Strajk zawieszony! Co wywalczyli scenarzyści?

Deadline / autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Strajk+zawieszony+Co+wywalczyli+scenarzy%C5%9Bci-152227
Strajk zawieszony! Co wywalczyli scenarzyści?
źródło: Getty Images
autor: David Livingston
Od północy czasu Los Angeles strajk scenarzystów został oficjalnie zawieszony. Stało się to po tym, jak władze Gildii Scenarzystów (WGA) przyjęły wynegocjowane warunki nowego kontraktu zbiorowego. Teraz umowę muszą przyjąć w referendum członkowie związku. Głosowanie odbędzie się między 2 a 9 października. Strajk scenarzystów trwał 148 dni.

Co wywalczyli scenarzyści?



Wzrost płac

Nowy kontrakt zbiorowy będzie obowiązywał trzy lata. W tym czasie wytwórnie zobowiązały się do podnoszenia pensji scenarzystów o 5% w pierwszym roku, o 4% w drugim roku i o 3,5% w trzecim roku, co w sumie da podwyżkę o 13%. Są to warunki, jakie otrzymali w tym roku w kontrakcie zbiorowym reżyserzy bez konieczności strajku.

Pierwotnie scenarzyści domagali się wzrostu w wysokości 6%-5%-5% (czyli o 16,9%). Studia twierdziły, że nie stać ich na podwyżki większe niż 4%-3%-2% (czyli o 9,3%).

Przejrzyste zasady wypłaty tantiem za programy dla platform streamingowych

W nowym kontrakcie zapisano, że scenarzystom należą się premie, jeśli serial lub film zostanie obejrzany przez liczbę równą 20% amerykańskich subskrybentów w ciągu pierwszych 90 dni od premiery lub w ciągu pierwszych 90 dniu w każdym kolejnym roku. Premier wynosić będą do 50% określonej stawki.

Jako wskaźnik oglądalności wykorzystywany będzie ten, z jakiego już korzystają Netflix czy Disney+, czyli łączna liczba czasu spędzonego przez użytkowników na oglądaniu danego tytułu podzielona przez łączny czas jego trwania.

Gildia scenarzystów wywalczyła również to, że koncerny będą dzielić się informacjami o oglądalności na swoich platformach ze związkiem.

Gwarancja zatrudnienia, składki zdrowotne i emerytalne

WGA doprowadziło do zmiany zasad dotyczących "writings rooms". Od teraz projekty studia będą musiały gwarantować minimalną liczbę scenarzystów w pełni zatrudnionych (aktualnie nie było takich zasad, więc studia często przyjmowały do nich niedoświadczonych scenarzystów, których traktowano tak, jakby byli na bezpłatnych praktykach). Określono również zasady wyznaczające minimalny okres zatrudnienia.

Gildii udało się również pokonać opór wytwórni i zwiększyć stawki składek zdrowotnych i emerytalnych dla zespołów scenarzystów, które teraz będą traktowane jako scenarzysta.

Sztuczna inteligencja nie jest scenarzystą

W kontrakcie określono również zasady wykorzystywania sztucznej inteligencji w pracy scenarzystów.

Przede wszystkim zapisano, że sztuczna inteligencja nie jest twórcą i nie może być traktowana jako scenarzysta.

Studia nie mogą również wykorzystywać prac scenarzystów do nauki sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja może być jednak w pracy nad scenariuszami wykorzystywana. Może to robić sam scenarzysta, pod warunkiem zgłoszenia tego wytwórni i uzyskania jej zgody na to. Wytwórnia nie może jednak zmusić scenarzysty do korzystania ze sztucznej inteligencji.

Wytwórnia musi także poinformować scenarzystów przed rozpoczęciem pracy, czy materiał, na którym będą pracować, został wygenerowany przez sztuczną inteligencję.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones