Duma i uprzedzenie/film/Duma+i+uprzedzenie-2004-1130162004
Pressbook
Inne
OŚWIADCZENIE REŻYSERA
W 2001 roku na festiwalu w Cannes, dzień przed zdjęciami do Podkręć jak Beckham (Bend it like Beckham), mój przyjaciel Cameron McCracken z Pathe Films zapytał czy nie zechciałabym nakręcić musicalu. Wiedział, że w 1997 roku próbowałam nakręcić przedstawienie łączące moją miłość do Bollywoodu i amerykańskich musicali. Po miesiącu od rozpoczęcia zdjęć skończyły się środki finansowe pochodzące od indyjskich producentów i gwiazd. Film nigdy nie został ukończony. To było najgorsze doświadczenie z jakim miałam do czynienia w mojej karierze. Czy chciałam powrócić do tego bajecznego świata pełnego wspaniałych aktorów, barwnych strojów, widowiskowych scen tańca? Oczywiście. Tydzień później doznałam olśnienia. Wiedziałam dokładnie czego chciałam. Kiedy dorastałam ‘Duma & uprzedzenie (Pride & Prejudice)’ była moją ulubioną pozycją. Postanowiłam, że tak jak David Beckham, Jane Austen będzie kolejną angielską ikoną gotową do obalenia. Wzorując się na postaci Elizabeth Bennet – żarliwej, niezależnej bohaterki brytyjskiej literatury z jej powieści – zmieniłam ją w Lalitę Bakshi, dumną i niesamowicie żywiołową indyjską dziewczynę która chce od życia więcej niż się od niej wymaga. Jane Austen ukazuje podziały klasowe XVIII-wiecznego społeczeństwa. Ja natomiast chciałam przyjrzeć się pierwszemu wrażeniu jakie mamy o innych kulturowo społeczeństwach w dzisiejszym coraz to bardziej zmniejszającym się świecie. Tak zrodził się ten film. Rodzina Bennetów zastąpiona została przez Bakshis z Amritsar – Hicksville w Indiach. Darcy jest teraz bogatym właścicielem hotelu z Los Angeles a jego najlepszy przyjaciel Bingley, brytyjskim Hindusem. Zamiast na sali balowej postacie bohaterowie poznają się na weselach i to na trzech różnych kontynentach. Moje życie (i praca) zawsze obracało się wokół jakiejś narodowości rozproszonej po całym świecie oraz bezproblemowego przemieszczania się pomiędzy Anglią, Indiami i USA. Jeśli inni osób tak jak ja przemieszczali się po całym świecie, to dlaczego moi bohaterowie nie mogli tak postępować? Chciałam skierować brytyjski przemysł filmowy na całkiem nowe tory. Od kiedy zaczęłam prace nad adaptacją powieści byłam przekonana, że Jane Austen we wcześniejszym życiu była Hinduską! Zaadoptowane z wielką łatwością postacie jak i fabuła idealnie pasowały do realiów współczesnych Indii. Histeryczna matka z córkami, które usilnie chce wydać za mąż. Kto mógłby się temu oprzeć? Dorastałam oglądając filmy bollywoodzkie wyświetlane w tym samym kinie co ‘The Sound of Music’ i ‘West Side Story’, zawsze miałam wielki sentyment do swawolnego bollywoodzkiego chaosu. Tak jak Indie, jej przemysł filmowy jest pełen sprzeczności, które się nie wykluczały choć mogły. Każdy film łączący emocje z niewinnością (bez całowania, jesteśmy Hindusami!), humorem, sztucznymi bijatykami i minimum siedmioma spektakularnymi scenami tańca śpiewu była dla mnie możliwy do zaakceptowania. Zawsze wiedziałam co kryje się za kiczem (który jest bajeczny w swoim przesadnym blasku) i potrafiłam dostrzec utalentowanych techników kryjących się za tą kolorową otoczką. Chciałam przy wsparciu międzynarodowej obsady jak i twórców, którzy zabiorą nas w nie znane dotąd miejsca, obalić bollywoodzkie mity. Wybór współpracowników, którzy pomogli wcielić scenariusz w życie był przyjemnością. Anu Malik jest największym bollywoodzkim kompozytorem łatwo wpadających w ucho radosnych piosenek. Saroj Khan natomiast pracowała nad choreografią wielu utworów. Santosh Sivan jest autorem wspaniałych zdjęć, zdobył więcej nagród National Awards (indyjski odpowiednik Oscara) niż ktokolwiek mógłby zliczyć. Do roli Lizzie Bennet, wybrałam Aishwarya Rai (‘Devdas’), którą Julia Roberts określiła ‘najpiękniejszą kobietą świata’. W postać Darcy’ego, wcielił się przypominający Cary Granta Martin Henderson (‘The Ring’), który jest poważnym i seksownym mężczyzną o gołębim sercu. Dysponując taką ekipą nie pozostało mi nic innego tylko uaktualnić paszport i rozpocząć zdjęcia. 