Francis Ford Coppola 

8,7
8 146 ocen pracy reżysera
Francis Ford Coppola
Urodził się w amerykańskiej rodzinie o włoskich korzeniach w 1939 roku w Detroit, dzieciństwo spędził w Woodside w Nowym Jorku. Jako chłopiec zachorował na polio i dużo czasu spędził przykuty do łóżka. Wtedy też zaczął rozwijać swoją wyobraźnię, zainteresował się teatrem i filmem. Był przeciętnym uczniem, jednak zawsze pasjonowała go technologia i inżynieria.

W 1955 rozpoczął studia teatralne na Hofstra College, gdzie wystawiał sztuki, założył warsztaty kinowe, pisał dla studenckich magazynów literackich. Swoją przyszłość postanowił związać z kinem po seansie "Października", który wywarł na nim ogromne wrażenie, zwłaszcza techniką montażu. Duży wpływ na Coppolę miała także jego nauczycielka, reżyserka Dorothy Arzner, a także twórczość Elii Kazana.

W 1960 zapisał się do szkoły filmowej UCLA w Kalifornii. Aby zarobić trochę pieniędzy zajął się kręceniem erotyków, jednak efekty jego pracy nie zainteresowały kupców. Po wielu odmowach zyskał w końcu szansę przerobienia już istniejących filmów "Tonight for Sure" oraz "The Bellboy and the Playgirls", a z czasem został asystentem legendarnego producenta Rogera Cormana. Dzięki niemu zdobywał doświadczenie jako montażysta, reżyser dialogów, dźwiękowiec, producent oraz reżyser. Również pod jego okiem stworzył swój kinowy debiut "Obłęd".

Rozwijał się dalej jako scenarzysta w wytwórni Seven Arts, poszerzał także swoje portfolio reżyserskie, kręcąc m.in. "Ludzi z deszczu". Pod wpływem doświadczeń zebranych na planach zdjęciowych zapragnął produkować mainstreamowe filmy, aby dzięki nim finansować niezależne projekty i wspierać debiutantów. Tak zrodziła się idea jego własnego studia American Zoetrope, które założył w 1969 roku razem ze swoim przyjacielem George'em Lucasem.

Lata 70. okazały się najlepszym okresem jego kariery. Należał do pokolenia "movie brats" (Scorsese, De Palma, Milius, Spielberg, Lucas), które odmieniło oblicze Fabryki Snów, przemieniając ją w Nowe Hollywood. Za swoją pracę zdobył 5 Oscarów w zaledwie 4 lata. Tworzył filmy do dzisiaj nazywane arcydziełami i zyskujące status kultowych - "Patton" (7 Oscarów i 3 nominacje), "Ojciec chrzestny" (3 Oscary i 8 nominacji), "Rozmowa" (3 nominacje do Oscara, 2 nagrody w Cannes), "Ojciec chrzestny II" (6 Oscarów i 5 nominacji) oraz "Czas Apokalipsy" (2 Oscary i 6 nominacji, 2 nagrody w Cannes). Aczkolwiek praca na planie nie zawsze była usłana różami. "Ojca chrzestnego" wspominał jako koszmar i ciągłe potyczki ze studiem. Z kolei przeciągająca się i najeżona problemami produkcja "Czasu Apokalipsy" przeszła już do historii kina - została też utrwalona w dokumencie "Serca ciemności".

Nigdy potem nie miał tak dobrej passy. Lata 80. rozpoczął filmem "Ten od serca", który okazał się finansową klapą i doprowadził Coppolę do bankructwa. Przez resztę dekady pracował nad spłaceniem długów, aczkolwiek z różnym skutkiem - porażki kasowe ("Rumble Fish", "Cotton Club", "Kamienne ogrody") i artystyczne ("Nowojorskie opowieści") sąsiadowały ze skromnymi sukcesami ("Wyrzutki", "Peggy Sue wyszła za mąż", "Tucker - konstruktor marzeń"). Dodatkowo w 1986 roku przeżył osobistą tragedię, gdy jego syn Gian-Carlo zginął w wypadku. Sympatię publiczności zaczął odzyskiwać dopiero w latach 90. ("Ojciec chrzestny III", "Dracula", "Jack", "Zaklinacz deszczu"), choć w parze z kinową frekwencją nie zawsze szło uznanie krytyków.

W nowym tysiącleciu kręcił coraz rzadziej ("Młodość stulatka", "Tetro", "Twixt"), a jego produkcje spotykały się z mieszanym odbiorem. Bardziej interesowało go eksperymentowanie z formą, próba stworzenia czegoś osobistego. Wyrazem tego był "Distant Vision", nieukończony film w formie transmisji na żywo, kino tworzone w czasie rzeczywistym. Z kolei w 2019 ogłosił rozpoczęcie prac nad "Megalopolis", historią architekta chcącego odbudować Nowy Jork po katastrofie, którą napisał już we wczesnych latach 80. (zdjęcia w 2001 roku zostały przekreślone przez zamachy z 11 września).

Coppola nie ograniczał swojej kariery tylko do Kina. Już w latach 70. zajął się produkcją własnego wina. Stworzył również markę Francis Ford Coppola Presents, która reklamuje jego towary (filmy, hotele i kurorty, kawiarnie, magazyn literacki, winiarnie, sosy i makarony). Wielu członków jego rodziny również zaistniało w świecie filmu: ojciec Carmine, siostra Talia Shire, żona Eleanor, syn Roman, córka Sofia, wnuczka Gia, a także bratankowie Nicolas Cage i Jason Schwartzman.
zobacz pełny życiorys

dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 7 kwietnia 1939

miejsce urodzenia: Detroit, Michigan, USA

wzrost: 182 cm

Oscar
Zdobył 5 nagród Oscar, 27 innych nagród oraz 30 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
podcast

"Mam parę uwag" #98: "Megalopolis" – megafilm czy megaprzeżycie?

Julia Taczanowska i Jakub Popielecki mierzą się z mistrzem.
żona Eleanor Coppola (od 02.02.1963 do jej śmierci), 3 dzieci: 2 synów: Gian-Carlo (ur. 17.09.1963) i Roman (ur. 22.04.1965) oraz córka Sofia (ur. 14.05.1971)
Jego rodzeństwem są Talia Shire i August Coppola.
Jego rodzicami są Carmine i Italia Coppola.
Wystąpił w następujących reklamach:
- 1979 r. - whisky Suntory, razem z Akirem Kurosawą;
- 2008 r. - kampania firmy Louis Vuitton, razem z córką Sofią.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Zrobił 3 arcydzieła

użytkownik usunięty

to mi wystarczy

Nakręcił 3 arcydzieła, za które słusznie obsypano go Oscarami lub nominacjami (Ojciec chrzestny, Ojciec chrzestny II, Czas apokalipsy), po czym zaczął trzaskać serię przeciętniaków, o których szybko zapomniano i które nie są warte uwagi. I tak robi sobie cały czas aż do dziś - z pojedynczymi odchyłami od "normy" czyli...

więcej

Dycha za trylogię Ojca chrzestnego i Draculę :)

Na czym jak na czym , ale na Whiskey to się zna. Suntory jest świetna .

Niesamowity talent.