Jeden z najbardziej przerażających filmów wszech czasów. Egzorcysta jest źródłem powracającego koszmaru dla wielu, którzy go oglądali od dnia debiutu w 1973 roku. Scenariusz napisany przez William’a Peter’a Blatt’iego oraz wyreżyserowany przez William’a Friedkin’a, jest makabryczną historią dwunastoletniej Regan – dziewczynki, która zostaje opętana przez demona. Jedynym ratunkiem na uwolnienie jej z mocy demona są egzorcyzmy, odprawiane przez Ojca Lankester’a Merrin’a w szalonym rytuale, który prawie zabija ich obydwoje. Egzorcysta: Początek przenosi widzów w podróż w czasie, 25 lat w głąb przeszłości Ojca Merrin’a po to, aby ukazać potworne wydarzenia, które najpierw odsunęły go od Boga, a później sprawiły, że stał się egzorcystą. Reżyser Renny Harlin - twórca hitów kina akcji Die Hard 2, Cliffhanger oraz The Deep Blue Sea, nakreślił nowy rozdział w legendzie Egzorcysty. “Jestem wielkim fanem horrorów - mówi Harlin. “Jestem znany z filmów akcji, dopiero zaczynam robić horrory. Jest to gatunek, który zawsze mnie fascynował. Egzorcysta jest jednym z najsłynniejszych horrorów kiedykolwiek nakręconych. Jest to mój ulubiony film, więc kiedy nadarzyła się taka okazja, nie mogłem jej zignorować.” Od razu po rozpoczęciu zdjęć w Rzymie, reżysera poważnie potrącił samochód. „Miałem dość poważne złamanie nogi” - wspomina, „więc przez cały czas trwania zdjęć chodziłem o kulach, z gipsem na nodze, co było naprawdę frustrującym i ciężkim przeżyciem. Ale film na tym skorzystał, bo byłem zmuszony siedzieć w jednym miejscu i porządnie się skupić nad efektem końcowym.” “W czasie kręcenia prequela starałem się odpowiedzieć na te pytania, które zostały bez odpowiedzi w oryginale” - mówi Harlin. ”Jest tu wiele nie zamkniętych wątków, nigdy nie wyjaśnionych, włączając w to egzorcyzmy odprawiane przez Merrina lata wcześniej w Afryce. Chciałem tak nakręcić film, aby kiedy ogląda się prequel, a następnie Egzorcystę, następowała naturalna płynność akcji i zdarzeń, tak jakby był to sequel. Chciałem odnaleźć drogę do umysłów i serc ludzi, przerazić ich i zadziwić. Historia rozpoczyna się kiedy Ojciec Lancester Merrin załamany i ciężko doświadczony strasznymi przeżyciami w rodzinnej Holandii podczas II Wojny Światowej, przemierza świat aby zapomnieć o horrorze z przeszłości. „Wybraliśmy historię młodego Ojca Merrina” - mówi Harlin ”aby dowiedzieć się, jak doszło do spotkania z demonem. Centralną historią filmu jest walka Merrina o utraconą wiarę. Dowiadujemy się, że w jego życiu wydarzyło się coś tak strasznego, że postanowił przestać być księdzem, stracił wiarę we wszystko, nawet w samego siebie.” Stellan Skarsgard gra pozbawionego złudzeń księdza, a rola ta według Harlina była wymarzoną dla tego aktora. “Poprzednim ojcem Merrinem, z 1973 roku, był Max Von Sydow” - mówi reżyser “i myślę, że jest to bardzo naturalna zbieżność – obydwaj są Szwedami, podobnie wyglądają i są fantastycznymi aktorami, rozpoznawalnymi zarówno w swoim kraju jak i za granicą”. Skarsgard nie czuł się zdeprymowany słynną rolą swojego poprzednika. „Nadałem jej swoje własne cechy” - mówi. “W Egzorcyście, Max ukazał postać Merrina jako starego człowieka u kresu swojej drogi. Nie można wtedy domyślić się jaki był, gdy był młody. Miałem więc swobodę w przedstawieniu tej postaci po swojemu.” Podczas zwiedzania Kairu, Merrin spotyka pewnego człowieka, który zleca mu niezwyczajne zadanie. Rząd Brytyjski finansuje wykopaliska