marshal, przywódca Necro, postawiony najwyżej w hierarchii i najniebezpieczniejszy ze wszystkich znanych Necromongersów. LINUS ROACHE (Ksiądz, tytułowa rola w telewizyjnym RFK) jako The Purifier, wysoko postawiona figura w armii Necros zajmująca się ludnością nowo podbitych planet. KEITH DAVID (powtarza swoją rolę z filmu Pitch Black) jako Imam, duchowny znający Riddicka z wydarzeń w systemie Taurusa. Dobroć jaką obdarza wszystkich wokół to rzadka cecha w świecie Riddicka. YORICK van WAGENINGEN (Beyond Borders) jako The Guv, nieformalny przywódca grupy więźniów osadzonych w najgorszym więzieniu we wszechświecie - Slam na planecie Crematoria. NICK CHINLUND (Below, Dzień próby) jako Toombs, doświadczony najemnik za wszelką cenę zamierzający schwytać Riddicka. Jedna z najwszechstronniejszych aktorek świata, nagrodzona Oskarem® JUDI DENCH (Zakochany Szekspir, Pani Brown, Czekolada) jako Aereon, tajemnicza ambasador, przedstawicielka rzadkiej rasy, której rola w wydarzeniach jest tak trudna do określenia jak jej amorficzny kształt.. Wyreżyserowany przez Davida Twohy na podstawie własnego scenariusza film Kroniki Riddicka wyprodukował SCOTT KROOPF wraz z Vinem Dieselem oraz TEDEM FIELD, GEORGEM ZAKK i DAVIDEM WOMARK. Dla potrzeb realizacji Kronik Riddicka, które rozwijają historię opowiedzianą w filmie Pitch Black, Twohy stworzył mitologiczny świat. W kreowaniu go pomogła mu ekipa utalentowanych realizatorów –HUGH JOHNSON (G.I. Jane, White Squall) – zdjęcia, HOLGER GROSS (Gwiezdne wrota, Deep Rising) – scenografia, MARTIN HUNTER (Underworld, Full Metal Jacket) i DENNIS VIRKLER (nominowany do Oskara® za Polowanie na Czerwony Październik i Ścigany) – montaż, ELLEN MIROJNICK (Twister, Starship Troopers) i MICHAEL DENNISON (Uśmiech Mony Lisy) – kostiumy oraz specjalista ds. efektów wizualnych PETER CHIANG i kompozytor GRAEME REVELL – obaj pracowali z Davidem Twohy podczas realizacji Pitch Black i Below.
Produkcja
W 2000 roku, widzowie i krytycy filmu Davida Twohy Pitch Black zadawali sobie pytanie “skąd się to wszystko wzięło?”. Ten thriller science-fiction przypomniał miłośnikom kina, że także filmy z tego gatunku mogą łączyć w sobie inteligentną rozrywkę z typowym kinem akcji. W tym szczególnym przypadku wszystkich fascynowała postać Riddicka, fascynującego antybohatera granego przez nowo odkrytą gwiazdę, Vina Diesela. “Pitch Black miał być w zamyśle filmem komercyjnym,” mówi Twohy, “którego bohater posiada nieoczekiwaną głębię. Chciałem, aby czarny charakter w pewien sposób odkupił swoje grzechy. Moralność miała się pojawić w samym centrum komercyjnego horroru.” Twohy i Diesel stworzyli antybohatera naszych czasów - Riddicka, którego aktor tak określa “ nikczemna postać, która kończy jako jedyna nadzieja innych.” Riddick jest antytezą lojalnego bohatera filmowego. Ale jak tworzy się takiego antybohatera? “Pozwala się mu rozwijać,” mówi Twohy. “Nie ma znaczenia, że przez pierwsze pół godziny filmu Pitch Black, Riddick zupełnie się nie odzywa, co tylko zwiększa jego charyzmę. A kiedy w końcu zaczyna mówić, bardzo starannie dobiera słowa. W Pitch Black, Riddick z zabójcy stał się antybohaterem, i status ten utrzymuje na początku nowego filmu. Kroniki Riddicka starają się pokazać widzom kim on naprawdę jest. Nie jest już bowiem samotnikiem.” Diesel z zapałem zabrał się do pracy nad odkryciem wcześniej nie określonych aspektów postaci. “W Kronikach, możemy stać się częścią rozwoju Riddicka. W filmie, krok po kroku obserwujemy proces poznawania przez Riddicka znaczenia I wartości jego życia.” “Tak naprawdę zaczęliśmy myśleć o zrealizowaniu drugiego filmu z postacią Riddicka jeszcze w okresie post-produkcyjnym Pitch Black,” wspomina Twohy, “ Wg mnie kluczem