80 dni później, po kręceniu zdjęć w Londynie, Amritsar, Goa, Bombaju, Sedonie, Beverly Hillls, Santa Monica i Los Angeles, powstał film, który oddawał cześć Hollywood i zapewniał cały wachlarz wszystkich możliwych emocji. Kiedy kręcisz film – to on w pewnym sensie przedstawia twoje wszystkie oblicza i to jak postrzegasz świat. Będziesz się śmiał, będziesz płakał. To romantyczny, zabawny acz przerysowany i genialnie przewrotny film! Gurinder Chadha, reżyser
„To połączenie Bollywoodu z Hollywood, przedstawione z typową,
- Duma i uprzedzenie w reżyserii Gurinder Chadha Z obsadą, która przyczyniła się do międzynarodowego przeboju filmowego Podkręć jak Beckham (Bend It Like Beckham), nadchodzi adaptacja powieści Jane Austen jakiej jeszcze nie było. Film Duma i uprzedzenie został przedstawiony z punktu widzenia Bollywood czego rezultatem jest spektakularna wprost fuzja zachodu ze wschodem. Klasyczna love story Jane Austen odsłania cały wachlarz barw i emocji, scen tańca i śpiewu rozgrywających się na całym świecie począwszy od wiejskich terenów Indii przez Londyn do Los Angeles. To pozycja obowiązkowa dla miłośników musicali, Bollywoodu i romantyków na całym świecie. Ciepło, więź emocjonalna, humor i entuzjazm wyłaniający się z interpretacji reżysera Gurinder Chadha jest wprost zdumiewający. Niekwestionowana bollywoodzka królowa Aishwarya Rai debiutuje w swoim pierwszym anglojęzycznym filmie rolą Lality. Wschodząca gwiazda Martin Henderson wcielił się w rolę Darcy’ego, Naveen Andrews zagrał Balraja a Indira Varma jego sarkastyczną siostrę Kiran. Nitin Ganatra wcielił się w postać Kholi, a Daniel Gillies zagrał atrakcyjnego łobuza Wickhama. Reżyser/producentka/współautorka scenariusza Gurinder Chadha, producent Deepak Nayar i scenarzysta Paul Mayeda Berges połączyli wiedzę na temat komercyjnego kina zachodniego z doświadczeniem bollywoodzkiego choreografa Saroj Khan, kompozytorem Anu Malik i autorem zdjęć Santosh Sivan . Duma i uprzedzenie jest w pełni ukształtowanym filmem. Żywym dowodem na to są przeplatające się zachodnie i wschodnie szkoły filmowe i bardzo utalentowani ludzie – zarówno ci przed jak i za kamerą.
„Prawdą jest stwierdzenie, że samotnemu mężczyźnie do szczęścia potrzebna jest żona.” - Jane Austin
„Życie bez żony nie ma sensu” - powiedzenie rodziny Chadha Wścibska Pani Bakshi (Nadira Babbar) poszukuje kandydatów na mężów dla sowich czterech córek. Kiedy majętny, samotny mężczyzna Balraj (Naveen Andrews), przyjeżdża na ślub, staje się idealnym wprost kandydatem dla jej najstarszej córki Jaya (Namrata Shirodkar). Balraj przyjeżdża w towarzystwie swojej pogardliwej siostry Kiran (Indira Varma) i najlepszego przyjaciela, amerykańskiego właściciela hotelu Darcy’ego (Martin Henderson). Podczas spektakularnego weselnego tańca, uwagę Balraja zwraca Jaya a Darcy’ego jej młodsza siostra Lalita (Aishwarya Rai) – inteligentną, energiczną piękność. Jednak niekompetencja Darcy’ego na parkiecie sprzysięgają się przeciwko niemu. Lekceważąco odnosi się do Lality, która uważa go za nadętego snoba co rozwiewając jego dość naiwne poglądy dotyczące Indii. Balraj zabiega o względy Jayi i zaprasza ją wraz z siostrą Lalitą na wspólne wakacje na indyjską wyspę Goa. Romans w otoczeniu pięknych plaż rekompensuje wcześniejsze spięcia Darcy’ego i Lality. Lalita poznaje przystojnego podróżnika Johnny’ego Wickham (Daniel Gilles), który zapewnia ją, iż Darcy jest bardzo nieprzyjemnym typem. Siostry wracają do domu. Ich powrót zbiega się w czasie z przyjazdem dalekiego krewnego Pana Kholi (Nitin Ganatra), bogatego, uroczo roztargnionego i niezręcznego księgowego z Los Angeles, którego celem odwiedzin jest wybór kandydatki na żonę. Jaya praktycznie jest już zaręczoną z