archeologiczne w odległym zakątku Kenii, gdzie odkryto niezwykłą rzecz – perfekcyjnie zachowany kościół Bizantyjski, który wydaje się być zakopany tuż po wybudowaniu. Tajemniczy zlecający prosi Merina o odnalezienie pewnego religijnego artefaktu, który chce ukryć przed ekipą archeologiczną i włączyć do swojej prywatnej kolekcji. Merrin zgadza się. “To, co tam znajdują - to kościół, który nie powinien tam być” - wyjaśnia Skarsgard, “pochodzi z piątego wieku, w tamtych czasach chrześcijaństwo nie dotarło jeszcze do tych regionów Afryki. Kiedy zaczynają kopać, dziwne zdarzenia zaczynają mieć miejsce, a lokalni wieśniacy odmawiają wejścia do środka kościoła.” Na nieszczęście Merrina dołącza do niego Ojciec Francis, ideologicznie nastawiony młody ksiądz, który zaczyna swoją pierwszą misję w Afryce. „Ojciec Francis studiował w Watykanie” - mówi James D’Arcy, który gra tę postać.” Po odkryciu kościoła, Watykan każe przerwać mu natychmiast studia i wyruszyć do Kenii na misję. Ma dopilnować, by wykopaliska nie naruszyły godności religijnej tego miejsca. „Ojciec Merrin przechodzi wtedy zły okres w życiu” - mówi D’Arcy. „Odrzuca Boga, i przez większą cześć filmu Francis stara się o jego nawrócenie. Francis stara mu się pomóc, przekonać, że odejście od Boga było błędną decyzją.” „Pomiędzy oboma księżmi panuje napięcie” - mówi Harlin. Mieliśmy dużo szczęścia, że udało nam się pozyskać Jamesa do zagrania tej roli, ponieważ jest bardzo dobrym, młodym aktorem, który doskonale oddaje postać idealistycznego misjonarza. Dr. Sarah Novach przyjechała z pomocą mieszkańcom okolicznych wiosek. Musiała zdobyć zaufanie plemion Turkana, których ludność jest przekonana, że ich ziemie są siedliskiem jakiś złych mocy, niechybnie sprowadzonych przez obcych. Postać Sarah gra Izabella Scorupco, która wystąpiła w takich filmach, jak: Władcy Ognia, Vertical Limit i GoldenEye. “Sarah postanowiła przyjechać do Afryki by nieść pomoc potrzebującym” - mówi aktorka. “ Jest kobietą o bolesnej przeszłości i teraz postanawia zrobić coś dobrego dla innych. Jest bardzo silną osobowością i nie poddaje się łatwo.” Scorupco bardzo żywo wspomina swoje pierwsze spotkanie z oryginalnym filmem. ”Egzorcysta jest zdecydowanie najstraszniejszym filmem jaki kiedykolwiek widziałam” - wyznaje.” Pamiętam, ze miałam wtedy 12 lat i nie mogłam spokojnie spać przez parę tygodni. Siedzi się z przyjaciółmi i ogląda taki film, a później każdy zastanawia się co może stać za rogiem w przedpokoju… .” “Długo szukałem odpowiedniej aktorki do zagrania tej roli” - mówi Harlin. „Ale Izabella jest doskonała – jest to silna, profesjonalna w każdym calu aktorka, która nie poddaje się pomimo trudnych warunków pracy. No i oczywiście wszyscy jesteśmy Skandynawami, Stellan i Izabella są ze Szwecji a ja z Finlandii, mięliśmy więc wspólne poczucie humoru i wspólny język, co pozwalało nam obgadywać producenta za jego plecami, bo i tak nikt nas nie rozumiał” - śmieje się Harlin. Zarówno postać partnera jak i reżysera bardzo wpłynęły na decyzję Scorupco by podjąć się tej roli. “To co przekonało mnie by polecieć do Rzymu z czteromiesięcznym dzieckiem, to była osoba Stellana Skarsgard’a” - wspomina. “Jestem ze Szwecji, a on jest tam jednym z najsłynniejszych i najlepszych aktorów. To wspaniałe móc być częścią produkcji, w której on bierze udział. No i oczywiście Renny Harlin, który jest niezwykle utalentowanym reżyserem i cudownym człowiekiem. Jest wyjątkowo pracowity, ale też lubi dobrze się bawić. Lubi próbować innych rzeczy niż zwykle, i pozwala podejmować własne decyzje, jeśli tylko widzi, że będzie to dobre dla danej sceny.” “Renny stwarza taką atmosferę na planie, że po prostu chce się pracować” - mówi D’Arcy.” Zarządza wszystkim z góry, ale ludziom naprawdę chce się pracować. Nie krzyczy za każdym razem „cięcie” tylko kręci dalej. Dopiero później cofa się do miejsca, w którym coś mu się nie spodobało i stara się znaleźć jakieś inne rozwiązanie. Jest wyjątkowo kompetentnym reżyserem. Nigdy nie widziałem, aby ktoś z taką radością kręcił, nie zastanawiając się co chwila „o Boże jak wyjdzie to ujęcie, jak ja to wszystko poskładam?” Jest mistrzem jedynym w swoim rodzaju. Naprawdę wspaniale się z nim pracuje.” Zarówno Ojciec Merrin jak i Sarah obawiają się o bezpieczeństwo Josepha - małego Afrykańczyka, który zaprzyjaźnia się z Merrinem. Kiedy ciemność spada na wioskę, Joseph i jego rodzina znajdują się pośrodku samego zła. To bardzo wymagająca rola, ale młody aktor, Remy Sweeney szybko udowodnił, że jest odpowiednią osobą na odpowiednim miejscu. “Joseph był rolą trudną do obsadzenia” - mówi Harlin, “bo ma dopiero osiem lat. Przetestowałem parę setek młodych aktorów, ale kiedy Remy wszedł na casting, wiedziałem, że go znalazłem. To chodząca energia i inspiracja. Wiedziałem, że miał tyle wyobraźni ile potrzeba by zagrać tę rolę.” “Remy to naturalny talent - po prostu tak już ma” - zgadza się Scorupco. “Kiedy widzi się go na ekranie, od razu wiadomo, że jeszcze o nim usłyszymy!” Na początku zdjęć, Sweeney miał tylko siedem lat (swoje ósme urodziny obchodził na planie). „To mój pierwszy film, więc byłem bardzo zdenerwowany” - mówi Sweeney, który wychował się w Anglii.” Byłem bardzo podekscytowany możliwością bycia na planie, szczególnie kiedy mogłem zobaczyć na monitorze jak zagrałem”. Kiedy okoliczne plemiona zaczynają łączyć obecność białych z przerażającymi wydarzeniami, sytuacja staje się bardzo napięta. Zostaje sprowadzony szwadron brytyjskich żołnierzy, aby utrzymać pokój. Wprowadzają jednak jeszcze bardziej nerwową atmosferę i prawie doprowadzają do otwartego konfliktu. Merrin znów bezsilnie patrzy jak okrucieństwa wojny, od których tak bardzo chciał uciec, znów powtarzają się na jego oczach. “W tej historii zło jest ukazane w swojej najbardziej prawdziwej formie” - w postaci diabła – mówi Skargard. Jest to jedna z tych historii, w których zło jest najczystszym złem, a dobro czystym dobrem. Nie ma tu nic pośredniego, jak często bywa w życiu. Walka Merrina o odzyskanie wiary, to jedna część historii, a jego walka ze złem to druga.” Ksiądz jest przekonany, że źródłem zła jest nie sam kościół, ale to co leży pod nim, uśpione zdawałoby się na wieki, ale czekające by być uwolnionym. Ale będzie mógł je pokonać dopiero wtedy, gdy na nowo uwierzy w Boga, i odzyska wiarę. “ To historia, o Bogu i Diable. Jeden nie może istnieć bez drugiego. Więc jeśli jest się wierzącym trzeba wierzyć w obu.”
Pole walki
