”Miłosna zagrywka” to współczesna komedia romantyczna z Drew Barrymore w roli młodej kobiety, która spotyka na swej drodze idealnego mężczyznę (Jimmy Fallon – ”New York Taxi”). Wszystko układa się jak w bajce, dopóki nie rozpoczyna się sezon rozgrywek sportowych, a nasza bohaterka przekonuje się, że musi rywalizować z największą miłością swego wybranka: baseballem, którego on jest fanatycznym kibicem... Nauczyciel licealny Ben Wrightman (Fallon) jest czarujący, inteligentny, zabawny i świetnie sobie radzi z dzieciakami. Gdy Ben poznaje piękną Lindsey (Barrymore), ambitną kobietę interesu, która robi zawrotną karierę zawodową, oboje przekonują się, że są dla siebie stworzeni, mimo iż dzielą ich poważne różnice. Ona jest pracoholiczką, on ma wolne całe lato. On kocha baseball, ona nie potrafi odróżnić piłki od kija. Prawdziwa miłość pokona jednak wszelkie przeszkody... dopóki drużyna, której obsesyjnie kibicuje Ben, nie rozpocznie wiosennych treningów... Mimo iż Lindsey czuje, że gra na straconej pozycji, nie ma zamiaru poddać się bez walki. Bez wahania stawia wszystko na jedną kartę i obmyśla plan ”miłosnej zagrywki”, której nie powstydziliby się najwięksi mistrzowie sportu...
REALIZACJA
”Miłosna zagrywka” to ekranizacja autobiograficznej powieści Nicka Hornby’ego, wydanej w Polsce pod tytułem ”Futbolowa gorączka” (jej wcześniejszą, brytyjską adaptację filmową wydano u nas na video i wyświetlano w TV pod tytułem ”Miłość kibica”), w której autor opowiada o swej obsesyjnej fascynacji angielskim futbolem. Scenariusz amerykańskiej adaptacji napisali cenieni scenarzyści Lowell Ganz i Babaloo Mandel, którym zawdzięczamy m.in. takie filmy, jak: ”Spokojnie, tatuśku”, ”Plusk”, ”Ich własna liga”, ”Sułtani westernu” czy animowane ”Roboty”. Ich scenariusz jest czymś więcej niż zwykłą ”amerykanizacją”, utrzymany jest bowiem w konwencji współczesnej komedii romantycznej, nawiązującej do klasycznych tradycji. Lowell Ganz mówi: ”Z zapałem zabraliśmy się do pracy, bo od dawna marzyliśmy, by napisać klasyczna komedię romantyczną. Zależało nam, by widzowie naszego filmu mówili: ‘To jest to. Tego właśnie oczekuję po komedii romantycznej’. Nie muszę więc chyba dodawać, że praca nad ‘Miłosną zagrywką’ wiele dla nas znaczyła”. ”Przekonaliśmy się, że współczesne komedie romantyczne nie są tak naprawdę komediami romantycznymi” – dodaje Mandel. – ”My chcieliśmy napisać scenariusz, którego bohaterami będzie dwoje ludzi po uszy w sobie zakochanych”. Scenariusz Ganza i Mandela zwrócił uwagę producentek Drew Barrymore i Nancy Juvonen z Flower Films. ”Scenariusz zachwycił mnie, dałam go więc do przeczytania Drew, która lubi czytać scenariusze w samolocie” – mówi Nancy Juvonen. – ”Czasami, gdy scenariusz naprawdę jej się podoba, Drew dzwoni do mnie z pokładu samolotu. Tym razem było podobnie. Zadzwoniła do mnie mówiąc: ‘Musimy zrobić ten film’”. Drew Barrymore mówi: ”Spodobało mi się to, że ‘Miłosna zagrywka’ to przede wszystkim film o miłości. Jeśli zapomnimy o baseballu, na usta ciśnie się odwieczne pytanie: na ile trzeba się zmienić, by stworzyć