Urodził się w amerykańskiej rodzinie o włoskich korzeniach w 1939 roku w Detroit, dzieciństwo spędził w Woodside w Nowym Jorku. Jako chłopiec zachorował na polio i dużo czasu spędził przykuty do łóżka. Wtedy też zaczął rozwijać swoją wyobraźnię, zainteresował się teatrem i filmem. Był przeciętnym uczniem, jednak zawsze pasjonowała go technologia i inżynieria.
W 1955 rozpoczął studia teatralne na Hofstra College, gdzie wystawiał sztuki, założył warsztaty kinowe, pisał dla studenckich magazynów literackich. Swoją przyszłość postanowił związać z kinem po seansie "
Października", który wywarł na nim ogromne wrażenie, zwłaszcza techniką montażu. Duży wpływ na Coppolę miała także jego nauczycielka, reżyserka
Dorothy Arzner, a także twórczość
Elii Kazana.
W 1960 zapisał się do szkoły filmowej UCLA w Kalifornii. Aby zarobić trochę pieniędzy zajął się kręceniem erotyków, jednak efekty jego pracy nie zainteresowały kupców. Po wielu odmowach zyskał w końcu szansę przerobienia już istniejących filmów "
Tonight for Sure" oraz "
The Bellboy and the Playgirls", a z czasem został asystentem legendarnego producenta
Rogera Cormana. Dzięki niemu zdobywał doświadczenie jako montażysta, reżyser dialogów, dźwiękowiec, producent oraz reżyser. Również pod jego okiem stworzył swój kinowy debiut "
Obłęd".
Rozwijał się dalej jako scenarzysta w wytwórni Seven Arts, poszerzał także swoje portfolio reżyserskie, kręcąc m.in. "
Ludzi z deszczu". Pod wpływem doświadczeń zebranych na planach zdjęciowych zapragnął produkować mainstreamowe filmy, aby dzięki nim finansować niezależne projekty i wspierać debiutantów. Tak zrodziła się idea jego własnego studia American Zoetrope, które założył w 1969 roku razem ze swoim przyjacielem
George'em Lucasem.
Lata 70. okazały się najlepszym okresem jego kariery. Należał do pokolenia "movie brats" (
Scorsese,
De Palma,
Milius,
Spielberg,
Lucas), które odmieniło oblicze Fabryki Snów, przemieniając ją w Nowe Hollywood. Za swoją pracę zdobył 5 Oscarów w zaledwie 4 lata. Tworzył filmy do dzisiaj nazywane arcydziełami i zyskujące status kultowych - "
Patton" (7 Oscarów i 3 nominacje), "
Ojciec chrzestny" (3 Oscary i 8 nominacji), "
Rozmowa" (3 nominacje do Oscara, 2 nagrody w Cannes), "
Ojciec chrzestny II" (6 Oscarów i 5 nominacji) oraz "
Czas Apokalipsy" (2 Oscary i 6 nominacji, 2 nagrody w Cannes). Aczkolwiek praca na planie nie zawsze była usłana różami. "
Ojca chrzestnego" wspominał jako koszmar i ciągłe potyczki ze studiem. Z kolei przeciągająca się i najeżona problemami produkcja "
Czasu Apokalipsy" przeszła już do historii kina - została też utrwalona w dokumencie "
Serca ciemności".
Nigdy potem nie miał tak dobrej passy. Lata 80. rozpoczął filmem "
Ten od serca", który okazał się finansową klapą i doprowadził Coppolę do bankructwa. Przez resztę dekady pracował nad spłaceniem długów, aczkolwiek z różnym skutkiem - porażki kasowe ("
Rumble Fish", "
Cotton Club", "
Kamienne ogrody") i artystyczne ("
Nowojorskie opowieści") sąsiadowały ze skromnymi sukcesami ("
Wyrzutki", "
Peggy Sue wyszła za mąż", "
Tucker - konstruktor marzeń"). Dodatkowo w 1986 roku przeżył osobistą tragedię, gdy jego syn
Gian-Carlo zginął w wypadku. Sympatię publiczności zaczął odzyskiwać dopiero w latach 90. ("
Ojciec chrzestny III", "
Dracula", "
Jack", "
Zaklinacz deszczu"), choć w parze z kinową frekwencją nie zawsze szło uznanie krytyków.
W nowym tysiącleciu kręcił coraz rzadziej ("
Młodość stulatka", "
Tetro", "
Twixt"), a jego produkcje spotykały się z mieszanym odbiorem. Bardziej interesowało go eksperymentowanie z formą, próba stworzenia czegoś osobistego. Wyrazem tego był "
Distant Vision", nieukończony film w formie transmisji na żywo, kino tworzone w czasie rzeczywistym. Z kolei w 2019 ogłosił rozpoczęcie prac nad "
Megalopolis", historią architekta chcącego odbudować Nowy Jork po katastrofie, którą napisał już we wczesnych latach 80. (zdjęcia w 2001 roku zostały przekreślone przez zamachy z 11 września).
Coppola nie ograniczał swojej kariery tylko do Kina. Już w latach 70. zajął się produkcją własnego wina. Stworzył również markę Francis Ford Coppola Presents, która reklamuje jego towary (filmy, hotele i kurorty, kawiarnie, magazyn literacki, winiarnie, sosy i makarony). Wielu członków jego rodziny również zaistniało w świecie filmu: ojciec
Carmine, siostra
Talia Shire, żona
Eleanor, syn
Roman, córka
Sofia, wnuczka
Gia, a także bratankowie
Nicolas Cage i
Jason Schwartzman.