Akcja filmu dzieje się w różnych miejscach na świecie: w Afryce, Kairze oraz Holandii a zdjęcia były filmowane w całości w światowej sławie studiach Cinecitta Studios w Rzymie. “Stworzenie uczucia, że naprawdę jest się w środku Afryki, było dość trudne, zważywszy, że tak naprawdę było się paręset metrów od najbliższej pizzerii” - mówi Harlin. “Musieliśmy zbudować naprawdę wielkie scenografie i użyć wielu technik do stworzenia iluzji tych miejsc, aby naprawdę miało się wrażenie bycia w Afryce, a nie na tyłach jakiegoś studia.” Dla scen ilustrujących przeszłość bohaterów, musieliśmy się cofnąć do Holandii, do czasów II Wojny Światowej i zbudować makiety miasteczka, w którym miały miejsce dramatyczne wydarzenia”. Harlin poprosił więc o pomoc słynnego scenografa Stefano Ortolani’ego. “Chciałem aby wszystko było namacalne” - mówi Harlin. “I bardzo autentyczne, aby budynki były odpowiednio zniszczone”. Ortolani musiał przeprowadzić dogłębne badania, aby stworzyć kościół z czasów Bizancjum, jak również przerażającą komnatę pod nim. Ekipa najpierw zbudowała odpowiednią konstrukcję stalową, aby podtrzymać kopułę oraz platformy dla elektryków i ich sprzętu. Kościół ozdobiony jest wyrafinowanymi mozaikami przedstawiającymi walkę w Niebie, oraz upadek Lucyfera. “Przeprowadziliśmy badania na temat mozaik - mówi Ortolani. „Nie jest łatwo wykonać mozaikę, jest to bardzo pracochłonna praca. Zrobiliśmy kopię z oryginalnych mozaik podłogowych z rzymskiej Villa Adriana na placu Tivoli, na których nie było jako takiego wzoru. Następnie sprowadziliśmy z Anglii artystę, który namalował wszystkie sceny, które są związane z tradycyjnymi historiami chrześcijańskimi oraz z satanistycznymi.” Na potrzeby scenografii zbudowano ogromny kanion z pleksi. Po przetworzeniu komputerowym można było go używać do różnych potrzeb scenografii. Kanion miał przeszło 8.500 metrów długości oraz około 5.000 szerokości, oraz osiągał wysokość prawie 1100 metrów. Podczas zdjęć poziom podłogi mógł być odpowiednio zmieniany w zależności od sceny, a w post produkcji zmiany te były dodatkowo poprawione komputerowo dla wzmocnienia efektu. Herlin przyjażnił się z włoskim operatorem Vittorio Storaro - nominowanym czterokrotnie do Oskara i trzykrotnym zdobywcą Oscara za pracę nad Czasem apokalipsy, Reds i Ostatnim cesarzem, który nadał całemu dziełu swój oryginalny styl. “Vittorio sprawił, że film stał się naprawdę przerażający, ale i piękny w swoim wyrazie” - Harlin przyznaje. “Moim głównym celem było stworzenie filmu mrocznego, w którym jest wiele cieni i zaciemnionych miejsc w taki sposób, że widz zastanawia się, co też może być poza tym cieniem, w strefie mroku.” Sposób w jaki Storaro używa światła do przekazania odpowiedniego nastroju w filmie, jest nieporównywalny do kogokolwiek innego - jest to urzekające i jedyne w swoim rodzaju. “Renny szukał najlepszego sposobu, aby emocjonalnie wprowadzić postać Merrina do całej historii” - wyjaśnia Storaro. “Starałem się wymyślić w jaki sposób przy pomocy światła mógłbym ukazać wewnętrzny konflikt ojca Merrina. Połączyłem więc coś rzeczywistego z czymś, co jest ponad rzeczywistością, czymś duchowym. Jest taki moment, kiedy człowiek czuje się bezsilny do zrobienia czegokolwiek. Nagle odkrywa w sobie moc, która budzi go do życia i do powstania na nowo. Każdy z nas nosi w sobie taka ciemną stronę, która musi zostać oświetlona.”
Aktorzy