Balrajem, a Lalita zdaje sobie sprawę, że jest pierwsza w kolejności do ożenku, dlatego z ulgą przyjmuje wizytę Wickhama, który zdobywa sympatię jej kochającego ojca (Anupam Kher) i flirtuje z nią we wprost skandaliczny sposób. Podczas tradycyjnego tańca Lalita spotyka Darcy’ego i przedstawia go najlepszej przyjaciółce Chandrze. W międzyczasie zdesperowana pani Bakshi zaprasza Balraja, Kiran i Darcy’ego na obiad w nadziei, że Balraj poprosi Jaya o rękę. Jednak Balraj rozczarowuje biedną panią Bakshi a Darcy, otwarcie mówiący o śmierci ojca i swoich relacjach z matką i siostrą wywiera ogromne wrażenie na Lalicie. Oświadczyny pana Kholi spotykają się z odmową Lality. Pani Bakshi jest zdruzgotana a pan Bakshi zachwycony. Nagle wszyscy goście wyjeżdżają. Dom pustoszeje a dziewczyny bez przerwy sprawdzają emaile od swoich zalotników. Nikt nie wie, że młodsza siostra Lakhi zadurzyła się w Wickhamie. Spokój domu burzy szokująca wiadomość o tym, że Kholi i Chandra zamierzają pobrać się w Los Angeles. Siostry zostają zaproszone na tę uroczystość. Podróżują przez Londyn. Mają nadzieję spotkać Jaya z Balrajem jednak plany te niweczy jego siostra, której zaproszenie na herbatkę w ich posiadłości w Windsorze jest afrontem, gdyż informuje je o tym, że Balraj udał się na poszukiwania lepszej niż Jaya kandydatki na żonę. Podczas odprawy na lotnisku Heathrow, zastanawiają się czy na liście pasażerów lecących do Los Angeles jest Darcy? Lalita po raz kolejny zmuszona jest zrewidować swoje poglądy odnośnie jego osoby po tym jak odstępuje ich matce swoje miejsce w pierwszej klasie. Zgadnijcie jak bardzo podoba się to pani Bakshi! Trwają przygotowania ślubne w hotelu Darcy’ego w Beverly Hills. Rodzina poznaje jego straszną matkę Catherine (Marsha Mason). Lalita i Darcy nawiązują niewiążący romans. Podczas ślubu Kholi i Chandra Lalitą targają sprzeczne uczucia. Nie tylko Pani Darcy przedstawia jej “dziewczynę syna” Annę (którą to ona mu wybrała) ale sprawę pogarsza też siostra Darcy’ego Georgie (Alexis Bledel) twierdząc, że to on właśnie odradzał Balrajowi poślubienie Jaya. Lalita odrzuca wyjaśnienia Darcy’ego i wyznanie miłości. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej kiedy Lakhi ucieka z Wickhamem. Pełen skruchy Darcy dąży do połączenia Jaya i Balraja. Kiedy ujawnia dowody potwierdzające to, jak wielkim draniem jest Wickham, który skompromitował jego młodszą siostrę Georgie, na rodzinę pada wielki strach. Darcy i Lalita przeczesują London w poszukiwaniu uciekinierów. Wickham zostaje aresztowany a Lakhi uratowana. Wszyscy szczęśliwie wracają do Indii, gdzie Jaya i Babraj oraz Darcy i Lalita wiążą się węzłem małżeńskim podczas pełnej przepychu podwójnej uroczystości ślubnej.
Przewodnik po Bollywood
Bollywood to nazwa indyjskiego przemysłu filmowego z siedzibą w Bombaju. Bollywood jest odpowiednikiem stolicy światowego kina jakim jest Hollywood ze względu na kilka uderzających podobieństw: Bollywood zdominował produkcję indyjskiego przemysłu filmowego, produkując od 800 do 900 filmów rocznie. To komercyjny, nie wspierany przez rząd przemysł którego rodzime produkty wypierają z box office wszystkie zagraniczne. Bollywood tak jak Hollywood cieszy się ogromną popularnością zarówno w nie hindusko-języcznych regionach jak też wśród rozproszonych po całym świecie hinduskich społeczności. W każdym bollywoodzkim filmie akcent kładziony jest na widowiskowych scenach tańca i śpiewu. Sceny te odzwierciedlają emocje bohaterów oraz ich romantyczne i erotyczne fantazje. W każdym filmie jest specjalna scena tańca, w którym tancerka uwodzicielsko prezentuje się przed kamerą emanując erotyzmem. Połączenie piosenki z tańcem to tradycja zaczerpnięta z klasycznego indyjskiego teatru z XIX i XX-go wieku. W ostatnich czasach wszystko począwszy od disco do aerobicu miało wpływ na choreografię. Piosenki z filmu nadawane są do samej premiery a ich przedpremierowy