do dobrego sequela jest niepowtarzalność. Nie wracajcie na tę samą planetę, nie wykorzystujcie tych samych postaci... Zmieniliśmy nawet gatunek filmu. Już nie jest to horror ale przygodowy film science-fiction.” Na szczęście, Twohy właśnie skończył realizację thrillera Below I był w stanie powrócić do pracy nad Riddickiem. Tak jak Diesel, w przypadku Kronik Riddicka miał zamiar “malować na dużo większych sztalugach”. “Scenariusz Davida wszystkich zachwycił,” wspomina producent Scott Kroopf. “Wiedzieliśmy, że czytamy coś wyjątkowego. Wszyscy spodziewali się, że przygotuje po prostu nową, bardziej rozbudowaną wersję filmu Pitch Black, a on poszedł dużo, dużo dalej. Stworzył zupełnie nowe, niesamowite światy. Fani Pitch Black odnajdą w nowym filmie swoje klimaty, nie trzeba jednak oglądać pierwszego filmu, aby zrozumieć Kroniki Riddicka. Widzowie na nowo poznają bowiem wszystkie postaci.”
Praca zespołowa: Kompletowanie obsady
Film Pitch Black był produkcją z liczną obsadą, której centrum stanowił Riddick. Także w przypadku nowego projektu, Twohy i Diesel zdecydowali się na kontynuowanie tradycji i zaangażowanie międzynarodowej obsady, której członkowie w wielu przypadkach byli uznanymi aktorami, weteranami klasycznego teatru... Dla Diesela najważniejszą sprawą było przekonanie Judi Dench, aby zgodziła się zagrać Aereon. “Zawsze chciałem zagrać z Judi Dench,” przyznaje aktor. “Kiedy pytano mnie o mojego ulubionego aktora zawsze wymieniałem jej nazwisko. Zaangażowanie Judi dodałoby filmowi wiarygodności, a także przyciągnęłoby do projektu innych aktorów.” Aby zwrócić uwagę Dench na projekt, Diesel poleciał do Londynu, obejrzał ją na scenie w jednym ze spektakli, a następnie zasypał jej garderobę kwiatami. Aktorka zgodziła się przeczytać scenariusz Kronik Riddicka I jak mówi bardzo schlebiło jej to, że „ ktoś w wieku Vina chce, żebym zagrała w jego filmie.” Wcześniej oczywiście zagrała już w filmie sensacyjnym jako szefowa Jamesa Bonda, M, ale przyznaje, że nigdy nie wzięła udziału “w filmie na tak olbrzymią skalę.” Nazwisko Judi Dench, tak jak się spodziewano, przyciągnęło inne duże nazwiska. Colm Feore, nazywa ją “aktorką o wyjątkowym doświadczeniu i inteligencji, talencie i instynkcie scenicznym. Dzięki niej wszystkie produkcje zyskują klasę. Kiedy dowiedziałem się, że zgodziła się zagrać z Dieslem, pomyślałem, że coś w tym musi być.” Feore zaraz po przeczytaniu scenariusza zobaczył w Kronikach niezwykły potencjał. “Nie myślałem o tym projekcie jako o kolejnym filmie sensacyjnym,” mówi. “W scenariuszu Davida spodobało mi się to, że był na tyle odważy, aby umieścić na papierze rzeczy, które wydają się dosyć trudne do przepisania na język filmu. Można zauważyć także pewne podobieństwa między światem opisanym w filmie, a naszą własną historią. Lord Marshal uważa, że wprowadza nową cywilizację do świata pogrążonego w mroku - ‘jeśli do nas nie dołączycie zniszczymy was.’ Podbijając światy pokazane w filmie na naszą modłę, musielibyśmy być w stanie narzucić im nasz porządek i infrastrukturę, a także być przygotowanymi na powstrzymanie rebelii.” Thandie Newton została obsadzona jako Dama Vaako. Aktorka, która przeważnie gra “postaci, z którymi widz sympatyzuje,” pokochała swoją bohaterkę “Było to dla mnie zupełnie nowe wyzwanie. Taka poza i autorytet nie są dla mnie naturalne.” Karl Urban, który zagrał w drugiej i trzeciej części trylogii Petera Jacksona Władca pierścieni (The Lord of the Rings), starał się przekonać Davida Twohy, że właśnie znalazł odtwórcę roli Vaako. “Byłem fanem Pitch Black,” mówi Urban, “I kiedy usłyszałem, że David Twohy przygotowuje Kroniki Riddicka wiedziałem, że chcę być częścią tego filmu.” Kolejnym wykonawcą, w którym Twohy