STELLAN SKARSGARD (Ojciec Lankester Merrin) stał się sławny po występie u boku Emily Watson w filmie Larsa von Triera Przełamując fale (Breaking the Waves), mimo, że amerykańskiej publiczności znany jest za role w takich filmach, jak: Buntownik z wyboru (Good Will Hunting) (jako Profesor Lambeau), Amistad Stevena Spielberga i Polowanie na Czerwony Październik (The Hunt for Red October) (jako Kapitan Tupolev). Szwed z pochodzenia, jest jednym z najzdolniejszych aktorów teatralnych i filmowych. Rozpoczął karierę w Royal Dramatic Theatre w Sztokholmie, w którym spędził 16 lat pracując z takimi czołowymi reżyserami, jak: Alf Sjoberg czy Ingmar Bergman. Przełomową w jego karierze rolą był występ w szwedzkim filmie z 1982 roku The Simpleminded Murderer za udział, w którym otrzymał nagrodę w kategorii Najlepsza Rola Męska na festiwalu Filmowym w Berlinie. Nagrodę w tej kategorii otrzymał również za rolę super agenta w Carl Hamilton in Code Name Coq Rouge. Do jego pozostałych filmowych kreacji możemy zaliczyć: Mój syn fanatyk (My Son the Fanatic), Nieznośna lekkość bytu (The Unbearable Lightness of Being), Ronin, Timecode, Bezsenność (Insomnia), Miasto duchów (City of Ghosts), Dogville, Król Artur (King Artur). JAMES D’ARCY (Ojciec Francis) wystąpił ostatnio w nominowanym do Oskara filmie Pan I Władca: na krańcu świata (Master and Commander: The Far Side Of The World) Petera Weira z Russellem Crowe. Wystąpił ponadto w telewizyjnych produkcjach tj. The Life and Adventures of Nicholas Nickleby, The Ice House, serialu Mystery!, adaptacji powieści Oscara Wild Duch Canterville (The Canterville Ghost) oraz Bribery and Corruption Ruth Rendell. Kształcił się w prestiżowej London Academy of Music and Dramatic Art (LAMDA). IZABELLA SCORUPCO (Dr. Sarah Novack) debiutowała rolą rosyjskiej programistki komuterowej Nataly’i Simonovej w filmie fabularnym o Jamesie Bond Golden Eye z Pierce’m Brosnan’em. Wystąpiła też w Granice wytrzymałości (Vertical Limit) z Chris’em O’Donnell’im; Władcy ognia (Reign of Fire) z Christian’em Bale’m i Matthew McConaughey’im, Ogniem i mieczem Jerzego Hoffmana. Urodziła się w Polsce, w wieku 8 lat wyjechała z matką do Szwecji.
Twórcy
Ponad 15-letnia obecność RENNY HARLIN (reżysera) uczyniło z niego jednego z najbardziej liczących się filmowców w Hollywood. Jego praca uwzględnia wiele gatunków, międzynarodowe przeboje kina akcji jak też dobrze ocenione przez krytykę dramaty. Pracował przy takim filmach jak Koszmar z ulicy Wiązów 4 (A Nightmare on Elm Street IV), który w 1988 roku, był najlepiej zarabiającym na siebie filmem niezależnym wszech czasów, kultowej komedii Przygody Forda Fairlanea (The Adventures of Ford Fairlane), Szklana Pułapka 2 (Die Hard 2: Die Harder) z Bruce Willi, Na krawędzi (Cliffhanger) z Sylvester Stallone, film ten uczynił go jednym z najlepszych reżyserów filmów akcji w Hollywood. Do jego pozostałych osiągnięć możemy zaliczyć: Wyspa piratów (Cutthroat Island), Długi pocałunek na dobranoc (The Long Kiss Goodnight), Piekielna głębia (Deep Blue Sea), film ten zarobił ponad 160 milionów dolarów, Wyścig (Driven). Harlin jest również odnoszącym sukcesy producentem filmowym. Jego debiutem producenckim był film z 1991 roku Historia Rose (Rambling Rose) z Robertem Duvall, Lukas Haas, Laura Dern i Diane Ladd. Film ten uhonorowany został dwoma Oskarami w kategoriach Najlepsza Rola Żeńska i Najlepsza Drugoplanowa Rola Żeńska. Wyprodukował też takie komedie romantyczne jak Miłosne wybory (Speechless) z Geeną Davis, Michaelem Keaton i Christopherem Reeve; Atomowy amant (Blast From the Past) z Alicia Silverstone, Brendan Fraser, Sissy Spacek i Christopherem Walken. Ostatnio pracował nad produkcją thrillera psychologicznego Łowcy umysłów (Mindhunters) z Val Kilmer, Christian Slater. JAMES G. ROBINSON (producent) jest prezesem trzech firm rozrywkowych: Morgan Creek Productions, Morgan