Klucz do koszmaru/film/Klucz+do+koszmaru-2005-1280742005
Pressbook
Inne
KLUCZ DO KOSZMARU – INFORMACJE PRODUKCYJNE
W scenerii bagiennych mokradeł i zarośniętych zatoczek południowej Luizjany, od wielu pokoleń rozwijała się i przetrwała do czasów współczesnych kultura tajemniczych rytuałów i obrządków. Dla większości szczęśliwych sceptyków, powątpiewających w wiarygodność tego rodzaju praktyk i określających je mianem zabobonów i przesądów, nie stanowiły one i nie stanowią nic poza lokalnym kolorytem odziedziczonym po przodkach z Afryki, Francji, Karaibów i Hiszpanii. Ale dla tych, którzy zdecydują się przekroczyć mroczny próg wiary w prawdziwość tego rodzaju wierzeń, siły zła i dobra nabierają realnych kształtów. Ich moc może okazać się nawet zabójcza... Albowiem, kiedy już uwierzysz w to, co niewiarygodne, twoje najskrytsze obawy zaczynają nabierać realnych kształtów... Twardo stąpająca po ziemi Caroline Elis (nominowana do Nagrody Akademii KATE HUDSON) jest młodą, pełną ideałów kobietą, której nie w głowie lokalne opowieści o czarnej magii, czy też czarodziejskich obrządkach. Marzeniem tej młodej pracownicy hospicjum, jest bowiem zdobycie wystarczającej sumy pieniędzy, pozwalającej jej na podjęcie nauki w szkole pielęgniarskiej. Przybliżyć do upragnionego celu ma ją praca na stałe w charakterze opiekunki starszego właściciela opuszczonej plantacji. Miejsce to znajduje się godzinę jazdy od Nowego Orleanu.... w niezwykle klimatycznym otoczeniu delty rzeki Mississippi, słynącym z lokalnych mistycznych praktyk i pogańskich ceremonii. Podupadająca posiadłość Terrebonne Parish to ‘królestwo’ dwojga zasiedziałych południowców – Violet i Bena Devereaux (GENA ROWLANDS i JOHN HURT). Zarówno dom, jak i jego mieszkańcy wydają się być spowici mroczną, ponurą historią. Ale na Caroline, otoczenie zdaje się początkowo nie robić większego wrażenia – ona ma po prostu do wykonania swoją pracę, opiekę nad Benem, który po wylewie przykuty jest do wózka, sparaliżowany i niemal niemy. Starając się ułatwić życie młodej opiekunce przy poruszaniu się po wielkim domu, Violet powierza Caroline klucz, za pomocą którego można otworzyć każde drzwi ... również te, które dziewczyna odkrywa ukryte za szafką z książkami, na tyłach poddasza domu. Z pozoru zapomniany i opuszczony pokój, pełen jest przedziwnych przedmiotów – starych mebli, luster, przeniesionych z niższych pięter domu, a także przedmiotów, jak wydaje się, związanych z praktyką uprawiania przedziwnego rodzaju magii – ludowych wierzeń, które w jawny sposób pozostają w sprzeczności ze zdroworozsądkową naturą Caroline i jej pragmatycznym podejściem do życia. A mimo to, drobne, niczym nie wytłumaczalne epizody mają miejsce... Sama posiadłość, jak i jej właściciele, pełni są mrocznych sekretów. Im bardziej Caroline stara się dotrzeć do prawdy, tym bardziej tajemnica ukryta za drzwiami poddasza zaczyna ją wciągać. A wszystko to prowadzi do przerażającej prawdy, o sile, która bierze odwet na tych, którzy wierzą w jej moc. W miarę, jak Caroline zaczyna kwestionować swoje własne przekonania, coraz bardziej zbliża się do uchylenia tajemniczych drzwi, po przekroczeniu których zwykłe przekonania przeistaczają się w śmiertelną rzeczywistość. Reżyser i producent IAIN SOFTLEY („K-PAX”) oraz scenarzysta EHREN KRUGER („The Ring”) są autorami najnowszej produkcji Universal Pictures – rozgrywającego się współcześnie thrillera z udziałem sił nadprzyrodzonych – KLUCZ DO KOSZMARU /The Skeleton Key/. W filmie zagrali Kate Hudson („Mama na obcasach” /Raising Helen/, „U progu sławy” /Almost Famous/), Gena Rowlands („Pamiętnik” /The Notebook/, produkcja HBO „Histeryczna ślepota” /Hysterical Blindness/), PETER SARSGAARD (wchodzący niedługo na ekrany „Jarhead”, „Pierwsza strona” /Shattered Glass/), JOY BRYANT („Honey”, „Antwone Fisher”) oraz John Hurt („Harry Potter i kamień filozoficzny” /Harry Potter and the Sorcerer’s Stone/, „Człowiek słoń” /The Elephant Man/). Producentami obrazu są DANIEL BOBKER (wchodzący wkrótce na ekrany film “Bracia Grimm” /The Brothers Grimm/ oraz “Krew i czekolada” /Blood and Chocolate/), Iain Softley oraz występujący pod szyldem Double Feature Films - MICHAEL SHAMBERG i STACEY SHER („Nadciąga Polly” /Along Came Polly/, „Erin Brockovich”). W zespole twórców filmu, współpracujących z Ianem Softley’em przy tworzeniu jego posępnego świata lokalnego folkloru i obrządków w “Kluczu do Koszmaru” znaleźli się również: autor zdjęć DAN MINDEL („Skazani na siebie” /Stuck on You/, “Zawód: szpieg” /Spy Game/), scenograf JOHN BEARD („Thunderbirds”, „K-PAX”), montażysta JOE HUTSHING („U progu sławy” /Almost Famous/), projektantka kostiumów LOUISE FROGLEY („Constantine”, „Człowiek w ogniu” /Man on Fire/) oraz kompozytor muzyki do filmu EDWARD SHEARMUR („Sky Kapitan i świat jutra” /Sky Captain and the World of Tomorrow/, „Wimbledon”). CLAYTON TOWNSEND (wchodzący wkrótce na ekrany film “The 40-Year-Old Virgin”, „Męska gra” /Any Given Sunday/) wystąpił przy filmie w roli producenta wykonawczego.
