PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=1037}

Misja

The Mission
1986
8,0 61 tys. ocen
8,0 10 1 61347
7,8 29 krytyków
Misja
powrót do forum filmu Misja

Połowa XVIII wieku, pogranicze Paragwaju, Argentyny i Brazylii, między koloniami hiszpańskimi i portugalskimi. Brutalny łowca niewolników, Rodrigo Mendoza, zabija w pojedynku własnego brata, który odebrał mu miłość narzeczonej. W więzieniu odwiedza go ojciec Gabriel, jezuita prowadzący misję wśród Indian Guarani powyżej wodospadów Iguacu. Pod jego wpływem Mendoza pragnie odpokutować swe grzechy i przyłącza się do jezuitów. Ich misja jest częścią teokratycznego państewka, prowadzonej przez zakon "republiki Guaranów", opartej na samowystarczalnych osadach wspólnotowych, łączących ewangelizację z rozwojem rolnictwa, jezuickie metody szkolne z zachowaniem indiańskiej tradycji i odrębności kulturowej, chroniących Indian przed kolonialnym wyzyskiem. Gdy na mocy traktatu o zamianie terytoriów z 1750 r. ziemie dotąd hiszpańskiej części Paragwaju mają przejść pod panowanie Portugalii i brazylijskich plantatorów, jezuici odmawiają porzucenia swych komun. Na terenach objętych buntem zjawia się wówczas kardynał Altamirano z zadaniem zaznajomienia się z charakterem osad i powzięcia decyzji o ich losie. Watykan jest jednak gotów poświęcić misje, by uratować zakon jezuitów, przeciw któremu kieruje się gniew monarchów. W 1754 r. siły hiszpańsko-portugalskie przystępują wreszcie do wykonania postanowień traktatu. Indianie Guarani przystępują do rozpaczliwej walki, a Mendoza znów musi chwycić za szpadę...
Temat tak zwanych redukcji jezuickich w Paragwaju podjął w 1943 r. austriacki pisarz Fritz Hochwaelder w dramacie "Święty eksperyment". Pod koniec lat siedemdziesiątych zainteresował się nim producent David Puttnam. Reżyserię filmu powierzono twórcy "Pól śmierci" (1984) Rolandowi Joffé, zdjęcia nakręcono w okolicy wodospadów Iguacu w Argentynie i w dżunglii kolumbijskiej z udziałem żyjącego dotąd w izolacji od świata plemienia Waunana. Powstał film piękny i wybitny, urzekający naturalnymi krajobrazami oraz wspaniałą muzyką Ennio Morricone – jedną z najwspanialszych kompozycji w historii kina.
"Misja" to film o tragizmie Historii, która niweczy ideały. To również obraz o dwóch obliczach europejskiej cywilizacji – tym uduchowionym, które potrafiło wzbudzić szacunek i podziw u innych ludów, i tym niszczycielskim, które pozwoliło podbić pół świata, ale nie uczyniło go bynajmniej szczęśliwszym. Reżyser mocno uwydatnił konflikt dobra i zła, miłości i nienawiści. Starał się podkreślić znaczenie Conradowskich wyborów moralnych w ludzkim życiu. "»Misja« – mówił – odzwierciedla dwie tendencje charakterystyczne dla lat osiemdziesiątych: poszukiwanie równowagi między życiem ekonomicznym, politycznym, moralnym i duchowym oraz ponowne odkrycie osobowości ludzkiej, niezdeterminowanej ideologią. Gdy Altamirano decyduje się poświęcić misję, angażuje się osobiście, nie jest instrumentem sił historii. I gdy jezuici odmawiają, w grę wchodzi ich własna świadomość. Widzą niesprawiedliwość ekonomiczną i poświęcają się obronie uciśnionych". Wszyscy w tej opowieści ponoszą klęskę. W zgiełku złowieszczej Historii przetrwały tylko szczątki pięknej utopii. Dlatego, choć w "Misji" dominuje krzyż Gabriela i szpada Mendozy, ocalałe z pogromu indiańskie dzieci zabiorą ze sobą, odchodząc do odwiecznej dżungli, jednak co innego – skrzypce.

ocenił(a) film na 9
BartekM

THE MISSION
dramat historyczno-kostiumowy, Wielka Brytania 1986
Reżyseria: Roland Joffé;
Scenariusz: Robert Bolt;
Zdjęcia: Chris Menges;
Muzyka: Ennio Morricone;
Występują: Robert De Niro (Rodrigo Mendoza), Jeremy Irons (ojciec Gabriel), Aidan Quinn (Felipe), Liam Neeson (Fielding), Ray McAnally (kardynał Altamirano), Chuck Low (Cabeza), Cherie Lunghi (Carlotta), Ronald Pickup (Hontar), Daniel Berrigan (Sebastian) oraz Bercelio Moya, Sigifredo Ismare, Asuncion Ontiveros, Alejandrino Moya, Rolf Gray, Álvaro Guerrero, Tony Lawn, Joe Daly, Carlos Duflat, Rafael Camerano, Monirak Sisowath, Silvestre Chiripua, Luis Carlos Gonzalez, Maria Teresa Ripoll, Alberto Borja, Jacques Des Grottes, Enrique Lamas i inni.

Złota Palma i Grand Prix Technique na MFF w Cannes'1986;
Oscar'1986 za zdjęcia
+ 6 nominacji do Oscara'1986: za najlepszy film anglojęzyczny, reżyserię, muzykę, scenografię, kostiumy i montaż.