zobaczył spory potencjał była 21-letnia Alexa Davalos. W Kronikach Riddicka zadebiutowała jako Kyra. “Postać w scenariuszu jest bardzo twarda,” mówi reżyser, “mogło się zdarzyć, że widzom będzie bardzo trudno polubić Kyrę. Na szczęście Alexa włożyła w tę kreację całe swoje serce. Aktorki, które odbywały zdjęcia próbne, wykazywały wiele twardych cech charakteru, ale żadna z nich nie pokazała swojej drugiej, łagodniejszej strony.” “Alexa była naprawdę świetna,” mówi Vin Diesel, “Kiedy tylko ją poznałem, wiedziałem, ze będzie w stanie wiarygodnie pokazać siłę Kyry, która jest prawie tak skuteczną maszyną do zabijania jak Riddick.” “Jest jak ranne zwierzę,” mówi Davalos o swojej bohaterce. “Kyra jest silna, jest dzieckiem, kobietą. To wyzwanie dla aktora móc odegrać wszystkie te aspekty roli.” W tworzeniu mostu między Pitch Black a Kronikami Riddicka brał także udział Keith David, który ponownie wcielił się w rolę Imama. David bardzo dobrze czuje się w kreowanej przez siebie postaci, ponieważ “Imam jest człowiekiem, który nie tylko głosi doktrynę, ale nią żyje. “Vin Diesel nie rzuca słów na wiatr,” mówi David. “Powiedział, że będziemy realizować sequel Pitch Black I chce, żebym wziął udział w tym projekcie. Gdybym za każdym razem postawił na takie obietnice ćwierćdolarówkę byłbym już Howardem Hughesem. Ale Vin dotrzymał słowa.” Diesel podsumowuje, “Jednym z najwspanialszych aspektów tego filmu jest możliwość pracy z naprawdę wyjątkowymi aktorami.”
Mając do dyspozycji znacznie wyższy budżet niż poprzednio, Twohy rozpoczął kompletowanie wymarzonej grupy projektantów - Matt Codd, Daren Dochterman, James Oxford i Brian Murray – których zadaniem było przygotowanie szkiców świata, w którym rozgrywać się miała akcja Kronik Riddicka. Kiedy projekty były gotowe, Twohy zaangażował scenografa Holgera Grossa, który wcześniej brał udział w realizacji dobrze przyjętego filmu science-fiction w reżyserii Rolanda Emmericha Gwiezdne wrota (Stargate). Gross, oraz projektant Kevin Ishioka wraz z olbrzymią ekipą otrzymali od Davida Twohy jedno zalecenie: “Jeśli wcześniej, gdzieś to widzieliśmy, odrzućcie to.” Artyście skupili się na trzech podstawowych obrazach wykorzystanych w filmie: środowisko Necromongersów, ze statkiem Basilica, oraz podbijanymi przez wojowników planetami; planeta Crematoria z temperaturą przekraczającą 700° F w dzień i -300° F w nocy i więzienie Slam; planeta Helion – miejsce zamieszkania zaawansowanego technologicznie społeczeństwa handlującego światłem z odległymi światami. Gross chciał zaprojektować takie elementy scenografii, które byłyby związane zarówno z przeszłością jak i przyszłością. Skąpane w ciepłych tonacjach, miasta Helion mają różnorodne style architektoniczne, które odzwierciedlają wielokulturowość planety. Mieszają się tu ze sobą historyczne i współczesne elementy. Mieszkańcy Helionu różnią się bardzo między sobą, ale ogólna paleta ich strojów to jaskrawe kolory, turkusy i błękity. Charakteryzatorka Victoria Down “dodała im jeszcze blasku, są to bowiem szczęśliwi, bogaci ludzie.” Jeśli Helion to raj, Slam to najprawdziwsze piekło. Ponieważ jest to więzienie nastawione na zyski zbudowane pod powierzchnią niegościnnej planety i prowadzone przez gangsterów, zespół scenograficzny szybko zdał sobie sprawę z tego, że klucz do Slam nie leży w tym, żeby był to budynek, ale fragment naturalnej przestrzeni przystosowanej dla potrzeb więzienia. Efektem ich pracy jest swego rodzaju nasyp podzielony na cele, okablowany, z wentylatorami I gdzieniegdzie zniszczony przez działalność wulkaniczną. Z radosnym światem Helionu i prymitywizmem Slam kontrastuje środowisko Necromongerów – centrum mrocznego wyrafinowania. Podjęcie decyzji co do ostatecznego