sukces jest wskazówką wyniku jaki film może osiągnąć w box office. Filmy bollywoodzkie oparte są na jednym i tym samym schemacie, na który składają się: melodramatyczne i poruszające przeżycia porównywalne z tymi jakich dostarcza przejażdżką kolejką górską, romans pomiędzy przystojnym bohaterem i śliczną dziewczyną, przeszkody piętrzące się na drodze do ich miłości – niedopowiedzenia, sprzeciw rodziny, rodzina jest osią centralną, bohater jest często bardzo blisko z matką a ojciec jest zwykle nieobecny, tradycyjnie, bohaterka jest obiektem westchnień męskiej części społeczeństwa, rzadko kiedy pełni jakąś funkcję lub czymś się zajmuje, stosowane są różne nikczemne gierki, fabuła zmierza w kierunku komedii, poruszanie kwestii dotyczących indyjskich wartości, film oczywiście kończy się happy Endem, celem nadrzędnym jest wykreowanie emanującego zaraźliwym entuzjazmem widowiska, pozwalającego na oderwanie się od rzeczywistości, przesłaniem i morałem płynącym z filmu jest powiedzenie ‘Miłość Wszystko Zwycięży‘ – lecz nie obędzie się bez komplikacji. Bez seksu proszę, jesteśmy w Bollywood. W Hollywood dopiero niedawno zniesiono zakaz pocałunków na ekranie, gdyż w Indiach nie jest to zbyt popularny sposób okazywania sobie czułości. Sceny tańca są substytutem kontaktów seksualnych, taniec jest pełen erotyzmu a kamera umiejętnie podkreśla atuty aktorek. Gwiazdy niejednokrotnie występują w mokrym ubraniu prowokując tym samym w subtelny sposób. Duma i uprzedzenia podpisuje się pod tym bollywoodzkim schematem z całym szacunkiem dla poniższych wskazań: Bohaterka nie może być określana mianem słodkiej idiotki. Lalita Bakshi potrafi właściwie spożytkować czas, zachowując przy tym tyle zdrowego feministycznego rozsądku, z którego dumna byłaby sama Germaine Greer. Postać głównego bohatera jest równie skomplikowana. Z początku przedstawiony jest jako czarny charakter, który później zostaje zaakceptowany przez hinduską społeczność jak i Kalitę. Gurinder Chadha zburzyła dotychczasowy schemat produkcyjny poprzez połączenie sił z amerykańskimi, brytyjskimi i hinduskimi aktorami, kręcenie zdjęć na terenie Indii jak i poza nimi przy wsparciu hinduskiej, amerykańskiej i brytyjskiej ekipy oraz połączenie zachodniej kultury z tradycjami Bollywood. Chadha zaskakiwała członków swojej ekipy tym, że dostarczała aktorom scenariusze jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć [większość bollywoodzkich aktorów otrzymuje swoje kwestie w dniu zdjęć], ustalała dzienny plan pracy (dotychczas niespotykany w produkcji bollywoodzkich filmów) oraz przeprowadzała próby z aktorami (znowu jako pierwsza). Do ostatnich projektów bollywoodzkiego rynku kinematograficznego możemy zaliczyć: Devdas (Sanjay Leela Bhansali, 2002) to do tej pory najbardziej ambitny i kasowy film Bollywood. To był pierwszy film, którego pokaz specjalny miał miejsce na festiwalu w Cannes, który trafił na szczyt box office w Indiach i USA. Lagaan (Ashutosh Gowariker 2001) film opowiadający o meczu krykieta drużyn hinduskiej i brytyjskiej był jednym z najdroższych w historii Bollywood. Film trafił na listę Top 10 box office, nominowany był też do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowejw kategorii Najlepszy Film Zagraniczny. Pozostałe takie jak Asoka (Santosh Sivan, 2001), Salaam Bombay (Mira Nair, 1988) i Królowa bandytów (Bandit Queen) (Shekhar Kapur, 1994) prowokowały zagadnieniem dotyczącym podziału kast i rolą kobiety we współczesnym hinduskim społeczeństwie przez co wzbudziły olbrzymie kontrowersje. Bollywood łączy się z Hollywood. Wpływ takiego oddziaływania widoczny jest chociażby w produkcjach, które odniosły spory sukces takich jak Wojny domowe (East is East), The Guru czy Podkręć jak Beckham (Bend It Like Beckham). Fakt filmowy. Każdy dzień zdjęć na planie bollywoodzkiego filmu rozpoczynał się od modlitwy. Gurinder była szczęśliwa mogąc dochować tradycji.
O PRODUKCJI FILMU
Spotkanie wschodu z zachodem. Duma i uprzedzenie jest zręcznym połączeniem wschodnich i zachodnich tradycji filmowych. Bollywood łączy się z hollywoodzkim musicalem. Jak wyjaśnia Gurinder ‘Duma i uprzedzenie” wzorowany jest na musicalach, na których się wychowałam, zarówno tych bollywoodzkich jak też klasycznych takich jak Dźwięki muzyki (Sound of Music), Skrzypek na dachu (Fiddler on the Roof),Czarnoksiężnik z Oz (Wizard of Oz) czy Grease. Wszystkie one razem obecne są w tym pełnym emocji, scen tańca i śpiewu barwnym przedstawieniu.’ Połączenie różnych szkół aktorskich. Obsada aktorka to mieszanka międzynarodowa: amerykańsko-bollywoodzko-brytyjska. Wszyscy reprezentowali inne szkoły aktorskie. ‘Amerykanie wierni byli szkole hollywoodzkiej, Brytyjczycy brytyjskiej a aktorzy z Bollywood prezentowali swój orientalny styl’ twierdzi Gurinder. Ekipy szybko znalazły wspólny język i przyznały, że pracując pod kierownictwem Gurinder wiele nauczyły się od siebie nawzajem. Trzy ekipy filmowe. ‘Jedynym sposobem pogodzenia pracy w trzech językach z trzema odmiennymi kulturowo ekipami było zatrudnienie trzech oddzielnych ekip filmowych’ mówi Gurinder. Wcześniejsze doświadczenia nauczyły Gurinder tego, że ‘wszedzie tam gdzie zdarzy się pracować trzeba będzie dostosować się do zasad pracy panujących w danym kraju. Więc kiedy byliśmy w Wielkiej Brytanii pracowaliśmy tak jak Brytyjczycy, w Indiach jak Hindusi itd.’ Muzyka i taniec znajdują wspólny język. Chadha i producent Deepak Nayar zlecili jednemu z najbardziej uznawanych indyjskich kompozytorów Anu Malik i Craigowi Pruess skomponowania muzyki, która odzwierciedlałaby wschodnie i zachodnie muzyczne preferencje. ‘Muzyka i piosenki powstały w Bollywood,’ wyjaśnia Chadha ‘lecz zostały zaaranżowane tak aby zadowolić również słuchacza z zachodu.’ Podobnie było w przypadku scen tańca. Chadha chciała aby uznana indyjska choreograf Saroj Khan ‘dostosowała tradycyjny materiał rodem z Bollywood i nadał mu trochę zachodniego klimatu.’ Saroj musiała też wyszkolić od podstaw Naveen Andrews i Daniela Gillies, gdyż żadne z nich nigdy wcześniej nie tańczyło. ‘Pracowała ze mną godzinami! wspomina Andrews. Gillies dodaje z zachwytem, ‘jest czczona w Indiach ja bóstwo!’ Położenie, położenie, położenie. Dom rodziny Bakshi położony jest w mieście Amritsar w stanie Punjab w Indiach. Akcja filmu przenosi się potem z wyspy Goa na Morzu Arabskim, do tętniącego życiem Mumbai w Indiach, największej europejskiej metropolii Londonu oraz słonecznego Los Angeles ze wspaniałymi, znanymi na całym świecie plażami w Santa Monica.
Od książki do filmu
„Pewnego dnia stałam w kuchni, zmywałam naczynia i rozmyślałam o Bollywood. Zdałam sobie potem sprawę, że by nakręcić film w sposób w jaki chciałam musiałam uczynić go łatwym do zrozumienia dla zachodniego widza. Właśnie wtedy wpadłam na pomysł, by przenieść - klasykę literatury brytyjskiej - powieść Jane Austin Duma i uprzedzenie na bollywoodzki grunt.” - Gurinder Chadha Duma i uprzedzenie została uznana przez Brytyjczyków jedną z najbardziej ulubionych książek według ostatnich badań BBC. Doczekała się też wielu adaptacji. Jakie przesłanki zatem świadczą o słuszności kolejnej interpretacji autorstwa Gurinder Chadha? „Tematy poruszane w powieści Jane Austen idealnie wprost współgrają z bollywoodzkim stylem filmowym,” wyjaśnia Gurinder. Tematy, wokół których koncentruje się Austin, takie jak pieniądze, małżeństwo, fałszywa duma i arystokracja są aktualne również we współczesnych Indiach. Problemy XIX wieku są uniwersalne również we współczesnym społeczeństwie indyjskim. “Jane Austen była przerażona obiegową opinią o tym, że jeżeli kobieta nie jest mężatką lub nie posiada pieniędzy to nie jest nic warta. Inteligencja nie ma znaczenie. Marzeniem większości rodziców jest dobrze wydać swoje córki za mąż” kontynuuje Gurinder.