Laureatka Złotego Globu, nominowana do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej® KATE HUDSON (Caroline) debiutowała w filmie studyjnym “200 Papierosów” /200 Cigarettes/, w którym na ekranie partnerowali jej Ben Affleck, Courtney Love, Christina Ricci, Jay Mohr, Dave Chappelle, Martha Plimpton, Paul Rudd i Gaby Hoffman. Wyreżyserowany przez Risę Bramon Garcię obraz ze znakomitą kreacją komediową Kate i akcją rozgrywającą się w nowojorskim East Village w Nowy Rok 1981 został dostrzeżony przez liczne gremia krytyków filmowych w Stanach Zjednoczonych. Kolejnym projektem filmowym Kate był udział razem z Christiną Ricci, Casey’em Affleckiem i Brendanem Sextonem III w wyreżyserowanym przez Morgana J. Freemana filmie „Desert Blue”. Zagrała później w produkcji Warner Bros. „Gossip”, dramacie psychologicznym z udziałem Jamesa Marsdena, Normana Reedusa i Joshu’y Jacksona. Kreacja Kate w filmie Camerona Crowe’a “U progu sławy” /Almost Famous/ zapewniła aktorce przychylność zarówno widzów, jak i krytyki na całym świecie, przynosząc jednocześnie prestiżowe nagrody Złotego Globu, nominację do Oscara® oraz jego brytyjskiego odpowiednika – BAFTA, a także liczne inne nagrody i wyróżnienia, w tym nagrodę Broadcast Film Critics’ Award za przełomową kreację aktorską. Sam film „U progu sławy” opowiadający historię świata rock and rolla lat 1970’tych również został nagrodzony Złotym Globem i przyniósł uznanie grającym w nim aktorom, w gronie których znaleźli się oprócz Kate Hudson również Billy Crudup, Frances McDormand, Patrick Fugit, Phillip Seymour Hoffman, Jason Lee, Anna Paquin i Fairuza Balk. “U progu sławy” jako jeden z najlepszych filmów roku pojawił się na ponad 115 Top listach roku, w tym listach około 30 organizacji zrzeszających krytyków, którzy obwołali go najlepszym filmem roku. Krytycy okazali się równie zgodni jeśli chodzi o ich ocenę aktorskiego kunsztu Kate i jej przejmującej kreacji “Band Aid” Penny Lane: “Sztuka jej aktorskiego wyrazu jest delikatna, autentyczna, a zarazem niezwykle dojrzała...” (Los Angeles Times); “Fenomenalny debiut…” (Wall Street Journal); “Hudson sygnalizuje nam, za sprawą swojej znakomitej kreacji, że jest gotowa dołączyć do grona największych gwiazd filmu …” (People Magazine); oraz “Znakomicie zagrana, gwiazdorska rola …” (New York Post). Kate zagrała następnie rolę córki Richarda Gere w wyreżyserowanym przez Roberta Altmana obrazie “Dr T. i kobiety” /Dr. T and the Women/, gdzie znalazła się w doborowej obsadzie z takimi gwiazdami jak Richard Gere, Helen Hunt, Laura Dern i Liv Tyler. Widzowie mogli ją oglądać również w komedii romantycznej “Wszystko o Adamie” /About Adam/, w którym wystąpiła jako niezbyt szczęśliwa w miłości piosenkarka/kelnerka, która zakochuje się w czarującym mężczyźnie, który z kolei hipnotyzuje całą jej rodzinę. Na ekranie partnerowali jej tym razem Stuart Townsend i Frances O’Connor, a tę komedię romantyczną produkcji Miramax napisał i wyreżyserował Gerard Stembridge. Kate zagrała także w kostiumowym obrazie epickim “Cena honoru” /The Four Feathers/, kręconym w Londynie z udziałem Heatha Ledgera i Wesa Bentley’a pod kierunkiem reżysera Shekhara Kapura („Elizabeth”). Kate zagrała u boku Matthew McConaughey’a w przebojowej komedii romantycznej “Jak stracić chłopaka w 10 dni” /How to Lose a Guy in 10 Days/, która w samych Stanach Zjednoczonych przyniosła wpływy w wysokości ponad 100 milionów dolarów. Kolejne projekty wielkiego ekranu z udziałem aktorki to “Alex & Emma”, w reżyserii Roba Reinera, z udziałem Luke’a Wilsona, a także komedia “Rozwód po francusku” /Le Divorce/, z udziałem międzynarodowych gwiazd Naomi Watts, Glenn Close, Stockarda Channinga, Sama Waterstona, Leslie Carona i Stephena Fry’a. Ostatnio Kate Hudson zagrała tytułową rolę w filmie Garry’ego Marshalla „Mama na obcasach” /Raising Helen/, dla wytwórni Disney’a. Od czasu swojego debiutu w “200 Papierosów” /200 Cigarettes/, Kate regularnie umieszczana jest na listach Magazynu People prezentujących “50 Najpiękniejszych Ludzi Świata”, a także widnieje na wielu okładkach prestiżowych magazynów mody, w tym Vanity Fair, Vogue’a, Rolling Stone, Harper’s Bazaar, Jane, Interview, InStyle, Cosmopolitan i wielu, wielu innych na całym świecie. Jako nastolatka Kate brała udział w prestiżowym Williamstown Theatre Festival w Pennsylvanii. GENA ROWLANDS (Violet) jest niewątpliwie wybitną postacią świata filmu. Od wielu lat związana ze sceną teatralną, filmową i małym ekranem, ma w swoim dorobku wyjątkowe osiągnięcia, a jednocześnie jest aktorką, której obecność na ekranie gwarantuje sukces tego przedsięwzięcia. Ostatnio zagrała w cieszącym się ogromną popularnością filmie “Pamiętnik” /The Notebook/, produkcji New Line Cinema wyreżyserowanej przez Nicka Cassavetesa. Otrzymała również Nagrodę Emmy (2003) za Najlepszą Drugoplanową Rolę Żeńską w Miniserialu za kreację w produkcji HBO’s “Histeryczna ślepota” /Hysterical Blindness/. Do nagrody tej nominowana była także za obraz stacji