wyglądu świata Necros było dla ekipy scenograficznej sporym wyzwaniem. Gross i jego zespół zdecydowali się w końcu na architekturę XVII-wiecznej Środkowej Europy z okresu wczesnego Baroku. Wszystko tutaj jest pełne linii krzywych, nieokreślonych kształtów. Budynki wydają się poruszać wraz z ruchem kamery. Wymagało to oczywiście poważnych wyzwań konstruktorskich. “Nie było to łatwe zadanie,” przyznaje Gross. “Zmagaliśmy się ze znalezieniem odpowiednich kształtów dla statków kosmicznych, broni. Necros żyją bowiem w technologicznie zaawansowanych statkach kosmicznych.” W skład zespołu Grossa i Ishioki weszło 7 ilustratorów, 10 scenografów, dwóch projektantów, pracownicy działu rekwizytów i dwóch dodatkowych artystów konceptualnych. “David Twohy był zaangażowany w każdy aspekt tworzenia projektów,” mówi Ishioka. “To on zatwierdzał każdy projekt, który musiał być zgodny z jego artystyczną wizją.” Scenografia do Kronik Riddicka została zbudowana na ponad 90 tys. m2 w sześciu studiach filmowych w Vancouver zwanych Mammoth Studios, które są tylko nieznacznie mniejsze niż wszystkie studia Universal Studios łącznie. Twohy podjął decyzję, aby zbudować scenografię w skali 1:1 albo bardzo zbliżonej. Chciał bowiem stworzyć środowisko, w którym aktorzy mogliby w pełni oddać akcję i dramatyzm filmowych scen. “Jeśli wszędzie, gdzie się odwrócimy istnieje rzeczywistość świata Kronik,” mówi Vin Diesel, “dużo łatwiej jest się wcielić w daną postać. Tworzenie takiego świata jest niezwykle ekscytujące. Co więcej, dzięki takiej scenografii, każde ujęcie mogło być kręcone pod wieloma różnymi kątami,” kontynuuje Diesel.” Wszyscy aktorzy podzielali entuzjazm Diesela związany z gigantyczną scenografią. “Po prostu zaparło mi dech w piersiach,” mówi Judi Dench. “Na planie filmów o przygodach Bonda zwykle grałam w zbudowanym w studio niewielkim biurze. Praca w tak niezwykłym otoczeniu jest czymś niezwykłym.” Wnętrze samego statku kosmicznego Basilica miało następujące wymiary – 72 metry długości, 30 metrów szerokości I 12 metrów wysokości (wymiary te zostały później jeszcze zwiększone dzięki efektom komputerowym). Producent wykonawczy David Womark, który pracował wcześniej podczas tak wielkich filmów wytwórni Universal jak Park Jurajski III (Jurassic Park III) i Grinch, świąt nie będzie (Dr. Seuss’ How the Grinch Stole Christmas), stwierdza, że praca nad Kronikami miała „trzykrotnie większy wymiar pod względem konstrukcyjnym.” Poza tym cała scenografia, broń i kostiumy musiały zostać wykonane od zera. “Nie można przecież iść do supermarketu i poprosić o nóż Riddicka.” Statystyki związane z kreacją światów pokazanych w Kronikach są imponujące. Zużyto 4,000 galonów farby, na planie pracowało 275 stolarzy, 75 malarzy, i 85 rzeźbiarzy. Wykorzystano oświetlenie o mocy 110 generatorów, oraz blisko 800 kilometrów kabla elektrycznego. Chociaż wiele obiektów scenograficznych zostało zbudowanych (gdzie to tylko było możliwe) w skali 1:1, duża część filmu wymagała jednak powiększenia. Zajął się tym specjalista ds. efektów wizualnych Peter Chiang. Pracował on wcześniej z Davidem Twohy podczas realizacji filmów Pitch Black i Below, dlatego też reżyser wiedział dokładnie jakie talenty Chianga będzie mógł wziąć pod uwagę na etapie zarówno produkcji jak i post-produkcji. Chiang pracował z zespołami z New Deal Studios, Hammerhead, Rhythm & Hues oraz Double Negative. Zatrudnił ponad 400 artystów, aby wykreować skomplikowane kompozycje, miniaturowe makiety, a także wynikający z potrzeb nowy kod komputerowy. Nie było bowiem oprogramowania, jakie pomogłoby stworzyć postać Aereon, która chociaż grana przez Judi Dench, przybierała podczas ruchu niezwykły kształt wynikający z cech jej rasy.