Cechy charakterystyczne
Inwazja wchodu na zachód. Przykładem jest fuzja hindusko/brytyjskich filmów ostatnich lat (Podkręć jak Beckham (Bend It Like Beckham), Wojny domowe (East is East), The Guru) i ich międzynarodowy wydźwięk. Psychologium postaci. Lalita Bakshi jest niezwykle inspirującą, energiczną Hinduską rozprawiającą się z ogólnie przyjętymi stereotypami. Dla porównania i kontrastu do roli anty-bohatera z powieści Jane Austin Williama Darcy, obsadzano takich aktorów jak Laurence Olivier (1940), Davida Rintoul w pierwszej adaptacji BBC (1980), czy Colin Firth w adaptacji BBC z 1995 roku. Silne kobiece postacie. Udział Aishwarya Rai Miss Świata z 1994 roku i Namrata Shirodkar, Miss India 1993 roku jest dowodem na to, że indyjskie kobiety zyskują teraz ogólnoświatowe uznanie! Moda – jak być gwiazdą i reprezentować jednocześnie bollywoodzki szyk. Opracowaniem kostiumów zajął się Savinder K Mahil, który jest autorem sari dla Cherie Blair, żony Tony’ego Blair. Księżniczka popu. Piosenka Ashanti odgrywa kluczową role w filmie. Wystarczy spojrzeć jak inni muzycy R&B przenikają do świata filmu: Beyoncé (Austin Powers i Złoty Członek); J-Lo (Nigdy więcej (Enough), Oczy anioła (Angel Eyes), Pokojówka na Manhattanie (Maid in Manhattan), Co z oczu, to z serca (Out of Sight), Samantha Mumba (Wehikuł czasu (The Time Machine); Kylie Minogue (Moulin Rouge). Wschodzące gwiazdy. Młodzi utalentowani brytyjsko-azjatyccy aktorzy: Nitin Ganatra, Indira Varma, Naveen Andrews jak też Jimi Mistry, Naveen Chowdhry czy Parminder Nagra. Odnieśli sukces. Gurinder Chadha dzięki Podkręć jak Beckham (Bend It Like Beckham), Keira Knightley (Król Artur) i Parminder Nagra (Ostry dyżur (ER) zyskały międzynarodowe uznanie. Przewidujemy, że tak samo może być w przypadku Aishwarya Rai i Martina Hendersona.
OBSADA
MARTIN HENDERSON (William Darcy) “Ma w sobie coś z Cary’ego Granta.” - Gurinder Chadha “Trudno było mi wcielić się w tę tak zachowawczą i lekceważącą postać.” - Martin Henderson Urodzony i wychowany w Auckland w Nowej Zelandii rozpoczął karierę w wieku 13 lat kiedy to od casting w szkole trafił do show telewizyjnego Strangers. Przez kolejne trzy lata występował w popularnym nowozelandzkim dramacie Shortland Street. W 1995 roku przeniósł się do Sydney i występował w serialu Siódme poty (Sweat). Następnie zagrał główną rolę u boku Radhy Mitchell w filmie Największa szansa (Kick). W roku 1997 przeniósł się do Nowego Jorku gdzie rozpoczął studia aktorskie w Neighbourhood Playhouse. Momentem przełomowym w karierze był udział w przeboju filmowym The Ring z Naomi Watts. Wystąpił ponadto w Torque. Jazda na krawędzi (Torque), The Ring 2. AISHWARYA RAI (Lalita Bakshi) “Ash uosabia wszystko to co jest wspaniałe w Bollywood w kwestii wyglądu, śpiewu i tańca.’ - Gurinder Chadha “Elizabeth jest jedną z tych postaci z którą zawsze utożsamiałam się w powieści Jane Austen .” - Aishwarya Rai Studentka architektury i modelka. W 1994 roku zdobyła tytuł Miss World. Obdarzoną wprost oszałamiającą urodą — Julia Roberts nazwała ją "najpiękniejszą kobietą świata" — szybko stała się rozchwytywaną modelką biorącą udział w prestiżowych kampaniach Pepsi i Vogue. Debiutowała w 1997 roku w filmie Mani Rathnam Iruvar. Potem wystąpiła w Aur Paar Ho Gaya' (1997), Hum Dil De Chuke Sanam (2000), Mohabbatein (2000), Hamara Dil Aapke Paas Hai (2001) oraz Devdas (2002). W roku 2003 została pierwszą indyjską aktorką, która weszła w skład canneńskiego jury. Dołączyła do elitarnego L'Oreal Dream Team obok Catherine Deneuve i Andie MacDowell. Była na okładkach India Today, TIME Magazine. W 2004 roku wystąpiła w Chaosie u boku Meryl Streep, Singularity z Brendan Fraser i Mistress of Spices. DANIEL GILLIES (Wickham) “Odtwórcy do roli Wickhama poszukiwaliśmy w Londynie i USA. Kiedy zobaczyliśmy wystąpienie Daniela byliśmy zgodni co do tego, że posiadał charyzmę gwarantującą zainteresowanie Lality.’ - Deepak Nayar “Wickham jest całkowitym przeciwieństwem Darcy’ego. Jest przyziemnym podróżnikiem, przedstawicielem bohemy.” - Daniel Gillies Ostatnio wystąpił jako nemesis Tobey’ego Maguire i Kirsten Dunst w przeboju filmowym Spider-man 2 oraz Head in the Clouds Johna Duigan z Charlize Theron i Penelope Cruz. NAVEEN ANDREWS (Balraj) “Byłam pod wrażeniem tego jak zmierzył się z tą rolą i ile czasu spędzał ćwicząc sceny tańca.” - Gurinder Chadha Uznanie międzynarodowej publiczności zyskał rolą w nagrodzonym Oscarem filmie Anthony’ego Minghella Angielski pacjent (The English Patent). Wystapił też Kamasutra (Kama Sutra) Miry Nair oraz dobrze przyjętym przez krytykę serialu telewizyjnym The Buddha of Suburbia. NITIN GANATRA (Pan Kholi) “Moim zdaniem Nitin jest niezwykle utalentowanym aktorem i nie wyobrażałam sobie, aby kto inny miał zagrać się w rolę Pana Kholi.” - Gurinder Chadha “To kiczowate, przerysowane, melodramatyczne, zrobione z rozmachem widowisko łączące dwie odmienne kultury zachodnią i wschodnią. Duma i uprzedzenie jest filmem jedynym w swoim rodzaju .” - Nitin Ganatra Chociaż wystąpił w Głęboko, prawdziwie, do szaleństwa (Truly, Madly, Deeply) Anthony’ego Minghella oraz w Sekretach i kłamstwach (Secrets & Lies) Mike Leigh to Duma i uprzedzenie jest jego pierwszym poważnym filmem. Wcześniej koncentrował się na rolach teatralnych i telewizyjnych. Ostatnio wystąpił w Colour Me Kubrick Briana W. Cooka. NAMRATA SHIRODKAR (Jaya Bakshi) “Jaya jest najbardziej konwencjonalną spośród sióstr, tą która chce uszczęśliwić rodziców.’ - Gurinder Chadha “To prawdziwe połączenie kultur, które reprezentują odmienne szkoły aktorskie, akcentujące inny sposób pracy.” - Namrata Shirodkar Miss Indii z 1993 roku w tym samym roku wzięła udział w wyborach Miss Universe. Debiutowała w 1998 roku w Hero Hindustani. Wystąpiła też w Vaastav, Aghaaz oraz Tera Mera Saath Rahen. INDIRA VARMA (Kiran) “Mężczyźni będą z wielką przyjemnością oglądali każde jej pojawienie się na ekranie.” - Aishwarya Rai “Aktorzy z Bollywood posiadają niesamowitą wprost łatwość pracy z kamerą. Potrafią tańczyć i grać jednocześnie. My Brytyjczycy wiele nauczyliśmy się obserwując ich podczas pracy.” – Indira Varma Wystąpiła w Kama Sutra i Clancy’s Kitchen oraz serialach telewizyjnych The Cantrebury Tales i The Whistle Blower. ANUPAM KHER (Mr Bakshi) “Obsadziłam Anupam w roli Pana Bakshi po jego rewelacyjnym wystąpieniu w Podkręć jak Beckham (Bend It Like Beckham). ” - Gurinder Chadha Urodzony w 1955 roku ANUPAM jest weteranem hinduskiego przemysłu filmowego mającym na swoim koncie występ w ponad 300 filach. Debiutował w 1984 roku rolą w Saraansh Mahesh Bhatt. W ciągu swojej kariery zdobył 8 nagród Filmfare, (indyjski odpowiednik Oscara), jak też wiele innych. Ostatnio wystąpił w Podkręć jak Beckham (Bend it Like Beckham). Jest przewodniczącym National School of Drama w Indiach, jak też indyjskiego stowarzyszenia cenzorów filmowych. Za swoje osiągnięcia został uhonorowany prestiżowa nagrodą, the Padam Sari. ASHANTI (ona sama) “Piosenka Ashanti jest politycznie poprawna. W filmach bollywoodzkich jest zawsze jeden specjalny utwór, w którym ponętną aktorką śpiewa prowokacyjnie przy tym tańcząc. To taka tradycja. Nie możesz tego rozdzielić. Dostosowaliśmy ten utwór do standardów MTV i dało się zaobserwować napięcie pomiędzy czwórką głównych bohaterów.” - Gurinder Chadha Urodzona w Nowym Jorku Ashanti Shequoiya Douglas rozpoczęła karierę R&B w 1994 roku. Ku zdumieniu wszystkich, napisała wszystkie 12 ścieżek dźwiękowych na swojej debiutanckiej płycie zatytułowanej Ashanti. Jej piosenki Foolish, Always on Time i What’s Luv w jednym tygodniu dotarły na szczyty list przebojów. Jej drugi album, Chapter 2, spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem krytyki a Ashanti ostatnio wystąpiła w bardzo popularnym serialu telewizyjnym Buffy: Postrach wampirów (Buffy the Vampire Player) oraz Sabrina, nastoletnia czarownica (Sabrina the Teenage Witch). Wkrótce będzie ją można oglądać w All Day Long z Samuelem L Jackson.