Showtime “Szaleństwa Iris” /Wild Iris/. Artystyczne konto Rowlands wzbogaciło się w ostatnim czasie również o takie tytuły jak: “The Incredible Mrs. Richie” dla New Line oraz “Talizman szczęścia” /Charms for the Easy Life/ stacji Showtime. Wcześniej ta wybitna artystka nominowana była do nagrody Emmy za rolę w filmie “Kolor miłości” /The Color of Love: Jacey’s Story/, a także zagrała w takich projektach małego ekranu jak: “Weekend” /The Weekend/, dla Strand Releasing, “Grace & Glorie” dla Hallmark’s Hall of Fame, “Potężny i szlachetny” /The Mighty/, “Gra w serca” /Playing by Heart/, “Ulotna nadzieja” /Hope Floats/ i “ Paulie – gadający ptak” /Paulie/. Jest laureatką doktoratu sztuk, przyznanego jej przez Amerykański Instytut Filmowy, a także licznych wyróżnień doceniających wkład Rowlands w rozwój sztuki filmowej, jak chociażby nagroda przyznana jej przez American Cinematheque oraz specjalne wyróżnienie Festiwalu Filmowego w Sundance - Piper-Heidseick Award. W październiku 2002 roku aktorka odebrała również honorową statuetkę na Festiwalu Filmowym w Montrealu. Wcześniejsze osiągnięcia artystki związane były w dużej mierze ze współpracą z nieżyjącym już mężem Rowlands, reżyserem i aktorem Johnem Cassavetesem. To właśnie tandem Rowlands-Cassavetes stworzył takie obrazy jak: “Dziecko czeka” /A Child Is Waiting/, “Twarze” /Faces/, “Kobieta pod presją” /A Woman Under the Influence/ (Złoty Glob dla najlepszej aktorki, nominacja do Oscara®, nagroda National Board of Review, nagroda na Festiwalu Filmowym w San Sebastian), “Gloria” (nominacja do Oscara® dla najlepszej aktorki, nominacja do Złotego Globu, Złoty Lew na Festiwalu Filmowym w Wenecji), “Premiera” /Opening Night/ (Srebrny Niedźwiedź na Festiwalu Filmowym w Berlinie) oraz “Strumienie miłości” /Love Streams/ (nagroda na Festiwalu Filmowym w Taorminie). W swoim bogatym dorobku artystycznym Rowlands ma również takie tytuły jak: “Ostatni kowboj” /Lonely Are the Brave/, obraz Woody’ego Allena “Inna kobieta” /Another Woman/ oraz “Burzę” / The Tempest/. Na małym ekranie Gena Rowlands zagrała między innymi w takich produkcjach jak: “Thursday’s Child”, “A Question of Love”, “Strangers: The Story of a Mother and Daughter” (z Bette Davis), “An Early Frost” (nominacje dla aktorki do nagród Złotego Globu i Emmy), “The Betty Ford Story” (nagroda Emmy za najlepszą rolę żeńską w miniserialu, Złoty Glob), “Face of a Stranger” (kolejna nagroda Emmy) oraz “Szalona w miłości” /Crazy in Love/ (nominacja do Złotego Globu). Na Broadway’u debiutowała w inscenizacji “The Middle of the Night”, z udziałem Edwarda G. Robinsona. Po kilku latach wróciła na scenę w wyreżyserowanej przez Cassavetesa sztuce “Love Streams”, a później “The Third Day Comes” oraz “Woman of Mystery”. Razem z Benem Gazzarą zagrała w sztuce A.R. Gurney’a “Love Letters”, występując na scenie przy pełnej widowni przez trzy miesiące. Później zagrała także w “The Substance of Fire” wystawianym przez Mark Taper Forum. Gena Rowland urodziła się w Cambrii, w stanie Wisconsin. Uczęszczała do American Academy of Dramatic Arts w Nowym Jorku, gdzie dostrzegł ją przyszły mąż Cassavetes, jeszcze na początku swojej kariery. Wkrótce potem pobrali się. Cassavetes zmarł w lutym 1989 roku. Małżeństwo Rowland-Cassavetes doczekało się trójki dzieci: Nicolasa, aktora/scenarzysty/reżysera; Alexandry i Zoe. W jednym z napisanych i wyreżyserowanych przez syna Nicholasa filmie aktorka również zagrała. Był to “Unhook the Stars”. Epizodyczną rolę miała także w „Jak jej nie kochać?” /She’s So Lovely/. PETER SARSGAARD (Luke), aktor znany ze swojej wyjątkowej umiejętności dostrzegania tego, co może dziać się pod powierzchnią fasady skomplikowanych postaci, które grywa, do swojego artystycznego dorobku dorzuci wkrótce kilka nowych projektów, które mają wejść na ekrany już w przyszłym roku. Ostatnio zakończył prace nad „Jarhead”, wyreżyserowanej przez Sama Mendesa adaptacji pamiętników z czasu Wojny w Zatoce Perskiej autorstwa Anthony’ego Swofforda. Sarsgaard gra w filmie Troy’a, dowódcę sił powietrznych, który zaprzyjaźnia się i opowiada wiele historii pisarzowi Swoffowi. W filmie na ekranie zobaczymy również Jake’a Gyllenhaala i Jamie Foxxa. „Jarhead”, produkcja Universal Pictures, ma wejść na ekrany kin jesienią tego roku. Wcześniej aktor zrealizował inny projekt, psychologiczny thriller “The Dying Gaul”, na podstawie scenariusza i w reżyserii Craiga Lucasa, z udziałem Patricii Clarkson i Campbella Scotta. Sarsgaard gra w nim rolę początkującego scenarzysty zaangażowanego w skomplikowany trójkąt uczuciowy, z udziałem kierownika produkcji i jego pięknej żony. „The Dying Gaul” miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Sundance w tym roku. Sarsgaard zakończył ostatnio prace nad koprodukcją Disney/Imagine Entertainment, thrillerem “Flightplan”, z udziałem Jodie Foster. Wyreżyserowany przez Roberta Schwentke obraz opowiada historię agenta FBI, który pomaga pewnej kobiecie odnaleźć córkę, która w tajemniczych okolicznościach zaginęła podczas lotu samolotem. Sarsgaard pojawił się także na ekranie w uznanym przez krytykę obrazie „Kinsey”. Ten napisany i wyreżyserowany przez Billa Condona (“Gods and Monsters”) film z udziałem Liama Neesona, w roli legendarnego badacza seksu i Laury Linney, jako jego żony Clary, w którym Sarsgaard zagrał młodego protegowanego Kinsey’a, przyniósł aktorowi nominacje do nagród Critics’ Choice i Independent Spirit, za rolę drugoplanową. W 2004 roku Sarsgaard wystąpił w cieszącej się dużą popularnością niezależnej produkcji Zacha Braffa „Powrót do Garden State” /Garden State/. W filmie zagrała również Natalie Portman, a trzeba wspomnieć, że sam obraz był jednym z faworytów na Festiwalu Filmowym w Sundance w 2004 roku. Wcześniejsze osiągnięcia filmowe aktora związane są z takimi produkcjami jak: “Pierwsza strona” /Shattered Glass/, za którą aktor uhonorowany był przez gremia krytyków w Bostonie, San Francisco, St. Louis, Toronto i przez National Society of Film Critics, jak również nominowany do Złotego Globu i Spirit Award. Prawdopodobnie widzowie pamiętają go najbardziej z roli w filmie Kimberly Pierce „Nie czas na łzy” /Boys Don’t Cry/. Wystąpił w nim na ekranie u boku takich gwiazd jak Hilary Swank i Chloë Sevigny, zdobywając sobie rolą zagubionego, brutalnego chłopaka uznanie widzów i krytyki. Inne znaczące obrazy w filmografii aktora to: “K-19” /K-19: The Widomaker/, z Harrisonem Fordem i Liamem Neesonem; wyreżyserowany przez D.J. Caruso „Jezioro Salton” /The Salton Sea/ z Valem Kilmerem; „Empire”, z udziałem Johna Leguizamo; oraz kontrowersyjny obraz Wayne’a Wanga „Centrum świata” /The Center of the World/, z Molly Parker. Sarsgaard po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę rolą przeciwnika Leonardo DiCaprio’s i syna Johna Malkovicha w filmie „Człowiek w żelaznej masce” /The Man in the Iron Mask/. Mniejsze role zagrał także w filmie Larry’ego Clarka “Następny dzień w raju” /Another Day in Paradise/ oraz Tima Robbinsa „Przed egzekucją” /Dead Man Walking/, z Seanem Pennem i Susan Sarandon. Aktor jest członkiem nowojorskiej trupy teatralnej Douglasa Cartera Beane’a - The Drama Department. Zagrał w kilku offowych produkcjach, w tym między innymi “Kingdom of the Earth”, z Cynthią Nixon, w reżyserii Johna Camerona Mitchella. Wystąpił także w 2003 roku we wznowieniu “Burn This”, na deskach Signature Theatre Company. Sarsgaard uczęszczał na program Actors’ Studio przy Washington University w St. Louis, w stanie Missouri. Po zakończeniu nauki zagrał pierwszą swoją rolę w offowej sztuce Hortona Foote’a „Laura Dennis”, wystawianej przez Signature Theatre Company. JOY BRYANT (Jill) uznawana obecnie za jedną z najbardziej utalentowanych aktorek młodego pokolenia, trafiła na duży ekran właściwie z wybiegu dla modelek. W 2002 roku zagrała dobrze przyjętą przez widzów i krytykę rolę w debiucie reżyserskim Denzela Washingtona „Antwone Fisher”. Do najnowszych projektów aktorki, oprócz prezentowanego właśnie „Klucza do koszmaru” zaliczyć należy niezależną produkcję „London”, wyreżyserowaną przez Huntera Richardsa. W obsadzie filmu znaleźli się oprócz Bryant, Jessica Biel, Jason Statham i Chris Evans. Aktorka wkrótce rozpocznie prace nad długo oczekiwanym, najnowszym filmem Jima Sheridana “Locked and Loaded”. W 2004 roku Bryant zagrała w produkcji El Camino Pictures, przygodowym filmie “Haven”; w którym partnerowała na ekranie Billowi Paxtonowi i Orlando Bloomowi. „Haven” miał swoja premierę na Festiwalu Filmowym w Toronto w 2004 roku. W tym samym roku aktorka zakończyła pracę nad produkcją “3 kierunek” /Three Way Split/; w reżyserii Scotta Ziehla, nakręconym w oparciu o powieść klasy B Gila Brewera z 1963 roku - Wild to Possess, o morderstwach, zdradzie, porwaniach i szantażu. Bryant wcześniej wystąpiła w produkcjach: “Badasssss!” (znakomicie ocenionym na Festiwalu Filmowym w Sundance (2004)), „Honey” i wspomnianym już “Antwone Fisher”. Aktorka debiutowała na dużym ekranie w produkcji MTV: “Carmen: A Hip Hopera”, z udziałem Beyonce Knowles i Mekhi Phifer. Po tej produkcji przyszła rola w komedii Warner Bros. Pt. „Showtime”, z udziałem Eddiego Murphy i Roberta DeNiro. Będąc studentką na prestiżowym Uniwersytecie Yale, Bryant zauważona została przez świat mody i rozpoczęła trwającą kilka lat karierę modelki. Pracowała w tym czasie między innymi w Paryżu, a następnie podpisała kontrakt z firmą Tommy Hilfiger. Nadal sporadycznie występuje w sesjach reklamowych, m.in. dla Victoria’s Secret i GAP’a. Urodzona i wychowana w Bronxie, Bryant uczęszczała do Westminster High School w Connecticut. Naukę umożliwiło jej przyznane stypendium, stąd też aktorka jest aktywna działaczką na rzecz równych szans mniejszości. Działa między innymi przy Fieldston Enrichment Program, umożliwiającym dzieciom z biednych rodzin podjęcie nauki akademickiej. Bryant dzieli swój czas między Los Angeles i Nowy Jork, podróżując z ukochanym pitbullem, Naną. Urodzony w 1940 roku, syn Arnolda Herberta (anglikańskiego