film

Białe noce

Le notti bianche
1957

1h 41m
7,5 1,1 tys. ocen
7,5 10 1 1058
6,8 5 krytyków
Film Viscontiego jest luźną adaptacją noweli Fiodora Dostojewskiego, przy czym uwspółcześniona akcja została przeniesiona z XIX-wiecznego Petersburga do Wenecji, która... Zobacz pełny opis

Ten film nie ma jeszcze zarysu fabuły.
Melodramat
Białe noce

reżyseria Luchino Visconti

scenariusz Luchino Visconti, Suso Cecchi d'Amico

produkcja Francja, Włochy

premiera

nagrody Film otrzymał nagrodę oraz 1 nominację

Film Viscontiego jest luźną adaptacją noweli Fiodora Dostojewskiego, przy czym uwspółcześniona akcja została przeniesiona z XIX-wiecznego Petersburga do Wenecji, która zresztą została tu przedstawiona całkowicie umownie (zdjęcia były realizowane wyłącznie w atelier). Białe noce to opowieść o niespełnionym uczuciu, które niespodziewanie... Film Viscontiego jest luźną adaptacją noweli Fiodora Dostojewskiego, przy czym uwspółcześniona akcja została przeniesiona z XIX-wiecznego Petersburga do Wenecji, która zresztą została tu przedstawiona całkowicie umownie (zdjęcia były realizowane wyłącznie w atelier). Białe noce to opowieść o niespełnionym uczuciu, które niespodziewanie spada na bohatera, Maria, pewnej letniej nocy kiedy to spotyka nad jednym z kanałów zamyśloną, smutną dziewczynę. Wkrótce przychodzi mu bronić jej przed przypadkowymi napastnikami. Natalia opowiada mu swą tragiczną historię: porzucona przez ojca, a później matkę, mieszka ze swą babcią. By zarobić na utrzymanie wynajęły jeden pokój przystojnemu mężczyźnie, w którym wkrótce dziewczyna zakochała się pierwszą, namiętną miłością. Któregoś dnia mężczyzna wyjechał, ale przed rozstaniem zapewnił ją swym równie gorącym uczuciu. Odtąd Natalia czeka na niego, przychodząc nad kanał każdego dnia o tej samej porze. Mario deklaruje swą pomoc; bierze od dziewczyny list do ukochanego, ale nie wysyła go. Spotykają się na drugi dzień. Natalia daje się zaprosić na dansing. Mario mówi jej o swoich uczuciach, które dziewczyna zdaje się odwzajemniać. Znowu umawiają się na spotkanie, ale Natalia ponownie biegnie nad kanał by wyczekiwać powrotu ukochanego. Nadaremnie. Mario wyjawia jej, że porwał list, który Natalia mu dała. Dziewczyna przebacza mu i razem odchodzą w stronę miasta. Nad kanałem pojawia się jednak wyczekiwany mężczyzna. Natalia waha się jedynie przez krótki moment. Wybiera pierwszą miłość. Film odniósł sukces na festiwalu w Wenecji, zdobywając Srebrnego Lwa. Krytycy zgodnie uznali, że film był wielkim popisem aktorskich umiejętności Marcello Mastroianniego. Chwalono również Marię Schell w roli Natalii, która z wielkim wyczuciem wykreowała postać owianą cieniem tajemnicy i melancholijnego smutku. [Opis Filmoteki Narodowej] czytaj dalej

premiera 6 września 1957 (Światowa)

na podstawie Fiodor Dostojewski (opowiadanie)

studio Rank Film (przedstawia) / Cinematografica Associati (CI.AS.) (koprodukcja) / Vides Cinematografica (koprodukcja)

tytuł oryg. Le notti bianche

inne tytuły White Nights Międzynarodowy
Le Notti Bianche Wielka Brytania
Le Notti Bianche USA
więcej

Film nakręcono w Rzymie (Włochy).
TOP filmy z roku...
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • Zobacz wszystkie lata
Filmy dostępne na...
  • NETFLIX
  • MAX
  • DISNEY
  • AMAZON
  • CANAL_PLUS_MANUAL
  • SKYSHOWTIME
  • Zobacz wszystkie VOD
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Bardzo chciałabym zobaczyć ten film, ale dosłownie nigdzie nie mogę go znaleźć - ani w żadnym sklepie, allegro, ani online. Jak wy do niego dotarliście?

Klimatyczny

ocenił(a) film na 7

Pierwsze wrażenie po seansie: ten film był powierzchowny w swojej psychologii. To bardziej historyjka pewnej szczęśliwej/nieszczęśliwej "miłości" niż jej wiwisekcja.
Tyle że z Mastroiannim i niejaką Marią Schnell której uśmiech w połączeniu z iskrzącymi sie oczami daje w rezultacie zniewalająco wesołe i urocze...

Visconti przedstawiając historię Natalii i jej lokatora, podaje nam na tacy przykład miłości idealnej, czy może raczej bliskiej ideału. Oboje przyrzekli sobie wytrwać w miłości nie bacząc na przeciwności losu. To wzorzec, który powielany był w sztuce w różnych wariantach, od „Odysei”, przez „Romeo i Julię”, do...

Dla mnie też plusem tego filmu była wspaniała scenografia oraz klimatyczny nastrój nocnego miasta, jednak już sama historia trochę mdła, za bardzo melodramatyczna. Tutaj podobnie jak w Zmysłach mam coś w rodzaju zakwestionowania wzorców romantycznej miłości, której tym razem ofiarą bada główny bohater.
Dla Viscontiego...

więcej

film moge ogladac na okraglo. a w szczegolnosci scene tanca w barze do piosenki 'Thirteen women' (Bill Haley). jest w tej scenie wszystko. pozadanie, zazdrosc, uciekajaca milosc, niemoc..
no i sposob w jaki marcello mastroianni chce tancem zaimponowac dziewczynie..

piekna scena. piekny film.