udany związek? Na ile akceptujesz drugą osobę taką, jaką jest? Myślę, że to pytania, które zadaje sobie każdy z nas”. Z równym entuzjazmem zareagowali bracia Peter i Bobby Farrelly, do których trafił scenariusz ”Miłosnej zagrywki”. ”Mój brat pierwszy przeczytał scenariusz i natychmiast do mnie zadzwonił” – mówi Peter Farrelly. – ”Zasiadłem więc do lektury i po przeczytaniu 50 stron sam chwyciłem za telefon. Zacząłem dzwonić po ludziach mówiąc im ‘Muszę to zrobić’. Scenariusz był tak dobry, że zdjęcia do filmu można było zacząć następnego dnia”. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że bracia Farrelly, którym uznanie przyniosły ryzykowne komedie takie, jak: ”Sposób na blondynkę”, ”Ja, Irena i ja”, ”Płytki facet” i ”Skazani na siebie”, to ostatni kandydaci do wyreżyserowania romantycznej komedii. Peter Farrelly mówi: ”Nie ulega wątpliwości, że realizowaliśmy dotąd filmy inne niż ‘Miłosna zagrywka’. To dobra, nieco staroświecka opowieść o miłości, w której nie ma miejsca na zwariowane gagi i ekscentryczny humor – realistyczna komedia, w której liczą się przede wszystkim postacie. Musieliśmy się nieźle namęczyć, by wzięto nas pod uwagę. Na szczęście producentki z Flower Films gotowe były zaryzykować i zgodziły się, byśmy wyreżyserowali ich film”. Gdy wybrano reżyserów i odtwórczynię roli głównej, przystąpiono do poszukiwania aktora, który wcieliłby się w rolę jej partnera. Drew Barrymore chciała, by Bena zagrał Jimmy Fallon. Jak mówi: ”Pracowałam z nim na planie ‘Saturday Night Live’ i ogromnie ceniłam jako komika. Doszłam do wniosku, że ‘Miłosna zagrywka’ to idealna okazja, by zaprezentował się nam w nowym dla niego repertuarze”. W ramach przygotowań do roli Fallon pojechał do Bostonu, gdzie na historycznym stadionie Fenway Park spotkał kibiców równie fanatycznych, co grany przez niego Ben Wrightman. Aktor mówi: ”Spotykałem ich przed i po meczu. Zarazili mnie swym entuzjazmem, który porywał tłumy. Na stadionie Fenway Park panuje niemal intymna atmosfera. Słyszałem, jak gracze mówili, że kiedy są na boisku, dosłownie czują nastrój kibiców. To niesamowite”. ”Jimmy i Drew wnieśli na plan wspaniałą atmosferę. To niezwykle sympatyczni ludzi i to zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym” – mówi Peter Farrelly. Bobby Farrelly jest zdania, że Jimmy Fallon ma w sobie młodzieńczego ducha, który czyni go idealnym odtwórcą roli Bena: ”Ben jest dorosłym człowiekiem, który w głębi duszy pozostał małym chłopcem. Dlatego właśnie kocha baseball i inne rzeczy, o których dawno powinien zapomnieć”. Aby widzowie uwierzyli w obsesję Bena, scenograf Maher Ahmad wypchał jego filmowy pokój sportowymi pamiątkami, wśród których były pościel i ręczniki drużyny Red Sox, a na jednej ze ścian powiesił replikę słynnego pola zewnętrznego, zwanego Zielonym Potworem. ”Nie chcieliśmy przesadzić, bo Ben nie jest świrem, ale inteligentnym młodym człowiekiem” – mówi. – ”Pracuje jako nauczyciel, zależało mi więc, by widzowie zrozumieli, że mają do czynienia z kimś wykształconym, kto nie kolekcjonuje tanich pamiątek, które