pastora) i Phyllis Massey (inżyniera, uprawiającej amatorsko aktorstwo), JOHN HURT (Ben) uczęszczał do szkół w Kent i w Lincoln. W Lincoln Repertory pracował jako pomocnik techniczny, studiując jednocześnie Sztukę w słynnej St. Martin’s School, w Londynie. Otrzymał następnie stypendium do Royal Academy of Dramatic Arts. John Hurt jest jednym z najbardziej znanych i szanowanych aktorów brytyjskich, charakteryzujących się jednocześnie dużą wszechstronnością artystyczną. Debiutował na West Endzie w 1962 roku, a już w następnym sezonie artystycznym otrzymał nagrodę Krytyków Teatralnych dla Najbardziej Obiecującego Aktora. Nagrodę tę przyniosła mu rola w sztuce Harolda Pintera „The Dwarfs”. Na deskach scenicznych grywał także w innej sztuce Pintera „The Caretaker”, dramacie Seana O' Casey'a „Shadow of a Gunman”, sztuce Toma Stopparda „Travesties” dla RSC oraz dramacie Iwana Turgieniewa „Miesiąc na wsi”. W 2000 roku można go było oglądać w znakomitej inscenizacji sztuki Samuela Becketta „Ostatnia Taśma Krappa” /Krapp’s Last Tape/, wystawianej na londyńskim West Endzie. Imponująca lista osiągnięć telewizyjnych Hurta zawiera między innymi takie role jak: Kaligula w „Ja, Klaudiusz” /I, Claudius/, Raskolnikow w „Zbrodni i karze” oraz Quentin Crisp w „The Naked Civil Servant”, za którą otrzymał Nagrodę Emmy dla najlepszego aktora oraz BAFTĘ. Wspaniałe kreacje na dużym ekranie - Maxa w „Midnight Express” (1978) i Johna Merricka w „Człowieku słoniu” /The Elephant Man/ (1980) od razu zwróciły na niego uwagę międzynarodowej publiczności i krytyki, która doceniła je nominacjami do Oscara® (najlepsza drugoplanowa rola męska). W dorobku fabularnym aktora są również takie tytuły jak: „1984”, “The Hit” i „Champions”, które przyniosły mu w 1984 roku nagrodę Evening Standard Award dla Najlepszego Aktora, a także „Oto jest głowa zdrajcy” /A Man For All Seasons/, “Obcy” /Alien/, “Brama nieba” /Heaven’s Gate/, “Biała gorączka” /White Mischief/, „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” /Harry Potter and the Sorcerer’s Stone/, „The Field”, „Scandal”, „Dogville”, „Rob Roy”, „Kapitan Corelli” /Captain Corelli's Mandolin/ oraz wysoko oceniona przez krytykę rola Richarda Kwietniowskiego w „Miłość i śmierć na Long Island” /Love and Death on Long Island/. W 1999 roku John wystąpił w filmowej adaptacji wspomnianej sztuki Becketta „Ostatnia Taśma Krappa” /Krapp’s Last Tape/, w reżyserii Atoma Egoyana, oraz „Tabloid TV”, w reżyserii Davida Blaira. W 2002 roku otrzymał nagrodę Variety Club Award za Wyjątkowe Osiągnięcia Sceniczne (wraz z Penelope Wilton) za kreacje aktorskie w sztuce Briana Friela „Afterplay”. Kolejnym projektem aktorskim był występ w filmie “Hellboy”, w reżyserii Guillermo del Toro dla Revolution Studios oraz “The Alan Clark Diaries” dla BBC, obrazie znakomicie ocenionym przez widzów i krytykę. Ostatnio aktor zakończył prace nad filmami “Shooting Dogs” w reżyserii Michaela Caton-Jonesa, a także „The Proposition” Johna Hilcote’a.
KLUCZ DO KOSZMARU – TWÓRCY FILMU
IAIN SOFTLEY (Reżyser/Producent) od wielu lat swoimi produkcjami stara się przenieść widzów w nieznane im obszary, zaczynając od prehistorii grupy The Beatles, aż do uczuciowej polityki post-wiktoriańskiej Europy. Ostatnia z jego produkcji, obraz Universal Pictures’ “K-PAX” (2001), została znakomicie przyjęta przez widzów i krytykę, a to między innymi dzięki świetnym kreacjom aktorskim Kevina Spacey i Jeffa Bridgesa. Wyjątkowy talent Softley’a w przenoszeniu pisanego słowa na ekran dał się wyczuć już w trakcie produkcji filmu “Miłość i śmierć w Wenecji” /The Wings of the Dove/ z 1997 roku, adaptacji dziewiętnastowiecznej prozy Henry’ego Jamesa. W filmie zagrali Helena Bonham Carter, Linus Roache i Alison Elliott. Obraz ten był jednym z najlepiej ocenianych filmów sezonu, był nominowany w czterech kategoriach do Nagrody Akademii®, a grającej w nim jedną z głównych ról aktorce – Helenie Bonham Carter przyniósł nagrody prestiżowych gremiów, m.in. Critics Circle, Boston Society of Film Critics, Toronto Film Critics Association oraz London Film Critics Circle. Urodzony i wychowany w Zachodnim Londynie Softley, wcześnie zainteresował się malarstwem, fotografią i muzyką. Zaczął zatem studiować literaturę na Cambridge University, gdzie również podjął swoje pierwsze próby reżyserskie w ramach lokalnych produkcji teatralnych. Po ukończeniu studiów w 1979 roku, zaczął zajmować się reżyserowaniem profesjonalnie – podjął współpracę z Granada Television i BBC, kręcąc filmy reklamowe, wideoklipy, filmy dokumentalne i krótkometrażowe filmy obyczajowe. W 1986 roku zrezygnował z pracy w BBC, koncentrując swoją uwagę na pisaniu scenariuszy i reżyserując niezależne projekty. Za jeden z nich – film dokumentalny, w 1991 roku otrzymał Gold Hugo Award na Festiwalu Filmowym w Chicago. Debiutem fabularnym Softley’a był wysoko oceniony przez krytyków film „Backbeat” (1993), opowiadający historię początków zespołu The Beatles oraz miłosnego trójkąta, który