Creek International i Morgan Creek Music Group. Pod jego przewodnictwem założony w 1988 roku Morgan Creek Productions, stał się jednym z czołowych niezależnych produkcyjnych jednostek w biznesie. Wyprodukował takie przeboje filmowe jak Młode strzelby (Young Guns), Pierwsza liga (Major League), Enemies, A Love Story; Pacific Heights; Robin Hood: Książę złodziei (Robin Hood: Prince of Thieves), Prawdziwy romans (True Romance); Ace Ventura Psi Detektyw (Ace Ventura: Pet Detective) i Ace Ventura: Zew natury (Ace Ventura: When Nature Calls). GUY McELWAINE (producent) jako agent i producent wykonawczy odegrał kluczową rolę w takich kultowych filmach, jak: E.T. The Extra Terrestrial, Bliskie spotkania trzeciego stopnia (Close Encounters of the Third Kind), Alien, Płonący wieżowiec (The Towering Inferno), Nagi instynkt (Basic Instinct). Na początku swojej kariery prowadził przez parę lat firmę public relations. Reprezentował takie gwiazdy, jak: Frank Sinatra, Judy Garland, The Righteous Brothers, The Mamas and the Papas i Warren Beatty. W 1969 roku został Wiceprzewodniczącym International Creative Management (ICM) i wkrótce został prezesem jego międzynarodowej jednostki sprzedaży. Był też producentem wykonawczym odpowiedzialnym światową produkcję dla Warner Brothers Pictures. W okresie tym jego studio wyprodukowało takie przeboje, jak: Wszyscy ludzie Prezydenta (All the President’s Men), Pieskie popołudnie (Dog Day Afternoon), Oh God!, Barry Lyndon i One on One. Prowadzil swoją firmę do 1981 roku, do momentu, w którym został Prezesem Columbia Pictures, gdzie nadzorował produkcję i dystrybucję ponad 60 filmów włączając Pogromcy duchów (Ghostbusters), The Karate Kid, The Karate Kid II, uhonorowany Oskarem film Gandhi, Białe Noce (White Nights), Nóż (Jagged Edge), Stand By Me, Ognie Św. Elma (St. Elmos Fire), Silverado, The Big Chill, Murphy’s Romance, Starman, Richard Pryor Live on the Sunset Strip, Agnes of God, La Bamba, Blue Thunder oraz The Toy. Ostatnio występował jako producent wykonawczy wyróżnionego w 2002 roku przez USA Network Original Movie filmu My Brother’s Keeper. W 1985, Motion Picture Exhibitors Association ogłosiła McElwaine “Producentem Wykonawczym Roku”. Wspomaga program The Mother’s Touch (program skierowany do porzuconych i maltretowanych dzieci), The Juvenile Diabetes Foundation, The California Foster Parent Program, oraz Variety Clubs International. W1986, Variety Clubs uhonorowały McElwaine coroczną nagrodą Big Heart Award za zasługi dla społeczeństwa. DAVID C. ROBINSON (Producent wykonawczy) jest wice prezesem Morgan Creek Productions, którą to posadę otrzymał po wyprodukowaniu dwóch filmów tego dystrybutora: Chill Factor, z udziałem Cuby Gooding’a Jr. oraz Skeet’a Ulrich’a; oraz The In Crowd, z Susan Ward i Lori Heuring. Robinson był współproducentem American Outlaws, z udziałem Colin’a Farrell’a i Scott’a Cann’a; Juwanna Mann, z Miguel’em A. Nunez’em Jr., i Vivicą A. Fox; oraz I’ll Be There, z Craig’em Ferguson’em oraz Charlotte Church. Przez ostatnie dziesięć lat, WILLIAM WISHER (autor oryginalnej historii) był uznanym scenarzystą. Urodzony Los Angeles, jego pierwszym dokonaniem był Terminator 2: Judgment Day w reżyserii James’a Cameron’a z1991, sequel hitu z Arnold’em Schwarzenegger’em The Terminator, przy którym to Wisher również pracował. Wisher współpracował z Cameronem już wcześniej, bo na planie krótkiego filmu zatytułowanego Xenogenesis. W 