Poważne sceny akcji: praca kaskaderów
Dla potrzeb tak pełnego akcji filmu jak Kroniki Riddicka, jedną z podstawowych rzeczy było zaangażowanie zespołu kaskaderów. Koordynator kaskaderski Robert Brown spędził ze swoim zespołem kilka miesięcy na przygotowaniach do wielu spektakularnych scen walki zawartych w filmie. “To najcięższa praca z jaką kiedykolwiek miałem do czynienia,” przyznaje Brown. “Prawie nie spałem w tym okresie. Miałem przy łóżku dyktafon, na który 10 – 15 razy w ciągu nocy nagrywałem nowe pomysły związane ze scenami, które miały być nagrywane następnego dnia.” Brown współpracował ściśle z dwoma konsultantami wojskowymi, Ronem Bleckerem i Mattem Mannerem, podczas zdjęć z żołnierzami armii Necromongerów i New Meccan. Ponad 300 statystów zostało wyszkolonych w zakresie formacji bitewnych, taktyk, postawy, itp. Brown miał szczęście pracować z aktorami, którzy nie mieli żadnych problemów z wyczerpującymi scenami. Vin Diesel (który podczas kręcenia XXX, został nazwany “Podniebnym Dieselem” przez członków ekipy kaskaderskiej) używał dublera tylko w sytuacjach, które naprawdę tego wymagały. Choreograf scen walki, Bradley James Allan, pracujący przez siedem lat z Jackie Chanem, zachwycił się umiejętnościami aktora i jego naturalnym talentem. “Jest fantastycznym atletą,” mówi Allan, “W jego przypadku nagraliśmy po prostu wcześniej wszystkie sceny kaskaderskie i mu je zaprezentowaliśmy. Vin obejrzał je, dodał swój własny styl, zdecydował, co chciałby zmienić i następnego dnia po prostu przyszedł na plan i wszystko wykonał. Jest niesamowity.” Alexa Davalos nigdy wcześniej nie miała do czynienia z kaskaderskimi ujęciami, bez problemu jednak podjęła się swojego zadania. “W ciągu niecałych dwóch tygodni zyskała odpowiednią kondycję,” mówi Bob Brown. “Bradley nauczył ją potem różnych metod walki i można powiedzieć, że Alexa była bardzo pojętną uczennicą.” “Przygotowania do roli Kyry były niezwykłym przeżyciem,” twierdzi Davalos. “Przeszłam intensywny trening, nauczyłam się walki, obchodzenia z bronią, szczególnie z nożem.”
Ubieranie Nowego Świata
W budowaniu postaci pomogli aktorów projektanci kostiumów, Ellen Mirojnick i Michael Dennison, którzy mieli tylko 12 tygodni na zaprojektowanie I wykonanie kostiumów. Mimo wielu wyzwań, możliwość wykreowania tak wielkiej liczby różnorodnych międzygalaktycznych ras I kultur było bardzo atrakcyjnym zadaniem. “to bardzo kuszące dla projektantów,” przyznaje Mirojnick. “Nie często dostaje się taką propozycję, ale szczerze mówiąc nie do końca wiedziałam na co się decyduję mówiąc tak.” Przygotowanie kostiumów wymagało zatrudnienia 75 osób pracujących zarówno w Los Angeles jak i Vancouver. Około 20 zajmowało się tylko kostiumami żołnierzy Necromonger. Dla przykładu, ponad dwa miesiące trwało zrobienie jednej pary rękawic Lorda Marshala, a dla wojowników Necro uszyto 600 kompletnych kostiumów. Niektóre zespołu musiały pracować 24 godziny na dobę, żeby stworzyć unikalny styl filmu. Najprostszy do wykonania dla Mirojnick i Dennisona był kostium Riddicka, ponieważ przez większą część filmu nosi on te same stroje. Potrzebowano ponad 60 koszulek, 25 par butów (różne wzory dla potrzeb m.in. scen kaskaderskich) oraz 40 par spodni. “Ellen Mirojnick myśli jak filmowiec,” mówi Diesel, “bardzo zwraca uwagę nie tylko na stroje danej postaci, ale także na to jak ta właśnie postać będzie wyglądać w towarzystwie innej postaci w danym otoczeniu. Mieliśmy szczęście, że Ellen i Michael zajęli się przygotowaniem wizerunku naszych bohaterów.” Bardzo ważnym kostiumem była suknia Aereon. Została ona wykonana w całości z kryształów Swarovskiego, dzięki czemu sprawia wrażenie, że Aereon płynie przez ekran. Aby podkreślić elegancję sukni, fryzura i makijaż Dench były bardzo proste – charakteryzatorka Victoria Down twierdzi, że w przypadku Judi Dench widzowie chcą “zobaczyć tę twarz i usłyszeć głos. Dlatego też makijaż sprawiał tylko, że jeszcze bardziej błyszczała na ekranie. Reszta była wyłączną zasługą Judi.”