powstał pomiędzy Johnem Lennonem (Ian Hart), basistą, piątym członkiem zespołu, Stuartem Sutcliffem (Stephen Dorff) i niemiecką fotografką Astrid Kirchherr (Sheryl Lee). Nieco później (1995) powstał ambitny thriller „Hachers”, opowiadający historię anarchizującej grupy młodych hackerów, z udziałem Johnny’ego Lee Millera, Fishera Stevensa, Lorraine Bracco oraz Angeliny Jolie i Matthew Lillarda (po raz pierwszy w swoich większych rolach). EHREN KRUGER (Scenariusz). Wychowany w Alexandrii w stanie Virginia, Kruger uczęszczał do New York University’s Tisch School of the Arts. W 1996 roku otrzymał prestiżowe wyróżnienie przyznawane przez Academy of Motion Picture Arts & Sciences, Nicholl Fellowship—za scenariusz “Arlington Road”. Trzy lata później trzymający w napięciu thriller “Arlington Road” stał się dużym przebojem, a zagrali w nim Jeff Bridges, Tim Robbins i Joan Cusack. Reżyserem obrazu był Mark Pellington. W stosunkowo niedługim czasie zyskał sobie miano jednego z najbardziej twórczych i wziętych scenarzystów młodego pokolenia. Kruger jest autorem scenariuszy do kilku projektów filmowych, które wejdą w niedługim czasie na ekrany, w tym między innymi: “Braci Grimm” /The Brothers Grimm/, z udziałem Matta Damona i Heatha Ledgera, w reżyserii Terry’ego Gilliama (premiera planowana jesieną tego roku), “Talizmanu” /The Talisman/, filmowej adaptacji powieści Stephena Kinga i Petera Strauba; horroru “Krew i czekolada” /Blood and Chocolate/, nakręconego na podstawie książki Annette Curtis Klause oraz filmu science fiction z gatunku fantasy “John Carter of Mars”, na podstawie książki Edgara Rice’a Burroughs. Wcześniej napisał scenariusz do pierwszej części “Ringu”, w reżyserii Gore’a Verbinskiego, filmu, który niespodziewanie okazał się wielkim sukcesem 2002 roku, a także jego kontynuacji „Ring 2” w reżyserii Hideo Nakaty. W obu częściach zagrała Naomi Watts, a filmy stały się niezwykle popularnymi produkcjami sygnowanymi przez DreamWorks Pictures. W dorobku Krugera są również takie tytuły jak: przebojowa trzecia część horrou “Krzyk” /Scream 3/, w reżyserii Wesa Cravena, z udziałem Neve Campbell, Davida Arquette’a i Courtney Cox; wyreżyserowany przez Johna Frankenheimera thriller akcji “Uwikłany” /Reindeer Games/, z udziałem Bena Afflecka, Gary’ego Sinise i Charlize Theron; a także thriller science fiction “Impostor”, w reżyserii Gary’ego Fledera, z Garym Sinise w roli głównej. Kruger na stałe mieszka w San Francisco. DANIEL BOBKER (Producent) kilka razy wcześniej miał okazję współpracować przy tworzeniu projektów filmowych ze scenarzystą Ehrenem Krugerem, w tym między innymi przy wchodzącej niedługo na ekrany produkcji „Bracia Grimm” /The Brothers Grimm/, w reżyserii Terry’ego Gilliama, z udziałem Matta Damona, Heatha Ledgera i Monici Bellucci; a także filmowej adaptacji powieści Annette Curtis Klause „Krew i czekolada” /Blood and Chocolate/, z udziałem Agnes Bruckner dla Lakeshore Entertainment. Wspólnym przedsięwzięciem jest również prezentowany właśnie „Klucz do koszmaru” /The Skeleton Key/. Bobker zaczynał swoją karierę w wydawnictwach książkowych, gdzie nawiązał kontakty z wieloma pisarzami nowojorskimi i londyńskimi. Kontakty te zaowocowały później dostępem do ciekawych materiałów na scenariusze filmowe. Bobker pracował później dla wielu dużych domów wydawniczych, w tym Farrar, Straus& Giroux oraz HarperCollins, gdzie zapoznawał się z ciekawymi tytułami nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci, m.in. ulubioną pozycją najmłodszych autorstwa Williama Steiga „Shrek!” oraz poezją nagrodzonego Noblem artysty Seamusa Heaney’a z tomiku „Collected Poems”. MICHAEL SHAMBERG (Producent) wraz z Stacey Sher prowadzą firmę producencką Double Feature Films. Shamberg ma w swoim dorobku między innymi takie tytuły wielkiego ekranu jak: nominowany do Oscara® film “Erin Brockovich”, „Wielki chłód” /The Big Chill/ oraz „Pulp Fiction”. Na początku tego roku Shamberg i Sher wprowadzili na ekrany kin swoją produkcję “Be Cool”, sequel niezwykle popularnej komedii „Dorwać małego” /Get Shorty/. Obecnie pracują nad nowym projektem filmowym “Freedom Writers”, z udziałem Hilary Swank, na podstawie scenariusza i w reżyserii Richarda LaGravenese. Shamberg w charakterze producenta wykonawczego pracuje przy “Reno 911” dla kanału komediowego Comedy Central. W 2004 roku, Shamberg wyprodukował przebojową komedię “Nadchodzi Polly” /Along Came Polly/, z Benem Stillerem i Jennifer Aniston, jak również „Powrót do Garden State” /Garden State/, z Natalie Portman i Zachem Braffem. 