Danny Elfman to jeden z najbardziej rozchwytywanych twórców muzyki filmowej w USA. Zyskał sobie nawet miano "najgorętszego kompozytora Hollywood". Obrazy "
Faceci w czerni" oraz "
Buntownik z wyboru" przyniosły mu nominacje do Oscara. Za muzykę do "
Jeźdźca bez głowy" otrzymał statuetkę Amerykańskiej Akademii Filmów Science Fiction, Horroru i Fantasy. Jednocześnie przez wiele lat odnosił sukcesy estradowe jako jeden z członków grupy rockowej
Oingo Boingo.
Matka Danny'ego,
Blossom Elfman, była autorką książek dla dzieci, ojciec, Milton Elfman - nauczycielem. Gdy miał 18 lat, razem ze starszym bratem
Richardem opuścił rodzinne Los Angeles, by na kilka lat zamieszkać we Francji. W Paryżu wstąpił do grupy teatralnej, w której po raz pierwszy miał bliższy kontakt z instrumentami wykorzystywanymi przez orkiestrę. Wkrótce postanowił też odwiedzić Afrykę. Jego powrót do Stanów pod koniec lat 70. przyspieszyła malaria, na którą zachorował na Czarnym Kontynencie.
Swoją przygodę z muzyką filmową Elfman rozpoczął w 1980 roku, gdy skomponował ścieżkę do debiutu reżyserskiego
Richarda - "
The Forbidden Zone" (premiera amerykańska odbyła się w 1983 roku). Aby ją nagrać, bracia założyli zespół Mystic Knights of Oingo-Boingo. Przez lata grupa występowała w klubach w Los Angeles. Kilkukrotnie zmieniała swoją nazwę i ostatecznie rozpadła się dopiero w 1995 roku, zdobywając sobie jednak wcześniej grono wiernych fanów.
Jednym z nich był
Tim Burton. Spotkanie z nim stało się prawdziwym przełomem w karierze Danny'ego. W 1985 roku skomponował muzykę do debiutu pełnometrażowego autora "
Edwarda Nożycorękiego" - "
Wielkiej przygody Pee Wee Hermana". W ten sposób rozpoczęła się trwająca do dziś współpraca obu twórców. Jak dotychczas Elfman nie skomponował ścieżki tylko do jednego filmu
Burtona, mianowicie "
Eda Wooda" (zamiast niego zajął się tym
Howard Shore).
W 1997 roku Danny podpisał kontrakt z Disneyem, który umożliwia mu już nie tylko zajmowanie się stroną muzyczną filmu, ale także reżyserią, produkcją oraz pisaniem scenariuszy. Równocześnie kompozytor nadal współpracuje z innymi kompaniami filmowymi i reżyserami. Do 2000 roku napisał muzykę do 72 produkcji telewizyjnych i kinowych, m.in. jest autorem tematu przewodniego "
Simpsonów", za który zresztą w 1990 roku otrzymał nominację do nagrody Emmy. Na dużym ekranie pracował, wśród wielu innych tytułów, nad "
Za wszelką cenę"
Gusa Van Santa, "
Krzykiem 2"
Wesa Cravena oraz "
Mission: Impossible"
Briana de Palmy. Wśród jego najnowszych projektów odnaleźć można filmy "
Spider-Man" oraz "
Planeta Małp".