można kupić w sklepikach przy stadionach”. Bobby Farrelly mówi: ”Nie chcieliśmy zrazić sobie zagorzałych kibiców, którzy są bardzo wyczuleni na takie szczegóły. Mimo iż nasz film to opowieść o miłości, musieliśmy zachować pełen autentyzm w kwestiach sportowych. Nie chcieliśmy obrazić kibiców z Bostonu. Sami stamtąd pochodzimy (bracia wychowali się w Nowej Anglii) i od wieków kibicujemy tamtejszej drużynie. Znamy wyniki każdego meczu i nazwiska wszystkich graczy”. Bracia Farrelly od dawna marzyli, by nakręcić film na stadionie Fenway Park (pozostałe plenery zrealizowane w Toronto). Ekipie dano 10 dni na zdjęcia na Fenway. W ciągu pięciu z nich trwały rozgrywki. ”Nie chcieliśmy nadużywać gościnności graczy i kibiców” – mówi Peter Farrelly. – ”Kibice przychodzą, by obejrzeć mecz i nie chcą, by widok zasłaniały im kamery filmowe i uwijający się na planie członkowie ekipy”. Najtrudniejszy moment nadszedł pod koniec meczu, gdy bracia Farrelly musieli wkroczyć na boisko i poprosić 37000 kibiców, by pozostali na miejscach, podczas gdy ekipa kręcić będzie scenę, w której Drew Barrymore biegnie po murawie. Na szczęście Bobby Farrelly momentalnie zjednał sobie kibiców dowcipnymi uwagami na temat przeciwników Red Soxów, nowojorskiej drużyny Yankees. Pod koniec zdjęć zdarzył się – jak to określa Drew Barrymore – ”prawdziwy cud, absolutny fenomen”: Red Soxi zaczęli wygrywać, przełamując złą passę, która prześladowała ich od 86 lat, od czasu, gdy legendarny Babe Ruth przeszedł do drużyny Yankees. I tak oto scenariusz, który wszystkim bardzo się podobał, trzeba było natychmiast przerobić. Peter Farrelly mówi: ”Lowell Ganz i Babaloo Mandel mieli pełne ręce roboty. Musieli wprowadzać ciągłe zmiany, na szczęście objęły one tylko ostatnie 10% filmu”. ”W scenariuszu drużyna Red Sox wypadała z rozgrywek. Oczywiście, biorąc pod uwagę ich zwycięstwa, trzeba było to zmienić” – mówi Lowell Ganz. Gdy Red Soxi wyjechali do St.Louis na rozgrywki o puchar, bracia Farrelly nie byli pewni, czy powinni im towarzyszyć. Bali się, że ich obecność może przynieść drużynie pecha. Bobby Farrelly mówi: ”Brat przekonał mnie, byśmy tam pojechali. Powiedział: ‘Czemu miałoby nas tam zabraknąć? Jeśli wygrają, musimy być tego świadkami’. Tymi słowami przekonał nas wszystkich. Pojechaliśmy do St. Louis bez kamer i jakiegokolwiek sprzętu”. ”Dostałem wiadomość: ‘Pakuj manatki. Wyjeżdżamy za trzy godziny.’” – mówi Jimmy Fallon. – ”Nie było z nami ani charakteryzatorów, ani stylistów. W samolocie mieliśmy na sobie ciuchy, które nosiliśmy tego dnia na planie”. ”Oczywiście Red Soxi wygrali. Organizatorzy rozgrywek wpuścili nas na boisko, gdzie nakręciliśmy zdjęcia, o których inne ekipy mogą tylko marzyć” – mówi Bobby Farrelly. Realizacja sceny finałowej wywarła niezatarte wrażenie na Drew Barrymore. Aktorka mówi: ”Pomyślcie tylko: kręcimy finałowe sceny podczas rozgrywek o superpuchar, z drużyną, która nie wygrała mistrzostw przez 86 lat. Aż tu nagle wygrywa i to w czasie, gdy my kręcimy szczęśliwe zakończenie historii miłosnej. Trudno wyobrazić sobie lepszy finał”.