2003 to z kolei produkcja dobrze przyjętego przez krytykę obrazu “Camp”, na podstawie scenariusza i w reżyserii Todda Graffa. W filmografii Shamberga są również takie tytuły jak: “Co z oczu, to z serca” /Out of Sight/, “Orbitowanie bez cukru” /Reality Bites/, “8 Sekund” /Eight Seconds/, “Dorwać małego” /Get Shorty/, “Sunset Park”, ”Lemur zwany Rollo” /Fierce Creatures/, “Matilda”, „Feeling Minnesota”, “Gattaca – szok przyszłości” /Gattaca/, “Pełnia życia” /Living Out Loud/, “Człowiek z księżyca” /Man on the Moon/, „Tajemnicza zbrodnia” /The Caveman’s Valentine/, „Super zioło” /How High/ oraz „Rybka zwana Wandą” /A Fish Called Wanda/. STACEY SHER (Producent) jest współwłaścicielką, razem z Michaelem Shambergiem firmy producenckiej Double Feature Films. Sher ma w swoim dorobku między innymi takie tytuły wielkiego ekranu jak: nominowany do Oscara® film “Erin Brockovich” oraz „Pulp Fiction”. Na początku tego roku Sher i Shamberg wprowadzili na ekrany kin swoją produkcję “Be Cool”, sequel niezwykle popularnej komedii „Dorwać małego” /Get Shorty/. Obecnie pracują nad nowym projektem filmowym “Freedom Writers”, z udziałem Hilary Swank, na podstawie scenariusza i w reżyserii Richarda LaGravenese. Sher w charakterze producenta wykonawczego pracuje przy “Reno 911” dla kanału komediowego Comedy Central. W 2004 roku, Sher wyprodukowała przebojową komedię “Nadchodzi Polly” /Along Came Polly/, z Benem Stillerem i Jennifer Aniston, jak również „Powrót do Garden State” /Garden State/, z Natalie Portman i Zachem Braffem. 2003 to z kolei produkcja dobrze przyjętego przez krytykę obrazu “Camp”, na podstawie scenariusza i w reżyserii Todda Graffa. Filmografia Sher to również: “Co z oczu, to z serca” /Out of Sight/, “Orbitowanie bez cukru” /Reality Bites/, “Dorwać małego” /Get Shorty/, “Człowiek z księżyca” /Man on the Moon/, “Gattaca – szok przyszłości” /Gattaca/, “Pełnia życia” /Living Out Loud/, „Super zioło” /How High/, „Feeling Minnesota” oraz „Tajemnicza zbrodnia” /The Caveman’s Valentine/. CLAYTON TOWNSEND (Producent wykonawczy) jest jednym z najbardziej szanowanych i wziętych nazwisk przemysłu filmowego. Oprócz prezentowanego Państwu “Klucza do koszmaru” /The Skeleton Key/, Townsend wyprodukował ostatnio komedię “The 40-Year-Old Virgin”, ze Stevem Carellem i Catherine Keener. Ma na swoim koncie między innymi takie produkcje jak: wyreżyserowany przez Joela Schumachera “Bad Company”, z udziałem Anthony’ego Hopkinsa i Chrisa Rocka; komedię “Wielki podryw” /Heartbreakers/, z Sigourney Weaver, Jennifer Love Hewitt i Genem Hackmanem. Od wielu lat Townsed współpracuje z reżyserem Oliverem Stonem. Rezultatem tej współpracy są takie tytuły jak: „Męska gra” /Any Given Sunday/, “Talk Radio”, “Urodzony 4 lipca” /Born of the Fourth of July/, “The Doors”, “JFK”, “Między niebem a ziemią” /Heaven & Earth/; “Urodzeni mordercy” /Natural Born Killers/, „Nixon” i „Droga przez piekło” /U Turn/. W swojej filmografii Townsend ma również takie tytuły jak: “The Blackout”; „Where’s Marlowe?”, w reżyserii Daniela Pyne’a, telewizyjny obraz „Homeland Security”, a także „Orły Temidy” /Legal Eagles”, “A New Life”, “Trzech mężczyzn i dziecko” /Three Men and a Baby/, “Swój chłopak” /Homeboy/ oraz “Drabina Jakubowa” /Jacob’s Ladder/. DAN MINDEL (Zdjęcia) nakręcił ostatnio komedię Matta Damona/Grega Kinneara “Skazani na siebie” /Stuck on You/, w reżyserii braci Farrelly, a także przebój wytwórni Universal - thiller “Tożsamość Bourne’a” /The Bourne Identity/, również z udziałem Matta Damona. Od dłuższego czasu Mindel jako operator współpracuje z reżyserami Tonym i Ridleyem Scottami. Pracował z nimi przy filmach: “Zawód: szpieg” /Spy Game/, “Wróg publiczny” /Enemy of the State/, “Karmazynowy przypływ” /Crimson Tide/ oraz „Fan” / The Fan/ (wspólnie z Tonym) oraz „Sztorm” /White Squall/ i „G.I. Jane” (wspólnie z Ridleyem). Mindel ma w swojej filmografii również takie tytuły jak: “Kowboj z Shanghaju” /Shanghai Noon/, „Killer Pink” i „Piasek” /Sand/. Na małym ekranie pracował przy filmach “Niebezpieczny umysł” /Dangerous Minds/ i „Pamiętniek Czerwonego Pantofelka” /Red Shoes Diaries/. Jest autorem zdjęć do dokumentalnego obrazu BBC “Paso Horse”. W swojej karierze nakręcił wiele filmów reklamowych, krótkometrażowych i wideoklipów. JOHN BEARD (Scenografia) pracował ostatnio przy realizacji produkcji przygodowego filmu dla dzieci “Thunderbirds” oraz wyreżyserowanej przez Stephena Woolley’a filmowej kronice współzałożyciela zespołu The Rolling Stones, pt. „Stoned”. Przed nakręceniem “Klucza do koszmaru” Beard miał wcześniej okazję współpracować z reżyserem Iainem Softley’em przy jego filmach „K-PAX”, z udziałem Kevina Spacey i Jeffa Bridgesa, “Miłość i śmierć w Wenecji” /The Wings of the Dove/ oraz “Hackers”. John Beard jest jednym z najwybitniejszych scenografów brytyjskich. Współtworzył filmy: „Bad Timing”, „Unsuitable Job for a Woman”, „Eureka”, „Brazil”. Pierwszym filmem, w którym wystąpił w roli scenografa był „Absolute Beginners”. Kolejne filmy to: „Siesta”, „Ostatnie kuszenie Chrystusa” Martina Scorsese, „The Browning Version” Mike’a Figgisa, “Splitting Heirs”; “Mapa ludzkiego serca” /Map of the Human Heart/ Vincenta Warda; “Eryk Wiking” /Erik the Viking/, w reżyserii Terry’ego Jonesa; oraz nagrodzony Oscarem® krótkometrażowy obraz „Franz Kafka’s It’s a Wonderful Life”. Oprócz pracy przy filmach fabularnych, Beard jest scenografem na potrzeby przemysłu muzycznego i