Koniec opowieści
Po 130 dniach zdjęć dwóch ekip filmowych produkcja Kronik Riddicka szczęśliwie dobiegła do końca. “Trudno jest mi przewidzieć, jak zareagują widzowie,” mówi Thandie Newton, “ale jeśli chodzi o mnie, tym, co zaskoczyło mnie w tym filmie było to, że ma on w sobie wszystko, czego można oczekiwać od tego gatunku – akcja, efekty wizualne – a dodatkowo zawiera w sobie pewną głębię I złożoność. Wierzę bohaterom tego filmu. Wierzę w ich potrzeby, pragnienia I pasje. Ważne jest także to, że w przedstawionym na ekranie mrocznym świecie znalazło się miejsce na humor.” Podczas procesu realizacji filmu spore znaczenie miała prawdziwie ścisła współpraca Diesela z Davidem Twohy. Aktor zresztą często powtarzał, że Twohy jest dla niego jak brat bliźniak – rozumieli się bowiem prawie telepatycznie. Diesel przyznaje, że na planie filmu świetnie się bawił. “Vin z całego serca zaangażował się w proces produkcji Kronik Riddicka,” mówi producent Scott Kroopf, “I brał udział we wszystkich jego etapach. Sporo włożył w opowiadaną na ekranie historię, a jego entuzjazm sprawił, że cała ekipa pracowała na najwyższym poziomie. Ma w sobie cechy, które sprawiają, że ludzie zarażają się jego wiarą w powodzenie przedsięwzięcia i osiągnięcie tego co najtrudniejsze. Razem z Davidem stworzyli wspaniały zespół.”
Vivendi Universal Games – The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
Gracze mają teraz szansę zdobycia nowego doświadczenia, jakim jest poznanie fantastycznego świata przyszłości z punktu widzenia najbardziej poszukiwanego człowieka we wszechświecie. Taką szansę daje im nowa gra Vivendi Universal Games (we współpracy z Tigon Studios), The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay, dostępna od czerwca tego roku w systemie gier Xbox Microsoft. Akcja gry rozgrywa się wcześniej niż ta w obu filmach Universal Pictures - Kroniki Riddicka i Pitch Black. Opowiada historię dramatycznej ucieczki Riddicka z Butcher Bay, miejsca pobytu najbardziej brutalnych przestępców wszechświata. W The Chronicles Riddick: Escape From Butcher Bay wykorzystano najnowocześniejszą technologię 3D oraz rewolucyjne projekty z dokładnością przedstawiające żywą akcję I często brutalną walkę wręcz. Gra została stworzona przez Starbreeze Studios, a wydana przez Vivendi Universal Games we współpracy z firmą Vina Diesela, Tigon Studios.
Universal Studios Home Video – The Chronicles of Riddick: Dark Fury
The Chronicles of Riddick: Dark Fury, którego scenariusz oparto na pomyśle scenarzysty / reżysera Davida Twohy, to animowany film DVD zrealizowany przez uznanego twórcę animacji Petera Chung (The Animatrix “Matriculated”; MTV Aeon Flux). Łączący w sobie elementy Pitch Black i Kronik Riddicka, Dark Fury prezentuje głos I podobiznę Vina Diesela jako antybohatera Riddicka. Swoich głosów użyczyli także Keith David, Nick Chinlund i Rhiana Griffith. Film The Chronicles of Riddick: Dark Fury został wydany przez Universal Home Entertainment Productions, a swoją premierę miał 15 czerwca bieżącego roku. Schwytany przez płatnych najemników, Riddick musi walczyć o życie na olbrzymim statku kosmicznym.