1989 otrzymał swoją pierwszą nagrodę za film produkcji NBC Desperado. Był również współautorem scenariuszy do Die Hard With a Vengeance, Broken Arrow oraz Eraser. Wicher jest również współautorem scenariuszy do Judge Dredd, z udziałem Sylvestera Stallone oraz The 13th Warrior, z udziałem Antonio Banderas’a w reżyserii John McTiernan. CALEB CARR (twórca historii) urodził się na Manhattanie i dorastał na Lower East Side. Ukończył Kenyon College oraz Uniwersytet w Nowym Jorku. Oprócz fikcji, Carr często pisze również na tematy wojskowe i polityczne. Jego poprzednie książki to The Alienist, The Angel of Darkness, The Devil Soldier, oraz The Lessons of Terror. Pracował dla telewizji, teatrów i na planach filmowych. ALEXI HAWLEY (twórca scenariusza) urodził się i wychował w Nowym Jorku. Oprócz Egzorcysty: Początek, sprzedał Ascendant Pictures swój scenariusz do filmu Chasing Shadows, który ma wejść na ekrany kin na jesieni. Był współautorem scenariusza do Nightbird, napisanego na podstawie życia Stana Lee (dla MGM), jak również adaptacji The Program dla Intermedia Films oraz The Greatest Player That Never Lived dla Miramax Films. Hawley mieszka z żoną i dwójką dzieci w Los Angeles. VITTORIO STORARO (operator) zadebiutował w filmie, L’Uccello dalle piume di cristallo, w 1969. Od tego czasu odnosi sukces za sukcesem często pracując dla najlepszych w branży. Wśród nich, najlepszych reżyserów, takich jak Michael Apted (Agatha), Richard Donner (Ladyhawke), czy Bernardo Bertolucci (Last Tango in Paris, 1900, The Sheltering Sky), którzy całkowicie ufają znającemu się na rzeczy Storaro i jego włoskiej ekipie. Storaro zdobył Oscara za zdjęcia do Ostatniego Cesarza, Bertolucci’ego The Last Emperor, oraz Oscary za pracę przy filmach Warrena Beatty (Reds) oraz Francisa Ford’a Coppol’i (Czas Apokalipsy). Coppola był takim fanem pracy i znajomości rzeczy Storaro, zę umieścił go w ekipie zanim zaczęły się castingi na aktorów. Storaro ponownie pracował z Bertolucci’m przy Małym Buddzie. Dwa lata później Storaro znów pracował z Beatty’im przy Bulworth, oraz z Carlos’em Saurą przy Tangu, za który dostał Jury Technical Prize na festiwalu w Cannes MARK GOLDBLATT (montażysta) jest chyba najbardziej zapracowanym montażystą w Hollywood, pracował przy około trzydziestu produkcjach w ciągu 26 lat trwania swojej kariery: Terminator, Terminator 2 oraz Prawdziwe kłamstwa, w reżyserii James’a Cameron’a z udziałem Arnold’a Schwarzenegger’a; Pearl Harbor, Armageddon oraz Bad Boys 2 w reżyserii Michael’a Bay’a i produkowanego przez Jerry’iego Bruckheimer’a, Starship Troopers, w reżyserii Paul’a Verhoeven’a; i The Last Boy Scout, Tony’iego Scott’a z Brucem Willis’em. TREVOR RABIN (kompozytor) jeden z największych kompozytorów filmowych. Twórca ścieżki dźwiękowej do filmów: Armageddon, Enemy of the State, Deep Blue Sea, Gone in 60 Seconds i Remember the Titans. Rabin jest członkiem grupy kompozytorów filmowych, która czerpie z muzyki rockowej. Sam był członkiem rock bandu YES od 1983, gdzie grał w niej na gitarze oraz był autorem większości tekstów na najlepiej sprzedający się album grupy 90125, a w tym, hit singiel “Owner of a Lonely Heart.” Był również współproducentem następnej płyty, Big Generator, która sprzedała się w 2 milionach kopii na całym świecie. Rabin pisał teksty i grał na większości instrumentów, wyłączając z tego perkusję, oraz mixował większość ze swoich piosenek. Rabin urodził