Pamiętnik to inaczej podróż w czasie. Uznany filmowiec (Nagroda Un Certain Regard w 2008 na festiwalu w Cannes za fillm "La Vie Moderne") i założyciel agencji fotograficznej Gamma Raymond Depardon fotografuje Francję, która powoli przemija, a jego wieloletnia producentka Claudine Nougaret odkrywa na nowo niepokazywane rolki filmów: jego... Pamiętnik to inaczej podróż w czasie. Uznany filmowiec (Nagroda Un Certain Regard w 2008 na festiwalu w Cannes za fillm "La Vie Moderne") i założyciel agencji fotograficznej Gamma Raymond Depardon fotografuje Francję, która powoli przemija, a jego wieloletnia producentka Claudine Nougaret odkrywa na nowo niepokazywane rolki filmów: jego pierwsze kroki za kamerą, pierwszy reportaż telewizyjny, skrawki pamięci i naszej wspólnej historii… Raymond Depardon patrzy wstecz na swoje życie zatrzymane w materiałach filmowych, zamkniętych przez lata w piwnicy. Od czołgów jadących przez Pragę w 1968 roku do ludzi, zabitych na ulicach Caracas, klęski głodu w Biafrze, po dwa lata spędzone w Czadzie. W tym filmie znajdziemy wszystko: azylantów we Włoszech, szpitale psychiatryczne we Francji, Alaina Delona, Nelsona Mandelę, Godarda, paryskie sądy. Prawdziwy przekrój Francji… Depardon dokumentował miejsca, o których większość filmowców i reporterów mogła tylko pomarzyć. Nougaret, która występuje w filmie w roli narratora, montuje jego historię w luźną chronologię zdarzeń przemieszaną z teraźniejszością. Depardon jeździ po Francji samochodem turystycznym, pieczołowicie ustawia swój staroświecki statyw i fotografuje odchodzącą w niepamięć ojczyznę. Widzimy go również w roli prowokatora, pracującego przy swoim pierwszym filmie opowiadającym o ministrze finansów, późniejszym prezydencie Giscardzie D’Estaing. Dzięki temu mamy szansę zrozumieć, czym tak naprawdę jest proces filmowania. czytaj dalej