Reżyser kontynuuje rozważania zadając poprzez film istotne filozoficzne i metafizyczne pytania o sens istnienia, o obecność Boga w świecie zsekularyzowanej zachodniej kultury, o rolę i los człowieka. Tym razem jest to historia młodego intelektualisty o idealistycznych poglądach. Augustyn jest profesorem matematyki, prowadzi wykłady na... Reżyser kontynuuje rozważania zadając poprzez film istotne filozoficzne i metafizyczne pytania o sens istnienia, o obecność Boga w świecie zsekularyzowanej zachodniej kultury, o rolę i los człowieka. Tym razem jest to historia młodego intelektualisty o idealistycznych poglądach. Augustyn jest profesorem matematyki, prowadzi wykłady na jednym z zachodnioniemieckich uniwersytetów i zastanawia się nad sensem własnej egzystencji. W jego przeciwieństwie, żona Yvonne - biolog ma bardzo praktyczne i jednoznaczne odpowiedzi na takie pytania - sensem jest przetrwanie jednostki i gatunku. Augustyn dziwaczeje, zaczyna być odrzucany w środowisku, alienuje się.. Yvonne rzuca go, a on sam zatraca się w frustracjach, ostatecznie szuka pomocy u teologa,popa. To dopiero początek.... Film jest ciężki, drażni postawa Augustyna, a napięcie psychiczne i odrętwienie udziela się też widzowi. Ale warto się spróbować z tym filmem. Bo ma głębokie i wieloznaczne przesłanie. Zanussi potwierdza tu swoją klasę doskonałego obserwatora ludzkich zachowań. Jest to dostrzeżone na festiwalu w Wenecji w 1982 roku - reżyser dostaje tu nagrodę specjalną. Jest Mistrzem "kina moralnego niepokoju" i świetnie nadaje się na jesienne wieczory z wytrawnym winem. Polecam czytaj dalej