Legendarny Włóczęga, tym razem jako samotny i cherlawy poszukiwacz złota, dołącza do krzepkich, rosłych mężczyzn i ich gorączkowej gonitwy w nieznane. Ambitny słabeusz, nieprzystosowany do życia w brutalnych warunkach musi stawić czoła północnym mrozom Alaski. Podczas nawałnicy śnieżnej nasz bohater znajduje schronienie w napotkanej chacie. Niewzruszony gospodarz ? ?Czarny? Larsen wyrzuca gościa z powrotem na mróz. Z pomocą przychodzi jednak ?Wielki? Jim. W rezultacie Włóczęga zostaje w chacie z Jimem, a Larsen zostaje wysłany po jedzenie. Gdy nawałnica wreszcie mija, bohaterowie rozstają się. Jim zmierza do swoich złóż złota, Włóczęga wędruje do osady, w której spotyka piękną Georgię, by tam wplątać się w trudne perypetie miłosne. Kiedy jednak okazuje się, że dziewczyna kocha innego, a ?Wielki? Jim potrzebuje pomocy Włóczęgi, nasz bohater na nowo zostaje ogarnięty gorączką złota... Gorączka złota obfituje w klasyczne już sceny komediowe. Tragizm dziewiętnastowiecznych poszukiwaczy złota stał się inspiracją dla legendarnej sekwencji, w której Włóczęga i ?Wielki? Jim są zasypani przez śnieżną nawałnicę i odcięci od świata. Charlie w oczach swojego przyjaciela przybiera postać smakowitego kurczaka, sam zaś gotuje i zjada swój but.
O PRODUKCJI
Pomysł na tę komedię zrodził się z bardzo niekomediowych źródeł. Pewnego dnia Charlie Chaplin obserwował zdjęcia z wyprawy po złoto w Klondike 1896 roku. Zaskoczyły go niekończące się tłumy poszukiwaczy złota przepychających się w kierunku Chilkoot Pass ? bramy prowadzącej do legendarnych złóż złota. W tym samych czasie Chaplin czytał książkę o katastrofie Donner Party w 1846 roku, kiedy grupa imigrantów zasypana śniegiem w Sierra Nevada była zmuszona do jedzenia własnych butów i martwych ciał swoich kolegów. Chaplin, który zawsze wierzył, że tragedia i komedia nie wykluczają się wzajemnie, postanowił przetworzyć te mrożące krew w żyłach opowieści w komedię. Zdecydował, że Włóczęga będzie tym razem poszukiwaczem złota, który dołączy do tłumu entuzjastycznych śmiałków i stawi czoła wszystkim niebezpieczeństwom, takim jak głód, zimno, samotność i przypadkowe spotkanie z niedźwiedziem. Chaplin natychmiast wcielił pomysł w życie. Już dwa miesiące po premierze A Woman of Paris scenariusz Gorączki złota był gotowy, a studio Chaplina prowadziło przygotowania do produkcji. Być może ten pośpiech spowodowany był negatywną reakcją publiczności na A Woman of Paris, dramat, w którym sam Chaplin pojawił się tylko przez chwilę. Dziś Gorączka Złota stanowi jedno z najwspanialszych dzieł twórcy. Choć sam Chaplin często zmieniał nastawienie do swoich filmów, do końca życia powtarzał, że chciałby, żeby ze wszystkich filmów to właśnie Gorączka Złota została zapamiętana.
KRYTYCY O FILMIE
Gorączka złota miała być pewnego rodzaju podsumowaniem, symboliczną panoramą losu kogoś, z kim może się utożsamiać zdecydowana większość ludzi: biedaka, skazanego nie tylko na poszturchiwanie przez innych, ale na ustawiczną walkę z przeciwieństwami przyrody i złośliwościami przypadku. Rezultat przerósł chyba nawet marzenie swojego autora: pełne olśniewających pomysłów arcydzieło, które stało się najpopularniejszym utworem ekranowym świata. Właśnie dlatego, że tragikomedia została opowiedziana nie tylko z uniwersalną, zrozumiałą dla każdego prostotą, że nie tylko łączy w sposób nieporównywalny żywiołową radość śmiechu ze wzruszeniem najintensywniejszym, bo poruszającym najprostsze i najgłębsze ogólnoludzkie struny uczuć ? ale także jest ucieleśnieniem optymistycznie pojmowanej prawdy życia, najpiękniejszym filmowym poematem miłosnym, dziełem osobistym dla każdego. A. Garbowicz, J. Klinowski: Kino ? wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Kraków 1981, s.107-108.