REALIZATORZY
BOBBY FARRELLY & PETER FARRELLY zadebiutowali komedią z udziałem Jima Carreya i Jeffa Danielsa "Głupi i głupszy", która przyniosła ponad 340 milionów dolarów wpływów światowych. Ich następnymi filmami były komedie: "Kręglogłowi" z Woody Harrelsonem i Randy Quaidem, "Sposób na blondynkę" z Cameron Diaz, Benem Stillerem i Mattem Dillonem, który odniósł ogromny sukces kasowy i zdobył dwie nominacje do Złotego Globu, "Ja, Irena i ja" z Jimem Carreyem i Renee Zellweger, ”Płytki facet” z Jackiem Blackiem i Gwyneth Paltrow, ”Skazani na siebie” z Mattem Damonem, Gregiem Kinnearem i Cher oraz "Osmosis Jones" (video: ”Osmosis Jones”), film łączący sekwencje aktorskie z animowanymi (współreżyserami byli Piet Kroon i Tom Sito). Przygotowują ”The Three Stooges”. Pochodzą z Cumberland na Rhode Island, karierę rozpoczynali jako scenarzyści, od dwóch odcinków cenionego serialu telewizyjnego "Kroniki Seinfelda". Są autorami piętnastu scenariuszy, z których sześć doczekało się realizacji. Bobby Farrelly ukończył studia na wydziale geologii inżynieryjnej, Peter studiował "pisarstwo kreatywne" w Columbia University, opublikował dwie powieści, z których debiutancką "Outside Providence" przeniósł na ekran Michael Corrente (film wydano u nas na kasetach video). Bracia wyprodukowali także film "Say It Isn't So" (video: ”Powiedz, że to nie tak”) z udziałem Heather Graham oraz ”The Ringer” Barry’ego Blausteina. LOWELL GANZ & BABALOO MANDEL są autorami scenariuszy do m.in. następujących filmów: ”Night Shift” (video, TVP: ”Nocna zmiana”), ”Splash” (video, TVP: ”Plusk”), ”Gung Ho” (video, TVP: ”Gung Ho”), ”Spokojnie, tatuśku”, ”Sułtani westernu”, ”A League of Their Own” (video, TVP: ”Ich własna liga”), ”Mr. Saturday Night” (video, TVP: ”Komik na sobotę”), ”Zapomnij o Paryżu”, ”ED-TV”, ”Gdzie serce twoje” i ”Roboty”. MATTHEW F. LEONETTI jest autorem zdjęć do m.in. następujących filmów: ”Santa’s Slay”, ”Świt żywych trupów”, ”Efekt motyla”, ”Zbyt szybcy, zbyt wściekli”, ”Godziny szczytu 2”, ”W sieci pająka”, ”Star Trek: Insurection” (video, TVP: ”Star Trek: Rebelia”), ”Gatunek 2”, ”Mortal Kombat 2: Unicestwienie”, ”Dziwne dni”, ”Star Trek: Pokolenia”, ”Umrzeć powtórnie”, ”Dragnet” (video, TVP: ”Dziennik sierżanta Fridaya”), Commando”, ”Wierd Science”, ”Jagged Edge” (video, TVP: ”Nóż”), ”Fast Times at Ridgemont High” (video, TVP: ”Beztroskie lata w Ridgemont High”), ”Duch” i ”Breaking Away” (TVP: ”Co dalej?”). ALAN BAUMGARTEN montował m.in. następujące filmy: ”Poznaj moich rodziców”, ”Zabawy z piłką”, ”The Adventures of Elmo in Grouchland” (video: ”Elmo”), ”Losing Chase”, ”Lord of Illusions” (video, TVP: ”Władca iluzji”) i ”Kosiarz umysłów” oraz seriale TV: ”The Job”, ”Malcolm in the Middle” i ”Wonderfalls”. MAHER AHMAD współpracował jako scenograf przy realizacji m.in. następujących filmów: ”Miss Agent 2”, ”Zabawy z piłką”, "Ścigany", "Reakcja łańcuchowa", "The Package" (video, TVP: "Przesyłka") "Nico", "Kod milczenia", “Holes” (video: “Kto pod kim dołki kopie…”), ”Charlie cykor”, "Steal Big, Steal Little" (TVP: "Braterskie porachunki"), "U.S. Marshals - Wydział pościgowy", "The Cemetery Club", "Miami Blues" (video: "Miami Blues"), "Jak to się robi w Chicago", "Bad Boys" (TVP: Źli