PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=1447}

15 minut

15 Minutes
2001
6,5 13 tys. ocen
6,5 10 1 13267
5,8 6 krytyków
15 minut

W czasach gdy telewizja stała się podstawowym środkiem masowego przekazu a obraz telewizyjny zawładnął ludzką psychiką i wyobraźnią, ekrany naszych odbiorników zapełniły się informacjami o seryjnych przestępcach, skorumpowanych politykach, przekupnych policjantach czy sprzedajnych adwokatach, którzy za wszelką cenę próbują bronić swoich bogatych i wpływowych klientów. Telewizja stała się wyrocznią prawdy. Rejestrując i podglądając nasze zachowania, czasami stymulując czy wręcz inspirując je, pobudzając i zaspokajając naszą ciekawość poprzez sięganie po tematy tabu, przekraczanie granic swobody obyczajowej - mającej być impulsem do wyrażania i poznania własnego "ja" - sensacja stała się siłą napędową telewizyjnej rzeczywistości. Świat oszalał. Przestępcy doceniając siłę i wpływ telewizji na nasze postawy, sposób myślenia i zachowania przestają być anonimowi. Wiedzą, że zaistnieją tylko wtedy, gdy w czasie największej oglądalności ktoś o nich opowie. Każdy - od groźnych przestępców po drobnych złodziei żyje po to, by znaleźć się choć przez chwilę w świetle telewizyjnych reflektorów. By przeżyć swoje 15 minut sławy. Zbrodnie, morderstwa, katastrofy, eksplozje mogą przerażać, ale nie da się zaprzeczyć, że w dzisiejszym świecie - tylko takie informacje przynoszą oglądalność, pieniądze i sławę. Do czego posuną się najwięksi desperaci żeby przeżyć swoje piętnaście minut? I jak bardzo telewidzowie zechcą to oglądać? To pytania, które stawia film John'a Herzfelda Piętnaście minut - inteligentny, poruszający thriller pokazany - oczyma kamer telewizyjnych, polujących na sensację za wszelką cenę. Tutaj policjanci gonią przestępców, media policjantów a całość wieńczą efektowne sceny pożarów. Świeże i oryginalne spojrzenie Herzfelda na miasto, w którym splatają się drogi policjantów, przestępców i kamer telewizyjnych. Głównym wątkiem filmu Piętnaście minut jest tajemnica podwójnego morderstwa popełnionego w Nowym Jorku. Jednak najbardziej intrygujące w tej opowieści jest dochodzenie do prawdy, poznawanie jej a przede wszystkim zrozumienie co prawdą jest i kto nią steruje. Na ile pragnienie sławy jest w stanie zmienić człowieka i co zrobi by ją zdobyć?

Do Nowego Jorku przyjeżdża dwóch rosyjskich bandziorów, Emil Slovak (Karel Roden) i Oleg Razgul (Oleg Taktarov). W krótkim czasie popełniają bardzo brutalne, podwójne morderstwo, podpalając przy okazji jedną ze śródmiejskich kamienic. Śledztwo w sprawie morderstwa podejmuje dwóch policjantów - Eddie Flemming (Robert De Niro), stary wyga z wydziału zabójstw oraz Jordy Warsaw (Edward Burns), oficer z biura śledczego straży pożarnej, specjalista od podpaleń. Poszukiwanie zabójców wydaje się posuwać w dobrym kierunku, jednak sprytni przybysze z Europy Wschodniej szybko się orientują, że w Ameryce zamiast uciekać przed policją, o wiele korzystniej jest dokonać spektakularnych czynów i dać się złapać.

Do czego posuną się najwięksi desperaci, żeby przeżyć swoje 15 minut? I jak bardzo telewidzowie zachcą to oglądać? To pytania, jakie stawia film Johna Herzfelda "Piętnaście minut". Bohaterami filmu są znany i popularny detektyw nowojorskiej policji - Eddie Flamming (Robert De Niro), który razem ze specjalistą od podpaleń - Jordym Warsawem (Edward Burns), ma zbadać i wyjaśnić serię okrutnych zbrodni popełnionych w Nowym Jorku.

Do Nowego Jorku przyjeżdża dwóch kryminalistów z Europy Wschodniej. Chcą odebrać należną im część łupu ze starego napadu. Okazuje się jednak, że stary wspólnik wydał wszystkie pieniądze. Rozwścieczeni zabijają go. Dochodzenie rozpoczyna dwóch detektywów - jeden z wydziału zabójstw (Robert De Niro), drugi - z biura śledczego straży pożarnej (Edward Burns).

Papież popkultury - Andy Warhol - zawyrokował kiedyś, że każdemu jest pisane 15 minut sławy... W celu jej zdobycia psychopatyczny zbir Emil Slovak (Karel Roden) i gorylowaty wielbiciel filmów Franka Capry - Oleg Razgul (Oleg Taktarov), nie umiejący nic poza torturowaniem, gwałceniem i zabijaniem, wpadają na nie nowy, ale sprawdzony pomysł - filmowania własnych zbrodni. Zwłaszcza że w dobie Dogmy filmy może kręcić każdy... Cwane bandziory szybko orientują się, że - w zdominowanym przez konkurujące ze sobą stacje telewizyjne - Nowym Jorku, ich chodliwy materiał sprzeda się jak świeże bułeczki. Zwłaszcza jeśli zabiją kogoś znanego... Ich tropem wyrusza ulubieniec mediów - detektyw Eddie Flemming (Robert De Niro) i asystujący mu, stroniący od taniej popularności - inspektor od podpaleń Jordy Warsaw (Edward Burns)...

