Filmowy esej - połączenie zaangażowanego dokumentu i fabuły z elementami filmu etnograficznego - jest efektem trwającej ponad rok podróży Chen Wen-pina po północnym Tajwanie, zamieszkiwanym przez rdzenną ludność wyspy - Atayal. To jedno z plemion, które składają się na 2% tubylczej, przeważnie zasymilowanej mniejszości. Większość... Filmowy esej - połączenie zaangażowanego dokumentu i fabuły z elementami filmu etnograficznego - jest efektem trwającej ponad rok podróży Chen Wen-pina po północnym Tajwanie, zamieszkiwanym przez rdzenną ludność wyspy - Atayal. To jedno z plemion, które składają się na 2% tubylczej, przeważnie zasymilowanej mniejszości. Większość Tajwańczyków stanowią przybyli z kontynentu w drugiej połowie XX wieku Chińczycy Han. Reżyser łączy nie tylko gatunki, ale i przeszłość ze współczesnością, rzeczywistość ze światem duchów, historię dawnych migracji z przymusowym wysiedlaniem niewygodnych tubylców z miast. Urzędnik państwowy Taqun stoi przed dylematem - poprzeć protesty dyskryminowanych rodaków i wrócić do swoich atayalskich korzeni, czy biernie wykonywać polecenia chińskiego ministerstwa. Ulegnie wypadkowi. W śpiączce wcieli się w postać dawnego wodza Buty, szukającego miejsca dla swojego ludu. Atayal to "prawdziwy człowiek", Taqun i jego plemię na nowo odkryje prawdę o sobie. Film jest dedykowany muzykowi Atayal, jednemu z braci Yukan - Bulangowi, zmarłemu nagle podczas koncertu. Ostatnią skomponowaną przez niego pieśń usłyszymy w finale. Jego brat Yuraw zagrał w filmie podwójną rolę Buty/Taquna. czytaj dalej