wideoklipów. Współpracował w tym zakresie między innymi z takimi reżyserami jak Steve Barron, David Fincher, Neil Jordan i Julien Temple dla artystów: Davida Bowie, The Rolling Stones i U2. Przed podjęciem pracy w przemyśle rozrywkowym Beard studiował projektowanie wnętrz w Kingston Art School w Londynie. LOUISE FROGLEY (Kostiumy) od ponad dwudziestu lat współpracuje przy produkcjach dużego i małego ekranu. Ma w swoim dorobku między innymi projekty kostiumów do filmów: Francisa Lawrence’a “Constantine”; Tony’ego Scotta “Człowiek w ogniu” /Man on Fire/ oraz „Zawód: szpieg” /Spy Game/; a także produkcji telewizyjnej stacji HBO „Live From Bahgdad”; „Porzucona” /Abandon/ Stephena Gaghana; oraz filmach Stevena Soderbergha „Angol” /The Limey/ i „Traffic”. Ostatni z wymienionych filmów przyniósł jej w 2001 roku nominację do nagrody CDG. Frogley ma na swoim koncie imponującą liczbę tytułów wielkiego ekranu, a w tym: “Stygmaty” /Stigmata/, “U.S. Marshals”, “Speed 2: wyścig z czasem” /Speed 2/, “Krytyczna decyzja” /Executive Decision, “Pie in the Sky”, “The Cure”, “The War of the Buttons”, “Piromani” /Wilder Napalm/, “Warlock”, “Związek przeszczepionych serc” /Heart Condition/, “ Trzech mężczyzn i mała dama” /Three Men and a Little Lady/, “Breaking In”, “Bull Durham”, “Defense of the Realm”, “Mona Lisa” oraz „Inne miejsce” /Another Time, Another Place/. Jej pierwszym większym zleceniem było asystowanie kostiumologowi nagrodzonego Oscarem® filmu Hugh Hudsona „Rydwany ognia” /Chariots of Fire/. Frogley rozpoczynała swoją karierę w Londynie i Paryżu jako kostiumolog i dekoratorka planu, pracując dla firm reklamowych, w tym między innymi RSA. W tym czasie z firmami tymi współpracowali również młodzi filmowcy Ridley Scott, Tony Scott, Adrian Lyne i Hugh Hudson— z których wszyscy trafili z czasem do filmu fabularnego. Najnowszy projekt Frogley to produkcja Stephena Gaghana “Syriana” dla Warner Bros. Pictures i Section Eight Films. EDWARD SHEARMUR (Muzyka) skomponował muzykę do długiej listy tytułów filmowych i telewizyjnych. Jego muzyczna filmografia wzbogaciła się w ostatnim czasie o takie tytuły jak: sequel przebojowej komedii akcji z Sandrą Bullock “Miss Agent 2” /Miss Congeniality 2: Armed and Fabulous/; a także intrygujący niezależny projekt “Nine Lives”; film science fiction w konwencji fantasy “Sky Kapitan i świat jutra” /Sky Captain and the World of Tomorrow/, z udziałem Judea Law i Gwyneth Paltrow; a także romantyczną komedię “Wimbledon” (z Kirsten Dunst i Paulem Bettany), “Pozew o miłość” /Laws of Attraction/ (z Piercem Brosnanem i Julianne Moore) oraz “Wygraj randkę” /Win a Date with Tad Hamilton!/ (z Kate Bosworth, Topher Grace i Joshem Duhamelem). Skomponowana przez Sheamura muzyka do filmu “Aniołki Charliego: Zawrotna Szybkość” /Charlie’s Angels: Full Throttle/ przyniosła mu nagrodę BMI - Film Music Award. Ten niezwykle płody kompozytor na przestrzeni ostatniej dekady skomponował tematy muzyczne do wielu filmów, w tym między innymi komedii “Johnny English” Petera Howitta, a także “The Sweetest Thing” Rogera Kumble’a, “K-PAX” Iaina Softley’a, „Hrabiego Monte Cristo” /The Count of Monte Cristo/, filmów „The Brightness You Keep”, „Miss Agent” /Miss Congeniality/, „Aniołków Charliego” /Charlie’s Angels/, „Reign of Fire” i „Whatever It Takes”. Jego wcześniejsza filmografia to także tytuły: „Na pierwszy rzut oka” /Things You Can Tell Just By Looking At Her/ z udziałem Glenn Close, Cameron Diaz i Holly Hunter, „Diamentowa afera” /Blue Streak/ z Martinem Lawrencem, „Jakub kłamca” /Jakob the Liar/, w którym zagrał Robin Williams, „Szkoła uwodzenia” /Cruel Intentions/, „The Governess”, „The Very Thought of You”, „Girls’ Night”, „Remember Me?” Nicka Hurrana, „The Leading Man”, „Demon Knight”, a także produkcje HBO’s „Jądro ciemności” /Heart of Darkness/ i „Shot Through the Heart". Temat muzyczny skomponowany do filmu „Cementowy ogród” /The Cement Garden/, który zdobył nagrodę na Festiwalu Filmowym w Cannes (1991) zapoczątkował karierę Sheamura w przemyśle filmowym. Przełomowym etapem w karierze Sheamura był znakomicie przyjęty przez krytykę obraz Iaina Softleya „Miłość i śmierć w Wenecji” /The Wings of the Dove/. Kompozycje do tego oscarowego® kandydata powstały w niewiarygodnym czasie dwóch tygodni i okazały się prawdziwym przebojem w kategorii muzyki filmowej 1997 roku. Michael Sheamur otrzymał gruntowne, klasyczne wykształcenie muzyczne. Po ukończeniu nauki sam przez pięć lat dawał lekcje muzyki w prestiżowych szkołach Eton i Royal College of Music. W 1995 i 1996 roku wystąpił w charakterze kierownika muzycznego w czasie tournee 'Unplugged' dwóch byłych członków zespołu Led Zeppelin - Jimmy’ego Page’a i Roberta Planta. Rolę tę pełnił również w czasie rejestrowania materiału muzycznego artystów na płytę "No Quarter." Swoje umiejętności i doświadczenie kierownika muzycznego wykorzystał także współpracując z artystami - Annie Lennox, Pink Floyd, Marianne Faithfull, Echo and The Bunnymen oraz Bryanem Adamsem.