się w Johannesburg, RPA, uczył się grać na pianinie od najmłodszych lat a później studiował na wydziale dyrygentury. Jego pierwszy zespół poruszał tematy wybitnie antyapartheidowskie a jego rodzina włączona była w czynny ruch anty rządowy – Sidney Kentridge, kuzyn ojca, był prawnikiem, który reprezentował po śmierci Stevena Biko jego rodzinę, oskarżając rząd RPA. Rabin założył następnie zespół o nazwie Rabbit, która stała się najbardziej popularnym zespołem w historii RPA, rywalizując z samymi Beatles’ami. Rabin napisał muzykę do komedii Kangaroo Jack oraz The Banger Sisters, Armageddonu Bruckheimer’a oraz Enemy of the State. Również do Jack’a Frost’a Michaela Keaton’a oraz do filmu dokumentalnego Whispers, gdzie powrócił do tradycyjnych instrumentów afrykańskich. Fani Rabin oczekują teraz na film Bad Boys 2, oraz wojenny film epicki Ghost Soldiers, z udziałem Benjamin’a Bratt’a. Oprócz stworzenia scenografii i kostiumów do filmu, LUKE REICHLE (autor scenografii i kostiumów) zdążył już zaistnieć w produkcjach telewizyjnych i teatralnych. Kształcił się w Pacific Fashion Institute, pracował dla Houses of Perry Ellis, CalvinaKleina oraz Alexandera Julian’a oraz w Europie dla BBDG jako dyrektor artystyczny. Po przyjeździe do Hollywood, Reichle został wzięty w opiekę przez Michaela Ritchie’ego, dla którego zrealizował pare projektów w tym Diggstown, The Scout, A Simple Wish, The Michael Richards Project i produkcje HBO The Positively True Adventures of the Alleged Texas Cheerleader-Murdering Mom. Pracowali również razem na planie adaptacji musicalu The Fantasticks. Reichle pracował również na planie Lord of Illusions, Down Periscope, The Glimmer Man, Shadow Hours, Cowboys and Angels, i produkcji HBO Soul of the Game. W Los Angeles, Reichle był projektantem dekoracji teatralnych w Marvin’s Room z Mary Steenburgen oraz Jean Smart, Mobil Hymn i Control Freaks z Holly Hunter, Bill’em Pullman’em i Carol Cain. W 1990, GARY TUNNICLIFFE (Kierownik efektów specjalnych) zaczął pracować dla Boba Keen’a Image Animation Company (gdzie powstał Hellraiser FX) w słynnych Pinewood Studios. Do jego projektów należą: Waxwork 2, American Cyborg, Warlock: Armageddon, Cyborg Cop, Hellraiser 3, Children of the Corn 2 i Candyman. W 1993, Tunnicliffe wraz z Keen’em otworzyli pracowanię w Los Angeles pod patronatem Image Animation. Przez następne 10 lat Tunnicliffe rzeźbił, modelował, malował i tworzył mechanizmy do takich filmów jak Hellraiser: Bloodline, Sleepstalker, Last Gasp, Halloween: The Curse of Michael Myers, Invasion of Privacy, Menno’s Mind, Amanda & the Alien oraz Children of the Corn 4. W 1995 Tunnicliffe wyreżyserował swój pierwszy film, Within The Rock, którego premiera odbyła się rok później na kanale SF i który otrzymał Saturn Award nomination. Tunnicliffe pracował również na planie Blade, Twin Falls Idaho oraz Candyman 3. Następnie w 1998, mistrz Kevin Yagher zatrudił Tunnicliffe jako kierownika zespołu efektów specjalnych w Sleepy Hollow Tima Burton’a. W 1999, Hellraiser: Inferno sprawia że Tunnicliffe powraca do Dimension (Miramax) oraz do Neo Art and Logic. Przez nastepne trzy lata pracował na planie: Mimic 2, Dracula 2000, Halloween: Resurrection, Hellraiser: Hellseeker, Racula: Ascension, Dracula: Legacy, Mimic: Sentinel, Hellraiser: Deader oraz Prophecy: Revelation. Tunnicliffe był również współtwórca scenariusza oraz reżyserem filmu dla dzieci ‘Hansel and Gretel.