TWÓRCY
GURINDER CHADHA (scenariusz, reżyseria, produkcja) “Chciałam przenieść tradycje Bollywood do zachodnich domów i zachodnich serc.” - Gurinder Chadha Gurinder Chadha rozpoczynała karierę jako reporterka stacji BBC. Wyreżyserowała nagradzane filmy dokumentalne dla takich stacji jak BFI, BBC i Channel Four. Jej debiutem fabularnym był Bhaji on the Beach, który zdobył nagrodę jury na festiwalu w Locarno oraz nominowany był do nagrody BAFTA w kategorii Najlepszy Film Brytyjski w 1994 roku. Film zdobył ponadto nagrodę Evening Standard British Film Award w kategorii Debiut Filmowy. Jej drugi film Rodzina to grunt (What’s Cooking?) otwierał w 2000 roku festiwal w Sundance. Gurinder została uznana najlepszym brytyjskim reżyserem podczas ceremonii rozdania nagród Londyńskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych. Jej Podkręć jak Beckham (Bend It Like Beckham) stał sie przebojem w Wielkiej Brytanii i zarobił 11 milionów GBP. Uznanie krytyków i międzynarodowy komercyjny sukces filmu uplasował film w czołówce box-office w USA, Australii, Nowej Zelandii, Szwajcarii i Południowej Afryce. Podkręć jak Beckham (Bend It Like Beckham) zdobył nagrodę publiczności na festiwalach filmowych w Locarno, Sydney i Toronto. Film nominowany był do nagród: Złotego Globu w kategorii Najlepszy Film (Musical lub Komedia), BAFTA w kategorii Najlepszy Film Brytyjski, European Film Academy w kategorii Najlepszy Film czy też Writers Guild of America za Najlepszy Oryginalny Scenariusz. DEEPAK NAYAR (produkcja) “Robimy coś naprawdę innowacyjnego. Nikt wcześniej nie podjął się czegoś takiego.” - Deepak Nayar Deepak Nayar rozpoczynał karierę jako kierownik produkcji w Merchant Ivory filmu W upale i kurzu (Heat and Dust). Pracował potem jako asystent Davida Lyncha przy przeboju telewizyjnym Twin Peaks: Ogniu krocz za mną (Twin Peaks: Fire Walk With Me), filmie fabularnym Dzikość serca (Wild at Hart) oraz jako producent filmu Zagubiona autostrada (Lost Highway). Pracował też przy Koniec przemocy (The End of Violence) Wima Wenders oraz The Buena Vista Social Club. Po współpracy z Gurinder przy Podkręć jak Beckham (Bend It Like Beckham), stali się bliskimi przyjaciółmi i wyprodukowali wspólnie debiut reżyserski Paula Mayeda Berges Mistress of Spices. PAUL MAYEDA BERGES (scenariusz) “Bollywood nie jest wyrachowanym kinem – to niesamowite.” - Paul Mayeda Berges Duma i uprzedzenie to trzeci wspólny film, do którego Paul i Gurinder Chadha napisali scenariusz. Ich pierwszym filmem był Rodzina to grunt (What’s Cooking?), który nominowany był do nagrody Londyńskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych w kategorii Najlepszy Brytyjski Scenariusz. Jest przewodniczącym San Francisco International Asian American Film Festival. Jego debiutem reżyserskim jest Mistress of Spices z Aishwarya Rai. SANTOSH SIVAN (zdjęcia) “Santosh jest najlepszym operatorem obrazu w Indiach i z pewnością jednym z najlepszych w świecie. Wiedziałam, że jest w stanie połączyć przepych Bollywood z zachodnimi technikami przedstawiania opowiadania.” - Gurinder Chadha Santosh jest jednym w najlepszych indyjskich autorów zdjęć. Pracował przy takich filmach jak Meenaxi: Tale of 3 Cities, Tehzeeb, Asoka – który również wyreżyserował - Marudha Naayagam, Theeviravadhi, Fiza, Phir Bhi Dir Hai Hindustanti. Do jego osiągnięć reżyserskich możemy zaliczyć też Theeviravaathi, The Terrorist, Malli i Halo. JUSTIN KRISH (montaż) Ostatnio pracował nad filmem Kirka Jonesa Niania (Nanny McPhee) z Emmą Thompson jak też przy Podkręć jak Beckham (Bend it Like Beckham), Al's Lads, Pod wpływem (Sorted), Green Fingers, Wspaniali ludzie (Beautiful People), The Life of Stuff i Silent Scream, za który zdobył nagrodę w kategorii Najlepszy Montaż na Atlantic Film Festiwal. Pracował też przy nagrodzonym Oscarem filmie Shekhara Kapur Elizabeth z Cate Blanchett, Geoffrey Rush i Josephem Fiennes. NICK ELLIS (scenografia) Pracował przy Podkręć jak Beckham (Bend it Like Beckham) i nagrodzonym Oscarem krótkometrażowym filmie Killing Joe (Mehdi Norowzian). CRAIG PRUESS (muzyka) Pruess prowadzi firmę fonograficzno-produkcyjną Heaven and Earth Music. Pracował z takimi gwiazdami jak Joe Cocker, Cliff Richard, Petula Clark, Manic Street Preachers, Def Leppard, Cutting Crew, Dire Straits i Eltonem John. Do jego filmowych dorobków możemy zaliczyć Podkreć jak Beckham (Bend it Like Beckham), Bhaji on the Beach, Rodzina to grunt (What's Cooking?), Mała księżniczka (A Little Princess), Golden Eye, Wysłuchaj mojej pieśni (Hear My Song) i Umrzeć ze śmiechu (Funny Bones).