Eddie Flemming (Robert De Niro) to znana z okładek People Magazine policyjna supergwiazda tropiąca morderców, która jak nikt porusza się w świecie najgłośniejszych zabójstw. Ale w przypadku sprawy, której dowody starano się ukryć pod zgliszczami potwornego pożaru, Flemming musi zaaprobować obecność partnera: unikającego rozgłosu mediów inspektora Straży Pożarnej Jordiego Warsaw (Ed Burns). Przez cały czas toczy się między nimi walka o to jak i czy w ogóle dopuścić do siebie media. Ale Eddie i Jordy wkrótce znajdą się krok w tyle za nieprzewidywalnymi i sprytnymi przestępcami - ci ostatni nauczyli się już jak skutecznie doprowadzić do eksplozji medialnego i prawniczego szaleństwa. Głównym wątkiem filmu jest tajemnica podwójnego morderstwa popełnionego w Nowym Jorku. Ale w filmie chodzi w takim samym stopniu o odkrycie prawdy, jak o zrozumienie kto steruje tą prawdą. To thriller pokazany z zupełnie innego punktu widzenia - oczyma kamer telewizyjnych polujących na sensację za wszelką cenę. Tutaj policjanci gonią przestępców, media gonią policjantów, a całość wieńczą efektowne sceny pożarów.

Emil Slovak i Oleg Razgul, emigranci z Europy Wschodniej, przybywają do Stanów Zjednoczonych w nadziei na lesze życie. Slovak chce odzyskać pieniądze, które pozwolą mu się urządzić. Gdy to się nie udaje, wpada w szał, dokonując przy tym okrutnej zbrodni. Wtedy do akcji wkracza detektyw Eddie Flemming, znakomity policjant, a przy tym ulubieniec mediów.

Dwaj emigranci z Europy Wschodniej, Emil Slovak i Oleg Razgul, przylatują do Nowego Jorku z zamiarem rozpoczęcia nowego życia. Czech chce wyrównać stare rachunki - odzyskać pieniądze. Rosjanin, zafascynowany kinem, marzy o sławie. Sprawy jednak się komplikują. Emil dokonuje zbrodni, a Oleg filmuje wszystko amatorską kamerą wideo. Chcąc ukryć ślady, podpalają mieszkanie. Muszą jeszcze usunąć przypadkowego świadka morderstwa - młodą Czeszkę Daphne. Kiedy do akcji wkracza detektyw policji Eddie Flemming (Robert De Niro), sprawa nabiera rozgłosu.

Emil Slovak i Oleg Razgul, dwaj emigranci z Europy, przylatują do USA by zmienić swoje życie i zarobić trochę kasy. Oleg to wielbiciel filmu, pragnie nakręcić własny. Emil, by mieć trochę pieniędzy na dobry początek odwiedza swojego przyjaciela, który jest mu winien trochę szmalu. Ten jednak podczas pobytu Emila w więzieniu wszystko wydał. Wściekły czech morduje swojego kolegę i jego żonę, i aby zatrzeć ślady podpala mieszkanie. Wszystko to zostaje nagrane na kamerę Olga. Sprawa zostaje przydzielona Eddiemy Flemmingowi, słynnemu nowojorskiemu detektywowi. Zaczyna się gra pomiędzy mordercami a strużami prawa...

W sobotę wieczorem w dzielnicy zamieszkałej przez emigrantów miał miejsce tragiczny pożar. W wyniku eksplozji spłonęło całe mieszkanie. W trakcie oględzin, w zgliszczach znaleziono dwa ciała. Policja wszczęła śledztwo. Sprawę prowadzi detektyw Eddie Flamming - jeden z najbardziej doświadczonych i popularnych policjantów Nowego Jorku. W związku z pożarem w śledztwo zaangażowany jest również specjalista ds. podpaleń - Jordy Warsaw. Policja nie udziela żadnych informacji, wiemy jednak, iż poszukiwanych jest dwóch mężczyzn, prawdopodobnie pochodzących z Europy Wschodniej.

Dwaj przybysze z Europy wschodniej - psychopatyczny Emil Slovak oraz gorylowaty Oleg Razgul rozpoczynają swój pobyt na amerykańskiej ziemi obiecanej od zamordowania byłego wspólnika i jego żony. A ponieważ zabijanie, torturowanie i gwałcenie to czynności, w których nasi bohaterowie się specjalizują, postanawiają nagrywać swoje wyczyny na taśmę filmową i wysyłać do mediów. Mają swoje 15 minut sławy - konkurujące ze sobą stacje telewizyjne bija się o każdy nowy krwawy filmik. Tropem przestępców rusza para policjantów – popularny detektyw z wydziału zabójstw Eddie Fleming (Robert De Niro) oraz inspektor z biura śledczego straży pożarnej Jordy Warsaw (Edward Burns).