chłopcy") oraz "Chłopcy z ferajny". SOPHIE DE RAKOFF projektowała kostiumy do filmów: ”Siostry”, ”Zatańcz ze mną”, “Legalna blondynka”, “Legalna blondynka 2”, ”Dziewczyna z Alabamy”, ”Centrum świata”, ”All About the Benjamins” (video), "Crime + Punishment in Suburbia", "Saturn" i "Four Dogs Playing Poker" oraz teledysków Alanis Morissette, Roda Stewarta, Whitney Houston i Enrique Iglesiasa. CRAIG ARMSTRONG ukończył Royal Academy of Music w Londynie. Komponował partytury m.in. dla Royal Shakespeare Company oraz telewizji BBC i Channel 4. Współpracował z tak różnymi wykonawcami jak Madonna, U2, Tina Turner, Suede, Brian Eno i ... Luciano Pavarotti. Jest współautorem piosenek do filmów "Goldeneye", "Batman Forever" i "Mission: Impossible" oraz muzyki do filmów: ”Ray”, ”Moulin Rouge”, ”The Clearing” (video: ”Rozrachunek”), ”Spokojny Amerykanin”, "Romeo i Julia" (nagroda Brytyjskiej Akademii Filmowej za muzykę), "Negocjator", "Plunket & Macleane", "Best Laid Plans" (video: "Spisek doskonały"), "Close, Fridge", "A Good Day for the Bad Guys", "Orphans", "Kolekcjoner kości", "One Day in September" (wyróżniony Oscarem film dokumentalny) i "Kiss of the Dragon".
AKTORZY
DREW BARRYMORE pozostanie na zawsze w pamięci widzów jako urocza Gertie ze sławnego "E.T." Stevena Spielberga. Inne filmy z jej udziałem to m.in.: ”Starsza pani musi zniknąć”, ”Donnie Darko” (epizod), ”Aniołki Charliego”, ”Aniołki Charliego 2: Zawrotna szybkość”, ”50 pierwszych randek”, ”Niebezpieczny umysł”, ”Riding in Cars With Boys” (video: ”Chłopaki mojego życia”), "Długo i szczęśliwie", "Krzyk", "Od wesela do wesela", "Ten pierwszy raz", "Szalona miłość", "Wszyscy mówią: kocham cię" Woody Allena, "Home Fries" (video: "Miłość i frytki"), "All She Wanted", "Odmiennie stany świadomości" Kena Russella (debiut), "Batman Forever", "Chłopaki na bok", "Wystrzałowe dziewczyny", "Świat Wayne'a 2", "Trujący bluszcz", "Irreconcilable Differences" (video: "Różnice nie do pogodzenia", nominacja do Złotego Globu), "Firestarter" (video: "Podpalaczka"), "Stephen King's Cat's Eye", "See You in the Morning" (video, TVP: "Do zobaczenia rano") oraz "Far From Home". Wśród jej ról telewizyjnych są filmy: "The Amy Fisher Story" i "Guncrazy" (nominacja do Złotego Globu) oraz serial "Malibu Road 2000". Wraz z producentką Nancy Juvonen założyła wytwórnię Flower Films, w której powstały m.in. następujące filmy: ”Donnie Darko” (epizod), ”Aniołki Charliego”, ”Aniołki Charliego 2: Zawrotna szybkość”, ”50 pierwszych randek” i "Ten pierwszy raz". Jako reżyser zadebiutowała dokumentalnym filmem ”The Best Place to Start”. Wiele uwagi poświęca działalności charytatywnej, jest zaangażowana w prace fundacji zajmującej się propagowaniem bezpiecznego seksu i ochroną praw zwierząt. JIMMY FALLON ogromną popularność przyniósł mu cykliczny program TV ”Saturday Night Live”. Na dużym ekranie zagrał w ”New York Taxi” u boku Queen Latifah. W TV wystąpił w serialu ”Kompania braci”, za komediowy album ”The Bathroom Wall” otrzymał nominację do nagrody Grammy. Prowadził gale 2001 MTV Movie Awards i 2002 Video Music Awards. Wraz z siostrą, Glorią, napisał książkę ”I Hate This Place: The Pessimist’s Guide to Life”.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.